روش چیدمان مبل استیل و مبل راحتی

فرقی ندارد که چه سبک مبلی را برای چیدمان در خانه انتخاب کردید، بلکه مهم جایگذاری و روش صحیح چیدمان مبل در بهترین نقطه‌ی خانه است، به طوری که مبل شما میتواند با قرار گرفتن در نقطه کانونی تبدیل به المان اصلی در دکوراسیون داخلی بشود و یا با قرار گرفتن در گوشه‌ی دنج خانه، به زیباتر شدن دکوراسیون منزلتان کمک کند و یا متاسفانه با قرارگرفتن در بخشی نامتناسب از خانه میتواند جلوه و زیبایی را از تمام فضا بگیرد. در این متن ما برای شما عزیزان چیدمان مبل استیل و راحتی را در بهترین روش و مناسب‌ترین نقطه محیط بررسی میکنیم.

با این که مبل استیل و مبل راحتی دو سبک کاملا متفاوت هستند و متقابلا کاربرد متفاوتی نیز در محیط دارند؛ اما مشترکاتی در بین مواردی که رعایت کردن آنها زیبایی خانه را دوچندان میکند وجود دارد، به عنوان مثال: فاصله کاناپه از دیوار، فاصله کاناپه از جلو مبلی، انتخاب اکسسوری‌ها و …

لازم است در ابتدا ذکر شود که ممکن است جایگذاری یک ست مبل استیل در خانه، کمی سخت‌تر از مبل راحتی باشد بخصوص اگر متراژ خانه شما کم و محدود باشد؛ زیرا در سبک استیل کاناپه‌ها با حجم زیادی تزئینات منبت‌کاری، حکاکی، سنگ کاری و … هستند که این امر باعث حجم بیشتر کاناپه مبل میشود، در صورتی که بر خلاف این سبک، مبل راحتی با کمترین مقدار تزئین، کاناپه‌های کم حجم، نشیمن پهن و راحت قابل مشاهده است و مطمئنن چیدمان مبلی کوچک و ساده در خانه خیلی آسان‌تر از مبلی شلوغ و بزرگ است.

بخش‌هایی از خانه که برای چیدمان مبل راحتی مناسب است شامل: اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی، اتاق مخصوص تلویزیون، گوشه اتاق خواب و… میباشد؛ اما مبل استیل را بخاطر ظاهر رسمی و لوکسی که دارد تنها در اتاق پذیرایی به منظور پذیرایی از میهمانان استفاده میکنند، در نتیجه ما تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره چیدمان سبک استیل و راحتی در اتاق نشیمن، پذیرایی خانه و نیز جلوی تلویزیون را واضحا توضیح بدهیم.

 

شما در سوفامبل میتوانید جدیدترین مدل‌های مبل استیل، مبل راحتی و … را بررسی و سپس از تولیدکننده خریداری کنید.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل استیل قیمت مبلمان ارزان قیمت قیمت مبلمان لاکچری

 

مقاله پیشنهادی: راهنمای پیدمان مبل راحتی 7 نفره

 

نکات مشترک در چیدمان مبل راحتی و استیل

نکات مشترک چیدمان مبل راحتی و استیل

در چیدمان دکوراسیون داخلی هیچ قانون خاصی وجود ندارد که شما ملزم به انجام آن باشید اما یک سری موارد وجود دارد که بهتر است به آن توجه کنید تا خانه‌ای زیباتر داشته باشید به صورتی که دکوراسیون داخلی خانه، چشم هر بیننده‌ای را در بدو ورود به خود جذب کند.

  • فاصله بین کاناپه‌ها و دیوار

قرار دادن کاناپه‌ها دور تا دور خانه به صورت چسبیده به دیوار، مدتی است که قدیمی شده و استفاده نمیشود، حتی در خانه‌های کوچک نیز نباید از این اشتباه را انجام داد. این مقدار فاصله بسته به متراژ محیطی که در اختیار دارید میتواند از 10 یا 15 سانتی متر شروع و تا حدودی که ست مبل در وسط سالن به دور جلو مبلی قرار بگیرد ادامه داشته باشد.

