تاریخچه صندلی راک

درباره‌ی تاریخچه‌ی صندلی راک گفته شده که در حدود 300 سال پیش کشاورزان آمریکایی به دلیل فعالیت بدنی خیلی زیادی که داشتند، بشدت خسته میشدند و از همین رو برای استراحت کردن و آرامش خود یک یکه‌ چوب منحنی شکل را بجای پایه‌ی صندلی قرار میدادند تا با ایجاد حرکت صندلی بتوانند از خستگی خود کم کنند؛ از طرفی با این که در سال 1710 بنجامین براکلین (یک دانشمند همه‌چیزدان و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا) به این صندلی‌ راک، شکلی کامل‌تر و بهتری داد و این اختراع را به نام خود زد.

این اسم برای صندلی راک، در سال 1725 به طور قطعی و ثابت در بین مردم آمریکا مشخص شد ولی ثبت این اسم در فرهنگ لغت تا حدود سال 1787 طول کشید.

پیدایش و اختراع صندلی‌های راکر یا گهواره‌ای (Rocking Chair) که کاملا به آمریکا برمیگردد و هیچ ارطباتی با کشور‌های دیگر ندارد، به طوری که گفته شده در سال 1830 یک خانم نویسنده‌ی انگلیسی از آمریکا دیدن کرده و با مشاهده‌ی این راکر‌ها و محبوبیت و رواج بسیار زیاد آن در بین مردم گفته است که: نمیتوانم تصور کنم که این ابزار تنبلی و زیاده‌روی در آن عمومیت پیدا کرده است و مردم به آن علاقه دارند!

این خانم نویسنده عقیده داشته که صندلی راک یا راکر باعث رواج تنبلی بین مردم است، اما درواقع از این صندلی‌های ریلکسی و راحتی بیشتر برای استراحت کردن افراد مسن، مادر و نوزاد و نیز افرادی که شغل‌هایی با فعالیت بدنی بسیار زیاد داشتند استفاده میشده تا بعد از کاری سخت و دشوار، از خستگی خود کاهش بدهند.

بیشترین تعداد صندلی راک برای یکی از رئیس جمهور‌های آمریکا به نام جان اف کندی ثبت شده که به دلیل مشکل کمردرد مزمنی که داشته، پزشک این صندلی را برای آن تجویز کرده و به همین خاطر جان اف کندی در همه‌ی اتاق‌ها و بخش‌های کاخ سفید یک صندلی راک قرار داد تا از آن برای کم کردن درد کمرش استفاده کند.

این صندلی‌های فوق‌العاده راحت و آرامش بخش که سالیان زیادی از اختراع و رواج آن در بین مردم میگذرد، امروزه تبدیل به یکی از المان‌های محبوب در خانه‌ها شده و هنوز هم قدیمی نشده است. پیشنهاد میشود برای شناخت بهتر صندلی راک، این متن را تا انتها مطالعه فرمایید؛ زیرا در ادامه درباره‌ی مشخصات ظاهری، انواع، فواید و کاربرد دقیق آن را به طور مفصل توضیح میدهیم.

 

در سوفامبل امکان خرید صندلی راک، پاف، انواع سبک‌ها و مدل‌های مبل و … به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدی‌های معتبر وجود دارد.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبل فرانسوی

 

مشخصات ظاهری صندلی راک

مشخصات ظاهری صندلی راک

با آوردن اسم صندلی گهواره‌ی در تصور بیشتر افراد تصویر مادربزرگی که روی این صندلی نشسته و در حال بافندگی است پدیدار میشود و همین تصویر نشان دهنده‌ی این است که صندلی راک برای استفاده افراد مسن و برای ریلکس کردن است.

