معرفی اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی سبک مینیمال

در حدود سال 1960 و 1970 بود که سبک مینیمال توسط ژاپن و چین به دکوراسیون داخلی منازل و دیگر محیط‌ها اضافه شد. البته پیش از به کاربردن این سبک برای دکوراسیون داخلی، از مینیمالیسم یا ساده‌گرایی در هنرهای تجسمی برای اثار هنری به صورت خلاصه کردن نقوش استفاده میشده و پس از آن در فضای خانه‌ها به عنوان یک سبک خاص و محبوب رایج شد. حتی امروزه هم با وجود رواج بسیار زیاد سبک مینیمال، همچنان برخی از مردم اطلاعات کاملی از آن ندارند که عناصر دکوراتیو یا اکسسوری‌ها در سبک مینیمال جزء بیشترین اشتباهات ایجاد شده در این سبک هستند. از همین رو تصمیم داریم تا چگونگی اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی مینیمال را شرح داده و چند نمونه را به شما معرفی کنیم.

پایه و اساس مینیمالیسم بر ساده بودن هر چه بیشتر و حذف تمام جزئیات است؛ به طوری که از هر گونه تزئین، طرح، رنگ، برش، مدل و … که سبب جلب توجه زیاد و شلوغی بشود و از تمام وسایلی که بدون استفاده هستند اجتناب میشود. این نوع بی تجملاتی و اهمیت به ساده بودن مینیمال، سبب شده تا چیدمان دکوراسیون مینیمال برای محیط‌های کوچک انتخاب عالی باشد و باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا بشود.

در سبک مینیمال برای دکوراسیون داخلی به مبل مینیمال اهمیت ویژه‌ای داده میشود و برخلاف آن با وجود تاثیر خیلی زیاد تزئینات بر روی زیبایی، نظم و ترتیب فضا، توجه بسیار کمی به عناصر دکوراتیو یا اکسسوری‌ها میشود. در مقاله ویژگی‌های مبلمان مینیمال میتوانید اطلاعات مفیدی را کسب کرده و مبلی متناسب خریداری کنید.

اکسسوری‌های سبک مینیمال با تزئینات دیگر سبک‌ها کمی متفاوتند؛ زیرا با محدودیت و قوانین خاصی مثل: کاربردی بودن، متریال مجار در سبک مینیمال، طرح و رنگ مجاز و … باید انتخاب و به کار برده شوند که در ادامه به آنها اشاره میشود. توجه داشته باشید که دردکوراسیون مینیمال صرفا به جزئیات کمتر و ساده بودن تمرکر میشود نه خالی بودن محیط!

اگر تصمیم به خرید دکوری‌ مینیمال یا چیدمان منزلتان با این سبک جذاب و جدید دارید؛ اما برای بیشتر کردن محیط با تزیئنات دچار مشکل شده‌اید، میتوانید این متن را تا انتها مطالعه کرده و انتخاب خوبی داشته باید.

 

در سوفامبل انواع مبل مینیمال به همراه لوازم دیگری با همین سبک مثل: میز جبو مبلی عسلی، پاف، میز ناهار خوری و دیگر مصنوعات چوبی قابل خریداری است.

قیمت میز تلویزیون قیمت میز جلو مبلی قیمت میز ناهار خوریقیمت مبل راحتی

 

اکسسوری‌ها نه تنها زیبا، بلکه باید کاربردی هم باشند

اکسسوری‌ها در سبک مینیمال

در سبک مینیمال انتخاب تمام لوازم، تزئینات، حتی ریزترین عناصر و المان‌ها نیازمند توجه و انتخاب هوشمندانه و خلاقانه است؛ زیرا با چیدمان یک عنصر نامتناسب با محیط میتوانید بالانس همه‌ی فضا را بهم بزنید و از حالت سادگی و بی تجملاتی محض خارج کنید.

