چیدمان مبل استیل و سلطنتی

تا به حال برای چیدمان مبل در زمان تغییر دکوراسیون یا بعد از اسبابکشی دچار سردرگمی شده‌اید؟ بنظر شما چه نکاتی را باید در چیدمان مبلمان خانه رعایت کرد؟ با این که ما در این مطلب درباره‌ی اصول چیدمان مبل استیل و سلطنتی توضیح میدهیم، اما فرقی نمیکند که شما چه مبلی را برای خانه خود مدنظر دارید، بلکه به طور کلی قدم اول برای چیدمان المان‌های اصلی و مهم خانه مثل مبلمان «بررسی کامل محیط» است. شما باید قبل از خرید ست مبل خود، فضای خانه را کاملا بررسی کنید و همه‌ی جزئیات و اجزاء خانه را در نظر بگیرید و سپس با توجه محیطی که در اختیار دارید مبل مدنظرتان را خریداری کنید. 

قبل از تهیه‌ی ست مبل خود بهتر است به موارد زیر در محیط پذیرایی خانه دقت کنید:

  1. متراژ 
  2. فرم کلی محیط (مربع، مستطیل، گرد)
  3. متریال المان‌های اصلی و بزرگ دیگر
  4. رنگ و الگوی غالب در محیط

همانطور که اطلاع دارید، مبل‌ سلطنتی و مبل استیل دو سبک مجزا هستند، به طوری که در ساخت مبلمان سلطنتی از مقدار بیشتری چوب باکیفیت و گران قیمت برای تزئینات استفاده میشود و در پی آن، وزن و قیمت کاناپه‌های نیز بیشتر میشود؛ در نتیجه مبل استیل با تزئینات کمتر، قیمت پایینتر و همچنین وزن کمتری در مقایسه با سبک سلطنتی میباشد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سبک میتوانید مقاله‌ی مبل استیل و سلطنتی چه فرقی دارد؟ را مطالعه فرمایید.

پیشنهاد میکنیم که این متن را تا انتها مطالعه فرمایید؛ زیرا ما در این متن به دلیل شباهت‌های زیاد سبک استیل و سلطنتی، روش‌های اصولی، صحیح و انواع چیدمان مبل استیل یا سلطنتی را توضیح میدهیم و نیز نکاتی که برای زیباتر شدن دکوراسیون خانه  نیاز است بدانید را ذکر میکنیم.

 

در سوفامبل انواع مبل استیل، مبل سلطنتی و دیگر سبک‌های مدنطرتان را با قیمت مناسب و بهترین کیفیت از تولیدی‌های معتبر خریداری کنید.

قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل استیل قیمت مبلمان لاکچری قیمت میز ناهارخوری

 

چیدمان مبل‌های استیل و سلطنتی در چه خانه‌ای سخت است؟

سختی چیدمان مبل استیل و سلطنتی

به طور کلی چیدمان مبل استیل در پذیرایی با رعایت اصول زیبایی شناسی و دقت به شرایط و فرم محیط، کار سخت و دشواری نیست؛ اما با انتخاب نا‌متناسب و اشتباه مبل برای یک محیط، ممکن است کار شما سخت و یا گاهی غیر ممکن شود که یکی از این انتخاب‌های اشتباه، خرید مبل‌های حجیم و پرکار استیل یا سلطنتی با تعداد زیاد برای یک خانه‌ی کوچک با فضای محدود است.

قرارگرفتن مبل استیل و سلطنتی در پذیرایی‌هایی که متراژ کمی دارند میتواند باعث کوچکتر نشان دادن آن محیط بشود؛ زیرا این سبک مبل‌ها باید با فاصله‌ای زیاد از هم چیدمان شوند و همین امر باعث اشغال بیشتر فضا میشود، حال در صورتی که شما یک ست 7 نفره، 8 نفره یا 9 نفره‌ی استیل یا سلطنتی را برای این مدل خانه تهیه کرده باشید مجبور به چیدمان نزدیک به هم و غیر استاندارد کاناپه‌ها میشود که این مسئله، جلوه‌ و زیبایی را از پذیرایی خانه شما میگیرد و نیز هزینه‌ی بسیار زیادی که برای مبلمان لوکس خود کرده‌اید را هدر میدهد.

