مبل چرم بخریم بهتره یا پارچه‌ای؟

پس از این که طرح، تعداد نشیمن، سبک و موارد دیگر را برای مبل مدنظرتان انتخاب کردید، سوال مبل چرم بهتره یا پارچه‌ای؟ ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند که البته لازم به ذکر است: جواب این سوال برای هر فرد، متناسب با اولویت‌ها و انتظارات از ست مبل خود متفاوت است و کاملا بستگی به شرایط و نیاز شما دارد؛ زیرا هر دو جنس دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و این سوال به معنی خوب یا بد بودن هر کدام از دیگری نیست! در نتیجه ما در این مطلب درباره‌ی ویژگی‌ها، مزایا و معایب مبل با روکش چرم و پارچه میگوییم تا با داشتن اطلاعات کامل درخصوص این دو نوع کاور مبل، تصمیم متناسبی بگیرید.

مبل چرم بهتره یا پارچه‌ای

ابتدا درباره‌ی تمام نمونه‌های چرم و پارچه باید توضیح دهیم که این دو مواد تنها برای کاور کردن مبل، بر روی اسفنج و پارچه کشیده میشود و هیچ ارتباطی با بدنه اصلی یا کلاف مبل ندارد، زیرا کلاف همه‌ی مبلمان از چوب است و به دور آن اسفنج قرار دارد و سپس پارچه یا چرم به عنوان آخرین لایه‌ی پوششی و قابل مشاهده کاناپه میباشد. 

در واقع این لایه پوششی مبل است که نمای زیبا یا عدم زیبایی ست مبل شما را تعیین میکند و همین مسئله سبب اهمیت انتخاب صحیح بین پارچه و چرم برای کاور مردن مبلمان است.

چرم‌ها به 3 نوع طبیعی، مصنوعی و طبیعی رنگ شده در بازار وجود دارند که چرم طبیعی از پوست حیواناتی مثل: گاو، بز، گوسفند و … به دست می‌آید و چرم مصنوعی از مواد و متریال صنعتی و شیمیایی مثل پلیمر ساخته میشود، همچنین برخی چرم‌های طبیعی را با استفاده از رنگ مصنوعی رنگامیزی میکنند تا تنوع رنگی بیشتری داشته باشد.

قیمت نمونه‌های طبیعی به نسبت بیشتر از مصنوعی و رنگ شده است. درست است که کیفیت چرم طبیعی از پوست حیوانات کیفیت و ماندگاری خیلی بیشتری دارد، اما در صنعت مبل‌سازی بیشتر از چرم مصنوعی استفاده میشود؛ چرا که نگهداری کمتر و مراقبت آسان‌تری در مقایسه با چرم طبیعی دارند.

اما در خصوص کاور پارچه‌ای مبل باید توضیح دهیم که این جنس در بیشمار طرح و رنگ و جنس قابل خرید در بازار است و از نظر کیفیت نیز تنوع زیادی دارد که شما با توجه به بودجه خود و نوع دکوراسیون محیطی که در اختیار دارید میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

در سوفامبل انواع مبل راحتی و سلطنتی چرمی و پارچه‌ای مرغوب و دیگر مصنوعات چوبی را ارزان‌تر از بازار و دیگر فروشگاه‌ها خریداری کنید.

قیمت مبل چستر قیمت مبل راحتی قیمت مبل ال قیمت پاف

 

مقاله پیشنهادی: چیدمان مبل استیل و راحتی

 

چرا مبل با روکش چرمی بخریم بهتره؟

مزایای مبل چرمی

اگر به چرم علاقمند هستید ولی نگران قدیمی شدن و یا خسته شدن از مبل هستید باید به جرئت بگوییم که این جنس همیشه مطابق مد و جدید است؛ زیرا چرم یک متریال طبیعی ارزشمند و باکیفیت بالا میباشد و همانطور که مطلع هستید «متریال طبیعی قدیمی نمیشوند». اما برای نگرانی شما در خصوص خسته کننده بودن نمیتوان کمکی کرد، چرا که این مسئله کاملا به سلیقه و اخلاقیات شما بستگی دارد. 

البته این مواد شیک و محبوب، ویژگی و مزایای خیلی خوب و قابل توجهی دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • نظافت راحت

با وجود این که چرم‌های مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی نیاز به نگهداری کمتری دارند؛ اما به هیچ عنوان در تمیز کردن آن نباید تنبلی کرد، زیرا اگر مبل شما لکه‌ی سختی بگیرد به لکه‌بر و یا محلول‌های مخصوص چرم نیاز پیدا میکنید و نمیتوانید از مواد شیمیایی یا آب برای این کار استفاده کنید؛ چرا که به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به چرم میشوند. 

