رانر چیست و چه کاربردی دارد؟

رانر یک اکسسوری پارچه‌ای جذاب است که به تازگی ترند شده و برای میز‌ها بخصوص میز ناهار خوری استفاده میشود. اگر بخواهیم خیلی خلاصه به سوال رانر چیست؟ پاسخ بدهیم باید بگوییم رانر یک رومیزی پارچه‌ای باریک در حدود یک سوم عرض میز است که اغلب در وسط میز قرار میگیرد و به ظاهر میز شما رنگ و لعاب خاصی میبخشد.

شاید کمی به دور از تصور باشد ولی در گذشته از رانر به عنوان یک دستمال سفره مشترک برای پاک کردن دست و صورت بعد از صرف غذا استفاده میکردند و جنبه تزئینی آن خیلی کمتر بوده ولی مروزه با تنوع بسیار زیاد این رانر‌ها از نظر طرح، رنگ، جنس و ابعاد، بیشتر برای زیبایی میز بخصوص در مجالس و میهمانی‌ها استفاده میشود.

ست زیر بشقابی با رانر روی میز

رانر را میتوانید روی میز ناهار خوری، میز کنسول، میز جلو مبلی، بوفه و … پهن کنید و مناسب با ابعاد میز از یک تا هر تعداد که مورد نیاز است از آن استفاده کنید و نمای روی میز را از بی‌روح و سادگی درآورید؛ همچنین برای زیبایی بیشتر، کنار این اکسسوری کاربردی از تزئینات دیگر متناسب با فضا مثل: گل، مروارید‌های پخش شده روی میز، چراغ‌های ریسه‌ای و … استفاده کنید و یا خیلی هوشمندانه دستمال سفره، کوسن پشت صندلی، زیر بشقابی و … را با رانر روی میز ست کنید که این کار قطعا نظر میهمانان را به خود جلب میکند.

رانر چیست؟

تصور کنید میهمانی بزرگی در فضای باز تدارک دیده‌اید و بر روی میز چوبی خود یک رانر کنفی زیبا پهن کرده‌اید که گلدان و تزئینات میز را به خوبی نشان میدهد و ظاهر میز را گرم و صمیمی و در عین حال بسیار لاکچری کرده است. حال به نظر شما میز ناهار خوری با رانر شیک‌تر به نظر میرسد یا بدون رانر و کاملا ساده؟ 

اگر شما جزء افرادی هستید که برای میز‌های خانه از رانر استفاده نمیکنید پیشنهاد میدهیم این متن را تا انتها مطالعه کنید تا با اطلاع از جذابیت‌ها و کاربرد‌های بسیار زیاد رانر، از این پس رانر را تهیه کرده و زینت دهنده میز ناهار خوری خانه شما نیز بشود. در ادامه همه‌ چیز را درباره‌ی رانر‌ها و مزایای استفاده از آنها را توضیح میدهیم.

 

در سوفامبل برای شما امکان خرید انواع مبل، میز ناهار خوری، میز جلو مبلی عسلی، سرویس خواب و … از تولیدی‌های معتبر فراهم شده است.

قیمت سرویس خواب دو نفره قیمت مبل سلطنتی قیمت میز جلو مبلی عسلی قیمت میز ناهار خوری

 

تفاوت رانر و رومیزی

تفاوت رانر و رومیزی

رومیزی و رانر هر دو برای زیباتر کردن سطح میز استفاده میشوند و پوشش دهنده هر نوع میزی در خانه هستند، ولی تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایط و سلیقه خود باید بین این دو یکی را انتخاب کرد، به عنوان مثال:

تفاوت رانر و رومیزی

اصلی‌ترین فرق رانر و رومیزی این است که رومیزی کل سطح زیبای میز را میپوشاند و دور تا دور میز تا پایین پایه‌ها آویز میشود به طوری که معمولا هیچ قسمتی از روی میز و پایه‌ها مشاهده نمیشود که قطعا این یکی از معایب رومیزی محسوب میشود؛ در صورتی که رانر به شکل نوار بلند و باریک است و تنها یک سوم از سطح میز شما را میپوشاند. 

