تفاوت مبل مدرن و کلاسیک

انتخاب سبک مناسب برای فضای خانه بسیار اهمیت دارد؛ چرا که این سبک تعیین کننده‌‌ی خصوصیات ظاهری، جنس و رنگ لوازم خانه و از همه مهمتر القای حسی خوب در بدو ورود به خانه میباشد. اما به نظر شما اولین وسیله‌ای که در سالن پذیرایی به چشم میخورد و با یک نگاه میتوان سبک غالب محیط را متوجه شد چیست؟ قطعا ست مبلمان است که با یک نگاه حال و هوای فضای خانه شما را منتقل میکند. به طور مثال: با خرید مبلی مدرن و مشاهده آن میتوان به این مسئله پی برد که شما به سبک و لوازم جدید و امروزی علاقمندید و یا با چیدمان مبل کلاسیک میتوان دریافت که شما طرفدار هنر‌های ظریف و اصیل هستید. در این مقاله قصد داریم تفاوت مبل مدرن و کلاسیک را برای شما شرح دهیم.

قبل از بیان تفاوت‌های این دو سبک مبل بهتر است توضیح مختصری از ویژگی‌های مبلمان کلاسیک و مدرن بدهیم و سپس به بررسی تفاوت آنها از نظر طرح، رنگ، متریال، کاربرد و … بپردازیم.

  • مبل مدرن

مبل مدرن

همانطور که در مقاله‌ی مبل مدرن چیست؟ مفصل توضیح دادیم، این سبک مبل‌ها با خطوط صاف، طراحی ساده و شیک ساخته میشوند که نوع تزئیناتی که برای آن در نظر گرفته میشود سبب به هم خوردن سادگی کاناپه‌ها نیست. 

تزئینات مبل مدرن در واقع همان دوخت‌های زینتی مثل: چستر، راه‌راه، حصیری، پلیسه و … میباشد و از طرفی در این مبل از هرگونه نقش سنتی و کلاسیک دوری شده و به الگو‌های نوین و امروزی مثل: طرح هندسی، ماربل، ابروبادی، بافت‌ها و … تمایل دارد.

نشیمن‌ مبل‌های مدرن بسیار نرم و راحت هستند و به همین دلیل برخی مواقع به مبل مدرن راحتی نیز شناخته میشوند؛ البته توجه داشته باشید کاناپه‌های این سبک در دسته مبلمان نیمه رسمی قرار دارند و نوع اسفنج نشیمن آنها از کاناپه‌های مبل راحتی کمی محکم‌تر است تا بتوان در فضاهایی کمی رسمی هم آنها را به کار برد.

محدودیت رنگی در سبک مدرن وجود ندارد ولی دسته رنگ‌های سرد و خنثی و بخصوص رنگ‌های الهام گرفته از طبیعت امروزه بسیار ترند و شیک هستند و نیز برخلاف آن، خرید مبلی با رنگ تند و جیغ مثل: زرد، قرمز و نارنجی و … به سبک مدرن کمی قدیمی شده است. همچنین برای این رنگ‌ها احتمال خسته شدن افراد خانواده و ایجاد حس اضطراب و استرس بشدت زیاد است.

  • مبل کلاسیک

مبل کلاسیک

مبل‌های کلاسیک از گذشته تا اکنون همواره به عنوان اثار هنری ارزشمندی هستند و به آنها توجه بسیار زیادی میشود؛ زیرا این سبک ترکیبی سادگی، ظرافت، راحتی و اصالت است که با خطوط منحنی خوش تراش و نقش و نگار خطی و ریز به شکلی هنرمندانه‌ای ساخته میشوند.

مبل کلاسیک عموما کم حجم و جمع و جور با نمایی چوبی میباشد که میتوان از آنها در دکوراسیون داخلی مشابه همین سبک با هر متراژی استفاده کرد. با این که چوب مبل در این سبک بسیار باریک است، اما به این راحتی دچار شکستگی یا خرابی نمیشود؛ چرا که در روند ساخت کاناپه‌های سبک کلاسیک از بهترین جنس چوب در صنعت مبلمان استفاده میشود و این امر باعث کیفیت درجه یک و عمر زیاد مبل میشود.