کمتر مبلی با چرم بافت‌دار ساخته و به فروش میرسد و عموما سطح چرم‌هایی که برای کاور مبل به کار میرود به صورت صاف و سیقلی و بدون هیچ بافت برجسته‌ای میباشد؛ در نتیجه گردگیری آن به راحتی با یک تکه پارچه نرم و پنبه‌ای امکان‌پذیر میباشد. ولی چرا پارچه‌ی پنبه‌ای نرم؟ 

ترجیحا برای گردگیری یا لکه گیری چرم مبل خود از نرم‌ترین پارچه در دسترس استفاده کنید تا از آسیب‌هایی همچوب خط و خش، پوسیدگی و … جلوگیری شود.

  • کیفیت و عمر زیاد

چرم هم مانند همه‌ی مواد در کیفیت عالی، متوسط و نامرغوب وجود دارد و دی پی آن محصولات چرمی نیز با کیفیت مختلف به وفور در بازار مشاهده میشود؛ در نتیجه برای خرید مبل و محصولات دیگر چرمی هم مانند دیگر جنس‌ها باید دقت و وسواس زیادی به خرج داد تا پس از گذشت زمانی کم مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای خرید یک ست مبل دیگر نشوید.

از طرفی چرم در ضخامت‌های متفاوت وجود دارد که این ضخامت تاثیر مستقیمی بر استحکام در برابر دوخت‌های مختلف بخصوص لمسه دوزی مخصوص چستر، تغییرات آب و هوایی و عوامل دیگر دارد؛ ولی به طور کلی چرم‌ها دارای بافت منسجم، انعطاف پذیر و لطیفی هستند که به راحتی و عمر بیشتر ست مبلمان شما می‌افزاید.

  • جذب نکردن مو

مبل چرمی بهترین انتخاب برای افرادی است که حیوان خانگی دارند و نگران ریختن موی حیوان بر روی مبل و تمیز کردن سخت آن هستند؛ چرا که پوشش چرمی مبل با خصوصیت عدم جذب مو این نگرانی شما را برطرف میکند و این قابلیت را میدهد تا به راحتی با یک تکه پارچه یا حتی با دست، موهای ریخته شده روی مبل را جمع کنید.

در زمان ساخت مبل چرمی بر روی سطح چرم یک لایه پوشش دهنده مثل واکس برای محافظت زده میشود که مانع از جذب عمیق مو و گرد و خاک میشود؛ پس اگر هنگام خرید این نوع مبل یا هر لوازم چرمی متوجه چسبیدن مو، گرد و خاک و … شدید، پیشنهاد میکنیم که از خرید آن محصول منصرف شوید؛ زیرا مطمئنن از لایه محافظتی برای آن استفاده نشده و بعد از مدتی ظاهر چرم بشدت کثیف میشود.

  • ظاهر لوکس و شیک

ظاهر لوکس مبل چرمی

چرم بخاطر داشتن کیفیت عالی و قیمت نسبتا بیشتر از پارچه به مبل شما ارزش بیشتر و ظاهر لوکس‌تری میدهد، همچنین مبلمانی که با این جنس کاور میشوند نه تنها برای فضاهای صمیمی و راحتی بلکه در محیط رسمی مثل محل کار، سالن پذیرایی، هتل‌ها و … هم قابل چیدمان میباشند. به طور کلی ست‌های چرم هم در منازل و محیط‌های خانوادگی و راحتی و هم رسمی و نیمه رسمی کاربرد دارند و حس لوکس بودن و شیکی بی‌نظیری را به دکوراسیون داخلی میبخشند.

  • کاربرد زیاد

از مزیت‌های عالی چرم برای پوشش مبل، کاربرد بسیار زیاد آن است، به طوری که شما میتوانید از این جنس برای هر نوع مبلی که مدنظر دارید استفاده کنید بدون این که نگران سبک و فرم مبل باشید. به طور مثال: مبل ال، مبل مدرن و نیز مبلمان ارزشمند و لاکچری از جمله سلطنتی و کلاسیک و همچنین مبل چستر که مدل چرمی آن جزء محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین مدل‌ها در بازار است. 

همچنین استفاده از چرم در همه‌ی مدل‌های مبل این امکان را به شما میدهد تا بدون در نظر گرفتن سبک دکوراسیون داخلی منزلتان مبل چرمی بخرید، یعنی در واقع در تمام دکوراسیون راحتی، مینیمال، مدرن، سلطنتی، کلاسیک و … امکان استفاده از این نوع کاناپه میباشد.

