شال مبل چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا در برخی خانه‌ها پارچه‌ی بافت یا نخی را مشاهده کرده‌اید که به شکلی کاملا آزادانه و بدون هیچ نظم خاصی روی بخشی از مبل افتاده و با وجود این حالت نامرتب، همچنان به چشم شما زیبا و متفاوت است! در پاسخ به سوال شال مبل چیست؟ باید بگوییم این پارچه‌هایی که به عنوان یک اکسسوری روی مبل انداخته میشود را شال مبل یا پتوی مبل میگویند؛ شال مبل در واقع یک اکسسوری مخصوص مبل و نشیمن‌های تکی است ولی در کنار زیبایی بخشیدن به نمای کلی مبل، کاربرد‌های بسیار زیادی از جمله کثیف نشدن مبل، پتویی در فصل سرما و … دارد که در ادامه توضیح میدهیم.

ست شال مبل و کوسن

به طور کلی شال مبل یک اکسسوری مدرن محسوب میشود و از آنجایی که برای راحتی بیشتر در زمان استراحت روی مبل طراحی شده، بیشتر روی مبلمان سبک راحتی، مینیمال و مدرن مشاهده میشوند؛ اما با تنوع بالایی که شال مبل دارد میتوان طرح‌های متناسب با مبل کلاسیک و سلطنتی را هم در بازار بیابید و برای دکوراسیون مجلل خود استفاده کنید.

اگر علاقمند به ایجاد هماهنگی خیلی زیاد در دیزاین خانه هستید و میخواهید شال مبل به خوبی با مبل شما بالانس شود، ست شال مبل و کوسن ایده جذابی برای شماست!

ایده و ساخت شال مبل در ابتدا توسط کشور‌های اروپایی بوده و همچنان در بیشتر منازلشان از آن استفاده میکنند ولی استفاده از شال مبل هنوز هم در ایران و دکوراسیون داخلی منازل ایرانی خیلی رواج پیدا نکرده و از همین جهت این اکسسوری لوکس و راحت به قدر کافی شناخته شده نیست؛ پس به شما پیشنهاد میدهیم اگر میخواهید ست مبلمانتان را متفاوت و خاص جلوه دهید حتما از شال مبل در طرح و رنگ، ابعاد و جنس مناسب با مبل و شرایط زندگی استفاده کنید.

شال مبل

احتمالا سوالات زیادی درباره‌ی شال مبل دارید مثل:

  • شال مبل چه جنسی بخریم؟
  • چه طرح و رنگی بخریم خوبه؟
  • شال مبل باید چه اندازه باشه؟

پاسخ همه‌ی این سوالات را در ادامه‌ی مطلب توضیح میدهیم و تمامی نکات در خصوص خرید یک شال مبل مناسب و چگونگی تزئین مبل با شال را برای شما عزیزان ارائه میدهیم. 

 

در سوفامبل میتوانید امکان خرید انواع مبل، میز ناهار خوری، اکسسوری‌هایی همچون پاف، صندلی راک و دیگر مصنوعات چوبی از تولیدی به راحتی فراهم شده است.

قیمت مبل راحتی قیمت صندلی راک قیمت مبل کلاسیک قیمت میز ناهار خوری

 

مقاله پیشنهادی: رانر چیست؟

 

کاربرد شال مبل

کاربرد شال مبل

زیبایی شال‌های رنگارنگ مبل به قدری واضح و مبرهن است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد؛ اما از ویژگی‌های منحصر به فرد شال مبل که سبب میشود تصمیم به خرید آن بگیرید «تغییر حس و حال مبل و دکوراسیون» است ولی چطور؟ 

همانطور که مطلع هستید شال، قسمتی از پشتی و نشیمن کاناپه بزرگ یا کل کاناپه تک نفره شما را پوشش میدهد و پارچه و مبلی را پنهان میکند، حال اگر مبل شما پارچه‌ای شلوغ و رنگارنگ داشته باشد و از دیدن آن خسته شده‌اید تنها راه باقی مانده برای شما انداختن شال مبل ساده به روی کاناپه مورد نظر است. این روش کاناپه شلوغ و خسته کننده شما را خنثی کرده و حس و حالی جدید به خانه شما میدهد؛ اما در این موقعیت حتما شال مبل را ساده با رنگی ملایم یا خنثی انتخاب کنید تا به هدف خود برای ساده‌تر کردن کاناپه برسید.

