مبل کلاسیک چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

فاکتور‌های اصلی هر فرد برای انتخاب یک ست مبل در خانه‌ «ظاهری زیبا» و در کنار آن «نشیمن راحت» است که اولویت برخی افراد بیشتر زیبایی و برخی دیگر راحتی بیشتر در نشیمن مبل است. اگر شما جزء دسته اول هستید، مبل استیل و مبل سلطنتی و اگر جزء دسته دوم میباشید مبل راحتی مناسب شماست؛ اما در صورتی که به این دو ویژگی به یک اندازه اهمیت میدهید و میخواهید مبلی تهیه کنید که هم زیبایی و هم راحتی آن اولویت داشته باشد، میتوانید از مبل کلاسیک در دکوراسیون داخلی منزل خود بکار ببرید. در ادامه‌ی این متن با موضوع مبل کلاسیک چیست + انواع مبل کلاسیک به طور کامل و با بیانی ساده درباره‌‌ی مبلمان سبک کلاسیک توضیح میدهیم تا با خیالی راحت مبل متناسب خود را پیدا کنید.

از علل اصلی ترند شدن و فروش خیلی زیاد این سبک، تولید آنها با ترکیب ویژگی‌های مثبت مبل سبک راحتی و مبل سبک استیل است به طوری که شما در مبل کلاسیک میتوانید شاهد مبلی چشم نواز به زیبایی یک اثر هنری باشید و با نشستن روی کاناپه، راحتی فوق‌العاده زیادی را حس کنید.

تزئیناتی که بر روی مبل کلاسیک ایجاد میشود شامل منبت‌کاری و حکاکی‌هایی با نقوش خیلی ظریف، دقیق، خاص و پیچیده است، البته ممکن است با خواندن این جمله منبت‌کاری و تزئینات مبلمان سبک استیل و سلطنتی به ذهنتان بیاید؛ اما لازم به ذکر است که تزئینات سبک کلاسیک کاملا با مبل استیل و سلطنتی متفاوت است، زیرا حجم منبت‌کاری این سبک در مقایسه با استیل و کلاسیک بسیار کم است و فقط بعضی از بخش‌های چوبی مبل دارای این تزئینات است.

با وجودی که گفتیم در این مبلمان ظرافت اهمیت بسیار زیادی دارد، اما منظور از این حرف شکننده بودن مبل نیست، بلکه ظرافت و دقت بالا در روند طراحی و تولید کاناپه‌ها و نیز انتخاب مناسب متریال میباشد که البته در ادامه متن دقیق‌تر درباره این موارد توضیح میدهیم.

 

شما میتوانید در سوفامبل جدیدترین مدل‌های مبل کلاسیک، مبل راحتی، مبل استیل و سلطنتی و … را از تولیدکنندگان به طور مستقیم خریداری کنید.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبل استیل

 

تاریخچه مبل کلاسیک

تاریخچه مبل کلاسیک

ساخت مبل کلاسیک که در ابتدا به شکلی کاملا ابتدایی و ساده از مصر باستان شروع شد و تغییر و تکامل در طراحی و تولید آن تا به امروز ادامه دارد. مبلمانی که در قرون وسطی (روم، یونان، مصر باستان) ساخته و استفاده میشوند، بسیار سنگین بوده و بیشتر جنبه‌ی زینتی داشتند تا کاربردی!

در قرن 14 و 15 دوره رنسانس ایتالیا طراح این مبلمان شکل کامل‌تری گرفت و در قرن 17 در اروپای شمالی و جنوبی نمونه‌هایی از مبل کلاسیک با تزئینات طلاکاری مشاهده شده است و همچنین در اوایل قرن 20 بود که مبلمان کلاسیک حالتی مدرن‌تر به خود گرفتند، البته با وجود تغییر، تحول و تکاملی که مبل کلاسیک از قرون وسطی تا امروزه داشته است، اما اصالت این سبک هنوز هم در طراحی و تولید آنها حفظ شده است.