از قوانینی که باید برای خرید اکسسوری‌ها و لوازم مینیمال لحاظ شود «زیبایی در عین کاربردی بودن» است. این جمله به معنی داشتن ظاهر زیبا در کنار کاربرد تمام وسایل است و بیشتر از لوازم اصلی برای عناصر دکوری مینیمال صدق میکند. از طرفی در نظر داشته باشید تنها گل و گیاهان هستند که از این قاعده مستثنی هستند و برای برای زیبایی و ایجاد حس زندگی، سرزندگی و شادابی به کار میروند. به عنوان مثال: 

اگر نیاز به پر کردن فضای کنار مبلمان دارید، بجای خرید مجسمه بزرگ بهتر است با استفاده از پاف یا صندلی تک به تعداد نشیمن مبل اضافه کنید یا برای زیباتر نشان دادن میز‌ها بهترین انتخاب شمعدان و جاعودی ساده و شیک است.

احتمالا با خود فکر میکنید که با قرار گرفتن این محدودیت برای تزئینات مینیمال، چیدمان کل خانه یا هر بخش از آن خیلی سخت و دشوار است؛ اما درواقع این کار از آنچه تصور میکنید راحت‌تر و ساده‌تر است و تنها نیاز به کمی تامل و خلاقیت دارد.

البته فراموش نکنید که لازمه‌ی اصلی داشتن خانه مینیمال «ساده پسندی و دوری از تجملات» است؛ چرا که برخی افراد عادت به جمع‌آوری همه‌ی وسایل ریز و درشت برای روز مبادا دارند و دور ریختن این وسایل بی‌استفاده و ناکارآمد برایشان بشدت سخت است. پس اگر فکر میکنید علاقمند به شلوغی، محیطی مجلل و باشکوه یا تزئینات زیاد میباشید بهتر است سبک مینیمال را فراموش کنید و به دکوراسیون سلطنتی یا کلاسیک رو آورید. 

عناصر مینیمال در منازل کوچک عناصر مینیمال در منازل کوچک

برای تشخیص این که چه تعداد المان تزئینی باید در خانه سبک مینیمال خود استفاده کنید، در اولین قدم به متراژ و مقدار فضا توجه کرده و سپس ببینید اضافه کردن چه وسیله‌ای به زندگی راحت‌تر شما کمک میکند؛ به این دلیل که راحتی و آسایش افراد در سبک مینیمال بسیار حائز اهمیت است.

مثلا اگر با اتاق پذیرایی خیلی کوچک در اختیار دارید، حدالامکان از قرار دادن لوازم بی‌مورد روی زمین اجتناب کنید و از دیوار‌ها کمک بگیرید. اما چطور؟! شلف، میز، کتابخانه، گلدان، پاتختی و … که به دیوار نصب میشوند لازمه‌ی تکمیل اتاق شما هستند. یا در مواقعی که نیاز به منابع نوری بیشتر در اتاق دارید، لامپ یا آباژور مینیمال انتخابی به جا و مناسب است.

در دکوراسیون مینیمال چه جنس عناصری میتوان به کار برد؟

متریال مجاز در سبک مینیمال

با گذشت هر چه بیشتر زمان، سبک مینیمال بیشتر و بیشتر شناخته شده و مورد توجه و استقبال مردم قرار میگیرد! اما چرا؟

یکی از نگرانی‌های افراد در زمان انتخاب و خرید وسایل خانه در هر سبک و مدلی قدیمی شدن یا خسته شدن از آن طرح و رنگ یا به طور کلی سبک محیط است که برای حل این مشکل به وسایل ساده و بدون تزئینات و الهام گرفته از طبیعت روی آوردند؛ حال از آنجایی که در این سبک اهمیت ویژه‌ای به عناصر طبیعی و طبیعت آرامش بخش و سرزنده داده شده و همچنین همه‌ی بخش‌ها کاملا بی‌آلایش و ساده هستند میتوان علت اصلی توجه به مینیمالیسم و دکوراسیون مینیمال در این زمان را همین موضوع در نظر گرفت.

