تفاوت بین مبل سبک مینیمال و مبل سبک کلاسیک

در بین سبک‌های مختلف مبلمان در بازار و دنیای دکوراسیون داخلی، مبلمان سبک مینیمال و مبلمان سبک کلاسیک جزء محبوب‌ ترین‌ها هستند؛ از همین رو مبحث مورد بحث ما در این مقاله تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک انتخاب شده است. این دو سبک در کنار تفاوت‌های زیادشان دارای نقاط تشابهی نیز هستند که سبب شده تا برخی افراد برای انتخاب بین آنها سردرگم بشوند، در نتیجه اگر شما هم قصد خرید یکی از این دو یعنی مبل مینیمال و مبل کلاسیک را دارید پیشنهاد میکنیم ابتدا این متن را مطالعه کرده و سپس با دانش کامل انتخاب خود را انجام بدهید.

مشخصات مبل مینیمال شباهت بسیار زیادی با مبل‌های سبک راحتی دارد و اصلی‌ترین ویژگی مشابه بین این دو در واقع همین راحت بودن کاناپه‌ها است ولی مبل کلاسیک با این که از نظر متریال و روش ساخت به مبلمان سلطنتی اصیل نزدیک است، اما در ظاهر به هیچ کدام از سبک‌ها شباهت ندارد.

کاناپه‌های سبک مینیمال با سبک کلاسیک تا حد زیادی نقطه مقابل یکدیگر هستند و با بررسی تاریخچه آنها نیز به خوبی متوجه این مسئه میشویم. مبل کلاسیک تاریخچه بسیار پرباری دارد که پیشینه و ساخت آن برای اولین بار به قرن 15 میلادی در کشور‌های اروپایی برمیگردد و این سبک طی دوره‌های مختلف هنری از جمله باروک، روکوکو و … دچار تغییر و تحولاتی شده تا به شکل نهایی و تکامل یافته امروزی رسیده است.

مبل کلاسیک در ابتدا تنها در کشور‌های اروپایی ساخته و استفاده میشده و پس از گذشت مدتی به کشور‌های آسیایی نیز وارد شد و جای خود را در خانه‌های ایرانی پیدا کرد. در مقابل مبل کلاسیک که از دوران باستان بوده، تاریخچه مبلمان مینیمال به سال‌های 1960 یا 1970 میلادی در کشور‌های غربی برمیگردد و جزء سبک‌های جدیدتر محسوب میشود به همین خاطر گاهی از متریال مدرن مثل فلزات در آنها مشاهده میشود.

 تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک در ظاهر، متریال و حتی کاربرد کاناپه‌ها در محیط‌های مختلف کاملا بارز است که در ادامه مفصل به آنها میپردازیم اما لازم است در ابتدا توضیح مختصری از هرکدام از سبک‌های مینیمال و کلاسیک را برای شما عزیزان داشته باشیم.

 

در پلتفرم سوفامبل امکان خریداری مبلمان سبک مختلف مثل: کلاسیک، مینیمال، راحتیو … از تولیدکنندگان معتبر و حرفه‌ای به صورت مستقیم وجود دارد.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبلمان ارزان قیمت مبلمان لاکچری

 

مقاله پیشنهادی: چیدمان پذیرایی به سبک مینیمال

 

ویژگی های مبل مینیمال

ویژگی های مبل مینیمال

مبل‌های مینیمال اغلب طوری طراحی و ساخته میشوند که نه تنها در دکوراسیون داخلی همین سبک، بلکه برای فضای دیزاین شده با سبک‌های راحتی و مدرن هم کاربرد دارند؛ اما برخلاف آن نمیتوان از مبل مدرن و راحتی در محیط سبک مینیمال استفاده کرد! چرا که یک مبل مینیمال به دلیل سادگی و نداشتن هیچ گونه تزئین تجملاتی با محیط‌های دیگر طتبیق پیدا میکند در حالی که مبل مدرن، کلاسیک، راحتی و … هر کدام تزئینات مختص خود را داشته و دکور مینیمال خانه را بهم میزنند.

