راهنمای چیدمان مبل راحتی 7 نفره

در این متن با موضوع راهنمای چیدمان مبل راحتی 7 نفره، چند روش برای قرار دادن مبل‌های سبک راحتی با تعداد نشیمن 7 نفره که اغلب شامل یک کاناپه بزرگ 3 نفره، یک کاناپه 2 نفره و 2 کاناپه تک نفره هستند را توضیح میدهیم.

ست‌های 7 نفره در بین دیگر ست‌های 8 و 9 نفره و همچنین نیم ست‌های 5 و 6 نفره طرفدار بیشتری داشته و برای چیدمان راحت‌تر هستند. این ست مبل راحتی را میتوان به روش‌های مختلف از جمله قرینه، گرد، ال و U در سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن قرار داد که انتخاب هر کدام از این روش‌ها می‌بایست براساس متراژ و فرم کلی خانه انجام شود.

عموما همه‌ی مبل‌های 7 نفره به یک شکل یا با کناپه‌های مجزا نیستند، بلکه مدل‌های زیادی برای مبل راحتی 7 نفره وجود دارد مثل مبل راحتی ال و یو و حتی ترکیب این مدل‌ها با کاناپه تک؛ ولی در این مطلب ما روش چیدمان مبل راحتی معمولی که کاناپه‌های مجزا دارد را با فرم ال، یو و همچنین روش قرینه و گرد را توضیح میدهیم.

در حالت عادی یک سالن پذیرایی فرم مربع، مستطیل یا گرد دارد که هر کدام از این روش‌های چیدمان مناسب یکی از این منازل است؛ به عنوان نمونه روش ال و یو مناسب خانه‌های مستطیل، روش قرینه بهترین گزینه برای خانه‌های مربع، و روش گرد برای خانه‌های فرم گرد با متراژ بالا مناسب است.

 

در سوفامبل میتوانید جدیدترین مدل‌های مبل راحتی در تعداد دلخواه و همچنین محصولات چوبی دیگر مثل: سرویس خواب، میز ناهار خوری و … را خریداری کنید.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل ال قیمت مبل راحتی 7 نفره قیمت مبلمان ارزان

 

قرار دادن مبل راحتی 7 نفره به صورت L و U

مبل راحتی 7 نفره به شکل ال و یو

همانطور که در مقدمه‌ی این مقاله اشاره کردیم، این دو روش L و U بهترین گزینه برای خانه مربع شکل است ولی این به معنی قابل اجرا نبودن این دو در خانه‌هایی با فرم مستطیل نیست! بلکه با استفاده از روش ال و یو میتوانید یک دکوراسیون شیک را ایجاد کنید.

برای ایجاد مبل فرم L در سالن مربع باید کاناپه‌ها را در یک زاویه 90 درجه یا در دو سمت سالن قرار بدهید به طوری که کاناپه بزرگ سه نفره در کنار یک کاناپه تک در یک سمت و کاناپه 2 نفره به همراه کاناپه تک نفره دیگر در سمت دیگر قرار بگیرند. معمولا روش ال را زمانی انتخاب میکنند که تصمیم دارند میز تلویزیون را به عنوان نقطه کانونی در زاویه‌ی روبروی ست مبل 7 نفره قرار بدهند؛ اما در صورتی که تلویزیون را به محل دیگری از خانه انتقال دادید، آینه کنسول انتخاب خوبی به جای میز تلویزیون در روبروی مبلمان است.

چیدمان ال در سالن مستطیل کمی با چیدمان در خانه مربع متفاوت است و حتی کاربرد دیگری دارد؛ یعنی با استفاده از کاناپه‌ها میتوان سالن مستطیل را به دو بخش تقسیم کرد و در کنار پذیرایی یا اتاق نشیمن، سالن غذاخوری یا گوشه‌ای دنج در کنار شومینه هم داشت.

در این حالت می‌بایست کاناپه‌ها را دقیقا مانند حرف L انگلیسی با یک ضلع بلند‌تر و ضلع دیگر کوتاه قرار داد به طوری که کاناپه 3 نفره در وسط و پشت به شومینه یا میز ناهار خوری باشد و نیز کاناپه 2 نفره به همراه دو کاناپه تک در ضلع کناری در یک راستا باشند. البته این شکل چیدمان مبل راحتی 7 نفره برای سالن مستطیل متراژ زیاد و خیلی کشیده کاربرد دارد نه متراژ کم!