از طرفی این سبک‌ مبل‌ها با تزئینات زیاد و پیچیده‌ای که بر روی بخش‌های چوبی کار شده است به پذیرایی کوچک خانه شما حس شلوغی و بی‌نظمی میدهند و باعث کوچکتر بنظر رسیدن محیط میشوند.

با وجودی که این دو سبک، بهترین گزینه برای خانه‌ای بزرگ با اتاق پذیرایی وسیع است و ما مبل استیل یا سلطنتی را برای خانه کوچک به شما پیشنهاد نمی‌کنیم اما لازم به ذکر است: تنها راه استفاده‌ی صحیح از این سبک‌های اصیل و لاکچری برای خانه‌ی کوچک، تهیه‌ی نیم‌ست‌های 5 نفره یا 6 نفره با توجه به متراژ پذیرایی شما است که در ادامه روش صحیح چیدمان نیم ست استیل و سلطنتی را در یک خانه‌ی کوچک توضیح میدهیم.

مبل‌ استیل و سلطنتی در خانه‌ی کوچک

چیدمان مبل استیل و سلطنتی در خانه کوچک

اگر فضای خانه شما به صورتی است که مجبور به خرید یک ست مبل استیل و سلطنتی هستید؛ اما فضای کافی برای ست 9 نفره، 8 نفره و 7 نفره را ندارید، میتوانید نیم ست‌های استیل با تعداد 5 یا 6 نفره که از 1 کاناپه بزرگ 3 نفره و 2 تا 3 کاناپه‌ی 1 نفره تشکیل میشوند را انتخاب کنید و به روش زیر چیدمان کنید:

بهترین نوع چیدمان برای نیم‌ست استیل «روش قرینه» به دور قالیچه وسط است؛ به طوری که شما بزرگترین کاناپه‌ یا همان کاناپه‌ی 3 نفره را در یک سمت قالیچه قرار میدهید و کاناپه‌های تکی را در دو سمت کاناپه‌ی بزرگ به شکل قرینه و روبروی هم میگذارید، البته در صورتی که نیم‌ست استیل شما 6 نفره است و 3 کاناپه‌ی تک دارد میتوانید از میز عسلی برای قرینه شدن استفاده کنید و آن را در کنار مبل تک قرار بدهید تا با کاناپه‌ی روبرو قرینه بشود.

پیشنهاد میکنیم که برای اصول چیدمان مبل استیل و سلطنتی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مبل استیل بخرید نه سلطنتی!

شما با توجه به متراژ خانه‌ای که دارید بهتر است از مبل سلطنتی استفاده نکنید و مدل‌هایی با سبک استیل را انتخاب کنید که در کنار حفظ اصالت و ظاهر لوکس و لاکچری، کمترین حجم منبت‌کاری و تزئینات را داشته باشد تا از شلوغ شدن و بی‌نظمی در فضا جلوگیری کنید.

  • از رنگ‌های روشن استفاده کنید

مبل استیل در پذیرایی‌هایی با متراژ محدود را ترجیحا با تناژ روشن و بدون طرح انتخاب کنید و بشدت از رنگ‌های جیغ و تند که جلب توجه میکنند و نیز رنگ‌های تیره مثل مشکی، سرمه‌ای، قهوه‌ای و … خودداری کنید تا با جلب توجه کمتر و ایجاد یک محیط نورانی بتوانید خانه را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید.

از طرفی همانطور که بهتر است از رنگ تیره در این نوع پذیرایی بکار نرود، استفاده از پارچه‌های مبلی طرحدار و شلوغ نیز گزینه‌ی مناسبی برای خانه‌ای کوچک نمیباشد و مطمئنن ترکیب کاناپه‌های مبل استیل با تزئینات پیچیده و شلوغ با پارچه مبلی طرحدار بدترین انتخاب برای این متراژ خانه میباشد.

  • کاناپه‌ها را از یکدیگر و دیوار فاصله بدهید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد در زمان چیدمان مبل انجام میدهند چسباندن مبل به دیوار است که این روش در دکوراسیون داخلی امروزه جایی ندارد و کاملا قدیمی شده است. فرقی ندارد که حجم و متراژ پذیرایی یا اتاق نشیمن شما چقدر است، بلکه فاصله‌ گزاشتن بین دیوار و کاناپه‌ها تاثیر مستقیمی بر زیبایی منزلتان میگذارد که این فاصله بسته به شرایط و حجم آن محیط از 20 سانتی شروع میشود که کمترین آن است.

