میز کنسول چوبی بخریم بهتره یا ام دی اف؟

در این مقاله با موضوع میز کنسول چوبی بهتره یا ام دی اف؟ قصد داریم خیلی واضح و دقیق به این سوال پاسخ بدهیم و همچنین تفاوت‌ها، مزایا و معایب چوب و ام دی اف را بگوییم تا شما عزیزان بتوانید با کامل‌ترین اطلاعات در این زمینه و براساس نیاز و سلیقه خود، متریال مناسبی را برای میز کنسول مدنظرتان انتخاب کنید.

امروزه «چوب» و «mdf» از متریال رایج برای ساخت اکثر لوازم خانه مثل: میز تلویزیون، میز ناهارخوری، کتابخانه و … می‌باشند و بسیار ترند هستند؛ از طرفی این متریال به دلیل ظاهر زیبا، رنگ‌پذیری عالی، ایجاد حس خوب در فضای دکوراسیون و مهم‌تر از همه عمر زیادی که دارند طرفداران خود را پیدا کرده‌اند، به طوری که بعضی از مردم دکوراسیون داخلی منزل و محل کار خود را تماما از چوب کار میکنند.

در ابتدا لازم است توضیح بدهیم که منظور از چوب، همان چوب طبیعی میباشد که از درخت‌های مختلف بریده میشود و در تولیدی‌ها با استفاده از ابزار چوب‌بری به قطعات و شکل‌های مورد نیاز برش میخورد؛ اما ام دی اف یک چوب طبیعی و خالص نیست، بلکه یکی از فراورده‌های چوبی است!

ام دی اف یا (mdf) که مخفف تخته فیبر با چکالی متوسط است، در واقع از ترکیب و پرس شدن خرده ریزه‌های چوب طبیعی، چسب و دیگر موارد شیمیایی تشکیل میشود و با روکش‌های زیبا و مختلفی به واسطه‌ی چسب، فشار و حرارت خیلی زیادی کاور میشوند. این روکش‌ها علاوه بر زیبایی و ایجاد سطح صاف و صیقل بر روی فیبر یا ام دی اف، تا حدودی به مقاومت بیشتر آن نیز کمک میکند که پرکاربرد‌ترین نوع آنها روکش ملامینه میباشد.

این فراورده چوبی تنوع بسیار زیادی از نظر قطر، وزن، شکل و … دارد که همین امر باعث کاربرد خیلی زیاد آنها در تولیدی‌ها میشود.

با توضیحاتی که در ابتدا درباره‌ی چوب و ام دی اف که یک فراورده چوب است دادیم، بنظر شما این دو متریال چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ برای جواب این سوال میتوانید ادامه متن را مطالعه فرمایید.

 

در سوفامبل میتوانید میز کنسول، میز تلویزیون، سرویس خواب و دیگر مصنوعات چوبی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از تولیدی خریداری کنید.

قیمت آینه کنسول قیمت سرویس خواب قیمت میز تلویزیون قیمت میز ناهار خوری

 

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب میز تلویزیون دیواری

 

تفاوت میز کنسول چوبی و ام دی اف

تفتوت میز کنسول چوبی و و ام دی اف

در این بخش شما با اطلاعاتی که درباره‌ی تفاوت‌های اصلی و مهم چوب و mdf  مثل: قیمت، استحکام و ظاهرشان دریافت میکنید میتوانید به راحتی انتخاب خود را برای متریال میز کنسول مدنظرتان داشته باشید. 

  • از نظر قیمت

مطمئنن اطلاع دارید که چوب طبیعی جزء متریال گران قیمت و ارزشمند محسوب میشود و برای خرید لوازم چوبی باید هزینه‌ی بالایی را پرداخت کنید، در صورتی که ام دی اف قیمتی پایین‌‌تر از چوب طبیعی دارد و علت آن بکار رفتن مواد شیمیایی و ازران قیمت و نیز خرده ریزه‌های اضافی چوب طبیعی است.

درست است که این فراورده چوبی در مقایسه با چوب اصلی قیمت و کیفیت پایین‌تری دارد، اما این مسئله مطلقا به منظور نداشتن بی‌کیفیت و بد بودن میز کنسولی که با آن تولید میشود نیست! اتفاقا بهترین گزینه برای افرادی که به دنبال یک میز کنسول اقتصادی و مقرون به صرفه هستند، همین نمونه‌های ساخته شده با mdf می‌باشد.

البته توجه داشته باشید که قیمت خیلی بالای چوب اصلی و طبیعی باعث شده تا محدود افرادی بتوانند از لوازمی با این متریال (مثل میز کنسول) را خریداری کنند.