 

دلایل بهتر بودن مبل با روکش پارچه‌ای

مزایای مبل پارچه‌ای

بعد از اشاره به مزایای چرم و مبل چرمی در جواب سوال مبل چرم بهتره یا پارچه‌ای؟ به مزایای بسیار عالی مبلمان پارچه‌ای میرسیم که به شرح زیر است:

  • طرح و رنگ متنوع

تنوع طرح و رنگ پارچه مبل تنوع طرح و رنگ پارچه مبل

ساخت مبلمان در فرم‌ها و سبک‌های مختلف در این دوره توسط تولیدی‌ها و همچنین بیشتر شدن تقاضای مردم برای داشتن مبل با سلیقه‌های گوناگون، سبب شد تا تولیدکنندگان متقابلا رنگبندی و طرح‌های زیادی را نیز برای این ست‌ها طراحی و به روش‌های مختلف بسازند که این تنوع طرح و رنگ روکش‌های پارچه‌ای در مرور زمان به حدی بی‌شمار و رنگارنگ شد که همه‌ی افراد با هر نوع سلیقه‌ای هرچقدر هم که سخت پسند باشند میتوانند پارچه دلخواهشان را بیابند.

از انواع جنس‌ها میتوان به پارچه کنفی، پنبه‌ای، بافت، پلیستر دار، نانو و … اشاره کرد و الگو‌های مختلف شامل: گل و گیاهان، بافت‌ها، ابروبادی، خطوط هندسی … میباشند. از طرفی تمام رنگ‌های گرم، سرد، خنثی در این پارچه‌ها استفاده شده تا به دلخواه خود یک ست مبل فانتزی، شاد و پرانرژی یا ملایم و آرامش بخش برای منزل و محل کارتان تهیه کنید.

این تنوع بسیار زیاد به شما امکان داشتن مبلی خاص، با ترکیب چند رنگ هماهنگ و شیک یا ترکیب یک الگو در کنار رنگی ساده و نیز نمونه‌های مختلف را به سلیقه شما میدهد که ما به شما خرید مبل مدنظرتان را از طریق سوفامبل پیشنهاد میدهیم؛ زیرا با این روش میتوانید مبل خود را کاملا شخصی سازی کرده و به تولیدی با قیمتی مناسب‌تر از بازار سفارش بدهید.

  • جنس‌های متنوع

تنوع جنس مبل

از مزایا فراوانی بی‌شمار پارچه کاور مبلمان میتوان به امکان انتخاب آن مطابق محل زندگی اشاره کرد به طوری که اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید پارچه‌های پشمی و زمستانه مثل تدی و اگر در مناطق گرم زندگی میکنید پارچه‌های نخی و الیاف طبیعی بهترین گزینه برای شما هستند. 

همچنین این مزیت به شما کمک میکند تا محیط خانه را با استفاده از انتخاب صحیح پارچه به شکل رسمی و گران قیمت یا راحت و صمیمی نشان دهید. به عنوان مثال: مخمل براق و ضخیم متناسب با سبک سلطنتی میباشد و سنتی و استایل لاکچری است و برخلاف آن پارچه‌های مات و الیاف طبیعی نشان از یک استایل صمیمی میدهد و به خوبی حس نرم و اسفجی بودن مبل را به بیننده منتقل میکند.

  • نرمی و راحتی

پارچه‌ها با استحکام و مقاومت مختلفی در بازار وجود دارند و مانند هر متریالی با درجه عالی تا بی‌کیفیت قابل مشاهده هستند؛ زیرا هر جنس پارچه با استفاده از یک یا ترکیب چند مواد طبیعی و مصنوعی مثل نخ، پنبه، پلیستر و … ساخته میشود.

با این که ضخامت پارچه‌ها متفاوت از یکدیگر است، ولی به صورت کلی همه‌ی پارچه‌ها با ضخامتی کمتر از چرم تولید شده و از همین جهت انعطاف‌پذیرتر و راحت‌تر از چرم هستند.

  • قیمت اقتصادی

مبل‌های پارچه‌ها عموما ارزان قیمت و اقتصادی هستند، اما فراموش نشود که هر جنس پارچه مبلی با جنس دیگر قیمت و کیفیت متفاوتی دارند، حتی طرحدار یا ساده بودن پارچه، نوع چاپ، مقدار پلیستر، و در مواقعی روش تولید آن پارچه در قیمت تاثیر مستقیم دارد. مثال: 

پارچه طرحدار گل برجسته زری دوزی یا نقره کوب قیمت خیلی بیشتری نسبت به پارچه کنفی داشته و متقابلا دوام و عمر بیشتری نیز دارند؛ اما همین جنس گل برجسته ممکن است مقداری ارزان‌تر از چرم طبیعی ضخیم در مبل چستر به فروش برسد.