در واقع برای تمام بخش‌های خانه بخصوص تزئینات کاربردی مینیمال، اولویت با متریال طبیعی و یا الهام گرفته از طبیعت است؛ مثل:

  • پارچه

شال مبل پارچه‌ای

  • بافت‌ها

قالیچه بافت

  • حصیر

اکسسوری حصیری

  • چرم

چرم در دکوراسیون مینیمال

  • چوب

چوب در دکوراسیون مینیمال

  • سنگ و…

سنگ در دکوراسیون مینیمال

میباشد. جنس اکسسوری مینیمال دلخواهتان را بین موارد بالا میتوانید انتخاب کنید؛ اما ترجیحا از بیشتر از دو متریال برای یک محیط استفاده نکنید تا از چند دسته شدن وسایل و به هم خوردن تعادل مواد در فضا جلوگیری شود. میتوانید در بین مواد طبیعی متنوع یک جنس سخت مثل چوب یا سنگ و یک جنس نرم‌تر را مثل چرم یا ابریشم مشخص کرده و برای تمام المان‌ها به کار برد.

به کار بردن لوازم دکوری با مواد مصنوعی از جمله پلاستیکی، فلزی و … که سبک مینیمال و نمای ساده‌ای دارند در دکوراسیون مینیمال مانعی ندارد، اما مطمئن باشید استفاده از متریال طبیعی حس ارامش و تازگی بیشتری را به خانه شما میبخشد و همچنین این نوع مواد، همیشه مطابق مد و ترند مانده و نیز به هیچ وجه قدیمی نمیشوند.

طرح و رنگ قابل استفاده در دکوراسیون مینیمال

رنگ و الگو در اکسسوری مینیمال

ابتدا در خصوص طرح‌ها باید ذکر کنیم که بجز طرح طبیعی چوب و بافت‌ها هیچ الگو یا طرحی در سبک مینیمال قابل استفاده نیست و همانطور که توضیح داده شد، اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی مینیمال همگی کاملا ساده و به دور از جزئیات تجملاتی و کارشده هستند.

از بین سه دسته رنگ خنثی، گرم و سرد، میتوانید از رنگ‌های خنثی در طیف‌های مختلف روشن و تیره متناسب با متراژ محیط به کار ببرید؛ اما گروه رنگ‌های گرم و سرد که ظاهر محیط را به سمت سبک مدرن میکشاند در این سبک ممنوعیت دارد. 

رنگ‌های خنثی در طیف تیره مثل: قهوه‌ای، شکلاتی، طوسی تیره، مشکی و رنگ‌های نیمه تیره از جمله: نسکافه‌ای، فیلی و … با ایجاد حس سادگی و شیک بودن در سبک مینیمال جایگاه ویژه‌ای دارند و بیشتر استفاده میشوند.

البته این رنگ‌های طیف تیره و نیمه تیره برای نمای بهتر نیازمند ترکیب شدن با یک طیف روشن یا نیمه روشن مثل: کرمی، طوسی روشن، نباتی، کنفی و … میباشد؛ زیرا ترکیب رنگی تماما تیره میتواند خانه شما را سرد و بی‌روح کند.

فراموش نشود این ترکیب رنگی تیره برای خانه‌های بزرگ و یا بخش‌هایی از خانه که متراژ بیشتری دارند مثل سالن پذیرایی انتخاب مناسب‌تری هستند و برای متراژ کم اصلا توصیه نمیشود. در فضای کوچک مثل اتاق خواب یا به طور کلی منازل آپارتمانی کوچک، اولویت رنگ‌ها را براساس طیف روشن بگذارید و در کنار ترکیب روشنی که مدنظر دارید از تنها یک رنگ نسبتا تیره مثل: طوسی متوسط برای به وجود آوردن تضاد رنگی استفاده کنید. 

نکته‌ای که در فضای کوچک باید رعایت شود «استفاده‌ی خیلی کم از اکسسوری‌ها» و به کاربردن یک یا دو رنگ مختلف در دکوراسیون داخلی است. 