این صندلی‌ها در ابتدا کاملا شبیه به یک صندلی عادی بودند با این تفاوت که بجای 4 پایه، 2 پایه‌ی قوس‌دار و منحنی شکل (راکر) داشتند و از همین دو نقطه بر روی زمین قرار گرفته میشدند و تاب میخوردند. البته مدل‌هایی که امروزه استفاده میشوند نیز از نظر طراحی کلی تغییر زیادی نسبت به قبل پیدا نکرده است، بلکه تنها به تزئینات و زیبایی آنها توجه بیشتری شده است و نیز تنوع بسیار زیادی از نظر جنس، طرح، رنگ، سبک و ابعاد در آنها مشاهده میشود.

این راکر‌ها اغلب با دسته‌ها و پشتی‌های بلند و قوس داری که متناسب با فرم ستون فقرات است ساخته میشوند؛ اما به دلیل تنوع زیاد آنها میتوانید مدل‌های کوچکتر با پشتی و دسته‌های کوتاه به شکل صندلی گهواره‌‌ای مدرن و مینیمال را در بازار مشاهده کنید. 

مدل‌هایی که در قسمت پشتی با بافتی حصیری و یا با نوار چوبی در کنار هم هستند جزء اصیل‌ترین نمونه‌ها و طرح‌های صندلی گهواره‌ای میباشند؛ از طرفی یکی از اجزائی که جدیدا به این نوع صندلی‌ها اضافه شده و راحتی آنها را بیشتر کرده است، یک پاف کم ارتفاع و پایه‌دار برای جلوی صندلی میباشد که افراد در زمان نشستن روی این صندلی‌ها پای خود را روی آن قرار میدهند.

انواع و قیمت صندلی راک

تنوع و قیمت صندلی راک

قیمت صندلی گهواره‌ای یا راکر به عوامل زیادی مثل: حجم تزئینات، کیفیت، سبک و … بستگی دارد؛ اما به طور کلی به دلیل حجم زیاد چوب و طراحی خاص و متفاوت این نوع صندلی میتوان آن را جزء وسایلی گران قرار داد که مطمئنن هرچه کیفیت متریال و مواد به کار رفته در آن بهتر باشد و بیشتر به جزئیات و ظاهر صندلی پرداخته شده باشد، قیمت آن نیز بیشتر میشود.

  • سبک‌های مختلف

در اینجای متن با موضوع تاریخچه‌ی صندلی راک توضیح میدهیم که تنوع و تحول این صندلی‌های ریلکسی و جذاب که در هر زمان ترند هستند، به گونه‌ای میباشد که سبک‌های مختلفی مثل: مدرن، مینیمال، کلاسیک، سلطنتی و … از آن تولید و عرضه میشود. در سبک‌های مدرن و مینیمال میتوانید ساده‌ترین شکل را برای این صندلی‌ها مشاهده کنید و سبک‌های کلاسیک اغلب تمام چوب میباشند و ظرافت بیشتری دارند.

از طرفی سبک سلطنتی صندلی راک که گران قیمت‌ترین مدل‌ها در بین دیگر مدل‌ها و سبک‌ها هستند، مثل همه‌ی وسایلی که به سبک سلطنتی ساخته میشوند، طرح و نقش زیادی دارند به طوری که هیچ قسمتی بجز نشیمن، ساده نیست و در همه قسمت‌ها بخصوص پایه و دسته‌ها شاهد منبت‌کاری، کنده‌کاری و حکاکی هستید.

  • پارچه‌ای و تمام چوب

در صورتی که قصد دارید یک صندلی گهواره‌ای را تهیه کنید و زمان زیادی را روی آن بنشینید، بهتر است از مدل‌های پارچه‌ای صندلی خود را انتخاب کنید؛ زیرا در این مدل‌ها بخش نشیمن و پشتی با اسفنج و پارچه پوشیده میشود و نرم است، در نتیجه زمان بیشتری میتوانید از آن استفاده کنید؛ اما لازم به ذکر است که این مدل‌های اسفنجی و پارچه‌ای تنها برای فضاهایی با سبک مدرن و مینیمال کاربرد دارد و مدل‌هایی از صندلی راکر که تماما چوبی هستند، انتخاب بهتری برای محیط‌های کلاسیک و سلطنتی میباشد.