آیا تابحال برای رفت و آمد در بین کاناپه‌های مبل، عصبی یا دچار مشکل شده‌اید؟ اگر این مشکل برایتان پیش آمده پس متوجه شده‌اید چسباندن کاناپه‌ها به یکدیگر اشتباه است و میتواند برای افراد خانواده و میهمانان ازاردهنده باشد که البته این کار بیشتر در مواقعی انجام میشود که تعداد و ابعاد مبل با متراژ محیط هماهنگ نباشد! در نتیجه حتما تعداد مبل مدنظرتان را هماهنگ با محیط خانه خریداری کنید تا بتوانید فاصله استاندارد بین کاناپه‌ها را رعایت کنید، به طوری که افراد به راحتی و بدون برخورد به مبل و میز جلو مبلی بتوانند رفت و آمد داشته باشند؛ البته این مورد درباره‌ی فاصله مبل و میز جلو مبلی نیز باید رعایت شود.

  • پیدا کردن نقطه کانونی

اولین کاری که برای چیدمان دکوراسیون یک فضا باید انجام شود «مشخص کردن نقطه کانونی» یا همان قسمتی که میخواهید در مرکز توجه باشد است. این نقطه معمولی قسمتی است که به محض ورود به آن فضا به چشم می‌آید، اما شما با روش صحیح چیدمان میتوانید این نقطه را به دلخواهتان تغییر بدهید. به طور مثال: 

استفاده از رنگی متفاوت با محیط یا ایجاد تضاد رنگی مبل، پرده، کتابخانه، آینه کنسول یا … را در مرکز توجه افراد قرار بدهید.

  • چیدمان برای گفت‌و‌گوی راحت

در اتاق پذیرایی روش چیدن کاناپه‌ها به صورتی که میهمانان و میزبان بتوانند راحت و رو در رو با هم صحبت و معاشرت کنند خیلی مهم است و این مسئله نیز نشان میدهد که روش قدیمی چیدمان مبل دور تا دور خانه اشتباه است.

بهتر است کاناپه‌های مبل استیل و راحتی و یا هر سبکی را طوری قرار دهید که در زمان صحبت با میهمانان نیاز به چرخش زیاد نباشید.

  • فرش هماهنگ با مبل

اگر قصد دارید سرویس مبل را در وسط سالن به دور قالیچه یا فرش وسط خانه چیدمان کنید، حتما هماهنگی به ابعاد فرش و تعداد کاناپه‌ها دقت کنید و همچنین برای جلوه‌ی زیباتر، از قرار گرفتن تمام پایه‌های مبل روی فرش خودداری کنید؛ زیرا بهترین روش برای این نوع چیدمان، قرار گرفتن تنها پایه‌های جلویی مبل بر روی قالیچه وسط یا قرار گرفتن مبل دور قالیجه میباشد.

چطور مبل راحتی را در پذیرایی یا اتاق نشیمن چیدمان کنیم؟

مبل راحتی در اتاق نشیمن

در این بخش از متن با موضوع چیدمان مبل استیل و راحتی به روش قرار دادن مبل سبک راحتی محیط مربع، مستطیل با متراژ کم و زیاد اشاره میکنیم.

معمولا محیطی که به شکل مسطتیل است دارای متراژ کمتری میباشد و محیط‌های مربعی شکل، متراژ بیشتری را دارند، از همین رو میتوان گفت که چیدمان دکوراسیون در پذیرایی مربعی آسان‌تر است و محدودیت خیلی کمتری دارد؛ به طوری که شما در این نوع منازل میتوانید ست مبلمان راحتی را به شکل ال یا متقارن جایگذاری کنید.

روش متقارن: بزرگترین کاناپه یا همان مبل 3 نفره و کاناپه 2 نفره را در مقابل هم و کاناپه‌های 1 نفره را در دو سمت مخالف، روبه‌روی یکداریگر به صورت قرینه بگذارید، در این روش بهتر است از میز عسلی در کنار کاناپه 2 نفره برای قرینه‌سازی با مبل 3 نفره استفاده کنید.