تفاوت رانر و رومیزی

رانر‌های ترند امروزی به خوبی جنس و مدل میز شما را نشان میدهند و جایگزین عالی برای رومیزی‌های معمول قدیمی هستند؛ همچنین استفاده از رانر بجای رومیزی باعث میشود تا از زیبایی میز و پارچه‌ی رانر همزمان بهره ببرید و از طرفی اگر میز شما کوچک است با این نوار تزئینی، میز شما کشیده‌تر به نظر میرسد.

سوالی که ذخن برخی افراد را به خود مشغول کرده این است: چه موقع باید از رومیزی و چه موقع بهتر است از رانر برای میز‌ها استفاده کرد و آیا میتوان همزمان از هر دو برای تزئین میز بهره برد؟

اسفاده همزمان رومیزی و رانر

ابتدا لازم به ذکر است که برای استفاده همزمان رومیزی و رانر هیچ مانعی وجود ندارد حتی به کار بردن این دو میتواند بسیار متفاوت و هوشمندانه باشد؛ اما در نظر داشته باشید مانند تصویر بالا حتما در این نوع چیدمان یکی از پارچه‌ها (رانر یا رومیزی) ساده باشد یا در صورت ساده بودن هر دو، از رنگ‌های متفاوتی استفاده کنید؛ چرا که اگر هر دو را طرحدار یا ساده همرنگ انتخاب کنید روی میز را خیلی شلوغ و بهم ریخته و یا بی‌روح میکنید.

رومیزی یک گزینه بسیار عالی برای پوشاندن میز‌های دچار آسیب مثل: خط و خش، رنگ پریده و … است که البته ترکیب رومیزی و رانر نیز انتخاب مناسبی برای این مواقع میباشد؛ ولی در مواردی که سطح میز کاملا سالم و زیباست، ترجیحا رومیزی را حذف کنید یا حدالامکان جنس‌های تور، حریر و … که نازک هستند را برای رانر و رومیزی تهیه کنید تا زیبایی میز شما را از بین نبرد.

 

مقاله پیشنهادی: 9 مدل میز ناهار خوری چستر

 

کاربرد‌های بسیار زیاد رانر

کاربرد رانر

کاربرد رانر محدود به میز ناهار خوری یا فقط میز‌های مربع و مسطیل نمیشود؛ بلکه برای هر نوع میز (بخصوص آینه کنسول و میز جلو مبلی) در فرم مربع، مستطیل، گرد، بیضی در خانه قابل استفاده است. در این بخش قصد داریم به سوال کار رانر چیست؟ پاسخ دهیم و چند کاربرد جذاب این اکسوری روی میز را در کنار زیبایی آن اشاره کنیم.

  • رانر عمر میز شما را بیشتر میکند

رانر برای جلوگیری از آسیب

میز ناهار خوری و میز جلو مبلی دو نوع میزی هستند که بیشتر از دیگر از میز‌های خانه استفاده میشوند و امکان ایجاد آسیب‌ها برای آنها بیشتر است. به عنوان مثال: بر روی میز ناهار خوری همیشه ظروف خوراکی داغ غذا، شمعدان و … قرار میگیرد به مرور زمان این حرارت‌ها باعث رنگ پریدگی، لک‌های سخت روی سطح میز یا حتی در جنس‌های نامرغوب، میتواند منجر به آب شدن همان بخش بر اثر حرارت بشود. 

رانر به جای زیر بشقابی

همچنین به وفور دیده شده برخورد چاقو و چنگال یا کشیدن ظروف پذیرایی، خط و خش‌های ریز و درشتی را بر روی سطح میز ایجاد کرده است؛ ولی در صورت استفاده از رانر به شکل‌های مختلف روی میز میتوانید تا حد زیادی از آسیب‌های این چنینی جلوگیری کنید، به طوری که رانر را از موازی طول میز در وسط پهن کرده و ظرف داغ غذا را روی آن قرار بدهید یا چیدمان رانر را موازی عرض انجام بدهید تا به عنوان زیر بشقانی هم استفاده بشود که برای این روش متفاوت کژوال، نیاز به بیش از یک رانر دارید.

  • رانر، نظم و ترتیب را به میز شما هدیه میدهد

منظم کردن میز با استفاده از رانر

 چیدن حجم زیاد وسایل روی میز به گونه‌ای که هم ترتیب زیبایی داشته باشد و همه‌ی خوراکی‌ها، تزئینات، ظروف و … به خوبی روی میز جا شود مشکل بیشتر افراد مخصوصا در زمان میزبانی از مهمانان خاص است و اینجاست که قرار دادن رانر روی میز یاری دهنده شما میشود.

