مبل سلطنتی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

هر سبک مبلی در ظاهر خود دارای ویژگی‌ها و خصصیاتی است که با مشاهده آن میتوان به صورت حدودی به قیمت، راحت بودن یا نبودن کاناپه‌ها و عوامل دیگر نیز پی برد؛ به نظر شما با مشاهده‌ی مبل سلطنتی توجه چه مواردی میتوان شد؟ ظاهر این مبل به گونه‌ای تزئین شده که با یک نگاه، حس لوکس و لاکچری بودن و قیمت بالای کاناپه‌ها به سمت شما هجوم آورده و شما را به وجد می‌آورد. اما این که دقیقا مبل سلطنتی چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد را در ادامه مفصلا شرح میدهیم.

با این که سبک سلطنتی در منازل بزرگ جایگاه بخصوصی دارد و بهترین انتخاب برای پوشش دادن فضای بزرگ و خالی این منازل است، اما این سبک نیز مانند دیگر سبک‌های مبلمان در ست‌ها و نیم‌ست‌های مختلفی ساخته شده تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. ست‌ها و نیم ست‌های مبل سلطنتی به صورت :

  • نیم ست 5 نفره: یک کاناپه 3 نفره + دو کاناپه تک 
  • نیم ست 6 نفره: یک کاناپه 3 نفره + سه کاناپه تک
  • ست 7 نفره: یک کاناپه 3 نفره + چهار کاناپه تک
  • ست 8 نفره: دو کاناپه 3 نفره + 2 کاناپه تک
  • ست 9 نفره: دو کاناپه 3 نفره + سه کاناپه تک 

ترکیب ست و نیم ست سلطنتی

قابل خریداری از تمام فروشگاه‌ها میباشند، ولی تفاوتی که در ترکیب بندی ست و نیم ست مبل سلطنتی با مبلمان دیگر وجود دارد، عدم وجود کاناپه 2 نفره میباشد. در این سبک مانند استیل و کلاسیک، تمام ترکیبات مبل از کاناپه بزرگ 3 نفره و کاناپه تک و گاهی صندلی میزبان تشکیل میشوند.

جالب است بدانید که این سبک مبل نه تنها برای خانه‌ها، بلکه در هتل‌ها، سالن‌های مجلل برای مراسمات و … که میهمانان آنجا بسیار ارزشمند شمرده میشوند به عنوان بهترین نوع مبلمان چیدمان میشود؛ چرا که کاناپه‌های این سبک مبل فوق‌العاده لاکچری و ارزشمند هستند.

اگر شما هم قصد خرید مبل سلطنتی را برای منزلتان دارید ولی نیاز به شناخت بیشتر و اطلاعات جامعی در خصوص سبک سلطنتی مبلمان دارید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

در سوفامبل امکان خرید انواع مبلمان مجلل و قیمتی و همچنین مبل‌های قیمت مناسب و اقتصادی از تولیدی برای همه‌ی افراد فراهم شده است.

قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبلمان ارزان قیمت مبلمان لاکچری

 

تاریخچه مبل سلطنتی

تاریخچه مبل سلطنتی

اگر بخواهیم به تاریخ پربار و اصالت مبل سلطنتی نگاهی بیندازیم، لازم است به اولین نمونه‌های مبل در دوره‌ی پارینه سنگی و در واقع نیمکت‌های کاملا ساده و ابتدایی از جنس سفالی اشاره کنیم.

همانطور که در مقاله‌ی تاریخچه مبل سلطنتی مفصلا توضیح داده شده، این نشیمن‌های ساده و ابتدایی بدون دسته و پشتی که بیشتر شبیه به نیمکت ساده‌ای از جنس سفال بودند برای نشستن پارشاهان به کار میرفتند و گاهی در خانه مردم ثروتمند نیز مشاهده میشد؛ اما در دوره‌های بعد این نیمکت‌ها تبدیل به صندلی‌های تزئین شده‌ی چوبی رفتند که تنها برای پادشاهان و خاندان سلطنتی ساخته میشد و مردم عادی و حتی مقامات ثروتمند نیز اجازه داشتن آن را نداشتند. 