فاصله‌ی بین کاناپه‌ها تنها لازم است به اندازه‌ای باشد که افراد برای رفت و آمد راحت باشند و به میز جلو مبلی و کاناپه‌ها برخورد نکنند و این نکته تنها برای روش قرینه نیست؛ بلکه برای هر نوع چیدمانی در همه‌ی منازل صدق میکند.

چیدمان مبل استیل و سلطنتی به شکل قرینه 

چیدمان قرینه‌ی مبل استیل و سلطنتی

در مطالب بالا ما نکات و روش چیدمان نیم ست استیل به شکل قرینه در خانه کوچک را شرح دادیم و در اینجا قصد داریم که به شما عزیزان توضیح دهیم که چیدمان مبل استیل 7 نفره برای خانه متوسط و ست مبل 9 نفره برای خانه بزرگ به شکل قرینه چگونه است؛ البته لازم به ذکر است که اگر متراژ پذیرایی خانه شما به اندازه‌ای باشد که نگران شلوغ شدن آن با تزئینات زیاد و پرکار مبل نیستید، میتوانید مبل‌های لوکس و دلربای سلطنتی هم استفاده کنید و نیازی نیست تنها به سبک استیل با منبت‌کاری کمتر بسنده کنید.

ست کامل 9 نفره‌ی استیل یا سلطنتی که از 1 کاناپه‌ی 3 نفره و 4 کاناپه‌ی تک نفره و 2 صندلی میزبان تشکیل شده باشد، در یک پذیرایی بزرگ به طوری چیدمان میشود که: بزرگ‌ترین کاناپه در یک سمت قالیچه قرار میگیرد و 4 کاناپه تک نفره به صورت جفت روبروی یکدیگر (در دو سمت دیگر قالیچه) و نیز 2 صندلی میزبان در کنار کاناپه‌های تک و روبروی هم چیدمان میشوند. 

بعضی از ست‌های 9 نفره‌ی مبل استیل و سلطنتی نیز از 1 کاناپه 3 نفره، 1 کاناپه‌ی 2 نفره، 2 کاناپه تک نفره و 2 صندلی میزبان تشکیل میشوند که در این ترکیب دو کاناپه‌ی 3 نفره و 2 نفره که بزرگ‌تر هستند روبروی یکدیگر و کاناپه‌های تک نفره و صندلی‌های میزبان در دو سمت دیگر به شکل قرینه قرار میگیرند.

در ست‌های 7 نفره‌ی این دو سبک، چیدمان قرینه‌ی کاناپه‌ها دقیقا مثل ست‌های 9 نفره میباشد با این تفاوت که 2 کاناپه تک نفره که روبروی هم چیدمان میشدند حذف میشود.

  • از اکسسوری‌های قرینه استفاده کنید

معمولا در مواردی که چیدمان مبل به شکل متقارن است، سعی میشود که اکسسوری‌های مشابه و قرینه‌ای هم در کنار مبلمان قرار بدهند تا  حس نظم و ترتیب و جلوه‌ی بیشتری در دکوراسیون ایجاد بشود؛ به عنوان مثال برای اکسسوری‌های قرینه میتوانید از 2 آباژور، 2 مجسمه‌ی کلاسیک ست، گلدان‌های کلاسیک و … استفاده کنید.

  • ابعاد فرش و تعداد کاناپه‌ها متناسب باهم باشد

قالیچه یا فرش سنتی و دلنواز بین مبل، از اصلی‌ترین اکسسوری‌های یک دکوراسیون سلطنتی است که با انتخاب صحیح آن، اصالت و لوکس بودن فضای خانه را دوچندان میکند. سعی کنید که خرید فرشینه‌ی بین مبل را به بعد از خرید مبل موکول کنید تا بتوانید ابعاد آن را دقیقا مشخص کنید؛ زیرا ابعاد فرشینه‌ی شما نباید به حدی بزرگ باشد که بین کاناپه‌ها فاصله‌ی بیش از حد بیندازد و یا به قدری کوچک باشد که مجبور باشید کاناپه‌ها را به هم بچسبانید؛ در نتیجه هماهنگی و بالانس بودن فرش و مبل بسیار اهمیت دارد.