 

چرا مبل چرمی نخریم بهتر است؟

معایب مبل چرمی

در کنار تمام مزایایی که چرم و پارچه برای پوشش دادن اسفنج و چوب مبل دارد، نباید از عیوب مبل چرمی و پارچه‌ای غافل شد؛ به خاطر این که یکی از معایب اشاره شده در ادامه میتوانند سبب منصرف شدن شما از خرید مبل چرمی مدنظرتان شود.

  • قیمت بالا ولی تنوع رنگی کم

البته که چرم طبیعی و مصنوعی قیمت متفاوتی دارند، ولی هزینه‌ای که برای مبلی با چرم طبیعی پرداخت میشود بسیار زیادتر از یک مبل چرم مصنوعی میباشد؛ ولی با این وجود حتی قیمت مبل چرم مصنوعی درجه یک نیز از یک مبل پارچه‌ای بیشتر است؛ زیرا پارچه در مقدار بسیار انبوهی با مراحل آسان‌تری ساخته شده و برخلاف آن مراحل ساخت چرم بسیار سخت و هزینه‌بر است، همچنین برخی چرم‌ها تماما با دست توسط صنعتگران تولید و به تولیدی‌های مبل تحویل داده میشود.

اصلی‌ترین عیبی که بیشتر افراد را از خرید اینگونه مبلمان منصرف میکند، ساده بودن و تنوع رنگی محدود چرم است، به طوری که طیف‌ها و رنگبندی این متریال تنها به زرشکی، مشکی، قهوه‌ای تیره و روشن، عسلی و سفید مات و براق محدود است.

  • مراقبت مداوم و زیاد

مراقبت از مبل چرمی

مبل چرمی به خودی خود قیمت بالایی دارد با این حال برای افزایش عمر مفید مبل میبایست محصولاتی مراقبتی گران قیمتی مثل: مرطوب کننده، شوینده، محافظ کننده خط و خش و … مخصوص چرم را نیز خریداری کنید و در کنار گردگیری مداوم مبل از این محصولات استفاده کنید. همچنین به جز هزینه‌بر بودن محصولات مراقبتی، از معایب و سختی دیگر داشتن مبلی با روکش چرم « نظافت زمان‌بر و مداوم» آن است؛ چرا که این کار را باید روزانه، هفتگی یا ماهانه براساس محل و سرایط زندگی انجام داد.

  • خطر پوسته شدن

خطرات آسیب زننده چرم

البته که همه‌ی مواد طبیعی و مصنوعی در معرض آسیب‌ها قرار دارند؛ اما خطرات تهدید کننده و عوامل تاثیرگذار برای پوسته شدن چرم کمی بیشتر است. چرم مبل شما ممکن است با استفاده زیاد طی مروز زمان دچار ساییدگی یا پوسته شدن شود و یا اشتباهاتی مثل به کاربردن شوینده‌های اسیدی و نامتناسب برای چرم، چیدمان مبل در معرض نور خورشید، متعادل نکردن رطوبت و دمای هوا و … میتواند این مشکل را برای شما ایجاد کند.

 شاید بتوانید نوع طبیعی با مصنوعی چرم مبل را با لمس یا تحقیق متوجه شوید، اما تشخیص مرغوبیت یا عدم کیفیت مناسب چرم کمی سخت است و متاسفانه هر چه چرم مبل کیفیت کمتری داشته باشد، زودتر پوسیده و کهنه میشود.

  • سختی استفاده در هوای بشدت گرم و سرد

دمای هوای محیطی که مبل چرمی در آنجا قرار دارد باید همیشه متعادل و ثابت باشد تا بتوان به راحتی از کاناپه‌ها استفاده کرد، به این دلیل که جنس چرم طبیعی و مصنوعی در زمستان‌ها بسیار سرد و آزار دهنده و در تابستان‌ها بشدت داغ میشود که برای این مشکل اجبارا باید از روکش‌های مبلی در فصل‌های مختلف سال کمک بگیرید یا دمای محیط را مداوم کنترل کنید.