در جواب سوال ویژگی‌های مبلمان مینیمال چیست؟ گفته میشود:

کاناپه‌های این سبک مبل، مطابق معنی واژه‌ی مینیمال یعنی کاملا ساده ساخته میشوند به طوری که با مشاهده چند مدل مبل مینیمال جدید در سوفامبل میتوانید متوجه شوید در این کاناپه‌ها از هیچ تزئین تجملاتی حتی کمترین و ریزترین نقش‌ها هم استفاده نمیشود؛ البته در نظر داشته باشید به کار بردن پارچه مبلی با بافت اصلی یا همان تار و پود درشت مثل کنفی در مبل مینیمال مجاز است.

هدف مبل مینیمال که برمبنای خطوط صاف، الگوهای ساده و ابعاد کم طرحی میشود «ایجاد راحتی و آرامش» در کاناپه‌ها است. در این سبک شما کاناپه‌هایی بسیار نرم و اسفنجی را مشاهده میکنید که در ظاهر آن از همه‌ی جزئیات اضافی دوری شده و این ویژگی سبب میشود تا مبل مینیمالیسم شما بسیار کاربردی باشد.

این مبلمان جذاب و کاربردی به دلیل ویژگی‌هایی از جمله: سبک وزن بودن، ابعاد کوچک، ارتفاع کم و طرح بسیار ساده، گزینه‌ای عالی برای خانه‌های کوچک آپارتمانی هستند؛ همچنین اگر بودجه خیلی زیادی برای خرید ست مبل منزلتان ندارید به شما پیشنهاد خرید مبل مینیمال محبوب را میدهیم زیرا قیمت این سبک مبل در مقایسه با مبل کلاسیک و دیگر مدل‌ها تا حد زیادی کمتر است.

با قرار دادن مبل مینیمال در دکور خانه دیگر نگرانی از بابت قدیمی یا تکراری شدن کاناپه‌ها ندارید؛ چرا که این مدل‌ها تزئیناتی که شما را خسته و آشفته کند ندارند و بدون شک در هر دوره جزء مبلمان ترند هستند.

خصوصیات مبل سبک کلاسیک

خصوصیات مبلمان سبک کلاسیک

واژه‌ی «کلاسیک» به معنای ترکیب اصالت و ساده بودن است و از همین رو مبلمان کلاسیک نیز براساس همین معنا طراحی میشوند؛ اما در مبل کلاسیک منظور از سادگی نداشتن نقوش تجملاتی و باشکوه مشابه مبل مینیمال نیست! بلکه سادگی در این مبل به منظور نقوش پیچیده، ریز و ظریف است.

مبل کلاسیک در دسته مبلمان چوبی با نمای لوکس و رسمی قرار دارد و تنها کاربردشان در منازل مشابه همین سبک یعنی کلاسیک است. در این مبل‌های باشکوه و خوش تراش، تمرکز و دقت تولیدکننده به ظرافت هر چه تمام‌تر همه‌ی بخش‌های کاناپه میباشد که این ویژگی را میتوان به خوبی در پایه و دسته‌های باریک و تراش خورده و یا حتی در نوع دوخت تمیز مبل مشاهده کرد. 

علل زیادی برای محبوبیت و فروش بسیار بالای مبلمان چوبی کلاسیک با وجود قیمت بسیار بالایی که دارند وجود دارد؛ اما با کمی بررسی میتوان دریافت که مهم‌ترین علت آن کیفیت فوق‌العاده و همچنین حفظ تعادل بین حجم تزئینات و ساده بودن نمای کلی کاناپه است. 

یعنی یک کاناپه ساخته شده به صورت کلاسیک، در عین حالی که در قسمت‌های چوبی دارای نقش و نگار منبت کاری و حکاکی شده است و با خطوط ریز و درشت تراش کاری میدرخشد، اما با این وجود شما مبل کلاسیک را یک مبل شلوغ و خسته کننده نمی‌بینید بلکه مبل کلاسیک به شکلی باشکوه، دلربا و بشدت لوکس بنظر میرسد؛ زیرا مقدار این تزئینات بسیار کم و نوع آن فوق‌العاده ظریف و پیچیده است.

این مدل مبل‌ها در اغلب مواقع قیمت بالایی دارند و از همین رو به مانند یک اثر هنری گران قیمت در خانه‌ها به چشم می‌آیند؛ اما باید در نظر گرفت که در مقابل پرداخت هزینه‌ی بالا برای مبل کلاسیک، شما یک ست مبل درجه یک با بهترین نوع متریال دریافت میکنید و اطمینان دارید سالیان زیادی نیاز به تعویض مبل منزلتان ندارید.