در واقع این سبک تلفیقی از سبک راحتی و سبک سلطنتی است، به طوری که نشیمن و پشتی اسفنجی آن مشابه مبلمان سبک راحتی و نوع تزئینات آن مشابه مبل سلطنتی ولی با حجم خیلی کمتر میباشد.

 

در سوفامبل میتوانید جدیدترین مدل‌های مبل کلاسیک فرانسوی، مبل راحتی، مبل سلطنتی و استیل و دیگر سبک‌های مبلمان را با قیمت مناسب‌تر از بازار خریداری کنید.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبلمان فرانسوی

 

مبل کلاسیک قدمت بیشتری دارد یا مدرن؟

تفاوت قدمت و اصالت مبل مدرن و کلاسیک

همانطور که از اسم سبک مدرن مشخص است، این سبک به شکلی نوین و جدید و نیز متناسب با سلیقه و تقاضای مردم در هر برهه زمانی طراحی میشود و ساخت آن با ویژگی‌های مختص خود به چندین سال اخیر بر میگردد.

با این که مبل مدرن تاریخچه‌ای پربار و طولانی ندارد؛ اما در طی همین چند سال گذشته به خوبی طرفداران خود را پیدا کرده و در دسته مبلمان پرفروش بازار قرار گرفته است.

برخلاف مبل سبک مدرن، مبلمان کلاسیک از حدود قرن 15 در اروپا تولید و مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون میتوان شاهد کاناپه‌ها و ست‌های مبل کلاسیک در اوج شکوفایی و تکامل هستید.

این مبلمان لوکس و خوش تراش که همیشه طرفداران خاص خود را داشته است، با گذشت زمان دستخوش تغییراتی جزئی و متناسب با نیاز ایرانیان شده است؛ اما شکل کلی مبل، خصوصیات اصلی و مهم‌تر از همه گذشته‌ی پربار و اصالت آن همیشه پا بر جا و غیر قابل تغییر میباشد.

در نتیجه اگر برای خرید مبل به دنبال سبکی تاریخی و اصیل با نشیمن راحت هستید به شما مبل کلاسیک راحتی را پیشنهاد میدهیم و در صورتی که علاقمند به لوازم ترند و دکوراسیون داخلی مطابق مد میباشید، مطمئنن از مبلمان سبک مدرن استقبال میکنید؛ زیرا سبک مدرن کاملا به روز و نو و متقابلا سبک کلاسیک، تاریخی‌تر و اصیل‌تر است.

تفاوت در متریال مبل مدرن و مبل سبک کلاسیک

تفاوت متریال مبل کلاسیک و مدرن

بخش مشترکی که در بین مبل کلاسیک و مبل مدرن وجود دارد «کلاف چوبی» میباشد؛ چرا که تمام مبلمان با هر جنس پارچه و اسفنجی و هر شکل و طرحی که باشند، در قسمت کلاف یا اسکلت بندی به صورت چوبی هستند.

اما درباره‌ی فرق بین متریال این دو سبک، باید اطلاع دهیم که کاناپه‌های مدرن را هم به صورت تمام چوب و هم با پایه و تزئینات فلزی میتوان در بازار مشاهده کرد، در عین حالی که در روند ساخت کاناپه‌های کلاسیک تنها از چوب و اسفنج استفاده میشود و هیچ بخشی از فلز نیست، از همین رو به مبل کلاسیک نیز مانند مبل فرانسوی، مبل سلطنتی و استیل، مبل چوبی میگویند.

در بررسی کلی مقدار مواد استفاده شده در کاناپه‌های سبک کلاسیک و مدرن متوجه میشویم که در سبک کلاسیک از حجم خیلی زیادی چوب برای بخش دسته‌ها، پایه‌ها، تزئینات منبت کاری و گاهی پشتی حصیری صندلی‌ها استفاده میشود و مقدار کمی اسفنج برای پشتی و نشیمن هر کاناپه به کار میرود، پس بیشترین مواد در این سبک «چوب» است.