یکی از راه‌های برطرف کردن بینظمی میز، استفاده از رانر و زیر بشقابی برای میز ناهار خوری و دیگر میز‌ها است؛ چرا که رانر وسط میز محلی برای گلدان، شمعدان، ظرف سرو غذا و … میشود و نیز بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان و … مختص هر فرد بر روی زیر بشقابی به صورت قرینه دوطرف رانر چیدمان میشود. این روش به شما کمک میکند تا جای هر فرد را مشخص کرده و محدوده‌ی خاصی را برای وسایل میز داشته باشید.

  • سبک میز ناهار خوری و فضای غذاخوری را با رانر واضح‌تر نشان بدهید

رانر روی میز جلو مبلی

رانر سلطنتی

در تصویر بالا دو مدل رانر که کاملا متناسب با میز و فضا هستند را مشاهده میکنید که در تصویر اول رانر با پارچه نخی نوار دوزی شده بر روی پاف جلو مبلی سبک راحتی و در تصویر دوم رانر طرح سنتی از جنس مخمل بر روی میز ناهار خوری منبت کاری سبک سلطنتی را مشاهده میفرمایید.

پس نکته‌ای که لازم است حتما به آن توجه کنید «هماهنگی سبک و سیاق دکوراسیون داخلی با رانر میز است» یعنی همانطور که تمام لوازم و اکسسوری‌های ریز و درشت خانه باید یک سبک، طرح و رنگ واحد داشته باشند، رانر نیز از این قاعده مستثنی نیست! 

پر واضح است که پهن کردن رانر مدرن بر روی یک میز جلو مبلی یا آینه کنسول سلطنتی انتخاب صحیحی نیست یا رانر طرحدار شلوغ با طرح‌های بته جقه را نمیتوان برای میز ناهار خوری در دکوراسیون مینیمال به کار برد؛ چرا که این کار نه تنها تمام زیبایی را از میز گران قیمت شما میگیرد بلکه هماهنگی و توازن دکوراسیون داخلی را بهم میزند.

بهترین جنس برای رانر چیست؟

بهترین جنس رانر

بعد از این که پاسخ سوال رانر چیست؟ را کاملا توضیح دادیم، در این بخش به جنس مناسب رانر برای میز شما میپردازیم. موارد بسیار زیادی در انتخاب جنس رانر میز تاثیرگذار است که مهم‌ترین آنها مقدار زمان و مواقع استفاده، جنس میز، سبک دکوراسیون، محل قرار گیری میز میباشد.

بهترین جنس برای پارچه رانر «کتان» یا پارچه‌های نخی میباشد که به راحتی در لباسشویی شسته شود و همچنین با شستن مداوم خراب نشود؛ اما این جنس‌ها بیشتر برای استفاده دائم و روزمره کاربرد دارد نه میهمانی رسمی! از طرفی به دلیل کم بودن زمان میهمانی میتوانید رانر‌ کار شده و گران قیمت را برای زمان‌های خاص میهمانی بگذارید که نیاز به شست و شوی کمتری داشته باشند و در عوض جنس کنف، کتان، نخ و … که دوام بیشتری دارد را دائم روی میز پهن کنید.

هماهنگی رانر با جنس میز

زیبایی و هماهنگی میز شما زمانی مشخص میشود که براق و مات بودن میز و رانر با هم متوازن باشد. مثلا بر روی میز چوب طبیعی مات از پارچه ساتن نباید استفاده کرد یا بهتر است بر روی میز شیشه‌ای رانر بافت پهن نشود. به طور کلی سطح همه‌ی میز‌ها اغلب چوبی مات یا براق از جنس چوب لاکی، شیشه، فلز و … هستند که رانر جنس ساتن، مخمل، ارگانزا، پارچه‌های پلیستر دار برای میز براق و رانر جنس کنف، کتان، کرباسی مات متناسب با میز مات میباشد.

توجه داشته باشید بعضی رانر‌ها با جنس حریر، پولکی، حصیری، نانو و … برای همه‌ی میز‌ها قابل استفاده هستند.