کاربرد شال مبل

البته که این روش تنها مختص کاناپه‌های شلوغ و طرحدار که شما را خسته کرده نیست! بلکه برعکس یک ست مبل ساده و بی‌روح را میتوان با استفاده از شالی طرحدار و رنگارنگ جان بخشید و سرزندگی را به ست مبل و دکوراسیون محیط اضافه کرد.

طرز انداختن شال مبل هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد و کاملا به سلیقه، خلاقیت و استفاده مورد نظر هر فرد از شال مبل برمیگردد؛ شما میتوانید

  1. شال را تا کرده و روی دسته یا گوشه‌ی کاناپه بگذارید
  2. طوری شال را پهن کنید که کل کاناپه را بپوشاند
  3. تنها یک قسمت از پشتی و بخشی از دسته و نشیمن کاناپه با شال مبل پوشیده شود
  4. شال را بدون هیچ نظم خاصی روی مبل رها کنید به طوری که قسمتی از آن روی زمین بیفتند و …

صدها روش دیگر برای پهن کردن شال مبل روی کاناپه‌ها وجود دارد که هرکدام را به شکل بداهه میتوان ایجاد کرد ولی اگر هدف شما از خرید شال مبل مورد بالا یعنی از بین بردن شلوغی یا اضافه کردن رنگ لعاب به کاناپه‌ها میباشد، ترجیحا شال را پهن کرده به طوری که بیشتر مبل را پوشش دهد.

  • شال مبل، استفاده از کاناپه دسته چوبی را راحت‌تر میکند

کاربرد شال مبل

اگر در خانه ست مبل چوبی مثل: مبل سلطنتی، کلاسیک، مینیمال یا حتی صندلی‌های چوبی بخصوص صندلی راک به عنوان نشیمن کمکی در گوشه دنج مخصوص خودتان دارید؛ اما بخاطر راحت نبودن استفاده از آن برایتان سخت است، به شما پیشنهاد خرید یک شال مبل نرم را میدهیم! چرا که این اکسسوری جذاب و لاکچری شیک‌ترین راه چاره است.

هر قسمت از صندلی یا کاناپه چوبی که خشک و اذیت کننده است و باعث شده تا از نشستن روی مبل زیبای خود اجتناب کنید را با شال پوشش دهید مثلا میتوانید شال را طوری پهن کنید که نشیمن و پشتی خشک چوبی صندلی را بپوشاند و مانند راحتی بیشتری به شما بدهد یا اگر دسته‌ی صندلی که خریدید بدون لایه اسفنجی است، این شال نرم و لطیف را روی دسته صندلی بیندازید و سپس به راحتی روی آن لم دهید.

درسته از اسم این اکسسوری به نظر میرسد فقط برای مبل ساخته شده؛ اما در اصل شما شال مبل را برای هر نوع نشیمنی حتی پاف و صندلی میز ناهار خوری هم میتوانید استفاده کنید و هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد.

  • پتویی مناسب فصل

کاربرد شال مبل

کاربرد دیگر شال مبل، استفاده بجای پتو در زمان استراحت کردن روی مبل است، یعنی در زمستان میتوانید بجای هر بار آوردن پتوی بزرگ، سنگین و نا هماهنگ با مبل که خانه را نامرتب میکند، شال مبل ضخیم و گرمی خریداری کنید تا همیشه در گوشه مبل باشد و در حالی که جزءی از دیزاین محیط است، شما را گرم میکند.