چندی بعد با تغییر و تحول در این صندلی‌های چوبی در مصر باستان، شکل تکامل یافته‌‌تری از این نشیمن‌ها به شکل کاناپه‌‌های اسفنج پوشی شده و پرکار از سنگ‌ها و جواهرات قیمتی توسط هنرمندان ساخته و استفاده شد. پس از مصر باستان کشور‌های دیگر نیز با تغییر و تحولات جزئی از مبل استفاده کره و به نام خود ثبت کردند. اسم انواع مبل سلطنتی مثل: 

  1. مبل سلطنتی ترک
  2. مبل سلطنتی مصری
  3. مبل سلطنتی ایتالیایی
  4. مبل سلطنتی کلاسیک و …

هستند، اما همچنان این کاناپه‌ها فقط برای پادشاهان بوده و به این علت به مبل سلطنتی نامگذاری شدند. 

ورود مبل سلطنتی در ایران و به کاخ‌های پادشاهان و مقامات به دوره‌ی صفوی و قاجار برمیگردد که پادشاهان به کشور‌های اروپایی سفر میکردند و از هنر و فرهنگ آنها بهره میبردند و نیز متقابلا از کشور‌های دیگر به ایران می‌آمدند.

در دوره‌ی پهلوی و جا افتادن استفاده از مبل در کشور بود که مبل را در خانه‌ی بعضی از مردم با توان مالی بیشتر و بخصوص مقامات دربار نیز این کاناپه‌های گران قیمت مشاهده شد؛ البته اگر توجه کرده باشید در حال حاضر هم فقط بعضی از مردم با خانه بزرگ و شرایط مالی عالی میتوانند مبل سلطنتی خریداری کنند.

خصوصیات ظاهری مبلمان سلطنتی

ویژگی‌های ظاهری مبل سلطنتی

به طور کلی در صنعت مبل‌سازی سه سبک اصلی مبل که شامل: مبل کلاسیک ، مبل سلطنتی و مبل راحتی میباشد ساخته میشود و دیگر مبل‌هایی مثل: مبل سبک مینیمال، مدرن و … برگرفته از همان سه سبک اصلی هستند.

هر کدام از این سبک و مدل‌ها از نظر ظاهری ویژگی‌های خاص خود را دارند که آن را از مدل‌های دیگر متمایز کرده است. به طور مثال: مبل راحتی کم ارتفاع، اسفنجی نرم، دسته‌های بالشتی و پشتی کوتاه دارد یا مبلمان کلاسیک به ظرافت و خوش تراش بودن معروف هستند. اما در این بخش قصد داریم خصوصیات ظاهر مبل سلطنتی را توضیح دهیم.

  • تزئینات پرکار

منبت کاری در مبل سلطنتی

در تصویر بالا بخش‌هایی از مبل سلطنتی را مشاهده میکنید که سرشار از نقوش پیچیده‌ی برجسته در قسمت چوبی مبل است و درواقع میتوان گفت همه‌ی چوب مبل را پوشش داده است.

تزئینات پرنقش و نگار ایجاد شده با منبت‌کاری، کنده کاری، حکاکی و گاهی سنگ کاری از خصیصه اصلی یک مبل سلطنتی مجلل است؛ زیرا سهم زیادی از ظاهر باشکوه و باعظمت کاناپه‌ها به دلیل وجود همین نقوش زینتی میباشد.

به جز طراحی این نقوش ظریف که نیاز به هنر و خلاقیت فوق‌العاده زیاد دارد، اجرای این طرح‌های ریز و درشت منبت بر روی چوب مبل سلطنتی بسیار سخت و زمان‌بر و همچنین پر هزینه است که توسط افراد حرفه‌ای در تولیدی‌ها انجام میشود.

ممکن است بعضی از کاناپه‌های سلطنتی با حجم کمتری منبت کاری قابل مشاهده در فروشگاه‌ها باشند؛ اما توجه داشته باشید که یک مبل اصیل سلطنتی به همین مقدار نقوش زینتی برجسته دارد و در صورت خرید مبل با مقدار کمتری تزئینات، شما مبل استیل دارید نه مبل سلطنتی!

چرا که تنها تفاوت مبل استیل و سلطنتی همین مقدار نقوش زینتی است به طوری که تزئینات در مبل استیل کمتر و مبل سلطنتی بیشتر است.

