مبل شزلون چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا شما هم در کنار ست مبلمان، بخصوص سبک سلطنتی یا در فروشگاه‌های مبل، کاناپه‌های عجیب و غریبی که به شکل نامتقارن، اما بسیار لوکس هستند را مشاهده کرده‌اید! اکثر افراد برای اولین بار بین ظاهر رسمی یا راحتی بودن این کاناپه سردرگم میشوند و با تصور تزئینی بودن کاناپه به راحتی از کنار آن عبور میکنند که البته این تصور کاملا اشتباه است. اما به نظر شما این کاناپه‌های خاص و عجیب چه نام دارند یا اصلا چه کاربردی میتوانند داشته باشند؟ اگر این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده است باید بگوییم: این کاناپه شیک و اعجاب آور «مبل شزلون» یا chaise longue نام دارد که در ادامه به سوال مبل شزلون چیست و چه کاربردی دارد؟ به صورت کاملا دقیق و مفصل پاسخ میدهیم.

مبل شزلون چیست

مبل شزلون کاناپه‌ای مخصوص دراز کشیدن و لم دادن میباشد و دقیقا متناسب با همین کاربرد هم طراحی شده است؛ به طوری که در یک سمت دسته‌ای نرم و اسفنجی متمایل به بیرون و گاهی هلزونی شکل برای تکیه دادن دارند و نیز همانطور که از اسم مدل یعنی chaise longue sofa یا مبل بلند مشخص است، با طول زیاد برای دراز کردن پاها طراحی و ساخته میشوند.

این مبل برای استفاده یک نفر ساخته شده، ولی طول آن به اندازه‌ی یک کاناپه 3 نفره است تا به راحتی بتوان پاها را دراز کرده و استراحت کرد، حتی بیشتر شزلون‌ها در سمت پایین پاها هیچ دسته‌ای ندارند تا مانع راحتی فرد نشود. البته اشتباه برداشت نکنید، چرا که این کاناپه مثل مبل تختخواب شو برای خوابیدن نیست، بلکه برای لم دادن و استراحت کردن است! یعنی فرد روی مبل شزلون حالتی بین نشستن و خوابیدن دارد.

شزلون‌ها امروزه با طرح‌ها و سبک‌های مختلفی مثل: کلاسیک، مدرن، راحتی، مینیمال، سلطنتی و … توسط تولیدی ساخته میشوند؛ ولی در ابتدا همه‌ی آنها با سبک سلطنتی ساخته میشدند.

 

در پلتفرم سوفامبل امکان خرید مبل شزلون، مبل سلطنتی، کلاسیک، فرانسوی و دیگر سبک‌ها از تولیدی‌ها فراهم شده است.

قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل شزلون قیمت مبلمان فرانسوی قیمت مبلمان لاکچری

 

بررسی تاریخچه‌ی مبلمان شزلون

تاریخچه‌ی مبلمان شزلون

همانطور که مصریان برای ساخت اولین مبل سلطنتی  تکامل یافته پیش گام بوده‌اند، اولین مبل‌های روان بلند به شکلی ابتدایی نیز در تاریخ آنها مشاهده میشود؛ اما نمونه‌ی کامل‌تر و شکل گرفته‌ی شزلون در مرور زمان با تلفیق هنر فرانسوی و این ابداع مصریان در اواخر قرن شانزده ساخته و به اسم مبل شزلون ثبت شد.

تاریخچه مبل شزلون

هدف مصریان و فرانسوی‌ها از ساخت این کاناپه راحت و در عین حال مجلل، ایجاد راحتی هر چه بیشتر پادشاهان، همسرانشان و خاندان سلطنتی بوده است و از همین جهت به صندلی راحتی اشرافی نیز شناخته میشوند. حتی اثار و دیوار نگاره‌هایی وجود دارد که تصویر یونانیان در حال معاشرت و غذاخوردن در جمع را بر روی کاناپه‌های بلند نشان میدهد و ظاهرا برای آنها کاملا رایج و عادی بوده!

برای ساخت شزلون‌های اولیه از متریالی مثل چوب، عاج، نخل، آبنوس، حصیر و … استفاده میشده و بعد‌ها چوب و اسفنج تبدیل به متریال اصلی آن شد.