تفاوت ظاهری مبل مینیمال و کلاسیک

تفاوت ظاهری مبل کلاسیک

تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک را در ظاهر کاناپه‌ها میتوان متوجه شد؛ چرا که مبل مینیمال بدون هیچ نوع طرح و نقشی طراحی میشود؛ ولی مبل کلاسیک بخاطر داشتن تزئینات زیاد اما پیچیده بر روی قسمت‌های چوبی به عنوان یک اثر هنری شناخته میشود و همچنین نوار باریک چوبی دور تا دور کاناپه‌ها قرار میگیرد که این نوار ظریف چوبی یکی از مشخصه‌های مبل کلاسیک است.

طرح و نقش و نیز جنس پارچه مبلی در این دو کاناپه یکی دیگر از تفاوت‌ها است و تنها با دقت به آن میتوانید سبک کلاسیک و مینیمال را از یکدیگر تشخیص بدهید. 

جنس پارچه‌های رایج در مبل مینیمال معمولا از الیاف طبیعی یا با حداقل مقدار پلیستر هستند و همچنین رعایت اصول مینیمالیسم در کاناپه‌ها، شما را محدود به دسته رنگ‌های خنثی بدون طرح میکند یعنی یک مبل سبک مینیمال همیشه یک دست و ساده با رنگ‌های تیره یا روشن خنثی دیده میشود در حالی که بر خلاف آن در سبک کلاسیک، پارچه‌ها پلیستر بیشتری داشته و اغلب گلدار، راه‌راه و این گونه طرح‌ها را دارند. 

از پارچه‌های رایج برای مبل کلاسیک میتوان مخمل، شانتون، چرم، زری دوزی، شانل، ریون و … به صورت ساده و طرحدار نام برد و از پارچه‌های معمول در مبل مینیمال به کتان، کنف، ابریشم به شکل ساده اشاره کرد.

نقطه تشابه این دو مدل مبل «ترکیب رنگی» آنهاست، به این دلیل که در هر دو سبک استفاده از رنگ‌های فانتزی گرم و سرد یا رنگ‌های جیغ صحیح نیست و دکور خانه را از حالت کلاسیک و مینیمال خارج میکند.

نوع دوخت در یک مبل کلاسیک به دلخواه هر شخص میتواند ساده یا چستر انتخاب شود، دوخت چستر یا همان لمسه دوزی‌های معروف مبل چستر به دلیل ظاهر لوکس و قیمت بالایی که دارد انتخاب عالی برای مبل کلاسیک است؛ اما تفاوت این دو سبک مینیمال و کلاسیک در «نوع دوخت» نیز وجود دارد چرا که در سبک مینیمال هیچ نوع دوخت زینتی مثل چستر یا هر نوع دوخت رایج در بازار نباید وجود داشته باشد.

مقایسه مبل مینیمال و مبل کلاسیک در متریال

تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک در طراحی

نوع مواد اولیه‌ای که در تولیدی‌ها برای ساخت مبل کلاسیک و مینیمال به کار میرود تقریبا مشابه یکدیگر است و این مقدار استفاده شده از موارد است که تفاوت مبل مینیمال و کلاسیک را نشان میدهد. دو متریال اصلی در هر سبک مبل «چوب» و «اسفنج» است که در مبل مینیمال درصد بسیار زیادی از کاناپه‌ها با اسفنج و مقدار کمتری چوب به کار میرود در حالی که در مبل‌های کلاسیک کاملا برخلاف آن یعنی حجم خیلی زیادی چوب و مقدار کمتری اسفنج استفاده میشود. 

روش ساخت و طراحی در سبک کلاسیک به گونه‌ای است که تمام بخش‌های پایه، دسته مبل، کلاف، تاج و نوار دور مبل به همراه تزئینات از چوب تشکیل شده و اسفنج‌ها فقط در بخش نشیمن و پشتی مبل مشاهده میشوند؛ اما برای مبل مینیمال اغلب هیچ قسمتی در نمای ظاهری مبل از چوب نیست بلکه تنها کلاف داخلی کاناپه‌ها را چوب درجه یک و مقام تشکیل میدهد.