اگر که متراژ سالن مستطیل شکل شما کم است، وسط سالن را کاناپه نگذارید بلکه همه‌ی ست مبل را در کنتر دیوار با فاصله‌ی استاندارد بچینید و روش قرار دادن مبل دقیقا مثل خانه مربع شکل، کاناپه 3 و 1 نفره در یک ضلع و کاناپه 2 و 1 نفره در ضلع دیگر به کار ببرید.

قرار دادن مبل راحتی با نشیمن 7 نفره به شکل U هم همچنان برای هر حالت خانه یعنی مربع، مستطیل و حتی جدا کننده دو فضا قابل استفاده است، ولی همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید روش چیدمان مبل به صورتی است که دو زاویه نود درجه یا دو ضلع مقابل هم داریم.

در این شکل چیدمان کاناپه 2 و یک نفره در یک سمت، یک کاناپه تک مقابل آنها و بزرگترین مبل یعنی 3 نفره در بین این دو قرار میگیرد.

نکته‌ای که لازم است برای زیبایی بیشتر دکوراسیون در نظر داشته باشید «خالی نگذاشتن بین کاناپه‌ها» است. برای بین مبل یا در هر گوشه میتوانید اکسسوری‌هایی همچون: گلدان، مجسمه بلند، آباژور ایستاده و حتی میز عسلی ست با میز جلو مبلی را قرار بدهید که بستگی به سلیقه هر شخص دارد؛ ولی حتما دقت کنید اکسسوری مدنظرتان را هماهنگ با سبک، رنگ و مدل مبل انتخاب کنید نه فقط بخاطر زیبایی که دارد.

مبل راحتی 7 نفره را قرینه بچینید

چیدمان قرینه مبل راحتی 7 نفره

روش چیدمان قرینه در منازلی با سبک سلطنتی و کلاسیک رواج خیلی زیادی دارد؛ زیرا این قرینگی مطابق تزئینات مبل که قرینه ساخته میشوند هستند؛ اما شما میتوانید مبل راحتی 7 نفره خود را همانند مبلمان رسمی و مجلل بچینید ولی دکوراسیونی گرم و صمیمی داشته باشید.

قرار دادن مبل به شکل قرینه نه تنها محیطی صمیمی برای گفت و گوی رو در رو را برای شما ایجاد میکند، بلکه این قرینه بودن حس نظم، هماهنگی و بالانس بودن دکور را به بیننده القا میکند؛ ولی باید اطلاع دهیم که اجرای روش چیدمان قرینه مبل راحتی 7 نفره نیازمند سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن مربع است.

تنها یک مدل برای قرار دادن ست 7 نفره مبل شما وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مبل سه نفره روبروی میز تلویزیون یا آینه کنسول قرار گرفته
  • مبل دو نفره در ضلع کناری کاناپه 3 نفره جایگذاری میشود
  • دو مبل تک نفره در ضلع روبروی مبل دو نفره قرار میگیرد

چیدمان قرینه سه سمت سالن را به خوبی پوشش میدهد و در کاناپه‌ها میز جلو مبلی قرار میگیرد، از همین رو نقطه کانونی شما در دیزاین قرینه خانه میتواند میز جلو مبلی باشد که با کاناپه‌ها احاطه شده است. با قرار دادن میز جلو مبلی به عنوان نقطه کانونی خانه، تزئینات و دکوراتیو‌های روی میز اهمیت بالاتری پیدا میکنم، یعنی نباید روی میز را خالی و بدون هیچ اکسسوری رها کنید بلکه لازم است شیک‌ترین دکوراتیو‌ها را به کار ببرید و از خلاقیت خود کمک بگیرید. 

گلدان‌های گل طبیعی، گل‌های خشک زیبا، ظروف پذیرایی لوکس و خوراکی‌ها انتخاب عالی برای میز جلو مبلی بین مبل راحتی قرار گرفته به صورت قرینه هستند.

اگر میخواهید توجه‌ها از ست مبل و میز جلو مبلی شما برداشته شود و سنگینی توجه به سمتی دیگر باشد، میز تلویزیون، شومینه یا آینه کنسول قرار گرفته مقابل کاناپه 3 نفره بزرگ بهترین گزینه است، اما توجه داشته باشید که برای این کار لازم است به تزئینات نقطه کانونی مدنظرتان بشدت توجه کرده و به زیبایی بیشتر آن بپردازید.