در فصل گرم سال هم شال مبل همین کاربرد را دارد ولی بجای مدل‌های زمستانه باید از جنس نخ یا پنبه‌ای نازک که متناسب با فصل باشد استفاده کنید، در اصل زمانی که زیر باد خنک کولر و پنکه نیاز به رواندازی نازک دارید همین شال خوشگل و لوکس به کارتان می‌آید.

  • شال مبل باعث لک نشدن مبل شما میشود

کاربرد شال مبل

پتوی مبل یا همان شال مبل، برای افرادی که حیوان خانگی دارند و مبلی رنگ روشن یا تیره خریداری کردند که مو را به وضوح نشان میدهد بشدت پیشنهاد میشود. در این شرایط بهتر است شال را طوری پهن کنید تا مانند کاور مبل تمام سطح کاناپه را بپوشاند و دیگر نگران جذب موی سگ یا گربه هنگام خوابیدن روی مبل نباشید.

همپنین فراموش نکنید که این شال لاکچری و دلربا مانع کثیف شدن سطح مبل در زمان خوراکی خوردن و تماشای تلویزیون میشود.

جنس‌های مختلف شال مبل

جنس‌های مختلف شال مبل

در ادامه سوال شال مبل چیست؟ لازم به ذکر است که انتخاب جنس شال مبل کاملا بستگی به شرایط هوای محل زندگی و سبک مبل دارد. میتوانید تنها یک شال برای استفاده دائم داشته باشید و یا هر تعداد که دلخواهتان است برای تعویض کردن هر چند وقت و فصول مختلف سال بخرید، هیچ اجباری برای داشتن تعداد مشخص شال مبل نیست.

انواع جنس شال یا پتوی مبل به شرح زیر است:

  • شال بافت

جنس شال مبل

  • شال موهر

جنس شال مبل

  • شال لنین

جنس شال مبل

  • شال پنبه‌ای

جنس شال مبل

  • شال سنتی دستباف

جنس شال مبل

  • شال زری‌دار

جنس شال مبل

  • شال تدی

جنس شال مبل

  • شال خز

جنس شال مبل

  • و…

تنوع شال برای مبل‌های سبک راحتی، مدرن و مینیمال بیشمار زیاد و در عوض پیدا کردن شال مناسب مبل‌های رسمی و مجلل کمی سخت‌تر میباشد؛ زیرا این اکسسوری کاملا جدید است و برای نشیمن‌های راحتی طراحی شده ولی به تازگی نمونه‌هایی گران قیمت از پارچه‌های کار شده و مرغوب نیز ساخته میشود تا با مبل کلاسیک، استیل، سلطنتی و … هماهنگ باشند. البته توجه داشته باشید قطعا شال مبل کارشده برای مبل باشکوه نسبت به شالی ساده نخی یا بافت، قیمت بیشتری هم دارد.

انتخاب شال مبل گذشته از سرد یا گرم بودن هوا و سبک دکوراسیون، به کاربرد مدنظر شما نیز بستگی دارد مثلا اگر این شال را فقط به منظور زیباتر شدن نمای مبل میخواهید و قصد استفاده بجای پتو یا کاور کاناپه ندارید، میتوانید از مدل‌های کارشده، خز یا پارچه‌های زری دار ارزشمند خریداری کرده و فقط روی قسمتی از کاناپه پهن کنید؛ اما در حالی که عادت به استفاده از یک روانداز نازک یا ضخیم هنگام نشستن روی مبل دارید و هدف خریدتان از شال مبل این است، حتما جنس شال را متناسب فصل انتخاب کرده و ترجیحا از جنس‌های مرغوب قابل شستشو استفاده کنید.

تنوع طرح و رنگ شال مبل

طرح و رنگ‌های شال مبل

همانطور که در بخش‌های قبل درباره‌ی شال مبل ارائه دادیم، شما میتوانید طرح و رنگ‌های فراوانی را از این اکسسوری پارچه‌ای ترند برای منزلتان در بازار تهیه کنید و بدون شک اطمینان داشته باشید سبک و سیاق کوراسیون خانه شما به هر شکلی که باشد، بین تنوع بسیار زیاد شال مبل برای آن سردرگم میشوید؛ ولی بهتر است قبل از خرید به چند نکته توجه کرده و با در نظر گرفتن آنها صحیح‌ترین انتخاب را داشته باشید تا پس از مدتی از خرید طرح و رنگ اشتباه پشیمان نشوید.