در مبل مدرن این روند متفاوت میباشد؛ به طوری که بیشترین حجم مواد کاناپه‌ای مدرن «اسفنج» نرم و راحت است که برای پوشش تمام مبل بجز پایه‌ها در نظر گرفته میشود. تنها پایه و کلاف مبل مدرن است که با چوب ساخته میشود؛ البته پایه‌ها نیز گاهی از جنس فلز هستند. 

فلز در سبک مدرن بسیار محبوب و پرطرفدار است، زیرا دارای ظاهری درخشان و پرتلالو میباشد و فضای خانه را گرم و صمیم و شیک نشان میدهد.

تفاوت مبل مدرن و کلاسیک از نظر ترکیب رنگی و الگو

تفاوت رنگ و طرح مبلمان سبک مدرن و کلاسیک

تفاوت مبل مدرن و کلاسیک از نظر ترکیب رنگی به گونه‌ای است که مبل مدرن بدون هیچ محدودیتی با همه‌ی رنگ‌های گرم، سرد و خنثی توسط تولیدی‌ها قابل ساخت است، حتی با وجود این که امروزه برای هیچ سبک و مدلی رنگ‌های فانتزی و جیغ مثل: قرمز، نارنجی سرخابی، زرد و … پیشنهاد نمیشود؛ اما همچنان میتوانید مبل مدرن خود را با همه‌ی این رنگ‌ها و یا هر ترکیب رنگی که مدنظر دارید خریداری کنید. 

در صورتی که مبل کلاسیک تنها در رنگ‌های خنثی و تعداد محدودی از رنگ‌های برگرفته از طبیعت مثل سبز یشمی، آبی، سرمه‌ای و … ساخته میشوند.

همانطور که در مقاله‌ی مبل کلاسیک چیست؟ گفته شده، در قسمت‌های چوبی مبل کلاسیک اغلب نمای طبیعی چوب یا رنگ‌های براق و متالیک طلایی و نقره‌ای مشاهده میشود و رنگ پارچه مبلی در طیف‌های مختلف روشن، تیره، نیمه روشن و نیمه تیره از دسته رنگ‌های خنثی و نود میباشد. 

مبل کلاسیک طرحدار

در کنار متفاوت بودن طیف رنگی این دو سبک، بهتر است از نقوش تزئینی ظاهر مبل غافل نشویم. در مبل سبک کلاسیک پارچه مبلی به صورت

  1. طرح‌های سنتی درشت و ریز
  2. طرح کلاسیک مینیاتوری
  3. گل و گیاهان از جمله گل اناری و بته جقه
  4. پرندگان 

مبل مدرن طرحدار

هستند و به شکل ترکیبی با پارچه ساده برای ست مبلمان به کار میروند؛ ولی پارچه مبلی مدرن اغلب ساده است و در صورت دلخواه از کوسن‌ها یا کاناپه تک طرحدار با نقوش

  1. هندسی
  2. ابروبادی
  3. ماربل
  4. بافت‌های ریز خود پارچه

میباشند. حتی اگر تمایل به داشتن پارچه مبلی گلدار برای مبل مدرن دارید، بهتر است از طرح‌های امروزی و جدید استفاده کنید و نیز ترجیحا پارچه خود مبل را ساده و بدون طرح نگه دارید.

تفاوت کاربرد مبلمان سبک مدرن و کلاسیک در محیط

تفاوت کاربرد مبل کلاسیک و مدرن

مبل مدرن با پایه فلزی مناسب منازل و محیط‌هایی با اکسسوری و لوازم مشابه همین سبک و متریال جدید از جمله: فلزی، شیشه‌ای، آینه‌ای و حتی پلاستیکی میباشد و متناسب با دکوراسیون مجلل و تاریخی یا سنتی مثل: سبک کلاسیک یا سلطنتی نیست؛ زیرا در فضای تاریخی مواد و متریال مدرن و تزئینات نوین به صورت ساده و رنگبندی فانتزی جایی ندارد. 

همچنین متقابلا مبل چوبی کلاسیک را نیز نمیتوانید در خانه سبک مدرن با دکوری‌ها و لوازم فلزی چیدمان کنید؛ بلکه کاناپه‌های کلاسیک فقط در محیط هم سبک خود قابل استفاده و چیدمان است.