روش ال (L): در این نوع چیدمان، همه‌ی مبل‌ها باید به صورتی قرار بگیرند که یک زاویه‌ی 90 درحه یا فرمی ال شکل را تشکیل بدهند و بهترین حالت آن گذاشتن کاناپه 3 و 2 نفره در کنار یکدیگر و تشکیل این زاویه است و قرار دادن کاناپه‌های تکی در امتداد کاناپه‌های بزرگ است.

در چیدمان ال شکل، مبلمان فقط در 1ضلع مربع به صورت L قرار میگیرند و در مقابل آن میز جلو مبلی، تلویزیون، میز کنسول تزئینی و … قابل جایگذاری میباشد. 

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی مستطیل با متراژ کم، تنها به یک روش امکان پذیر است و آن هم قرار دادن مبل 3 نفره در عرض اتاق و مبل 2 نفره در مقابل آن (عرض دیگر اتاق) است و همچنین مبل تکی نیز در کنار مبل 2 نفره قرار میگیرد. در این منازل کوچک بهتر است از نیم‌ست‌های 5 نفره یا 6 نفره استفاده کنید؛ زیرا چیدمان تعداد زیاد مبل در خانه‌ی کوچک یا متوسط شما امکان پذیر نیست.

روش های چیدن مبل استیل در اتاق پذیرایی و نشیمن

مبل استیل در اتاق نشیمن و پذیرایی

برای چیدمان مبل استیل در یک پذیرایی بزرگ، میتوانید از ست‌های 7 نفره و 9 نفره به دلخواه و براساس شرایط محیط استفاده کنید و به روش‌های مختلفی مثل: قرینه، گرد، نیم دایره و … آن را چیدمان کنید. این ست‌های 7 و 9 نفره از تعدادی کاناپه 3 نفره و 1 نفره تشکیل میشود و همانطور که اطلاع دارید کاناپه 2 نفره در این سبک مبلمان جایی ندارد؛ اما شما میتوانید خیلی راحت مبل استیل یا راحتی مدنظرتان را با تعداد و ابعاد مورد نیاز و متناسب با خانه از طریق سوفامبل به تولیدی سفارش بدهید.

قرینه: چیدمان متقارن این سبک مبلمان نیز مانند مبلمان سبک راحتی که در بخش بالا توضیح دادیم است. در این روش دو کاناپه بزرگ 3 نفره را روبروی یکدیگر قرار بدهید و مبل‌های تک نفره در مقابل هم و در ضلع دیگر قرار میگیرند، البته برای ست‌هایی که تنها دارای 1 کاناپه 3 نفره میباشند میتوانید از 2 کاناپه تک در کنار هم برای متقارن سازی استفاده کنید.

گرد: این نوع چیدمان مبل استیل نیازمند فضایی خیلی بزرگ و با فرم گرد است؛ در این روش یک فرش یا قالیجه گرد در وسط پذیرایی قرار میگیرد و کاناپه‌‌ها با فاصله مناسبی دور آن چیدمان میشوند.

نیم دایره: در چیدمان نیم دایره این مبل‌ها نیاز به یک نقطه کاونی در مقابل آن داریم که کاناپه‌ها در مقابل آن به شکل یک دایره نصفه قرار بگیرند، این نقطه کانونی میتواند شومینه، میز کنسول، تلویزیون و … باشد.

به شکل ال: روش دیگر به صورت L یا زاوبه 90 درجه برای مبل استیل وجود دارد که معمولا در خانه‌ای کوچک و متوسط در بخش کنج و گوشه خانه انجام میشود. این روش را اغلب با نیم‌ست‌های استیل که از 1 کاناپه 3 نفره و 2 یا 3 کاناپه 1 نفره تشکیل میشوند صورت میگیرد به طوری که کاناپه بزرگتر (3 نفره) در یک سمت و کاناپه‌های 1 نفره در سمت دیگر کاناپه 3 نفره در کنار هم قرار گرفته میشوند تا این زاویه تشکیل شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش‌های چیدمان مبل استیل میتوانید به مقاله اصول چیدمان مبل استیل و سلطنتی مراجعه کنید.