بعد از گذشت سالیان زیادی ساخت و استفاده از مبل کلاسیک در ایران رواج یافت و ایرانیان با هنر فراوان و خیره کننده‌ی خود توانستند این سبک را با حفظ اصالت، متناسب با نیاز و سلیقه مردم تغییر بدهند و یک مبل کلاسیک جدید را تولیدکنند. لازم به ذکر است در مقاله‌ی تاریخچه مبل کلاسیک در بخش وبلاگ فروشگاه سوفامبل میتوانید اطلاعات جامع و دقیقی را درباره این سبک مبلمان کسب کنید.

خصوصیات مبل کلاسیک

خصوصیات مبل کلاسیک

در ادامه‌ی بررسی سوال مبل کلاسیک چیست + انواع مبل کلاسیک توضیح میدهیم که: این سبک مبلمان تنها در خانه‌هایی با چیدمان سبک کلاسیک کاربرد دارند و حتما باید در محیطی قرار بگیزند که دیگر اجزاء آن محیط مثل: اککسوری‌های ریز و درشت، لوازم اصلی و … نیز با همین سبک انتخاب شده باشند؛ زیرا با وجود زیبایی خیلی زیادی که یک ست مبل کلاسیک دارد و چشم هر بیننده‌ای را در بدو ورود به خود جذب میکند، اما چیدمان آن در محیطی نا‌متناسب میتواند هماهنگی و جلوه را از تمام دکوراسیون بگیرد و نیز از زیبایی این اثر هنری بکاهد.

از مشخصه‌ی دیگر مبل کلاسیک میتوان به مقدار ارتفاع متناسب و خطوط منحنی و خوش‌تراش آن اشاره کرد. در این سبک، ارتفاع کاناپه‌ها کاملا مناسب و استاندارد است، به طوری که ارتفاع آنها نه خیلی بلند مثل سبک سلطنتی و نه کم مثل مدل‌های راحتی است؛ از طرفی همه‌ی بخش‌های چوبی به شکل خطوط منحنی و موج‌دار طراحی و تولید میشوند که همین امر باعث ایجاد ظاهری خاص و متفاوت و باشکوه در دکوراسیون خانه شما میشود.

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم که اگر دائم درحال اسبابکشی به منزلی دیگر هستید و یا عادت به جابجایی لوازم خانه و تغییر دکوراسیون دارید، این مبل مناسب شرایط زندگی شما نیست؛ زیرا از آنجایی که بیشترین مواد بکار رفته در مبل کلاسیک «چوب سنگین و مقاوم» است، مطمئنن وزن این مبل نیز خیلی سنگین میشود و جابجایی آن کمی دشوار میباشد، از طرفی بخاطر نوع پایه‌های مبل که به شکل تمام چوب ساخته میشود، امکان شکستگی این پایه‌ها در هنگام جابجایی زیاد است.

این سبک در ست‌ها و نیم‌ست‌های 7 نفره و 9 نفره که شامل تعدادی کاناپه‌ی 3 نفره و 1 نفره میشود خریداری کنید و یا ست مبل کلاسیک مدنظر خود را در تعداد و ابعاد مورد نیازتان به تولیدی‌های معتبرموجود در سوفامبل خریداری کرده و به روش‌های مختلفی مثل قرینه، گرد، نیمه گرد و … در پذیرایی خانه چیدمان کنید.

قیمت و کیفیت در مبل کلاسیک

قیمت و کیفیت مبل کلاسیک

در بین سبک‌های مبلمان، مبل کلاسیک یکی از سبک‌های بادوام، باکیفیت و در عین حال گران قیمت است که به واسطه‌ای این کیفیت، طول عمر بسیار بالایی نیز دارد و شما میتوانید با خیال راحت آن را خریداری کنید و سالیان خیلی زیادی از آن در منزلتان استفاده کنید.