معمولا این کاناپه‌های راحتی جذاب را در سالن اصلی پذیرایی قرار میدادند تا برای استراحت نیاز به رفتن به اتاق خواب نباشد؛ ولی امروزه شزلون‌ها برای اتاق مطالعه، اتاق کار، اتاق خواب، نشیمن و دیگر بخش‌های خانه هماستفاده میشوند و کاربرد آن محدود به سالن پذیرایی نیست!

یک نمونه شزلون در فرانسه

مبل شزلون دوشس بریسه

یک نمونه مبل شزلون که در قرن 18 میلادی در فرانسه ساخته شده، مدل «دوشس بریسه» یا Duchesse Brisée میباشد.

این نمونه‌‌ی شزلون به صورت 3 تکه یا دو تکه، شامل یک بخش پاف مانند و دو بخش به صورت صندلی با پشتی و دسته طراحی شده که در یک سمت ارتفاع بیشتر پشتی را مشاهده میکنید. در نمونه‌های دو تکه این مبل، بخش پاف مانند وسط حذف شده و دو قسمت صندلی با نشیمن بلدتر در کنار هم قرار می‌گیرفتند.

جالب است بدانید که برخلاف شزلون‌های معمول که برای پادشاهان کاربرد داشت، مبل دوشس بریسه مخصوص استفاده بانوان اشراف بوده است و مردان از آن استفاده نمیکردند.

 

مقاله پیشنهادی: تاریخچه مبل سلطنتی در ایران و جهان

 

بهترین جا برای چیدمان مبل شزلون

جای مبل شزلون کجاست

در پاسخ به این که مبل شزلون را کجا قرار بدهید و در چه زمان از آن استفاده کنید؟ ابتدا لازم است اشاره کنیم، با وجودی که این کاناپه خاص طول زیادی دارد، اما با داشتن عرض کم نشیمن به شما این امکان را میدهد تا آن را در هر گوشه و کنار خانه که مناسب لم دادن میبینید بگذارید، بدون این که نگران ناهماهنگی آن باشید! چرا که مبل شزلون شما در واقع یک المان کاربردی و در عین حال زینتی میباشد و از همین جهت اطمینان داشته باشید به نمای هرچه شیک‌تر دکوراسیون خانه شما کمک شایانی میکند؛ اما بهتر است توجه کنید که این کاناپه را اغلب برای منازل یا بخش‌های از خانه با متراژ زیاد به کار میبرند نه فضاهای کوچک!

مبل شزلون در کنار ست مبلمان

از این مبل‌های تک نفره محبوب که با وجود قدمت و اصالت بالا به تازگی در ایران محبوب و ترند شده است را در اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق مطالعه یا کار میتوان چیدمان کرد؛ اما در صورتی که قصد دارید از این کاناپه بلند مخصوص استراحت کردن در کنار مبلمان پذیرایی یا راحتی خود استفاده کنید، باید حتما تمام ویژگی‌های آن را مثل: رنگ، طرح و جنس پارچه مبلی، سبک و نوع دوخت را هماهنگ و متناسب با ست مبل انتخاب کنید تا نظم حاکم بر دکوراسیون داخلی خانه از بین نرود.

به صورت کلی جای اصلی شزلون‌ها در دنج‌ترین قسمت خانه است، حتی اگر میخواهید آن را به عنوان نشیمن کمکی کنار مبل داشته باشید، بهتر است قسمتی که کنار شومینه، زیر دریچه نورگیر، مقابل تلویزیون، یا … قرار دارد را برای این کاناپه تزئینی و کاربردی در نظر بگیرید.

مبل شزلون در اتاق کار

چیدمان یک کاناپه شزلون در محیط اتاق کار به شما این امکان را میدهد تا استراحت کوتاه چند دقیقه‌ای را روی مبل داشته باشید و همزمان مراقب امور کاری خود نیز باشید؛ همچنین قرار دادن این مبل شزلون به جای یک مبل معمولی یا صندلی تک عادی در اتاق مطالعه، انتخابی هوشمندانه و جذاب است که نشان از خلاقیت و حسن انتخاب خوب شما دارد.

انواع سبک و مدل‌های مبل شزلون

انواع سبک‌های مبل شزلون

تا چندین سال پیش شزلون‌ها تنها به سبک سلطنتی با حجم بسیار زیاد تزئینات منبت‌کاری، طبق روال همه‌ی لوازم این سبک باشکوه و لاکچری، طراحی و عرضه میشدند؛ اما با تغییر و تحول بسیار در مبل‌های دیگر و نیز رواج دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی مثل: کلاسیک، مدرن، مینیمال و … این کاناپه‌های شزلون هم از تغییرات جا نماند تا در تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی قابل استفاده باشند.