در صورتی که آینه کنسول را برای مرکز توجه در بدو ورود به محیط انتخاب کردید ولی ایده‌ای برای دیزاین آن ندارید، مطالعه‌ی مقاله تزئینات مختلف آینه کنسول به شما ایده‌های خیلی خوبی میدهد. 

چیدمان مبل راحتی 7 نفره به شکل گرد

چیدمان مبل راحتی 7 نفره به شکل گرد

در ادامه راهنمای چیدمان مبل راحتی 7 نفره به روش گرد برای خانه‌های بزرگ میپردازیم. در این روش به داشتن فضای کافی در پذیرایی تاکید بسیار زیادی میشود؛ زیرا برای یک چیدمان گرد یا حتی نیم دایره می‌بایست کاناپه‌ها فاصله‌ی خیلی بیشتری نسبت به حالت قرینه، L و U داشته باشند.

این فاصله‌ی بیشتر بین کاناپه‌ها و میز جلو مبلی باعث میشود شما نیازمند میز جلو مبلی بزرگتری باشید و همچنین به دلیل فرم گرد چیدمان مبل، بهتر است از جلو مبلی با همین فرم استفاده کنید!

راحت‌ترین راه چیدن مبل به صورت گرد این است که قالیچه‌ای گرد به اندازه مناسب را وسط سالن بیندازید و کاناپه‌ها را دور تا دور آن با رعایت ایجاد نشدن هیچ زاویه 90 درجه‌ای قرار بدهید.

منظور از چیدمان گرد در مبلمان دقیقا تشکیل یک دایره کامل نیست، بلکه به وجود آمدن یک فرم نیم دایره یا حتی وجود نداشتن زاویه 90 درجه بین مبلمان که در روبروی فرم نیم دایره میز تلویزیون، آینه کنسول، شومینه و این دسته نقطه کانونی‌ها وجود دارد است؛ چرا که تعداد ست مبل راحتی 7 نفره به قدری زیاد نیست که بتوان با استفاده از کاناپه‌ها یک دایره کامل در پذیرایی ساخت و البته اگر تعداد کاناپه‌ها به مقدار کافی بود هم این حالت چیدمان با فاصله خیلی زیاد، نمای زیبایی ندارد.

در تصویر بالا برای کامل کردن حالت نیم دایره بخاطر کم بودن تعداد کاناپه‌ها، از دو میز عسلی کمک گرفته است و قطعا انتخابی هوشمندانه و صحیح داشته است. موارد دیگری مثل گلدان‌های بلند، آباژور ایستاده و به طور کلی اکسسوری‌هایی با ارتفاع کمی بلند میتوانند جایگزینی برای میز عسلی باشند؛ اما با قرار دادن میز جلو مبلی در این نقطه دیگر لازم نیست آن را در هنگام میهمان آمدن جابجا کنید و نزدیک میهمان بگذارید! به این دلیل که میز عسلی دقیقا در کنار دسته مبل تک نفره است و در دسترسی آن میباشد.

در بعضی از ست‌های مبل راحتی با تعداد نشیمن 7 نفره به جای ترکیب کاناپه 2، 3 و 1 نفره، مثل سبک‌های رسمی و باشکوه که کاناپه 2 نفره ندارند از یک کاناپه بزرگ 3 نفره و 4 کاناپه 1 نفره استفاده میکنند که این ست‌های راحتی 7 نفره گزینه عالی برای چیدمان گرد هستند.

نکات مهم چیدمان مبل 7 نفره راحتی

نکات مهم چیدمان مبل راحتی 7 نفره

پس از توضیح روش‌های مختلف قرار دادن کاناپه مبل راحتی 7 نفره به صورت گرد، ال، قرینه و یو در پذیرایی مختلف مربع، مستطیل و فرم گرد، لازم است نکاتی را رعایت کنید تا دکوراسیون اصولی و زیبا داشته باشید که از اصلی‌ترین آن موارد زیر است:

  • اشتباهی که در اکثر پذیرایی‌ها بخصوص منازل فرم مستطیل مشاهده میشود قرار دادن همه‌ی کاناپه‌ها در یک سمت دیوار یا در واقع به شکل قطاری و پشت سر هم است؛ شاید در چندین سال پیش این شکل یک روش برای چیدمان مبل بوده ولی در حال حاضر یک اشتباه در دیزاین دکوراسیون داخلی خانه محسوب میشود. این نوع قرار دادن کاناپه‌ها نه برای میهمانی‌های رسمی و نه در میهمانی‌های صمیمی یا حتی دورهمی خانوادگی مناسب نیست؛ زیرا امکان صحبت کردن رو در رو و ارتباط چشمی را از افراد میگیرد و همچنین با پر کردن تنها یک سمت از پذیرایی و خالی ماندن قسمت‌های دیگر تعادل دکور خانه به هم میخورد.
  • چسباندن کاناپه‌ها به دیوار و قرار دادن ست مبل دور تا دور خانه با فاصله خیلی زیاد، در گذشته بسیار رایج بوده و اکثر خانه‌ها از این روش چیدمان پیروی میکردند؛ اما این کار معایب زیادی داشته و مورد استفاده قرار نمیگیرد. از معایب اصلی چیدن کاناپه‌ها دور خانه و چسباندن مبل به دیوار میتوان به فاصله‌ی زیاد افراد از یکدیگر و فاصله افتادن بین کاناپه و میز جلو مبلی اشاره کرد. از طرفی زمانی که مبل را کاملا به دیوار میچسبانید نمای مبل زیبا و شیک شما تا حد خیلی زیادی کمتر از زمانی است که با دیوار فاصله دارد.
  • فاصله‌ی کم بین کاناپه‌ها با یکدیگر و همچنین فاصله‌ی بین مبل و میز جلو مبلی یک معضل بزرگ است که متاسفانه بیشتر افراد بخاطر کمبود فضا در زمان چیدمان، آن را انجام میدهند و زیبایی را از مبل و دکور خانه میگیرند. فاصله‌ی بین کاناپه‌های مبل با هر سبک و مدلی باید به قدری باشد که به راحتی بتوان در بین مبل رفت و آمد کرد و نیز فاصله بین مبل و میز جلو مبلی هم به همین مقدار باید رعایت شود. اگر در زمان عبور بین مبل، پای شما به میز جلو مبلی یا یکی از کاناپه‌ها برخورد میکند بدانید که حد استاندارد را برای فاصله بین آنها رعایت نکردید.

مبل راحتی 7 نفره مناسب چه خانه ای نیست؟

مبل راحتی 7 نفره مناسب چه خانه ای نیست؟

مبل راحتی با تعداد نشیمن 7 نفره به دلیل داشتن 2 کاناپه بزرک 3 نفره و دو نفره به همراه دو کاناپه تک، مناسب محیط‌هایی با متراژ بالا و نهایتا متوسط است؛ زیرا اگر از ست 7 نفره مبل راحتی که اغلب با اسفنج حجیم و زیاد ساخته میشوند در خانه کوچک استفاده کرد، مجبور به قرار دادن مبل با فاصله خیلی کم و در نهایت ایجاد دکوراسیون نامنظم میشوید؛ در نتیجه پبشنهاد میدهیم بجای خرید ست مبل 7 نفره راحتی از نیم ست‌های 5 و 6 نفره استفاده کنید. 

در مواقعی که مشکل شما با نیم ست‌ها کافی نبودن تعداد نشیمن است، بهترین راه برای داشتن جای بیشتر، استفاده از نشیمن‌های کمکی مثل: پاف، اتومان و … بجای تعداد بالایی کاناپه حجیم میباشد.

از آنجایی که هر سبک مبل باید با دیگر اجزاء خانه حتی ریزترین اکسسوری‌ها هماهنگ باشد و یک سبک واحد در تمام دکوراسیون اجرا شده باشد، قطعا به کار بردن این ست مبل راحتی 7 نفره در محیطی با سبک دیگر بخصوص سبک‌های تجملاتی و رسمی مثل: سلطنتی، نئو کلاسیک، استیل و … صحیح نیست!. 