 

مقاله پیشنهادی: دکوراسیون داخلی با مبل کرم

 

بدی‌های مبلی با روکش پارچه‌ای

معایب مبل پارچه‌ای

عیوب پارچه برای پوشش مبل به نسبت چرم کمتر است، اما این مسئله نشان از برتری مبلمان پارچه‌ای از چرمی نیست؛ زیرا ممکن است همین معایب کم پارچه برای مبل به قدری متضاد با شرایط زندگی و خواسته‌های شما از یک ست مبل باشد که از خرید آن کاملا منصرف بشوید. این معایب شامل: لکه گرفتن بیشتر و جذب پرز و گرد و خاک است.

تمام پارچه‌های مبلی به دلیل داشتن سطحی با منافذ ریز و همچنین حالت اکتریسیته‌ زیادی که دارند، گرد و خاک و غبار‌های ریز را طی مرور زمان به خود جذب میکنند که برای این غبارروبی باید از جاروبرقی، برس‌های مخصوص و جارو استفاده کرد. 

از طرفی این پارچه‌ها مایعات، خوراکی و هر مواد دیگری را به خود جذب کرده و حتی عبور میدهد که در صورت تمیز نکردن سریع و عمیق آن، تبدیل به لکه‌ای سخت و دائم میشود.

 

بالاخره مبل چرمی بهتره یا پارچه‌ای؟

برای پاسخ به سوال مبل چرم بهتره یا پارچه‌ای؟ توضیح داده شد که: هر دو جنس دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و هر فرد متناسب با انتظارات خود از یک ست مبل میبایست یکی از آنها را انتخاب کند. اما در ابتدا لازم به ذکر است که چرم و پارچه تنها یک لایه پوشش دهنده‌ی روی مبل است و ارتباطی با کلاف و درون مبل ندارد. با این که چرم طبیعی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به چرم مصنوعی دارد؛ اما به دلیل نگهداری سخت و قیمت بشدت بالا، کمتر در صنعت مبل سازی به کار میرود. 

از مزایای چرم که سبب میشود آن را برای کاور مبلمانتان انتخاب کنید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قدیمی نشدن در هر برهه زمانی
  2. گردگیری و تمیز کردن راحت با استفاده از یک تکه پارچه نرم
  3. بافت منسجم و محکم که باعث کیفیت بالا و عمر زیاد مبل میشود
  4. داشتن لایه پوشش دهنده و محافظ که به جذب نشدن مو و گرد و غبار کمک میکند
  5. چرم به ظاهر مبلمان نمایی لوکس و شیک میدهد و آن را متناسب برای فضای رسمی، نیمه رسمی و راحتی میکند
  6. یک ست مبل چرم را میتوان در هر فرم و مدلی مشاهده کرد و برای هر سبک دکوراسیون که نیاز داشت به کار برد مثل: مبل تختخواب شو در خانه کوچک

اما توجه داشته باشید که مبل چرمی با تمام مزایای عالی نام برده دارای معایبی نیز میباشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  1. تنوع رنگی کم و ساده بودن همه‌ی چرم‌ها با وجود قیمت بسیار بالا
  2. نیاز به مراقبت زیاد و مداوم و نیز استفاده از محصولات مراقبتی گران قیمت برای محافظت و عمر بیشتر چرم
  3. خطر پوسته شدن به دلیل چیدمان در معرض نور خورشید، استفاده از شوینده اسیدی نامناسب، متعادل نبودن رطوبت و دمای هوا و نیز استفاده زیاد در مروز زمان
  4. سخت بودن استفاده در دمای بسیار زیاد و بسیار کم که شما را مجبور به استفاده از روکش‌های مبلی میکند

مبل روکش شده با پارچه مبلی دارای مزایای بسیار زیاد و معایب کمی میباشد که در ادامه ذکر میشود. از مزایای پارچه برای مبل میتوان به:

  1. تنوع بسیار زیاد الگو‌ها و رنگبندی بیشمار
  2. جنس‌های مختلف مثل: کنف، نانو، شانل، پشمی، بافت و …
  3. انعطاف پذیری، نرمی و لطافت پارچه‌ها
  4. قیمت‌های بسیار مناسب و اقتصادی

اما بهتر است از معایب پارچه مبلی هر چند کم، غافل نشویم؛ چرا که این جنس با داشتن حالت الکتریسیته و بافتی با منافذ ریز، گرد و خاک و غبار را به خود جذب کرده و مواد غذایی، مایعات و … را جذب کرده و گاهی عبور میدهد که باعث لکه‌های سخت و دائم و نیاز به گردگیری با برس مخصوص، جاروبرقی و جارو برای گردگیری میشود.

4.5/5 - (2 امتیاز)