البته که بخاطر آپارتمان نشینی و کم شدن متراژ منازل در این دوره، کمتر از این مبل در کنار ست مبل اصلی استفاده میکنند تا موجب کوچکتر به نظر رسیدن هرچه بیشتر و اشغال بخش زیادی از خانه نشوند؛ اما همچنان هستند عده‌ای که علاقمند به لوازم خاص و متفاوت باشند و مبل شزلون را با سبک و مدل متناسب خریداری کنند.

در ادامه مطلب و در جواب سوال مبل شزلون چیست و چه کاربردی دارد؟ عنوان میکنیم این تکه مبل یک نفره بلند را میتوانید از فروشگاه‌های مبلمان، نمایشگاه‌ها و همچنین در سایت سوفامبل، به صورت هماهنگ با مبل کلاسیک، مبل فرانسوی، مبل سلطنتی و مدل‌های مختلف مبل راحتی خریداری کنید.

  • مبل شزلون فرانسوی و کلاسیک

مبل شزلون کلاسیک

در یک مبل بلند به سبک کلاسیک و فرانسوی اول از همه ظرافت در تمام بخش‌ها بخصوص خطوط منحنی و نقوش تراش خورده در ظاهر دل انگیز کاناپه است که نظر شما را به خود جلب میکند و سپس با نشستن روی مبل، میتوانید متوجه راحتی نشیمن با وجود ظاهر لوکس و شیک مبل شزلون بشوید. 

دور تا دور شزلون کلاسیک و فرانسوی را نواری باریک به صورت خطوط تند و کند در برگرفته که در گوشه و کنار این چوب و نیز در بخش دسته و پایه‌های قوس‌دار آن طرح هلزونی، گل و تراش‌های ریز ایجاد شده است.

  • مبل شزلون مینیمال

کاناپه شزلون مینیمال

این مبل مینیمال بلند به نام شزلون، در شکلی کاملا ساده و عاری از هرگونه دوخت، نقش و نگار، پارچه رنگ فانتزی و جیغ و حتی دوخت تزئینی تجملاتی میباشد. از طرفی در این مبل تک نفره ساده که برای استراحت کردن طراحی شده است از چوب و مقدار زیادی اسفنج نرم استفاده شده و رنگ‌های خنثی در طیف‌های مختلف جایگاه بخصوص و ویژه‌ای در شزلون‌های سبک مینیمال دارند.

  • مبل شزلون چستر

مبل شزلون چستر

مبل شزلون چستر نیز دقیقا مطابق یک کاناپه چستر معمول با لمسه دوزی یا دوخت مخصوص مبلمان چستر، نشیمن نرم و راحت، کیفیت درجه یک و پایه‌های کوتاه چوبی قابل خریداری از فروشگاه سوفامبل و دیگر فروگاه‌ها است. این شزلون‌های چستر حالتی رسمی، نیمه رسمی و راحتی دارند و همچنین برای کاور آن میتوان از جنس‌های مختلف مثل: چرم، مخمل، کنف، شانل و … متناسب با شرایط منزل و سلیقه خود استفاده کرد.

  • کاناپه شزلون مدرن

مبل شزلون مدرن

همانطور که از اسم سبک مدرن مشخص است، به صورت مداوم در هر دوره با طرح‌های جدید و منحصر به فردی ساخته شده و تغیراتی را متناسب با سلیقه و نیاز مردم با حفظ ویژگی‌ها و خصوصیات اصلی در مبل لحاظ میکند. به عنوان نمونه در تصویر بالا مدل مدرن پایه فلزی از مبل شزلون را مشاهده میکنید که در یک سمت با پشتی قوس‌دار برای تکیه دادن و طول زیادی برای دراز کردن پاها دارد؛ اما ظاهر مبل با یک شزلون سلطنتی یا رسمی کاملا متفاوت است.