مبل راحتی جلوی تلویزیون

مبل راحتی جلوی تلویزیون

درباره موضوع چیدمان مبل استیل و راحتی جلوی تلویزیون باید اطلاع داشته باشید که در سبک استیل، توجه تولیدکنندگان بیشتر به ظاهر زیبا، لوکس و گران قیمت نشان دادن مبل است و اهمیت زیادی به راحت بودن نشیمن کاناپه‌ها داده نمیشود و از طرفی مبلی که برای قرار گرفتن جلوی تلویزیون در نظر گرفته میشود باید کاملا راحت و مناسب لم دادن باشد تا با کمال آرامش بتوان بر روی آن استراحت کرد و تلویزیون تماشا کرد؛ درنتیجه مبل استیل و سلطنتی گزینه‌ی خوبی برای این بخش از خانه نیستند.

برخلاف سبک استیل و سلطنتی، مدل‌های مختلف سبک راحتی بخصوص مدل ال و تختخواب شو بهترین انتخاب برای قرار گرفتن جلوی تلویزیون میباشند؛ زیرا این مبلمان مخصوص لم دادن و خوابیدن در هنگام تلویزیون دیدن هستند، از طرفی مبل راحتی ال با نشیمن‌های یکپارچه‌ای که دارد قابل استفاده برای تعداد نفرات بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها است.

چیدمان مبل راحتی جلوی تلویزیون راحت‌ترین نوع چیدمان در منزل است و در این روش تنها باید دقت کنید که مبل و میز تلویزیون در مکانی آرام و کم رفت و آمد قرار گرفته شود و نیز همه‌ی کاناپه‌ها دید خوبی به تلویزیون داشته باشند به طوری که تلویزیون و میز تلویزیون در مرکز توجه افراد باشد.

بالاخره مبل راحتی و استیل را چطور بچینیم؟

چیدمان مبلمان در خانه قوانین خاصی ندارد؛ اما رعایت نکاتی مثل فاصله مناسب کاناپه‌ها از یکدیگر، فاصله مبل از دیوار و میز جلو مبلی، تهیه ست مبل متناسب با متراژ محیط، هماهنگی فرش بین مبل و کاناپه‌ها، مشخص کردن نقطه کانونی محیط و … میتواند جذابیت و زیبایی دکوراسیون داخلی را دوچندان کند.
مبل استیل و مبل راحتی دو سبک کاملا متفاوت از هم هستند و نیز چیدمان و کاربرد متفاوتی با هم دارند؛ از همین رو مبل راحتی در اتاق پذیریی، اتاق نشیمن، جلوی تلویزیون، اتاق خواب و … کاربرد دارد در صورتی که مبل استیل تنها قابل استفاده در پذیرایی به منظور پذیرایی از میهمانان است.
مبل راحتی را در پذیرایی به شکل ال و متقارن میتوان چیدمان کرد و مبل استیل را به روش‌های دایره، نیم دایره، متقارن و ال قابل چیدمان است. در قرارگیری مبل راحتی به روش قرینه، مبل 3 نفره و 2 نفره را در مقابل هم و کاناپه‌های 1 نفره را در دو سمت مخالف، روبه‌روی یکداریگر به صورت قرینه گذاشته میشود و از میز عسلی در کنار کاناپه 2 نفره برای قرینه‌سازی با مبل 3 نفره استفاده میشود؛ همچنین در سبک استیل نیز به همین صورت میباشد با این تفاوت که بجای کاناپه 2 نفره از کاناپه 3 نفره استفاده میشود.
مبل استیل به دلیل نداشتن راحتی کافی در بخش نشیمن گزینه مناسبی برای جلوی تلویزیون نیست و بهتر است از مدل‌های مختلف سبک راحتی بخصوص مبل ال و تختخواب شو استفاده بشود.
5/5 - (1 امتیاز)