در ابتدای متن گفتیم که میتوان با استفاده از این اکسسوری حال و هوای تازه‌ای به دکوراسیون محیط داد به طوری که اگر مبلی ساده و بی‌روح دارید با شالی طرحدار به آن جلوه‌ی بیشتر اضافه کرده یا برخلاف این مورد با استفاده از شال ساده، مبل طرحدار و خسته کننده‌ای را خنثی کرد؛ ولی توجه داشته باشید که این کار را باید به صورت اصولی و با درنظر گرفتن قواعد دکوراسیون محیط انجام داد تا به اصالت دیزاین خانه لطمه‌ای وارد نشود. 

طرح و رنگ شال مبل

به عنوان مثال: نمیتوانید برای مبل مینیمال ساده سفید رنگ از شال گلدار قرمز استفاده کنید که به کاناپه‌ها رنگ و روی تازه‌ی بدهید، زیرا در قوانین سبک مینیمال به کار بردن همه‌ی الگو‌ها و هر رنگی به جز گروه رنگی خنثی مجاز نیست؛ در نتیجه به جای این انتخاب اشتباه میتوان از شال مبل ساده یا بافت‌دار با رنگی خنثی اما در طیف تیره مثل: قهوه‌ای، طوسی تیره، بژ و … به کار برد.

مبل کلاسیک بخاطر داشتن دسته‌های تمام خوب ظریف و نوار خوش تراش چوبی معروف که دور تا دور همه‌ی کاناپه‌ها قرار میگیرد شدیدا نیاز به یک شال مبل نرم دارد تا راحتی کاناپه‌ها را بیشتر کند؛ اما انتخاب اکسسوری و وسایل دیگر برای این دکوراسیون نیز مانند سبک مینیمال کمی سخت و حساس است. 

برای مبل کلاسیک در انتخاب مدل‌هایی با رنگ خنثی با هر طیف رنگی تیره یا روشن و طرح‌های سنتی مثل بته جقه، گل‌های سنتی و … محدودیتی ندارید، اما رنگ‌ و طرح‌های فانتزی مدرن در دیزاین سبک کلاسیک جایی ندارند.

احتمالا میپرسید پس چطور با این محدودیت با استفاده از شال مبل به کاناپه‌ها رنگ لعاب تازه‌ای بدهیم؟ که در جواب باید توضیح دهیم شما برای این کار نیازی به انتخابی خلاف قواعد و قوانین سبک‌ها و زیر پا گذاشتن اصالت دکوراسیون محیط ندارید؛ بلکه ایجاد تضاد رنگی، بازی با طرح و رنگ‌های مجاز در هر سبک میتوان این کار را انجام داد. به عنوان نمونه:

اگر مبل کلاسیک خود را طرحدار با طیف روشن خریداری کردید، شال مبل ساده با رنگ خنثی با طیف کمی تیره‌تر جلوه بیشتری به خانه میدهد.

ابعاد استاندارد برای شال مبل

ابعاد استاندارد شال مبل

این که شال مبل باید چه اندازه و چه فرمی داشته باشد را باید هر شخص متناسب با کاربرد مدنظر برای شال روی مبل انتخاب کنید ولی اگر به دنبال خرید شال استاندارد هستید باید بگوییم هیچ اندازه و فرم استاندار مشخصی برای این اکسسوری وجود ندارد، یعنی شما میتوانید از تمام فرم‌های مربع، مستطیل، گرد و … در اندازه‌های مختلف برای شال زیبایتان استفاده کرده و کاناپه‌های سالن پذیرایی خود را شیک‌تر کنید؛ اما قطعا وقتی اسم شال را بر روی این المان دکوراتیو مبل گذاشته‌اند شکل زیبایی ندارد که ابعادی کوچکتر از یک شال داشته باشد که حدودا کمتر از 100 سانتی متر است.