مبل شزلون با چه متریالی تولید میشود؟

جنس مبل شزلون

اکسسوری، مبل، صندلی، پاف و … تفاوت ندارد که چه وسیله‌ای از دکوراسیون خانه را مدنظر دارید، بلکه سبک وسیله تعیین کننده‌ی متریال آن است. حال در بعضی سبک‌ها مثل: مدرن و راحتی انتخاب بیشتری وجود دارد و برخلاف آن در سبک‌های رسمی‌تر کاملا محدود هستید که به شرح زیر است:

  1. مبل شزلون کلاسیک، سلطنتی و بیشتر مدل‌های مینیمال، فقط با چوب درجه یک و اسفنج سفت و محکم تولید میشوند که مقدار چوب بیشتر بیشتر از اسفنج است.
  2. مبل شزلون مدرن یا راحتی مانند دیگر سبک‌ها با کلاف چوبی تولید میشود؛ اما جنس پایه‌ها و دسته‌ها اغلب از فلز رنگ ثابت در رنگ طلایی و نقره‌ای میباشد، البته نمونه‌های پایه چوبی آن نیز وجود دارد.

تا همین چندین سال پیش که مبل شزلون تنها محدود به سبک سلطنتی با ظاهری باشکوه و تزئینات منبت کاری حجیم و پرکار بود، همه‌ی مدل‌ها نیز مطابق دیگر مبلمان و لوازم سبک سلطنتی از جنس چوب مشاهده و قابل خریداری بودند، سپس با تحول و تکامل این کاناپه تک مخصوص لم دادن، به دلیل زیاد شدن تقاضای مردم برای استفاده در خانه، مدل پایه فلزی مدرن و فرم‌های نوین و شیکی از شزلون در تولیدی‌ها ساخته شد که خوشبختانه مورد استقبال بینظیری قرار گرفته است.

تفاوت شزلون با کاناپه لاوست و تختخواب شو!

فرق مبل شزلون با کاناپه لاوست و تختخواب شو

با وجودی که هر سه مدل ذکر شده باهم متفاوت هستند؛ اما اگر به مقایسه آنها بپردازیم میتوان گفت: تفاوت شزلون و لاوست کمتر از مبل شزلون یا مبل تختخواب شو است. اما چرا؟ 

ظاهر یک مبل شزلون و مبل لاوست تقریبا نزدیک به هم میباشد با این تفاوت که لاوست‌ها بدون پشتی و دارای دو دسته‌ی کوتاه هلزونی هستند، اما شزلون‌ها به صورت نامتقارنی در یک سمت با پشتی و دسته هلزونی متوسط و در سمت دیگر بدون پشتی یا با پشتی کوتاه‌تر و بدون دسته مشاهده میشوند.

ولی در مقایسه‌ی شزلون و مبل تختخواب شو پر واضح است که مبل تختخواب شو به شکل یک مبل عادی طبق روال دیگر مبلمان میباشد که در قیمت دسته یا پشتی خود دارای مکانیزم تاشو هستند. این مکانیز به شما امکان تغییر حالت مبل به تختخوابی راحت و عادی را در زمان نیاز میدهد و هیچ شباهتی به شزلون و لاوست ندارد.

درست است که شزلون و لاوست ظاهری کمی نزدیک به هم دارند؛ اما مطلع باشید که کاربرد آنها کاملا مخالف یکدیگر میباشد؛ چرا که لاوست با هدف نشستن دو فرد در فاصله کم با هم در هنگام معاشرت طراحی شده و ابعاد کاناپه نیز مطابق این هدف طراحی و تولید شده است، ولی مبل‌های شزلون تنها برای یک نفر در حالتی بین نشستن و دراز کشیدن (لم دادن) ساخته میشود. همچنین تختخواب شو‌ها، هم برای نشستن و هم خوابیدن طراحی شده‌اند.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان این سه مبل به شرح زیر است:

مبل شزلون و لاوست را در بازار با هر سبکی که مدنظرتان باشد میتوانید تهیه کنید یا سفارش بدهید؛ اما مبل تختخواب شو فقط با سبک راحتی توسط تولیدکنندگان ساخته میشود و نمونه‌های کلاسیک، سلطنتی و … که حالت رسمی دارند هنوز طراحی و عرضه به بازار نشده است.

 

مقاله پیشنهادی: تفاوت مبل سلطنتی و کلاسیک

 

وزن و قیمت یک مبل شزلون

بررسی وزن و قیمت مبل شزلون

در ادامه‌ی پاسخ به سوال مبل شزلون چیست و چه کاربردی دارد؟ درباره‌ی چگونگی قیمت و وزن مبل شزلون باید در ابتدا و بدون نوبت توضیح دهیم که وزن و قیمت دقیق هیچ کاناپه یا ست مبلی را نمیتوان تا زمان خرید مقایسه کرد، لیکن این دو عامل به صورت کامل به نوع متریال، مقدار استفاده از هر مواد، کیفیت یا مرغوبیت متریال و … بستگی دارد. 