  • کاناپه‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد

ارتفاع مبل سلطنتی

ارتفاع زیاد یک کاناپه باشکوه سلطنتی یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک است که این ارتفاع بلند به عوامل زیادی مثل: تاج مبل، پایه‌ها، پشتی، حجم اسفنج و دسته‌ها بستگی دارد؛ ولی در بیشتر مدل‌ها از پشتی مبل و اسفنج نشیمن برای زیاد کردن ارتفاع مبل استفاده میشود. 

پشتی کاناپه‌های این مبلمان لاکچری اغلب کشیده و بلند هستند و نیز برای ساخت همه‌ی مدل‌های این سبک از نوعی اسفنج سفت و محکم به کار برده میشود تا در هنگام نشستن و طی مرور زمان تغییر شکل نداده یا فرو رفته نشود. همچنین فرم این اسفنج‌ها است که باعث ارتفاع زیاد میشود! اگر دقت کرده باشید، نشیمن مبل سلطنتی با اسفنج برآمده و قابلمه‌ای شکلی میباشد.

  • نمای طبیعی چوب

رمگ چوب طبیعی در مبل سلطنتی

شما میتوانید مبل سلطنتی خود را به دو صورت داشته باشید که یکی با چوب رنگ طبیعی و دیگری با رنگ براق طلایی یا نقره‌ای است که هر دو حالت مبل سلطنتی جذاب و شیک است و طرفداران خاص خود را دارد.

نمای طلایی و نقره‌ای در سبک سلطنتی یادآور طلا و نقره ارزشمند است و قیمت مبل شما را بیشتر نشان میدهد و چوب طبیعی حس طبیعت، زندگی، شادابی و نمای خاص و منحصر به فردی به کاناپه‌ها و دکوراسیون داخلی منزلتان میبخشد و انتخاب بین چوب طبیعی یا پوشش رنگی به سلیقه و ترکیب رنگی خانه شما بستگی دارد.

  • تاج مبل شلوغ و پرنقش

تاج شلوغ مبلمان سلطنتی

یکی از بخش‌های مبل که در تمام کاناپه‌های مبل سلطنتی وجود دارد «تاج مبل» است. این تاج از کنار هم قرار دادن نقوش منبت‌کاری کنار هم تشکیل میشود و در قسمت بالای پشتی مبل قرار میگیرد.

سبک‌های دیگری که نزدیک به این سبک هستند مثل مبل استیل و مبل کلاسیک نیز تاج مبل دارند؛ اما در کاناپه‌های سلطنتی، این بخش با ارتفاع بیشتر و حجم زیادتر طرح و نقش منبت کاری مشاهده میشود و مانند سبک کلاسیک ظریف و کم حجم نیستند.

  • ظاهر رسمی و باشکوه

مبل سلطنتی رسمی

تمام خصوصیات مبل سلطنتی که اشاره کردیم مانند: چوب‌های زینت داده شده با نقوش برجسته، رنگ چوب طبیعی یا براق طلایی و نقره‌ای، ارتفاع زیاد مبل و حتی کیفیت درجه یک ست‌های این سبک به نحوی سبب شده‌اند تا ظاهر کاناپه‌ها در این سبک بسیار باشکوه و اعیانی به نظر برسند؛ به طوری که با چیدمان یک ست مبل سلطنتی در خانه، نصف راه را برای داشتن دکوراسیونی شیک و قیمتی که نگاه هر بینده‌ای را به خود جلب کند رفته‌اید.

مبل سلطنتی از چه متریالی ساخته میشود؟

متریال مبل سلطنتی

در هر فروشگاه مبل و لوازم خانگی بپرسید مبل سلطنتی چیست؟ اولین پاسخی که میدهند این است که یک مبل چوبی با کیفیت درجه یک و طول عمر بسیار زیاد است که ظاهر شلوغ و سنتی دارد. اما به نظر شما چرا مبل سلطنتی به عنوان یک مبل چوبی شناخته میشود؟! 