تنها مدل که به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود رانر‌های ضخیم و آهار‌دار از جمله نوار دوزی شده است، این نمونه‌ها نه تنها تعادل میز و وسایل را به هم میزنند و در پی آن باعث واژگون شدن غذا، گلدان، شمع و … میشوند بلکه از گوشه‌های میز به زیبایی آویز نمیشوند؛ در نتیجه مدل‌های پارچه‌ای نازک که کاملا با سطح میز یکی شده و نرم و لطیف از گوشه‌ها آویز شوند مناسب هستند.

زمان‌هایی که میتوان از رانر برای میز استفاده کرد

زمان استفاده از رانر

کیفیت درجه یک، نکته خیلی مهم در زمان خرید رانر است، با خرید رانر بی‌کیفیت در واقع تمام هزینه‌ی پرداخت شده را در سطل زباله ریخته‌اید؛ زیرا این اکسسوری ارتباط مستقیم با مواد غذایی دارد مثل: استکان چای و بشقاب کیک روی میز جلو مبلی یا غذا بر روی میز ناهار خوری! و همچنین اگر قصد استفاده مداوم از آن را داشته باشید بعد از چند روز نیاز به گردگیری و لکه‌گیری و شست و شو دارد؛ در نتیجه اگر از پارچه رانر شما از کیفیت مرغوبی برخوردار نباشد بعد از یک ی دوبار شستن خراب میشود.

اگر چه رانر‌های مجلسی از جنسی ظریف و حساس‌تر هستند و نباید آنها را درون لباسشویی انداخت، ولی توجه داشته باشید که کیفیت در رانر مجلسی با جنس ساتن، مخمل، ترمه، ارگانزا، پولکی و … اهمیت خیلی بیشتری دارد، زیرا در غیر این صورت دچار پوسیدگی، رنگ و رو رفتن، نخ‌کشی و … میشوند.

رانر برای استفاده روزانه

این زینت دهنده میز فقط برای میهمانی و مجالس رسمی نیست، شما میتوانید یک رانر ساده را دائما روی میز مدنظرتان پهن کنید؛ پس لزومی ندارد مدل‌های لاکچری گران قیمت را در این مواقع خریداری کنید بلکه یک پارچه ساده با رنگ مناسب، بدون هیچ طرح و نقش هم میتواند رنگ و لعاب خوبی به میز شما ببخشد.

ابعاد مناسب برای رانر

ابعاد استاندارد رانر

تنوع بیشمار رانر‌ها در بازار به شما این مژده را میدهد که هر چقدر هم سخت پسند باشید، شک نکنید در بین این حجم طرح و رنگ میتوانید مدل مدنظرتان را بیابید؛ ولی نکته قابل توجه در بین تمام این مدل‌ها «فرم ثابت رانر» است، یعنی با این که رانر در طرح، رنگ، جنس و ابعاد متفاوتی تولید و قابل خریداری میباشد ولی همیشه فرم مستطیلی دارند. 

رانر مجلسی

ابعاد دقیق و ثابتی برای رانر وجود ندارد ولی معمولا عرض آنها بین 35 تا 50 سانتی متر و طول رانر بین 1 متر تا 2/5 متر میرسد. در واقع طول رانر میتونه دقیقا اندازه میز، کوچکتر یا بزرگتر و آویز باشه که به سلیقه هر فرد بستگی دارد؛ ولی مدل‌های آویز حالت مجلسی و قشنگ‌تری دارند حتی برای مراسمات عقد و عروسی از رانر‌های حریر، گیپور و … خبلی بلند به قدری که روی زمین می‌افتند استفاده میشود.

چند مدل رانر داشته باشیم خوبه؟

تعداد رانر مورد نیاز

تعداد مشخصی برای رانر میز وجود ندارد شما میتوانید از یک عدد تا هر تعداد که دلخواهتان است خریداری کنید و برای مراسمات مختلف متناسب با رنگ و تم میهمانی یا عوض کردن هر چند وقت یک بار برای تنوع و تغییر حال و هوای خانه استفاده کنید ولی ما به شما پیشنهاد میکنیم ترجیحا دو مدل رانر را در خانه داشته باشید که یکی پر زرق و برق یا طرحدار مناسب میهمانی‌ها و دیگری بدون طرح یا ساده‌تر برای استفاده دائم روی میز است.