قیمت یک ست مبل کلاسیک با کیفیت و طول عمر کاناپه‌ها ارتباط مستقیمی با هم دارند یا به عبارتی کاملا به هم وابسته هستند به طوری که هر چه مواد و متریالی مثل چوب، اسفنج، پارچه مبلی و … که در روند تولید مبل بکار میرود باکیفیت‌تر باشد، متقابلا قیمت مبل و در پی آن عمر مبل نیز بیشتر میشود؛ به عنوان مثال: مبل کلاسیکی که از چوب راش و گردو ساخته میشود قیمت خیلی بالاتری نسبت به یک مبل با چوب نراد و سفید است دارد و قطعا مدت زمان بیشتری در خانه شما ماندگار است.

اگر متراژ پذیرایی منزلتان زیاد است،سعی کنید در زمان خرید مبل مدنظرتان مدل‌هایی که چوب تیره‌تری دارند انتخاب کنید؛ زیرا در اکثر موارد چوب‌های تیره کیفیت بهتری در مقایسه با چوب رنگ روشن دارند؛ اما در صورتی که خانه‌ای کوچک یا متوسط دارید به هیچ وجه از رنگ‌های تیره در محیط استفاده نکنید که خانه کوچکتر از آنچه هست نشان داده شود!

رنگ چوب و پارچه مبل کلاسیک

رنگ چوب و پارچه مبل کلاسیک

استفاده از پارچه‌های طرحدار و رنگ‌های خنثی بخصوص در طیف‌های روشن بخاطر هماهنگی بهتر و ست شدن راحت‌تر با رنگ دیگر عناصر دکوراسیون داخلی و مهمتر از همه به دلیل قدیمی نشدن این رنگ‌ها طی مرور زمان در بین مبلمان کلاسیک بسیار رایج است؛ از طرفی علل دیگری مثل لوکس بودن رنگ‌های خنثی و خسته کننده نبودن این دسته رنگ‌ها نیز برای چوب و پارچه مبلی وجود دارد.

بجز رنگ‌های خنثی مثل: سفید، کرمی، نباتی، طوسی و … رنگ‌های دیگری از جمله سبز یشمی و زمردی، زرشکی، سرمه‌ای، بادمجانی و … که استفاده از آنها میتواند حس گران قیمت و لوکس بودن را به مبل شما بدهد در این سبک کاربرد دارد. انتخاب رنگ چوب و رنگ پارچه مبلی به طوری. که با هم همرنگ نباشند میتواند جذابیت و زیبایی کااناپه‌های مبلتان را دوچندان کند؛ اما برای تصمیم‌گیری درباره‌ی همه این موارد حتما به متراژ فضا دقت کنید.

بهترین انتخاب برای خانه‌های کوچک و متوسط، یک مبل کلاسیک ساده با رنگ روشن است تا خانه را شلوغ و کوچکتر از آنچه هست نشان ندهد، بکار بردن مقدار زیادی پارچه طرحدار، منبت‌کاری و تزئین زیاد و نیز چند طیف رنگی در مبل کلاسیک مناسب این منازل نیست؛ در صورتی که منازل بزرگ محدودیتی در انتخاب رنگ، طرح و ترکیب بندی ندارند.

لازم است به این نکته توجه کنید که امروزه بکار بردن رنگ و طرح طبیعی چوب در مبل کلاسیک بسیار ترند است.

معرفی مدل‌های مختلف مبل کلاسیک

انواع مبل کلاسیک

در ادامه‌ی متن با عنوان مبل کلاسیک چیست + انواع مبل کلاسیک گفته میشودکه تنوع مبلمان کلاسیک از نظر نوع دوخت (چستر، ساده، خیاری، حصیری)، رنگ چوب و پارچه مبلی، فرم و تعداد کاناپه‌ها و … زیاد است؛ اما این سبک شامل 3 مدل اصلی از نظر نوع طراحی میباشد که شامل: مبل کلاسیک فرانسوی، مبل کلاسیک ایتالیایی و مبل کلاسیک انگلیسی میباشد و هر سه این مدل‌ها دارای خصوصیات و مشخصه‌هایی میباشند به طوری که:

  • فرانسوی

همانطور که اسم این مدل مشخص است، مبل کلاسیک فرانسوی باتوجه به شرایط، سلیقه و هنر مردم و اشراف در کشور فرانسه تغییر و تحول پیدا کرده است که در این مدل شاهد حجم کمتر و ظریف‌تر کاناپه‌ها هستیم. مبل کلاسیک ظریف فرانسوی بهترین گزینه برای افرادی با خانه کوچک است؛ اما بخاطر بکار رفتن پارچه‌های گران قیمت مثل مخمل، ابریشم، توری و …در آنها قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های دیگر دارد.

شاخصه‌‌های اصلی این مدل، در بعضی مواقع پشتی حصیری و پایه‌های هلال و رو به بیرون آنهاست که تا حدودی نزدیک به شکل پنجه حیوانات میباشد، به این نوع پایه‌ها شمشیری یا فرانسوی نیز گفته میشود.

مکن است شما هم مبل‌هایی که در قسمت پشتی به صورت حصیری و مشبک هستند و کوسن بزرگ و نرمی را برای راحتی در تکیه دادن روی آن قرار میدهند را دیده‌اید؟ این مبل‌ها دقیقا همین مبل‌های کلاسیک فرانسوی هستند.

  • ایتالیایی

مبلمان کلاسیک ایتالیایی در نقطه مقابل مدل‌های فرانسوی قرار دارند و کاملا مخالف آنها هستند ، زیرا در مدل ایتالیایی کاناپه‌ها بسیار شلوغ و پر زرق و برق میباشند و برای خانه‌های بزرگ کاربرد دارند. 

برای ساخت این مبل‌ها از پارچه‌های طرحدار، تزئینات زیاد و پیچیده، طراحی و فرم‌های خاص و متفاوت و رنگ‌های تندتر استفاده میشود و به همین خاطر نباید در کنار مدل ایتالیایی اکسسوری‌های زیاد و شلوغ قرار داد تا حس بی نظمی را در دکوراسیون داخلی ایجاد شود.

  • انگلیسی

برای ساخت مدل انگلیسی این سبک، اغلب موارد از چرم برای کاور مبل و فقط از دو نوع چوب درجه یک گردو و افرا استفاده میشود که از ویژگی بارز آن رنگ و نمای تیره این چوب‌ها مبل است.

صندلی میزبان و کاناپه تک نفره مبل کلاسیک انگلیسی به شکل باریکتر و بلندتر در قسمت پشتی طراحی و تولید میشود و برای کاور مبل از رنگ‌های نسبتا تیره استفاده میشود.

 

مقاله پیشنهادی: تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک

 

بالاخره مبل کلاسیک چیه؟

مبل کلاسیک یکی از سبک‌های اصیل در بین مبلمان است که با ظرافت، دقت و هنر تمام به شکل یک اثر هنری ساخته و تولید میشود و دارای 3 مدل اصلی فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی میباشد. این سبک با وجود ظاهر خیلی چشم نوازی که دارد، دارای کاناپه‌های راحتی نیز میباشد که شما را از داشتن یک مبل راحت برای استراحت کردن بی نیاز میکند.

در روند تولید مبلمان کلاسیک از مواد و متریال درجه یکی استفاده میشود که این امر باعث گران قیمت شدن و طول عمر بسیار زیاد کاناپه‌های مبل میشود و از طرفی بخاطر این که بیشترین متریال بکار رفته در مبلمان کلاسیک «چوب» است، وزن این مبل‌ها نیز زیاد است؛ در نتیجه این سبک مناسب جابجایی زیاد و مداوم نیست. امروزه استفاده از رنگ‌های خنثی بخصوص طیف‌های روشن و همچنین رنگ و طرح طبیعی چوب در مبل کلاسیک بسیار رایج و ترند است. 

5/5 - (1 امتیاز)