کلاف مبل سلطنتی

درست است که امروزه کلاف یا بدنه اصلی همه‌ی مبلمان در هر سبک و مدلی با چوب مرغوب ساخته میشود ولی علت شناخته شدن این سبک به مبل چوبی و نقطه تمایز آن با دیگر مدل‌ها «متریال اصلی» و مقدار استفاده از آن است. در مبل سلطنتی اصلی‌ترین موادی که به مقدار خیلی زیاد در قسمت‌های زیادی از کاناپه به کار میرود چوب مقاوم و مرغوب میباشد و از هیچ جنس سخت و محکم دیگری به جز چوب در این مبلمان پرکار استفاده نمیشود. 

در حقیقت با وجود همه‌ی تغییراتی که مبل سلطنتی اصیل در طی دوره‌های مختلف داشته، متریال اصلی آن شامل این تغییر نشده و همیشه به صورت چوبی و مرغوب توسط هنرمندان و تولیدی‌ها ساخته شده است.

بررسی وزن و قیمت مبل‌های سبک سلطنتی

وزن و قیمت مبل سلطنتی

مبل سبک سلطنتی از ابتدا در بین مردم به قیمت خیلی گران معروف بوده و هست؛ اما درباره‌ی وزن کاناپه‌های این سبک باید بگوییم تا زمانی که تلاش برای جابجا کردن این کاناپه‌ها نکرده‌اید متوجه سنگین بودن آن نمیشوید! 

به جرئت میتوان گفت وزن یک کاناپه‌ی تک نفره‌ی سلطنتی به قدری زیاد است که حس میکنید در حال حمل تنه‌ی درخت بزرگی هستید و قطعا حمل این مبلمان کار یک یا دو نفر نیست، بلکه نیاز به یاری چندین نفر دارد. پس پیشنهاد میدهیم قبل از خرید مبل سلطنتی گران قیمت و سنگین وزن مدنظرتان، حتما جای دقیق کاناپه‌ها را مشخص کرده و بعد از چیدمان آن دیگر به فکر تغییر دکوراسیون نباشید!.

همچنین لازم به ذکر است: اگر شرایط زندگی شما به گونه‌ای میباشد که دائما به خانه جدید نقل مکان میکنید، به هیچ وجه سبک سلطنتی، استیل یا کلاسیک که نیازمند مبلمان چوبی سنگین است را برای دکوراسیون منزلتان انتخاب نکنید؛ زیرا این دسته مبلمان در کنار وزن زیاد و حمل کردن خیلی سخت، ممکن استدر حین جابجایی دچار شکستگی، ترک خوردن و آسیب‌های دیگر بشوند.

نه تنها ست مبل سلطنتی، بلکه وزن و قیمت دقیق هیچ سبک مبلی تا زمان خرید مشخص نیست و تمام توضیحات در این خصوص به صورت حدودی و میانگین است؛ چرا که این دو عامل بستگی به کیفت متریال، مقدار مواد به کار رفته، حجم و نوع تزئینات، تعداد کاناپه‌ها دارد. مثلا قیمت مبل سلطنتی 9 نفره با چوب راش و منبت‌کاری ریز بیشتر از یک نیم ست‌ 5 نفره با چوب توسکا و نقش‌های درشت‌تر است.

کاربرد مبل‌های سلطنتی مجلل

کاربرد مبل سلطنتی در محیط‌های مختلف

مبل سلطنتی بخاطر ظاهر متفاوت و ویژگی‌های خاصی که در مقایسه با دیگر مبلمان دارد و در بخش‌های قبل این مقاله اشاره کردیم، مناسب بر خانه یا محیطی نیست و برای داشتن آن باید شرایط زیر را داشته باشید تا بتوانید زیبایی و ارزشمندی مبل را به بهترین نحو ممکن به نمایش بگذارید.