چیدمان مبل استیل و سلطنتی در فضای گرد

چیدمان مبل استیل و سلطنتی در خانه گرد

این نوع چیدمان در یک فضای مربع و یا دایره شکل امکان پذیر است، اما در نظر داشته باشید که چیدمان مبل استیل 9 نفره (یا سلطنتی) نیاز به یک محیط بزرگ دارد و این روش در محیط‌های کوچک و متوسط قابل اجرا نیست؛ زیرا در چیدمان مبلمان به صورت گرد، کاناپه‌ها با فاصله‌ی بیشتری از یکدیگر قرار میگیرند.

در روش گرد شما میتوانید به دو شکل نیم دایره و یا کاملا گرد کاناپه‌ها را جایگذری کنید که در هر دو شکل نیاز به یک نقطه کانونی است تا کاناپه‌ها را به دور آن قرار داد؛ به عنوان مثال: در شکل گرد میتوانید نقطه کانونی را میز جلو مبلی در نظر بگیرید و یا در روش نیم دایره کناپه‌ها را به دور شومینه قرار دهید.

گذاشتن اکسسوری‌هایی مثل گلدان، میز عسلی، آباژور و… در بین کاناپه‌ها میتواند با پرکردن فضای خالی در بین مبل، زیبایی بیشتری به فضای پذیرایی و ست مبل شما بدهد.

مبل استیل و سلطنتی در پذیرایی ال شکل

چیدمان مبل سلطنتی و استیل در فضای ال

تا اینجای مطلب درباره‌ی اصول چیدمان مبل استیل و سلطنتی در خانه کوچک، به روش گرد و نیم دایره و قرینه توضیح دادیم و در اینجا روش چیدمان مبلمان سلطنتی و استیل را به شکل ال بیان میکنیم.

در روش ال، کاناپه‌ها را تنها در دو سمت به شکل حرف L باید چیدمان کرد، به طوری که کاناپه‌های سه نفره و یا مبل دو نفره در یک زاویه‌ی 90 درجه و مبل‌های یک نفره در کنار این دو کاناپه جایگذاری میشوند و فاصله‌ی بین دو کاناپه به نسبت روش‌های دیگر کمتر میباشد. این مدل بهترین نوع چیدمان برای نیم ست‌ها در پذیرایی کوچک و متوسط میباشد؛ زیرا مدل ال شکل فضای خیلی کمتری را اشغال میکند. از این روش برای جدا کردن فضای غذا خوری نیز میتوانید استفاده کنید به طوری که میز ناهارخوری شما با فاصله، پشت کاناپه‌های چیدمان شده به شکل ال قرار گرفته شود.

بالاخره مبل استیل یا سلطنتی چطور چیدمان کنیم؟

گفته شد که مبل استیل و سلطنتی به دلیل شباهت‌های زیاد ظاهری معمولا روش چیدمان یکسانی دارند، اما در مواردی که این مبلمان را برای یک پذیرایی کوچک دارید بهتر است مدل‌های استیل را تهیه کنید که نسبت به مدل‌های سلطنتی تزئینات کمتری داشته باشند و فضای پذیرایی کوچک شما را کوچک نکند.

روش‌های مختلفی برای چیدمان این دو سبک وجود دارد که از رایج‌ترین آنها میتوان به قرینه، گرد، نیم دایره و به شکل ال اشاره کرد. در مدل قرینه کاناپه‌های بزرگ به دور قالیچه وسط، روبروی هم و کاناپه‌های تک نفره نیز به شکل قرینه روبروی یکدیگر قرار میگیرند و همچنین در مدل ال، دو کاناپه‌ی بزرگ به شکل حرفL در کنار یکدیگر چیدمان میشوند و کاناپه‌های تک نفره در کنار این دو مبل گذاشته میشود. در مدل دایره و نیم دایره نیازمند یک فضای بزرگ و یک المان به عنوان نقطه کانونی میباشد تا کاناپه‌ها به دور آن چیده شوند؛ در نتیجه این نوع چیدمان در محیطی کوچک و متوسط امکان پذیر نیست.

 

4.7/5 - (10 امتیاز)