بالاخره مبل راحتی 7 نفره را چطور چیدمان کنیم؟

در مقاله راهنمای چیدمان مبل راحتی 7 نفره گفته شد که در بین ست‌هایی با تعداد نشیمن 9 نفره، 8 نفره، 7 نفره و حتی نیم ست‌های 5 و 6 نفره، مبل 7 نفره طرفدار خیلی بشتری داریند؛ زیرا تعداد شیمن و کاناپه‌های این مبل راحتی نه به قدری زیاد است که مجبور به چیدمان فشرده شوید و نه به قدری کم است که اغلب نیاز به نشیمن کمکی داشته باشید، از طرفی مبل 7 نفره راحتی برای خانه‌ای با متراژ متوسط مناسب است. مبل راحتی 7 نفره را میتوان به روش‌های زیادی مثل گرد، قرینه، فرم L و U در منازل فرم مختلف چیدمان کرد ولی هر کدام از این روش‌های چیدمان نیاز به یک محیط بخصوص دارند به عنوان نمونه: برای روش قرینه نیاز به محیطی مربع شکل، روش گرد در خانه‌ای با متراژ زیاد و روش ال و یو در پذیرایی مربع و مستطیل قابل اجراست.

چیدمان مبل 7 نفره راحتی به شکل ال در خانه فرم مربع طوری ایجاد میشود که کاناپه‌ها را در یک زاویه 90 درجه یا در دو سمت سالن قرار بدهید به طوری که کاناپه بزرگ سه نفره در کنار یک کاناپه تک در یک سمت و کاناپه 2 نفره به همراه کاناپه تک نفره دیگر در سمت دیگر قرار بگیرند ولی در خانه فرم مستطیل، باید کاناپه‌ها را دقیقا مانند حرف L انگلیسی با یک ضلع بلند‌تر و ضلع دیگر کوتاه قرار داد به طوری که کاناپه 3 نفره در وسط و پشت به شومینه یا میز ناهار خوری باشد و نیز کاناپه 2 نفره به همراه دو کاناپه تک در ضلع کناری در یک راستا باشند.

روش قرینه در دکوراسیون داخلی سبک سلطنتی، کلاسیک و این گونه مبلمان چوبی به دلیل داشتن نقوش و تزئینات قرینه بسیار رایج است؛ اما برای مبل راحتی نیز میتوان این روش را اجرا کرد و یک دکور گرم و صمیمی داشت. در چیدمان قرینه مبل سه نفره روبروی میز تلویزیون یا آینه کنسول قرار گرفته، مبل دو نفره در ضلع کناری کاناپه ۳ نفره جایگذاری میشود و دو مبل تک نفره در ضلع روبروی مبل دو نفره قرار میگیرد؛ در اصل برای مدل قرینه باید دقت کنید که روبروی هیچ کاناپه‌ای خالی نماند. برای زیبایی بیشتر میتوانید بین کاناپه تک از میز عسلی یا گلدان به سلیقه خود استفاده کنید.

قرار دادن کاناپه‌های مبل راحتی 7 نفره به طوری است که باید فاصله‌ی بین کاناپه‌ها و میز جلو مبلی بیشتر از دیگر مدل‌ها باشد و بین کاناپه‌ها هیچ زاویه 90 درجه‌ای ایجاد نشود. برای راحتی بیشتر و داشتن الگویی مناسب میتوانید قالیچه گرد را وسط سالن پهن کرد و مبل را دور تا دور آن چیدمان کرد. استفاده از میز جلو مبلی فرم گرد به زیبایی و بالانس شدن دیزاین گرد خانه شما کمک خیلی زیادی میکند.

مبل سبک راحتی با نشیمن 7 نفره را در منازل خیلی کوچک و فضاهایی که با سبکی به جز راحتی و مدرن چیدمان شده‌اند نباید به کار برد؛ زیرا از قوانین یک دکوراسیون اصولی داشتن یک سبک واحد در تمام بخش‌ها بخصوص لوازم اصلی و ریز ترین اکسسوری‌ها است. از طرفی ست 7 نفره با داشتن دو کاناپه بزرگ 3 و 2 نفره مناسب خانه کوچک و یک چیدمان فشرده نیست.

از اشتباهات رایجی که چندین سال پیش صحیح بوده ولی امروزه دیگر نباید مورد استفاده بگیرد میتوان به چیدن قطاری و پشت سر هم ست مبل، چسباندن کاناپه‌ها به دیوار و قرار دادن مبل دور تا دور دیوار پذیرایی بدون در نظر گرفتن فاصله زیاد و همچنین چیدمان فشرده مبل و میز جلو مبلی به طوری که قادر به رفت و آمد راحت بین مبل نبود است.

 

مقاله پیشنهادی: جدیدترین مبل ال

 

5/5 - (1 امتیاز)