  • تفاوت در استحکام

اگر بخواهیم میز کنسول mdf را از نظر استحکام و مقاومت با چوب طبیعی مقایسه کنیم باید بگوییم که هر دوی این میز کنسول‌ها مقاومت زیادی دارند، اما قطعا استحکام یک کنسول ام دی اف خیلی کمتر است و احتمال شمستگی آن در زمان جابجایی و فشار، ایجاد تزئینات و… بیشتر می‌باشد، در صورتی که کنسول چوب طبیعی در برابر فشار و موارد ذکر شده کاملا مقاوم است و به این راحتی‌ها نمیشکند.

یکی از موارد قابل توجه درباره‌ی میز کنسول و جواب سوال میز کنسول چوبی بهتره یا ام دی اف؟ این است که: ملاک کیفیت میز کنسول چوبی و ام دی اف تنها مقاومت دربرابر فشار، برش و تزئینات نیست، بلکه رطوبت، حشرات و نور خورشید هم تاثیر زیادی در تغییر شکل و کیفیت آنها دارد.

جالب است بدانید که چوب ام دی اف بخاطر داشتن مواد شیمیایی مثل چسب، موریانه و دیگر حشرات را به خود جذب نمیکند و به واسطه‌ی همین مواد، دربرابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت زیاد مقاومت عالی دارد؛ در حالی که چوب طبیعی که به طور خالص از درختان به دست می‌آید نیازمند مراقبت اصولی و زیاد است، به طوری که درصورت نگهداری نا‌مناسب به راحتی توسط حشرات و رطوبت دچار مشکل میشود.

فراموش نکنید که قرار دادن میز کنسولی که با چوب ساخته شده است، در برابر نور مستقیم خورشید میتواند طی مرور زمان باعث رنگ‌پریدگی و یا تغییر رنگ آن بشود.

  • از نظر زیبایی

ظاهر زیبا و دلربای چوب طبیعی به همه‌ی افراد ثابت شده و مشخص است و نیازی به توضیح اضافه درباره آن نیست، اما نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم «تنوع فراوان و چشم‌گیر روکش‌های ام دی اف» است. این روکش‌ها که بسیار نازک و شبیه به چوب طبیعی هستند در رنگ‌ها و طرح‌های خیلی متنوعی ساخته و استفاده میشوند، به طوری که دکوراسیون داخلی منزل و محل کارت شما با هر رنگی باشد میتوانید از میز کنسول و دیگر لوازمی با روکش همان رنگ استفاده کنید؛ در صورتی که رنگبندی چوب اصلی و طبیعی کمی محدودتر است.

مزایای میز کنسول ام دی اف

مزایای میز کنسول ام دی اف

میپرسید کنسول چوبی بخریم یا ام دی اف؟ در جواب این سوال میگوییم که اگر به دنبال یک کنسول قیمت مناسب و شیک هستید و همچنین در منطقه‌ای زندگی میکنید که رطوبت خیلی بالایی دارد یا خطر هجوم موریانه و دیگر حشرات به وسایل چوبی برای شما وجود دارد، مدل‌هایی که با این فراورده چوبی کاربردی تولید میشود گزینه‌ی خیلی خوبی برای شماست؛ به این دلیل که وجود مواد شیمیایی و چسب روند ساخت MDF باعث عدم جذب رطوبت و حشرات به میز کنسول شما میشود.

از طرفی اگر شما جزء دسته افرادی هستید که اهمیت زیادی به محیط زیست و طبیعت میدهید، باید این مژده را به شما بدهیم که با خرید میز کنسول MDF بجای چوب طبیعی، تا حدود زیادی از آسیب به طبیعت جلوگیری کرده‌اید؛ زیرا حجم خیلی زیادی چوب برای ساخت تنها یک میز کنسول چوبی استفاده میشود و این کار نیازمند بریدن و ازبین بردن درخت‌های بسیار است، در صورتی که MDF تنها با مقداری خرده چوب و بیشتر موارد شیمیایی و چسب تولید میشود.

یکی دیگر از علت‌هایی که باعث میشود اکثر مردم میز کنسول و دیگر لوازم ام دی اف را به چوب ترجیح بدهند، عدم نیاز به مراقبت آنها است؛ زیرا این مصنوعات چوبی را نیازی نیست با وسواس و مداوم لکه‌گیری یا گردگیری کنید و نیز از نور خورشید دور نگه دارید تا خراب و رنگ‌ پریده نشوند. البته به طور کلی تمیز کردن سطح ام دی اف خیلی راحت‌تر از چوب است و وقت کمتری از شما میگیرد.