از طرفی همانطور که مطلع هستید، مبلمان شزلون امروزه در تنوع بیشماری از طرح ، فرم و مواد توسط تولیدی‌ها ساخته میشوند، اما نکته‌ای که واضح و عیان است قیمت و وزن کمتر نمونه‌های راحتی، مینیمال و مدرن در مقایسه با سبک‌های سلطنتی، کلاسیک و فرانسوی این کاناپه درازکش است؛ زیرا در این سه سبک نام برده متریال اصلی «چوب» سنگین و گران قیمت است و تنها مقدار ناچیزی اسفنج سفت برای کاور کردن نشیمن و پشتی و دسته شزلون به کار رفته است و در سبک‌های راحتی، مینیمال و مدرن این موضوع دقیقا برعکس میباشد. به طوری که حجم بیشتر مبل شزلون را اسفنج نرم و سبک پوشانده و تنها اسکلت اصلی یا کلاف مبل از چوب میباشد.

درنتیجه اگر به دنبال قیمت مناسب و وزن کمتر برای شزلون در منزلتان هستید که به راحتی قادر به جابجایی آن باشید، قیمت مبل شزلون راحتی، مدرن و مینیمال کمتر از دیگر مدل‌ها است. ولی همچنان به شما یادآور میشویم که ممکن است یک کاناپه شزلون سبک سلطنتی یا کلاسیک را در بازار مشاهده کنید که قیمت و وزنی کمتر از یک مدل مدرن دارد؛ که قطعا این شزلون سلطنتی دارای کیفیت خوب و طول عمر زیادی نیست!

بالاخره مبل شزلون چیه؟

در این مطلب گفته شد: مبل شزلون یا chaise longue که برای استراحت کردن و راحتی هرچه بیشتر پادشاهان ابداع شده، در واقع یک کاناپه تک نفره مخصوص لم دادن یا استراحت کردن در حالتی بین نشسته و خوابیده است. این مبل با طول زیاد برای دراز کردن راحت پاها طراحی شده و دارای پشتی و دسته‌ای اسفنجی کوتاه به صورت نامتقارن است؛ زیرا این پشتی و دسته مبل تنها برای تکیه دادن فرد در یک سمت قرار دارد.

شکل ابتدایی شزلون توسط مصریان به صورت کاناپه‌های بلند روان استفاده میشده؛ اما نمونه‌ی کامل‌تر آن با تلفیق هنر فرانسوی و ابتدایی مصری به وجود آمد و به نام مبل شزلون ثبت شد. با این که این مبل را میتوان در همه‌ی نقاط خانه مثل: اتاق کار، اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، اتاق خواب و … چیدمان کرد؛ اما توجه داشته باشید که نقاط دنج مثل: زیر دریچه نورگیر، کنار شومینه، روبروی تلویزیون و … بهترین جا برای شزلون‌ها هستند.

مبل‌های شزلون در ابتدا فقط با سبک سلطنتی به صورت چوبی و پر از تزئینات ارزشمند و پرکارمنبت، سنگ‌کاری، حکاکی و هنر‌های این چنینی مشاهده میشوند؛ اما امروزه با تکامل و ابداع مبلمان در سبک، طرح، رنگ، مدل و … این کاناپه راحتی خاص و عجیب نیز به شکل مینیمال کاملا ساده، مدرن با پایه فلزی، چستر با دوخت لمسه، کلاسیک و سلطنتی چوبی تسط تولیدی‌ها ساخته شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

مبلشزلون با لاوست و تختخواب شو از نظر ظاهری و کاربرد با هم متفاوتند؛ اما اگر بخواهیم به مقایسه آنها بپردازیم، لاوست‌ها ظاهری نزدیکتر به شزلون دارند با این تفاوت که شزلون در یک سمت دسته و پشتی دارد؛ اما لاوست با دو سمت دسته و بدون پشتی تولید میشود، همچنین مبل تختخواب شو به صورت یک مبل معمولی میباشد که در قسمت پشتی یا دسته دارای مکانیزم تاشو است. لاوست‌ها برای نشستن دو نفر کنار هم، شزلون‌ها برای استراحت و لم دادن یک نفر و مبل تختخواب شو برای نشستن و خوابیدن 1 تا 3 میباشند و کاملا با هم متفاوتند. 

5/5 - (1 امتیاز)