سعی کنید تا جای ممکن گوشه‌های خانه را خالی بگذارید و از چیدمان پاف، آباژور، گلدان بزرگ و … بر روی زمین دوری کنید و فقط از عناصر دکوراتیو ضروری مثل: میز جلو مبلی و عسلی، آینه کنسول، نشیمن‌های کمکی مبل در صورت کم بودن تعداد نشیمن مبلمان مثل: صندلی راک و … کمک بگیرید.

شما میتوانید تنها با استفاده از فقط یک یا دو رنگ، در خانه آپارتمانی نقلی هم جذاب‌ترین شکل دکوراسیونمینیمال را داشته باشید؛ چرا که ترکیب رنگی روشن میتواند باعث درخشش بیشتر، بزرگتر نشان دادن محیط و نمای زیباتر لوازم بشود و اطمینان داشته باشید این خصوصیات، نقطه قوت خانه شما میشود.

انواع اکسسوری پرکاربرد و رایج در سبک مینیمال:

انواع اکسسوری در دکوراسیون مینیمال

در هر سبک محیطی یک سری وسایل و تزئینات، جایگاه ثابت خود را دارند و استفاده از آنها اجتناب ناپذیر است. به عنوان نمونه در دکوراسیون سلطنتی میتوان به میز‌های کوچک متالیک با رنگ طلایی و نقره‌ای و یا گرامافون‌های خاطره انگیز که به عنوان دکوری در محیط چیدمان میشوند اشاره کرد.

در این سبک ساده و شیک که طرفداران فوق‌العاده زیاد خود را دارد، بعضی وسایل مینیمال به صورت تزئینی و در عین حال کاملا کاربردی، پای ثابت دکوراسیون مینیمال هستند. مثال: 

  • پاف

پاف مینیمال

اصلی‌ترین عنصر تزئینی این سبک، پاف است که میتوانید از یک تا هر تعداد که نیاز دارید در نقاط مختلف خانه از جمله اتاق‌ها، نشیمن راحتی خانه، پذیرایی، راهرو، کنار ست مبلمان و حتی آشپزخانه قرار بدهید. این پاف‌ها که به نام پوف یا برخی مناطق به اسم صندلی عثمانی هم شناخته میشوند در طرح، رنگ، فرم و جنس‌های فراوانی ساخته شده و در تمام فروشگاه‌های مبلمان و لوازم خانگی به وفور مشاهده میشوند. 

در واقع اگر بخواهیم شکل ظاهری پاف را توصیح کنیم، پاف به شکل یک بالشتک نرم و بزرگ است که گاهی با پایه و گاهی بدون پایه تولید میشود. اما در بین این دنیای تنوع پاف باید دقت کنید تا مینیمال‌ترین‌ها را برای دکوراسیون مینیمال انتخاب و خریداری کنید.

صندلی راک مینیمال

این نوع صندلی‌ها در فرم و طرح‌های ساده و متناسب با قوانین دکوراسیون مینیمال، برای استراحت و ریلکس کردن بعد از یک روز خسته کننده کاری فوق‌العاده بینظیر هستند.

با وجودی که هدف اصلی ساخت اولین صندلی راک برای استراحت کارگران با کار بدنی شدید و همچنین برای مادران در زمان نگه داری از کودکشان طراحی و تولید شده است؛ اما لم دادن و کتاب خواندن در کتابخانه یا یک چرت کوتاه در اتاق کار و نیز تماشای تلویزیون و بافتنی بر روی این صندلی جذاب و راحت را تصور کنید! آرامش بخش نیست؟ قطعا این عنصر تزئینی در کنار زیبایی بخشیدن به خانه‌ی شما بسیار کاربردی هم میباشد.