مبل مینیمال همانند مبل راحتی دارای مدل‌های مختلفی از جمله ال (L)، فرم U، یک تکه و مبل مینیمال معمولی میباشد که در مدل L و U نشیمن‌ها به هم چسبیده و فرمی مشابه این حروف را تشکیل میدهند. منظور از مبل مینمال یک تکه همان مبل‌های تمام اسفنجی است که در هیچ قسمتی چوب یا فلز مشاهده نمیشود و با نگاه به کاناپه‌ها تنها پارچه مبل مشاهده میشود که اسفنج‌های نرم را پوشش داده است.

اگر اولویت شما برای خرید مبل راحت بودن نشیمن و ایجاد حس صمیمیت در پذیرایی یا نشیمن خانه است به شما مبل مینیمال را پیشنهاد میدهیم و در زمانی که سالن پذیرایی را با لوازم قیمتی، نمای چوب طبیعی، اکسسوری‌های کلاسیک و … دیزاین کرده‌اید بهتر است از مبل کلاسیک رسمی و جذابی برای کامل کردن شکوه و ظرافت محیط استفاده کنید.

احتمالا سوالی که ذهن بیشتر افراد را مشغول کرده است علت قیمت بیشتر مبل کلاسیک نسبت به مبل مینیمال میباشد در حالی که هر دو از یک نوع مواد ساخته میشوند؟ 

خوب در پاسخ به این سوال باید بگوییم این مقدار استفاده شده و نوع چوب است که قیمت یک کاناپه را کم یا زیاد میکند؛ زیرا قیمت چوب‌ها نسبت به اسفنج‌ها خیلی بیشتر است. در واقع برای تولید یک کاناپه سبک کلاسیک از مقدار خیلی زیادی چوب باکیفیت استفاده میشود تا در مقابل تزئینات زیر و ظریف، ترک نخورد یا نشکند ولی در مبل مینیمال نیازی به این مقدار استحکام نیست! چرا که چوب مصرفی فقط برای کلاف کاناپه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد

این مسئله به هیچ وجه به معنای کیفیت پایین کاناپه‌های مبل مینیمال در مقایسه با مبل کلاسیک نیست! بلکه نوع طراحی و روند ساخت هر سبک است که تایین کننده متریال است.

 

مقاله پیشنهادی: 11 مبل مینیمال کمتر از 20 میلیون

 

تفاوت کاربرد مبل کلاسیک و  مینیمال در فضا

تفاوت کاربرد مبل مینیمال و کلاسیک در فضا

همانطور که در بخش قبل گفته شد، مبلمان ساده و لوکس مینیمال، بسیار کاربردی ساخته بوده و نه تنها برای دکوراسیون مشابه مبل، یعنی مینیمال استفاده میشوند بلکه در پذیرایی مدرن و راحتی نیز قابل چیدمان میباشند؛ از طرفی اگر پس از مدتی قصد تغییر دکور خانه به یکی از این دو سبک مدرن و راحتی را داشتید، نیازی به خرید مجدد مبل ندارید، چرا که مبل مینیمال شما با طرح ساده و ترکیب رنگی خنثی به خوبی با دیزاین جدید پذیرایی ست میشود.

در مقابل مبل مینیمال کاربردی باید در نظر داشت که ست‌های کلاسیک تنها در پذیرایی چیدمان شده با همین سبک کلاسیک استفاده میشوند و با سبک‌های دیگر از جمله راحتی، مینیمال، مدرن، سلطنتی و … کاربردی ندارند.

کاناپه‌های مبل مینیمال و کلاسیک هر دو با حجم کمی که دارند قابل استفاده برای فضاهای خیلی کوچک هستند؛ اما بهتر است اولویت شما برای این نوع فضاها مبل کلاسیک نباشد؛ زیرا در محیطی با متراژ کم باید از ست مبلی ساده مثل مینیمال استفاده کرد تا تزئینات آن سبب شلوغی و بی نظمی نشود!

تفاوت دیگر این دو سبک را نیز میتوان در نوع چیدمان آنها در فضا مشاهده کرد به طوری که مبل کلاسیک اغلب مواقع به روش قرینه چیدمان میشود و رایج بودن این روش بخاطر نوع تزئینات منبت کاری قرینه روی چوب مبل است؛ اما در مبل مینیمال به دلیل فرم یکپارچه L و U شکل بیشتر مدل‌ها از روش ال برای چیدمان استفاده میشود. 