رانر مجلسی خود را میتوانید گران قیمت و مرغوب مثل مدل‌های پولکی، ابریشم، زری دوزی، ترمه و … انتخاب کنید و برای استفاده هر روز حتما جنس‌هایی با نخ بیشتر که با شست و شوی دائم خراب نشود. به عنوان مثال:

برای یک پذیرایی سبک مدرن از رانر مدرن مجلسی مثل تصویر بالا و برای قرار دادن دائم روی میز از رانر مدرن ساده مانند تصویر پایین مناسب میتوان استفاده کرد.

رانر مدرن ساده

 

مقاله پیشنهادی: پاف سرویس خواب چیست؟

 

بالاخره رانر چیه؟

در پاسخ به سوال رانر چیست؟ گفته شد: رانر یک اکسسوری کاربردی برای میز ناهار خوری، میز کنسول، میز جلو مبلی، بوفه و … است که جنس پارچه‌ای دارد و همیشه با فرم مستطیل یا در واقع نواری بلند قابل خریداری است. برای هماهنگی بیشتر در میهمانی‌ها میتوانید از ست‌های رانر با زیر بشقابی، کوسن و دستمال سفره استفاده کنید تا فضای شیک و ترند داشته باشید. کاربرد رانر محدود به یک میز با فرم بخصوص و فقط موقع میهمانی نیست، بلکه برای تمام میز‌های مربع، مستطیل، گرد، بیضی و همچنین قرار گرفتن هر روزه بر روی میز، زمان مراسمات در فضای باز، سالن‌ها، منازل و … مناسب است.  

رانر‌ها فقط یک سوم یا کمتر از میز شما را پوشش میدهند و این ابعاد باعث میشود تا همزمان از زیبایی سطح میز و رانر بهره ببرید در صورتی که رومیزی‌های معمول قدیمی کل سطح میز شما را پوشش میدهد و فقط برای میز‌های اسیب دیده پیشنهاد میشوند. البته میتوانید همزمان از رانر و رومیزی استفاده کنید که در این روش حتما به همرنگ نبودن هر دو یا ساده بودن رانر یا رومیزی دقت کنید.

از کاربرد‌های اصلی رانر میتوان به افزایش طول عمر میز، چیدمان راحت‌تر و در پی آن داشتن میزی منظم‌تر، نشان دادن سبک میز ناهار و دکوراسیون محیط اشاره کرد؛ به طوری که افزایش طول عمر میز به دلیل جلوگیری از آسیب‌هایی چون رنگ پریدگی بر اثر حرارت ظرف خوراکی، خط و خش با چاقو، چنگال، کشیدن ظروف و … روی میز و لکه‌های سخت غذا، شمع و … میباشد.

رانر جای قرارگیری لوازم میز و محدوده‌ی نشستن هر فرد را برای شما تعیین میکند که این کار نظم و ترتیب خیلی خوبی به محیط و میز میدهد. بهترین جنس برای رانر «کتان» و پارچه‌هایی مرغوب با نخ زیاد است که با شست و شوی مداوم خراب نشوند و بدترین نوع رانر، مدل‌هایی با پارچه ضخیم و آهار دار هستند که تعدل وسایل روی میز را بهم زده و به زیبایی از میز آویز نمیشوند ؛ البته رانر‌های مجلسی بخاطر استفاده کمتر نیاز به شستن مداوم ندارند ولی در رانر مجلسی هم کیفیت مرغوب بسیار اهمیت دارد. به طور کلی انتخاب جنس مناسب رانر بستگی به مقدار استفاده، موقعیت استفاده از رانر، جنس میز، سبک و محل قرار گیری میز دارد.

ابعاد دقیق و مشخصی برای رانر هر میز وجود ندارد ولی به طور حدودی گفته شده که این نوار تزئینی میز، عرض بین 35 تا 50 سانتی متر و طول 1 تا 2/5 متر دارد؛ این که رانر با طول یکسان با میز، کوچکتر یا بلدتر از میز را استفاده کنید بستگی به سلیقه شما دارد ولی قطعا مدل‌های آویز زیباتر و مجلسی‌تر هستند. پیشنهاد میشود در خانه یک رانر زرق و برق‌دار گران قیمت برای میهمانی‌ها و یک رانر ساده قابل شست و شو برای استفاده دائم روی میز داشته باشید، ولی لزومی برای خرید تعداد خاصی رانر نیست. شما میتوانید یک تا هر تعداد رانر را خریداری کرده و برای تغییر حال و هوای خانه، محالس مختلف و … روی میز پهن کنید.

5/5 - (1 امتیاز)