اگر توجه کرده باشید، تمام بخش‌های کاناپه کلاسیک و حتی ریزترین نقش‌های آن به شکل قرینه ساخته شده‌اند و این قرینگی به قدری حائز اهمیت است که نوع چیدمان کاناپه‌های کلاسیک نیز در هنگام چیدمان، به صورت قرینه قرار میگیرند؛ اما مبل‌های مدرن از این قاعده مستثنی هستند.

در تمام ست‌های 9 نفره، 8 نفره، 7 نفره و نیم ست‌های 6 نفره و 5 نفره کلاسیک هیچ کاناپه 2 نفره‌ای وجود ندارد و این ست و نیم ست‌ها از کاناپه بزرگ 3 نفره، کاناپه تک و صندلی تشکیل میشوند؛ ولی مبل مدرن دارای کاناپه 3 نفره، 2 نفره و تک نفره است و صندلی‌ها در ترکیب بندی این مبلمان قرار نمیگیرند.

برسی تفاوت وزن و قیمت مبل‌های مدرن و کلاسیک

تفاوت وزن و قیمت مبلمان کلاسیک و مدرن

پس از بررسی تفاوت‌های این دو سبک از نظر طرح و رنگ، متریال، کاربرد و … به اصلی‌ترین فرق بین مبل مدرن و مبل کلاسیک  یعنی وزن و قیمت آنها میرسیم.

ابتدا لازم به ذکر است که قیمت و وزن کاناپه‌ها به هیچ وجه دقیق و قطعی مشخص نیست و این دو عامل وابسته به کیفیت مواد، مقدار مواد استفاده شده و نیز روش ساخت تولیدی مربوطه دارد؛ در نتیجه هر توضیحی که برای وزن و قیمت سبک مبلمان داده میشود برحسب مینگین و کلی میباشد. 

براساس بررسی و مقایسه‌ی سبک مدرن و کلاسیک متوجه میشویم که برای خرید مبل مدرن شیک، می‌بایست هزینه‌ی بسیار کمتری را نسبت به خرید مبل کلاسیک لوکس و خوش تراش کرد؛ زیرا وزن و قیمت چوب که یک متریال طبیعی و ارزشمند است بسیار زیادتر از مواد مصنوعی و فلزات میباشد و همچنین از آنجایی که تولیدکنندگان در روند ساخت کاناپه‌های کلاسیک بیشتر از چوب بهره میبرند، قیمت و وزن آنها نیز بالا میرود.

البته همانطور که اشاره کردم، ممکن است شما مبل کلاسیکی را با چوب نامرغوب و کیفیت کم و نیز مبلی مدرن چوبی با بهترین نوع چوب مشاهده یا خریداری کنید؛ پس مقدار و کیفیت متریال مبل تاثیر مستقیمی بر وزن و قیمت آن دارد.

شباهت‌های بین مبل کلاسیک و مبل مدرن

شباهت بین مبل مدرن و کلاسیک

درست است که مبل کلاسیک و مبل مدرن از هر نظر کاملا با هم متفاوت هستند و به همه‌ی آنها در متن بالا اشاره کردیم؛ اما این دو سبک در کنار در کنار این تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز دارند که به شرح زیر است:

  • هر دو با اسفنج نرم و راحت ساخته شده‌اند و کاناپه‌هایی مناسب نشستن در زمان طولانی دارند
  • مبل کلاسیک و مدرن با ظاهر شیک و در عین حال نشیمن راحت، هم مناسب پذیرایی از میهمانان و هم متناسب با استفاده روزمره افراد خانواده میباشند
  • هر دوی این مبلمان در دسته مدل‌های نیمه رسمی قرار دارند و به فضای خانه ظاهری شیک و لوکس میبخشند
  • کلاف تمام کاناپه‌های مدرن و کلاسیک از جنس چوب محکم و درجه یک است
  • متریال این دو سبک مبل با هم متفاوت است؛ اما کیفیت مواد به کار رفته در هر دو با کیفیت مرغوب است
  • ست کلاسیک دارای کاناپه‌هایی ظریف است و مبل مدرن با وجود حجم زیاد اسفنج دارای کاناپه‌های کم حجم و حمع و جور میباشد که آنها را مناسب فضای کوچک و متوسط کرده است
  • دو سبک معرفی شده از سبک‌های بسیار پرفروش و محبوب بازار هستند