  • جلو مبلی و عسلی

میز جلو مبلی عسلی مینیمال

کاربرد میز جلو مبلی و عسلی‌ها در جلوی ست مبلمان نیاز به توضیح ندارد و حتما به خوبی مطلع هستید که عدم وجود آن، فضای سالن پذیرایی را ناقص نشان میدهد. شما که نمیخواهید پذیرایی منزلتان مثل زمین فوتبال خالی باشد؟ یا لیوان چای و شربت و خوراکی‌ها را روی دسته‌ی مبل بگذارید؟

  • قالیچه و پرده

قالیچه‌های یک درجه تیره‌تر یا روشن‌تر از طیف غالب محیط از جنس بافت، حصیری و … در کنار پرده‌ی ساده حریر که نور را به داخل خانه عبور میدهد را تصور کنید! چه فضای دل‌انگیر و شیکی را ایجاد میکند. قالیچه‌های بافت‌دار با ترکیب رنگی ابروبادی از یک یا دو رنگ خنثی میتواند به زیبایی نمای اتاق بیفزاید.

  • شال مبل

شال مبل مینیمال

این شال‌های مبل که در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف قابل خریداری هستند، به شکل یک پتو یا روانداز زینتی و کاربردی بر روی کاناپه‌ی بزرگ 3 نفره یا صندلی‌های تک قرار میگیرند. شال مبل را مطابق فصل سال باید تغییر بدهید و در فضل سرد از جنس بافت، موهر یا پارچه‌های ضمیم این چنینی و همچنین در فصل گرم از نمونه‌های نخی، پنبه‌ای، کنفی که مانع عبور هوا نمیشوند را روی مبل قرار بدهید. 

  • گل و گیاهان

گلدان در سبک مینیمال

گل و گیاهان از آن دسته دکوری‌های طبیعی هستند که به نظر بدون استفاده و هیچ کاربردی به نظر میرسند؛ اما گیاهان سرشار از حس خوب و انرژی مثبت هستند و به تمیزی هوای در گردش خانه کمک میکنند که البته اگر گرما بخشیدن به دکوراسیون را با رنگ‌های طبیعی و دلربایی که دارند کنار بگذاریم.

 

مقاله پیشنهادی: 5 صندلی راک مینیمال

 

بالاخره در سبک مینیمال چه اکسسوری‌هایی استفاده میشود؟

در این مطلب با هدف معرفی اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی مینیمال گفته شد که: پایه و اساس سبک مینیمال که در سال 1960 و 1970 توسط چین و ژاپن ایجاد شد، سادگی، خلاصه شدن، حذف تمام جزئیات و دوری از شلوغ شدن و جلب توجه است. از مزایای استفاده از دکوراسیون داخلی سبک مینیمال میتوان به قدیمی نشدن و بزرگتر نشان دادن محیط‌های کوچک اشاره کرد و به شما اطمینان میدهیم که لوازم مینیمال اصلا خسته کننده نیستند و میتوانید با خیال راحت سالیان زیادی از آنها استفاده کنید.

اکسسوری‌ها و تزئینات در یک خانه سبک مینیمال دارای اهمیت زیادی هستند و انتخاب آنها باید با توجه به قوانین خاصی انتخاب شوند تا باعث به هم زدن سادگی و بی تجملاتی خانه نشوند که این موارد به شرح زیر است:

  • اکسسوری‌ها می‌بایست در عین زیبایی دارای کاربرد خاصی نیز باشند
  • از متریال طبیعی و ساده ازجمله: سنگ، چوب، پارچه، بافت، حصیری و … باشند
  • در سبک مینیمال رنگ‌های خنثی در طیف‌های متنوع روشن و تیره مورد هستفاده هستند و همچنین رنگ‌های گرم و سرد که باعث جلب توجه و انرژی و سرمای زیاد در فضا بشوند جایی ندارند
  • بافت طبیعی چوب و بافت‌های طبیعی تنها طرح‌های مجاز در سبک مینیمال است

برخی عناصر دکوراتیو کاربردی در سبک مینیمال جایگاه ویژه‌ای دارند و پای ثابت همه‌ی محیط‌های چیدمان شده با این سبک هستند. مثال: پاف، گل و گیاهان، شال مبل، قالیچه و پرده، جلو مبلی عسلی، صندلی راک

4.5/5 - (2 امتیاز)