مزایا و معایب صندلی گهواره‌ای

مزایا و معایب صندلی راک

درست است که این صندلی‌ها بسیار راحت و آرامش بخش هستند و قابل استفاده برای همه‌ی افراد میباشند، اما در کنار این مزایا دارای معایبی نیز هستند که به شرح زیر است:

  • مزایا

صندلی‌های ریلکسی راک، فواید بارزی بر روی روح و جسم انسان دارند به طوری که افرادی با مشکل کمردرد و گردن‌درد میتوانند از آن استفاده کند و همچنین این صندلی‌ها با حرکت آرام و گهواره‌ای که وسیله‌ی پایه منحنی به وجود می‌آید و ایجاد آرامش خیلی زیاد، به خواب بهتر در افرادی که دچار بد‌خوابی یا بی‌خوابی هستند کمک شایانی میکند.

از طرفی گفته شده که این نوع صندلی‌ها به متعادل و بالانس شدن گوش داخلی کمک میکند و تاثیر خیلی زیادی در سلامتی عقل و بهبود حافظه دارد.

  • معایب

مهم‌ترین دلیل برای تهیه نکردن این صندلی‌ها «فضای زیادی که در محیط اشغال میکنند» است. صندلی‌های راک با هر ابعادی که تولید بشوند، به دلیل نوع پایه‌ها نسبت به یک صندلی معمولی حجم بیشتری را در خانه یا اتاق شما اشغال میکنند و از طرفی با تکان زیاد و گهواره‍ای خود، اگر بر روی فرش یا قالیچه قرار بگیرند میتوانند باعث خرابی فرش بشوند.

یکی دیگر از عیوب این صندلی‌های شیک و راحت را میتوان به آسیب رساندن پایه‌های صندلی به دیوار و یا صندلی نزدیک به خود اشاره کنیم؛ در نتیجه صندلی راک را در بخشی از خانه قرار دهید که روس فرش، نزدیک به دیوار، صندلی و مبلمان نباشد.

صندلی راک را کجا قرار دهیم؟

جاب صندلی راک کجاست

انتخاب جای مناسب برای صندلی گهواره‌ای یکی از دشواری‌های افراد است که در اینجا بهترین نقاط را برای قرار دادن این صندلی دلنشین به شما میگوییم:

  • اتاق کودک

قرار دادن صندلی گهواره‌ای در اتاق نوزاد میتواند بسیار هوشمندانه باشد؛ زیرا مادر میتواند نوزاد خود را در آغوش بگیرد و روی این صندلی بنشیند تا تکان‌های صندلی فرزندش را آرام کند یا این که میتوان این صندلی‌های ریلکسی را در کنار تخت کودک خود قرار داد و از آن مواظبت کرد.

  • اتاق کار و کتابخانه

قرار دادن صندلی راک در اتاق کار و استفاده از آن در زمان استراحت به آرام کردن ذهن و از بین بردن خستگی کمک بیار زیادی میکند. از طرفی تصور کنید که این صندلی را در کنار کتابخانه خود گذاشته‌اید و از کتاب خواندن بر روی صندلی با آن تکان‌های آرام و گهواره‌ای لذت میبرید، مطمئنن سپری کردن اوقات فراغت به این صورت میتواند برای همه‌ی افراد آرامش بخش باشد.

  • اتاق نشیمن

فضای گرم و صمیمی اتاق نشیمن که برای افراد خانواده طراحی شده است، یکی از بهترین نقاط برای صندلی راک میباشد. این صندلی را میتوانید در هر گوشه‌ی خالی اتاق، در کنار پنجره‌ای بزرگ و خوش منظره، روبروی شومینه، جلوی تلویزیون و …. استفاده کرد.