چرا میز کنسول از جنس چوب طبیعی بخریم؟

مزایای میز کنسول چوبی

استحکام زیاد چوب در برابر فشار و ضربه و نیز عمر بسیار بالای چوب نسبت به ام دی اف، اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث میشود تصمیم قطعی خود را برای خرید یک میز کنسول چوبی بگیرید؛ به طوری که شما با خرید این محصول میتوانید با خیال راحت سالیان زیادی از آن استفاده کنید.

البته فراموش نشود که کنسول و دیگر عناصر چوبی مثل میز ناهارخوری، سرویس خواب و … یادآور طبیعت است و میتواند در دکوراسیون داخلی خانه حس طراوت، زندگی و شادابی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کند.

چوب با طیف رنگی خاص و متفاوتی که دارد در دسته رنگ‌های خنثی قرار میگیرد و به خوبی با رنگ‌های دیگر ست میشود؛ همچنین طرح زیبا و منحصر به فرد چوب میتواند یک الگوی جذاب و چشم‌نواز در دکوراسیون خانه و محیط کار شما باشد که هماهنگی بسیار عالی، هم با فضای رسمی و هم مدرن دارد.

میزی که از چوب ساخته شده است، عاری از هرگونه مواد شیمیایی و مضر است، در نتیجه به سلامتی افراد ضرری نمیرساند و همچنین مدل چوبی این محصول دارای تزئینات منبت‌کاری، حکاکی و … منحصر به فردتر و خاص‌تری میباشد که این مسئله بخاطر انعطاف پذیری خیلی خوب چوب طبیعی دربرابر برش و تزئینات می‌باشد.

معایب چوب و ام دی اف برای میز کنسول

معایب میز کنسول چوبی و ام دی اف

تا اینجا در جواب سوال میز کنسول چوبی بهتره یا ام دی اف؟ درباره‌ی تفاوت‌ها و مزایای میز کنسول چوبی و ام دی اف گفتیم و تعریف کوتاهی از روش ساخت ام دی اف را بیان کردین، اما در کنار همه‌ی اینها لازم است به معایب این دو متریال نیز اشاره‌ای بشود. به عنوان مثال:

  • میز کنسول از چوب طبیعی
  1. قیمت خیلی بالایی دارد
  2. رطوبت زیاد هوا باعث تورم و یا ترک خوردگی در آن میشود
  3. نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم و زیاد دارد
  4. امکان جذب حشراتی مثل سوسک، موریانه و … برای آن وجود دارد
  5. به دلیل وزن زیاد چوب طبیعی میز، جابجایی آن سخت است
  • میز کنسول ام دی اف
  1. تحمل زیادی در برابر فشار و ضربه ندارد و امکان شکستگی آن بالاست
  2. امکان ایجاد تزئینات و برش زیاد بر روی میز ام دی اف وجود دارد
  3. به دلیل مقاومت کم ام دی اف ممکن است در استحکام کافی در قسمت اتصالات میز وجود نداشته باشد
  4. محکم چسبیده شدن لایه‌ی روکش میز کنسول از جنس ام دی اف، اهمیت بالایی دارد

بالاخره میز کنسول چوبی بهتر است یا ام دی اف؟

در این مطلب توضیح دادیم که: هم میز کنسول چوبی و هم مدل‌های ام دی اف، کیفیت خوبی دارند و نیز هرکدام دارای تفاوت‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. به عنوان مثال:

میز کنسول چوبی دارای مقاومت خیلی زیادی دربرابر ضربه و فشار است و همچنین عمر بسیار بالایی دارد که باعث میشود شما در طی سالیان زیادی بتوانید بدون تکراری شدن و خسته شدن از آن در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید، در حالی که همین محصول اگر با ام دی اف ساخته شود ممکن است خیلی زود دچار شکستگی شود. از طرفی زیبایی و حس طراوت و گرمایی که یک میز کنسول چوبی در فضا ایجاد میکند قابل مقایسه با میز ام دی اف نیست، ولی تنوع رنگی فوق‌العاده زیاد ام دی اف را نیز نباید فراموش کرد.

میز کنسول ام دی اف بخاطر داشتن مواد شیمیایی مثل چسب، حشرات و رطوبت را به خود جذب نمیکند و در برابر رطوبت هوا ترک خورده یا متورم نمیشود، اما این مشکلات برای مدل‌های چوبی وجود دارد. از دیگر مزایا و معایب کنسول چوبی و ام دی اف میتوان به قیمت کمتر ام دی اف، طرح زیباتر چوب، نیاز به مراقبت در مدل‌های چوبی و … اشاره کرد.

 

مقاله پیشنهادی: میز تلویزیون دیواری بهتره یا زمینی؟

5/5 - (1 امتیاز)