ابعاد شال مبل

در صورتی که میخواهید از شال مبلتان به عنوان روانداز در زمان سرما یا هنگام روشن بودن کولر و پنکه استفاده کنید، ترجیحا مدل‌های بزرگتر که بیشتر کاناپه بزرگ را پوشش بدهد و بتوانید به خوبی خود را گرم کنید را خریداری کنید، ولی اگر هدفتان فقط زیبایی ظاهر مبل و یک جزء تزئینی در خانه است، یک شل کوچک هم کفایت میکند.

رایج‌ترین فرم برای شال مبل «مربع» و مستطیل است ولی شال گرد، بیضی و شکل‌های متفاوت هم برای مبلمان مدرن انتخاب جذابی هستند.

 

مقاله پیشنهادی: اکسسوری های دکوراسیون مینیمال

 

بالاخره شال مبل چیه؟

در این مطلب برای پاسخ به سوال شال مبل چیست؟ گفته شد: شال مبل یک اکسسوری پارچه‌ای مدرن است که برای کاناپه‌ها، صندلی، پاف و این گونه نشیمن‌ها استفاده میشود. طراحی و ساخت شال مبل اولین بار در اروپا انجام شده و از همین رو تا به امروز یکی از اجزاء دکوراسیون داخلی منازل آنهاست ولی هنوز در خانه‌های ایرانی به خوبی رواج پیدا نکرده است. با این که شال مبل جدیدا ساخته شده و جزء تزئینات مدرن محسوب میشود ولی به دلیل تنوع بالای طرح، رنگ و جنس قابل استفاده برای هر سبک دکوراسیون و همه‌ی مبلمان میباشد.

استفاده از شال روی مبل خیلی راحت است و در واقع هیچ اصول خاصی برای پهن کردن آن وجود ندارد. شما میتوانید شال مبل را هر طور که حس میکنید لازم است و زیبایی بیشتری دارد روی کاناپه یا نشیمن مورد نظرتان پهن کنید و حتی شال را تا کرده و گوشه‌ای از مبل بگزارید.

این اکسسوری نه تنها به زیبایی بیشتر و تغییر رنگ و لعاب دیزاین خانه کمک میکند، بلکه بسیار کاربردی و مهم است به طوری که اگر در دیزاین دکوراسیون منزل، ست مبل دسته چوبی دارید یا از صندلی‌های تک چوبی مثل صندلی راک به عنوان نشیمن کمکی استفاده کردید اما بخاطر راحت نبودن بخش‌های چوبی نمیتوانید به راحتی استفاده کنید، شال مبل راه حل شماست به طوری که میتوان این شال را بر روی بخش چوبی بیندازید تا به عنوان یک لایه نرم، راحتی دسته، نشیمن یا پشتی را بیشتر کند. شال مبل را میتوان به عنوان پتویی هنگام نشستن روی صندلی با کاناپه استفاده کرد و حتی این اکسسوری به دیرتر کثیف شدن و لکه نگرفتن سطح مبل شما کمک میکند.

تنوع جنس شال مبل بیشمار زیاد است و این شما هستید که متناسب با کاربرد مدنظرتان و سبک محیط خانه خود باید تصمیم بگیرید چه جنسی را خریداری کنید؛ اما ترجیحا اگر قصد استفاده از شال مبل را بجای رواندازی در فصل‌های مختلف دارید، بهتر است از جنس‌های قابل سشت و شوی مرغوب استفاده کنید.

در کنار تنوع بیشمار جنس شال مبل، میتوانید شاهد دنیایی از طرح و رنگ این اکسسوری پارچه‌ی باشید که شما را سر در گم میکند ولی حتی اگر قصد به وجود آوردن حس و حال جدیدی در ست مبلمان را دارید حتما این انتخاب را با در نظر گرفتن قواعد و قوانین سبک دکوراسیون داخلی و با توجه به اصول آن انجام دهید تا اصالت محیط حفظ شود.

5/5 - (1 امتیاز)