  • سالن پذیرایی بزرگ

خانه متراژ زیاد برای مبل سلطنتی

قبل از این که تصمیم قطعی خود را برای خرید یک ست سلطنتی بگیرید بهتر است به وسعت سالن پذیرایی به خوبی توجه کنید و این سوالات را از خود بپرسید:

  1. اگر مبل‌های شلوغ و حجیم را آنجا چیدمان کنید میتوانید جلوه‌ی زیبایی در دکوراسیون سالن پذیرایی داشته باشید؟
  2. با چیدمان کاناپه‌ها چقدر از فضا اشغال شده و امکان رفت و آمد راحت در پذیرایی با وجود آنها وجود دارد؟
  3. نظم و ترتیب خانه با وجود آن حجم طراحی و پارچه‌های گلدار شلوغ چگونه میشود؟

مبل‌های سلطنتی با تمام زیبایی و باشکوهی که دارند، در هر محیطی قرار بگیرند، فضای زیادی اشغال کرده و خانه را کوچکتر از آنچه هست و بسیار شلوغ نشان میدهند. تنها زمانی این مشکل برای منزل شما پیش نمی‌آید که متراژ سالن پذیرایی یا هر محیط دیگری که برای چیدمان مبل مدنظرتان در نظر گرفته‌اید به قدری بزرگ باشد که نگران کمی کوچکتر به چشم آمدن یا مقداری شلوغی را در آنجا نداشته باشید.

  • خانه‌هایی با سقف بلند

خانه دوبلکس برای مبل سلطنتی

در بخش قبل گفتیم که ارتفاع این کاناپه‌های لاکچری بخاطر بلندی پشتی، پایه‌ها، دسته‌ها و نیز وجود تاج مبل و اسفنج‌های برجسته قابلمه‌ای بیشتر از یک کاناپه عادی است که این ویژگی باعث شده تا مبل سلطنتی در یک محیط با سقف کوتاه و متوسط زیبایی خوبی نداشته باشد و یا آنچنان که باید و شاید نمای شیک و لوکس خود را نشان ندهد. 

بهترین مکان برای مبل سلطنتی، طبقه پایین خانه‌های دوبلکس با متراژ زیاد میباشد و برخلاف آن منازل آپارتمانی متوسط و متراژ کم متناسب با دکوراسیون این سبک نیستند. با این وجود اگر اصرار به چیدمان سلطنتی در خانه کوچک یا متوسط دارید، ترجیحا از نیم ست‌های 5 یا 6 نفره و یا مبل سبک استیل که شلوغی کمتری دارند بهره ببرید و از خرید ست‌های سلطنتی 7 نفره، 8 نفره یا 9 نفره بپرهیزید.

  • هماهنگ با عناصر و دکوری‌ها

اکسسوری سلطنتی

ست مبل سلطنتی یک سبک رسمی و تجملاتی است و از همین رو در کنار آن نیز باید از المان‌ها و عناصر دکوراتیو هم سبک و مشابه آن استفاده کرد که دارای منبت‌کاری و تزئینات برجست پرکار در رنگ طلایی یا نقره‌ای یا چوب همرنگ مبل باشند. در این سبک میتوانید از اکسسوری‌های نوستالژی مثل:

  1. آباژور
  2. گرامافون‌
  3. جاعودی و شمعدان
  4. قالیچه سنتی
  5. پرده‌های ساتن ضخیم
  6. فانوس و لوستر 
  7. آینه‌هایی با قاب براق و کار شده و …

استفاده کنید تا مبلمان به خوبی با اطراف هماهنگ و بالانس شود.

  • سلیقه تجملاتی و تاریخی

انتخاب سبک و سیاق دکوراسیون خانه بسیار مهم و سخت است، چون تغییر سبک غالب محیط ممکن است بسیار سخت و هزینه‌بر باشد؛ بخصوص اگر بخواهید یک دکوراسیون سلطنتی را به یک سبک ساده‌تر تغییر بدهید نه تنها باید زمان زیادی را صرف کنید، بلکه هرآنچه لوازم گران را خریداری کرده‌اید باید کنار بگذارید! چرا که در سبک‌های دیگر دکوراسیون قابل استفاده نیستند.

دیدن یک دکوراسیون سنتی، تاریخی و اصیل برای هر فردی قطعا جذاب و هیجان آور است، اما این که بخواهند در آن فضا زندگی کنند و این حجم از تزئینات و لوازم سلطنتی شلوغ را هر دقیقه و هر روز ببینند نه! داشتن خانه‌ای با این سبک متناسب با سلیقه‌ی همه نیست و تنها افراد کمی به مبلمان و دکور سلطنتی علاقمند هستند.

