کاربرد صندلی راک یا گهواره‌ای در خانه

تصور کنید که بعد از یک روز خسته کننده یا چندین ساعت کار سخت، بر روی یک صندلی گهواره‌ای لم داده‌اید و با چشمان بسته از حرکت آرام و فوق‌العاده آرامش بخش صندلی لذت میبرید. این ایجاد آرامش و استراحت بعد از خستگی دقیقا هدف ساخت صندلی راک است! اما این که کاربرد صندلی راک یا گهواره‌ای در خانه چیست؟ یا این که آن را کجای خانه بگذارید را در ادامه توضیح میدهیم.

در ابتدا به صورت خلاصه درباره‌ی ظاهر کلی این صندلی‌ها میدهیم. صندلی راک به شکل یک صندلی کاملا عادی و معمولی، اما با پایه‌های متفاوت است که بجای 4 پایه دارای 2 تکه چوب منحنی و قوس دار میباشد و همین تکه چوب که جایگزین پایه‌های صندلی است، باعث تکان‌های رفت و برگشت به جلو و عقب میشود. صنلی‌های راکر یا گهواره‌ای به شکل تمام چوب یا مبلی (اسفنجی) توسط تولیدی‌ها ساخته و به بازار عرضه میشوند.

این صندلی‌ها که در حدود 300 سال پیش با تبدیل صندلی معمولی به صندلی راک ساخته و ابداع شدند، تاکنون نیز با گذشت این همه سال بسیار محبوب و پرطرفدار میباشد؛ زیرا امروزه تحول و تکامل صندلی‌های راکر به حدی رسیده که میتوان از آن در تمام خانه‌ها با هر سبک و متراژ و شرایطی استفاده کرد و در واقع مطابق سلیقه‌ی همه تولید میشود.

از طرفی جدا از این مسئله که میتوان از این صندلی‌های اصیل و آرامش بخش در تمام منازل استفاده کرد؛ بلکه جالب است بدانید که در تمام نقاط خانه مثل: اتاق نشیمن، پذیرایی، اتاق مخصوص تلویزیون، اتاق خواب و … کاربرد دارد و حتی میتواند به جلوه‌ی زیباتر و شیکتر کردن دکوراسیون آن بخش خانه شما کمک شایانی کند؛ درنتیجه صندلی گهواره‌ای میتواند هم جنبه‌ی کاربردی و هم زیبایی را در منازل داشته باشد.

اگر علاقه به مطالعه درباره‌ی چگونگی ساخته شدن این نمونه صندلی‌ها دارید، میتوانید مقاله‌ی تاریخچه صندلی راک را مطالعه فرمایید.

 

در سوفامبل میتوانید جدیدترین مدل‌های صندلی راک، میز ناهار خوری، میز تلویزیون و دیگر مصنوعات چوبی را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان خریداری کنید.

قیمت مبل کلاسیک قیمت میز تلویزیون قیمت میز جلو مبلی قیمت میز ناهار خوری

 

کاربرد اصلی صندلی راک برای استراحت مادران

کاربرد صندلی راک برای مادران

یکی از اصلی‌ترین هدف‌های ساخت این صندلی راک برای استراحت مادران و جلوگیری از خسته شدن آنها در زمان نگهداری از نوزادان و کودکان بوده، به طوری که آنها میتوانند بر روی صندلی نشسته و کودک خود را به آغوش بگیرند تا کمتر خسته شوند؛ حتی از تکان‌های آرام صندلی میتوانند برای خواباندن کودک استفاده کنند. 

از فواید دیگر این صندلی برای مادران استفاده از آن در هنگامی است که میخواهند در کنار کودکشان بنشینند و یا از آنها مواظبت کنند. در این مواقع با نشستن بر روی صندلی گهواره‌ای خود میتوانید به مطالعه کتاب بپردازید، از تلفن همراه یا لوازم الکترونیکی خود استفاده کنید، بافتنی انجام دهید و یا به هر سرگرمی که علاقه دارید لذت ببرید در حالی که کنار تختخواب نوزادان نشسته‌اید و کاملا مواظب هستید.

اگر در نظر دارید که شما هم از صندلی راک خود به این منظور استفاده کنید، بهترین نقطه‌ی خانه شما اتاق کودکتان یا هر نقطه‌ای که برای نگهداری از کودکتان مدنظر دارید است.

در صورتی که قصد دارید مدت زمان زیادی از صندلی استفاده کنید بهتر است که حتما نمونه‌هایی را انتخاب کنید که در قسمت نشیمن و پشتی با اسفنج پوشیده شده باشد تا دچار کمردرد و اذیت شدن نشوید، اما اگر فکر میکنید که زمان استفاده از صندلی زیاد نیست، میتوانید از مدل‌ها تمام چوب نیز در منزل استفاده کنید.