بالاخره مبل مینیمال و مبل کلاسیک چه تفاوتی دارند؟

در این متن درباره‌ی تفاوت مبل مینیمال و مبل کلاسیک توضیح داده شد که: مبلمان سبک مینیمال و کلاسیک از هر نظر تقریبا میتوان گفت نقطه مقابل یکدیگر هستند و این تفاوت را نه تنها در ظاهر و روش ساخت، بلکه با بررسی تاریخچه این دو سبک نیز میتوان دریافت؛ زیرا ساخت مبل کلاسیک به کشور‌های اروپایی و دوران باستان برمیگردد ولی مبل مینیمال برای اولن بار در کشور‌های غربی در حدود سال 1960 یا 1970 برمیگردد.

درباره‌ی مبل مینیمال لازم است بگوییم این نوع کاناپه‌ها با هدف ایجاد آرامش و راحتی ساخته شده و الگو‌های آن براساس سادگی، خطوط صاف و ابعاد کم است. مبل مینیمال همانند تمام لوازم دیگر با این سبک، بدون هیچ نوع تزئین یا نقش و نگار تجملاتی طراحی میشود تا متناسب با دکور‌های مینیمال و قابل استفاده برای سبک‌های نزدیک به خود یعنی راحتی و مدرن باشد. در مقابق مبل مینیمال، مبل کلاسیک قرار دارد که یک مدل مبل چوبی با حالت رسمی و نمای مجلل است. در سبک کلاسیک شاهد تزئینات منبت کاری و حکاکی بسیار ریز و پیچیده با مقدار کم هستید که این نوع تزئینات ظریف مبل کلاسیک شما را تبدیل به یک اثر هنری ارزشمند میکند.

از تفاوت‌های ظاهری مبل مینیمال میتوان به ارتفاع کم، اسفنج‌های خیلی نرم با مقدار زیاد، دسته‌های بالشتی یا اسفنجی، نداشتن دوخت تزئینی، پشتی‌های کوتاه، اغلب فرم‌های ال و نشیمن‌های یکپارچه، پارچه‌های مبلی ساده و الیاف طبیعی برای کاناپه‌های مبل مینیمال اشاره کرد در حالی که ظاهر مبل کلاسیک با ارتفاع بلند کاناپه به دلیل پایه‌های بلند، پشتی مبل با ارتفاع زیاد، اسفنج‌های کم حجم و مقدار کم، اغلب با دوخت لاکچری چستر و پارچه‌های گران قیمت و طرحدار و همچنین با پلیستر بیشتر برای کاور مبل قابل مشاهده است.

فرقی که بین مبل‌های سبک کلاسیک و مینیمال است بخاطر نوع متریال نیست! بلکه به دلیل مقدار استفاده از هر کدام از مواد است؛ یعنی برای ساخت یک کاناپه مینیمال از چوب فقط برای بخش کلاف یا اسکلت داخلی مبل استفاده میشود و تمام بخش‌های بیرونی با اسفنج نرم و پارچه پوشش داده میشود ولی برای تولید یک کاناپه مبل کلاسیک نه تنها کلاف مبل، بلکه بخش‌های دیگر از جمله: پایه‌ها، دسته‌ها، تزئینات و تاج مبل نیز از جنس چوب است؛ در واقع تنها بخش‌های اسفنجی مبل کلاسیک باشکوه قسمت‌های نشیمن و پشتی است.

تفاوت دیگر مبل مینیمال با کلاسیک در کاربرد آنها و روش چیدمان است به طوری که مبل مینیمال را نه تنها دکوراسیون داخلی با همین سبک، بلکه در دکوراسیون سبک مدرن و راحتی هم میتوان استفاده کرد؛ اما مبل کلاسیک به جز دکوراسیون داخلی مشابه همین سبک قابل استفاده در سبک‌های دیگر نیست. نوع چیدمان مبل کلاسیک به اغلب به روش قرینه است و نوع چیدمان مبل مینیمال بیشتر به روش L و U است.

 

5/5 - (1 امتیاز)