تمام توضیحات داده شده در مقاله تفاوت مبل مدرن و کلاسیک، هیچ کدام به معنای برتری و بدتری سبکی از دیگری نیست؛ بلکه باید هر دو سبک را با ویژگی‌هایی که دارند بررسی کرده و انتخابی متناسب با شرایط زندگی، سلیقه و محلی که برای مبلمان در اختیار دارید انتخاب کنید.

بالاخره مبل مدرن و کلاسیک چه فرقی دارند؟

ست مبلمان اولین وسایل خانه هستند که با مشاهده آن میتوان به صورت واضح سبک دکوراسیون داخلی را متوجه شد و به سلیقه‌ی صاحب منزل پی برد، مثال: اگر شما برای پذیرایی از یک دست مبل شیک و مدرن استفاده کنید، قطعا این مبلمان نشانگر علاقمندی شما به لوازم نوین و ترند یا مطابق مد است و یا با دیدن مبل کلاسیک در منزل شما میتوان پی برد که اصالت و لوکس بودن محیط برای شما اولویت است.

مبل کلاسیک از حدود قرن 15 در اروپا ساخته و مورد استفاده بوده است که این مسئله به تاریخ پربار و اصالت سبک کلاسیک اشاره دارد؛ اما مبلمان سبک مدرن در چند سال اخیر با متریال نوین مثل: فلز ساخته و عرضه به بازار شده است که البته با وجود جدید بودن سبک مدرن، مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفته‌اند و مانند سبک کلاسیک پرفروش هستند.

از تفاوت‌های ظاهری مبل کلاسیک و مبل مدرن میتوان به جنس پایه‌ها و نوع تزئینات آنها اشاره کرد؛ به طوری که در مبل مدرن اغلب مواقع از فلزات رنگ ثابت در پایه‌ها، دسته‌ها و گاهی برای تزئینات استفاده میشود ولی مبل کلاسیک به یک مبل چوبی معروف است؛ چرا که اصلی‌ترین مواد آن چوب درجه یک میباشد. نوع تزئینات در مبل کلاسیک به شکل منبت کاری ظریف، ریز و پیچیده بر روی نقاط چوبی میباشد ولی در مبل مدرن فقط نوع دوخت و فرم کلی کاناپه‌ها زینت دهنده‌ی مبل است.

سبک مدرن دارای کاناپه‌های سبک‌تر و ارزان قیمت‌تری نسبت به مبل کلاسیک است؛ زیرا از آنجایی که مواد طبیعی مثل چوب دارای وزن و قیمت بالاتری در مقایسه با مواد مصنوعی میباشد، پس مبل ملاسیک با حجم زیادی چوب، گران قیمت و سنگین‌تر از مبل مدرن با متریال اسفنج و فلز است.

این دو سبک مبل تنها متناسب با فضایی هم سبک و چیدمان شده با لوازم مشابه خود میباشند ولی میتوان از آنها در خانه‌های کوچک، بزرگ و متوسط و حتی فضاهای رسمی و نیمه رسمی استفاده کرد؛ چرا که مبل مدرن در دسته مبلمان نیمه رسمی و مبل کلاسیک نیز جزء مبلمان رسمی و نیمه رسمی قرار دارد.

در نتیجه مبل سبک کلاسیک و مبل مدرن از نظر اصالت و تاریخچه، نوع و حجم مواد یا متریال، الگو‌ها و ترکیب رنگی، کاربرد در محیط‌های مختلف، وزن و قیمت کاناپه‌ها متفاوت هستند؛ به طوری که مبل کلاسیک با تاریخچه پربارتر، جنس چوبی، رنگ‌های خنثی و طرح‌های کلاسیک و سنتی و همچنین وزن و قیمت بیشتر در مقایسه با مبل مدرن ارائه میشود.

5/5 - (1 امتیاز)