 

مقاله پیشنهادی: 4 مدل صندلی راک کلاسیک

 

صندلی گهواره‌ای بسیار کاربردی و شیک در اتاق نشیمن

صندلی راک در اتاق نشیمن

در ادامه موضوع کاربرد صندلی راک یا گهواره‌ای در خانه گفته میشود که یکی دیگر از بهترین نقاط منزل شما برای قرار دادن صندلی گهواره‌ای «اتاق نشیمن» میباشد. 

تصور داشتن یک گوشه‌ی دنج در اتاق نشیمن که مخصوص افراد خانواده و برای استراحت و معاشرت با افراد صمیمی میباشد قطعا بسیار جذاب و وسوسه کننده است. شما میتوانید خیلی راحت این صندلی را در کنار پنجره‌ی اتاق که منظره‌ای دل انگیز دارد و یا روبروی شومینه قرار بدهید و این گوشه‌ی دنج را برای خود به وجود بیاورید.

حتی صندلی شما به خوبی با مبل راحتی اتاق نشیمن هماهنگ میشود و به عنوان یک صندلی کمکی در زمان زیاد بودن نفرات، بسیار مناسب و هوشمندانه میدرخشد. از طرفی برای ست شدن کامل صندلی با مبلمان بهتر است مدلی را کنید کنید که از نظر رنگ، دوخت و سبک با ست مبلمان هماهنگ باشد. به طور مثال:

اگر مبلی که در اتاق نشیمن استفاده کردید به سبک راحتی با رنگ کرم است و همچنین دوخت چستر دارد؛ یکی از انتخاب‌ها برای شما صندلی با دوخت چستر با رنگ کرمی تیره، سفید، یا رنگی هماهنگ با اکسسوری‌های اطراف است.

نکته دیگری که درباره صندلی راکر در اتاق نشیمن و برای ساخت گوشه‌ی دنج خود لازم است بدانید این است که شما نیازی به شلوغ کردن اطراف صندلی و عناصر تزئینی زیاد در کنار این محصول ندارید، چراکه خود صندلی راکر به قدر کافی جنبه تزئینی و نمای شیکی دارد، پس اطراف صندلی را به هیچ وجه شلوغ نکنید تا آن حس آرامش شما در زمان استفاده از صندلی بهم نریزد و باعث آشفتگی ذهنی و شلوغی محیط نشود.

چطور از صندلی راک در اتاق پذیرایی استفاده کنیم؟

ممکن است فکر کنید که وجود این نوع صندلی در اتاق پذیرایی، بخاطر راحتی خیلی زیادی که دارد حتما دکوراسیون مجلل و رسمی محیط را بهم میریزد؛ اما ما به شما اطمینان میدهیم که اگر انتخابی صحیح و متناسب برای مدل و چیدمان آن داشته باشید به هیچ عنوان این مسئله به وجود نمی‌آید.

این اتفاق تنها در موقعی برای دکوراسیون پذیرایی منزل شما رخ میدهد که یک صندلی گهواره‌ای کاملا بی‌ربط به عناصر محیط را تهیه کنید و بدون در نظر گرفتن شرایط محیط در گوشه‌ای بگذارید؛ در صورتی که اگر دقت و خلاقیت خوبی را برای چیدمان صندلی بکار ببرید میتوانید از صندلی راکر جذابتان برای زیباتر شدن پذیرایی استفاده کرده و حتی به عنوان یک نشیمن کمکی در کنار ست مبلمان، برای هنگامی که تعداد میهمانان بیشتر از تعداد نشیمن مبل است بکار ببرید.

علاوه بر مورد گفته شده در بالا، شما با قرار دادن این محصول در کنار مبلمانتان یک نشیمن راحت و مخصوص برای میهمانان مسن ایجاد میکنید تا راحت‌تر باشند و بتوانند ساعات بیشتری را در کنار شما معاشرت کنند

لازم به ذکر است، تفاوتی ندارد دکوراسیون پذیرایی منزلتان با چه سبکی چیدمان شده باشید، بلکه این صندلی‌ها را با همه‌ی سبک‌ها میتوان در بازار یافت. مثال:

  • در کنار مبل کلاسیک از یک صندلی راک چوبی خیلی ظریف با چوب همرنگ مبل استفاده کنید
  • برای کمکی در کنار ست مبل سلطنتی میتوانید یک صندلی لاکچری با منبت‌کاری‌های زیاد در پذیرایی بکار ببرید
  • قرار دادن یک صندلی گهواره‌ای کاملا ساده میتواند زیبایی مبل مینیمال و دکوراسیون خانه را کامل کند

البته توجه به جنس صندلی را فراموش نکنید، چون تنها انتخاب اشتباه جنس صندلی راک و متناسب نبودن آن با متریال عناصر دیگر در پذیرایی میتواند کل یک دکوراسیون داخلی را بهم بریزد و نظم غالب بر محیط را دچار مشکل کند.