  • در تراس یا حیاط

در صورتی که منظره‌ی تراس و یا حیاط خانه‌ی شما جذاب و دل‌انگیز است، از این صندلی برای این نقطه از خانه استفاده کنید و هنگام صرف چای و پذیرایی از میهمانان صمیمی خود از آن منظره لذت ببرید.

نکات قبل از خرید صندلی راک

نکات ه=خریر صندلی راک

در این مقاله‌ی تاریخچه‌ی صندلی راک، لازم است نکات مهمی را که قبل از خرید این صندلی نیاز است اطلاع داشته باشید را بیان کنیم که از مهم‌ترین آنها موارد زیر است:

  1. حتما قبل از خرید مدل مدنظرتان، جنس چوب بکار رفته در صندلی را بپرسید و از مرغوبیت و استحکام آن چوب برای وزن‌های مختلف اطمینان حاصل کنید
  2. محل اتصال قسمت‌های مختلف صندلی (بخصوص پایه‌ها و پشتی) را به خوبی چک کنید و از اتصال محکم و مناسب آنها مطمئن شوید
  3. صندلی را از نظر رنگ، متریال، سبک و اباد، کاملا هماهنگ با المان‌ها و عناصر محیط اطراف انتخاب کنید تا متفاوت بودن آن دکوراسیون خانه را بهم نریزد
  4. بلند بودن پشتی و ارتفاع متناسب دسته‌های صندلی از دیگر مواردی است که باید قبل از خرید به آن توجه کنید
  5. در صورتی که مدل‌های پارچه پوشی شده و اسفنجی را انتخاب کرده‌اید، حتما جنس فوم و اسفنج نشیمن و پشتی را بررسی کنید که اطمینان داشته باشید طی مرور زمان خراب نمیشود
  6. مهمترین نکته این است که بدانید آیا متراژ محیطی که در اختیار دارید، مناسب قرار دادن صندلی راک میباشد؟ به طوری که تهیه‌ی آن باعث شلوغی و بهم ریختگی در دکورسیون خانه نشود

بالاخره صندلی راک بخریم؟

این صندلی که در حدود 300 سال پیش برای اولین بار توسط کشاورزان آمریکایی به شکلی ساده و ابتدایی ابداع شد و در سال 1787 در فرهنگ لغات به اسم صندلی راک یا گهواره‌ای ثبت شد، امروزه با تنوع و تحول چشم‌گیری ساخته میشود و در بین افراد بسیار محبوب میباشد. این صندلی‌های راک یا راکر در بخش بالایی شبیه به یک صندلی معمولی با پشتی بلند و منحنی هستند که در بخش پایینی بجای 4 پایه، دارای 2 پایه‌ی گهواره‌ای و خم میباشند. 

از صندلی‌های گهواره‌ای میتوانید در اتاق کودک برای آرام کردن فرزندانتان، در اتاق نشیمن برای کنار پنجره یا کنار شومینه و نیز در اتاق کار و کتابخانه برای مطالعه و استراحت استفاده کنید. صندلی‌های راک با طراحی استاندارد و مناسبشان میتوانند به خوبی درد گردن و کمر را تسکین بدهند، اما در کنار همه‌ی مزایایی که صندلی راک دارد، دارای معایبی مثل: اشغال مقدار زیادی از فضای خانه، خراب شدن فرش زیر صندلی هم هستند. 

بهتر است قبل از خرید صندلی راک مدنظرتان به کیفیت چوب، اتصالات محکم و صحیح قطعات صندلی، هماهنگی با دکوراسیون محیط و ابعاد و ارتفاع استاندارد صندلی دقت کنید.

 

در سوفامبل میتوانید پاف، انواع مبلمان، میز تلویزیون، سرویس خواب و … را از تولیدکننده به طور مستقیم سفارش بدهید.

4.7/5 - (4 امتیاز)