بهترین روش برای خرید صندلی گهواره‌ای، سفارش مستقیم به تولیدی از طریق فروشگاه سوفامبل است؛ زیرا با این روش شما میتوانید مدل انتخابی خود را به دلخواه تغییر بدهید و سپس خیلی راحت درب منزل تحویل بگیرید.

استفاده از صندلی گهواره‌ای در تراس خانه

استفاده از صندلی گهواره‌ای در تراس

درباره‌ی چیدمان صندلی راک در خانه فراموش نکنید که استفاده از تعدادی صندلی گهواره‌ای بجای صندلی‌های ثابت در تراس، میتواند یک ایده‌‌ی جذاب برای ایجاد تنوع در فضای تراس خانه باشد. از طرفی مطمئن باشید که این صندلی‌ها راحتی و آرامش خیلی زیادی را نسبت به یک صندلی معمولی در زمانی که از طبیعت روبروی خود لذت میبرید برایتان به ارمغان می‌آورد.

از مزیت‌های دیگر آن برای این نقطه از خانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جابجایی خیلی راحت بخاطر وزن سبک
  2. هماهنگی و بالانس شدن بسیار عالی با طبیعت

قبل از خرید صندلی راکر برای تراس، حتما به نوع چوب آن توجه کنید و از استحکام و نیز کیفیت بالای چوب، بخصوص در قسمت پایه اطمینان حاصل کنید؛ زیرا تمام فشار بر روی همین قسمت پایه که به صورت گهواره‌ای میباشد است و اگر از چوب مناسبی برای آن استفاده نشود خیلی زود دچار شکستگی یا ترک خوردگی میشود.

از طرفی اگر در منطقه‌ای با آب و هوای مرطوب ساکن هستید از مدل‌هایی با چوب گردو یا … که جذب رطوبت کمتری دارند استفاده کنید کنید.

پس اگر شما هم برای طرز استفاده از صندلی راک در خانه سردرگم شده‌اید، تنها کافیست یکی از این صندلی‌ها را با طرح و رنگ دلخواهتان خریداری کرده و در تراس قرار بدهید.

کاربرد صندلی راک برای جلوی تلویزیون

استفاده از صندلی راکر جلوی تلویزیون

جذاب‌ترین و رایج‌ترین کاربرد صندلی راک یا گهواره‌ای در خانه در اتاق تی وی روم و برای تماشای تلویزیون میباشد؛ زیرا حرکات آرام و گهواره‌ای صندلی راک نه تنها تماشای تلویزیون را لذت بخش‌تر میکند بلکه میتواند باعث ریلکس شدن و تمدد اعصاب نیز بشود.

ترجیحا برای این نوع چیدمان از مدل‌هایی مبلی و راحتی استفاده کنید تا راحتی بیشتری را در هنگام تماشای تلویزیون و استراحت کردن داشته باشید.

شما با داشتن این نوع صندلی در واقع یک کاناپه ریلکسی جمع و جور و خاص دارید که نه تنها از یک کاناپه معمولی راحت‌تر و کاربردی‌تر است، بلکه ظاهر دکوراسیون TV ROOM خانه را متفاوت و شیک میکند.

همچنین اگر فردی مسن در خانواده دارید که نشستن بر روی مبل برای او سخت و خسته کننده است و یا دچار کمردرد و گردن درد هستید، این صندلی‌ها بهترین انتخاب برای شما در زمان تماشای تلویزیون میباشد؛ زیرا نوع طراحی این محصول به گونه‌ای است که باعث تسکین درد کمر و راحتی بسیار زیادی برای افراد پیر میشود.

 

مقاله پیشنهادی: تاریخچه صندلی راک

 

بالاخره صندلی گهواره‌ای چه استفاده‌ای در خانه دارد؟

صندلی راک یا صندلی گهواره‌ای در حدود 300 سال پیش ساخته شد و تاکنون طرفداران خود را حفظ کرده است، حتی با تحول و تکامل بیشتر این صندلی‌ها رواج بیشتری نیز در خانه‌ها پیدا کرده است. ظاهر این صندلی‌های گهواره‌ای به شکل یک صندلی معمولی میباشد که بجای 4 پایه دارای 2 تکه چوب منحنی و قوس دار است و این نوع پایه باعث حرکت رفت و برگشت و آرامی میشود. 

از صندلی راکر میتوان برای مادران در زمان مواظبت از کودکان و یا هنگامی که کودک خود را در آغوش دارند، در اتاق نشیمن برای ایجاد گوشه‌ای دنج در کنار پنجره یا روبروی شومینه، به عنوان نشیمن کمکی یا صندلی مخصوص افراد مسن در اتاق پذیرایی، برای قرار دادن در تراس خانه و لذت بردن از منظره بیرون و همچنین در زمان تماشای تلویزیون و ریلکس کردن استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)