در نتیجه قبل از اطمینان برای خرید مبل سلطنتی و داشتن این سبک باشکوه و اعیانی، حتما همه‌ی جوانب را در نظر بگیرید.

رنگ و الگوی مجاز در مبلمان باشکوه سلطنتی

رنگبندی مبل سلطنتی

الگو‌های رایج در مبل سبک سلطنتی غالبا به شکل الهام گرفته از گل و گیاهان، طراح‌های اسپیرال و نقوش سنتی بخصوص بته جقه میباشند که هم بری پارچه‌های کاور مبل و هم تزئینات چوب مبل به کار میرود.

به طور کلی در رنگبندی‌های این مبل لاکچری از دسته رنگ‌های گرم، سرد و خنثی میتوان به کاربرد؛ اما تنها محدودیت شما برای رنگ‌های فانتزی و خیلی گرم و یا خیلی سرد مثل: قرمز آتشی، نارنجی، بنفش یاسی، آبی آسمانی و … است که حالت کلی کاناپه‌های را از سنگینی و متانت رسمی بودن خارج میکند. 

از دسته رنگ‌های گرم و سرد فقط موارد زیر در سبک سلطنتی رایج هستند:

  1. سز یشمی
  2. زرشکی تیره
  3. سرمه‌ای یا آبی درباری
  4. بادمجانی خیلی تیره

بهترین گروه رنگی در مبل سلطنتی که میتوان هم به صورت تیره و هم روشن و حتی طیف‌های نیمه تیره و نیمه روشن آن هم بهره برد، «رنگ‌های خنثی» مثل: تناژ مختلف طوسی، کرم، سفید، مشکی، قهوه‌ای، بژ و … میباشند.

چیدمان صحیح کاناپه‌های سلطنتی

چیدمان مبل سلطنتی

اصول چیدمان مبل استیل و سلطنتی با مبل‌های راحتی و کلاسیک کمی متفاوت است؛ چرا که شکل ظاهری و ترکیب بندی متفاوتی نیز دارند. 

اهمیتی ندارد که مبل شما چه تعداد نشیمن دارد یا ست چند نفره است؛ کاناپه‌های سلطنتی را بر اساس محیطی که در اختیار دارد به روش‌های زیر میتوانید قرار بدهید:

  • به شکل ال (L)

این رو چیدمان را بهتر است بر محور یک قالیچه مربع یا مستطیل انجام دهید تا قرار دادن کاناپه‌ها برایتان آسان‌تر بشود؛ به طوری که دو گوشه‌ی قالیچه را در نظر بگیرید و در یک گوشه که طول بیشتری دارد کاناپه‌های تک نفره و صندلی را قرار بدهید و در گوشه‌ی کوچکتر را برای کاناپه 3 نفره بگذارید.

توجه کنید که در این مدل همه‌ی کاناپه‌ها باید یک زاویه‌ی 90 درجه را تشکیل بدهند و در ضلع روبرو هیچ مبلی گذاشته نمیشود. اگر چه که این روش بیشتر برای نیم ست‌ها به کار میرود؛ اما هر تعداد کاناپه‌ای که داشته باشید را میتوانید اینگونه قرار بدهید.

  • به صورت قرینه

چیدمان قرینه مبل

چیدمان قرینه در دکوراسیون سلطنتی و مجلل رایج‌تر از دیگر روش‌ها میباشد که علت آن رعایت قرینگی در روند ساخت و بخصوص در تزئینات مبل است که باعث رسمی‌تر شدن محیط میشود. 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در این نوع چیدمان همه‌ی کاناپه‌ها بجز کاناپه بزرگ در یک ضلع، باید با روبروی خود قرینه باشند و در صورتی که یکی از کاناپه‌ها را نمیتوان قرینه کرد باید از یک اکسسوری مثل: میز عسلی کمک گرفت.

البته این مشکل برای ست‌ 7 نفره و 9 نفره و نیز نیم ست 5 نفره پیش نمی‌آید بلکه برای ست 8 نفره و نیم 6 نفره است؛ زیرا در نیم ست 8 نفره 2 کاناپه 3 نفره و 2 کاناپه تک نفره و همچنین در نیم ست 6 نفره یک کاناپه 3 نفره و 3 کاناپه تک نفره میباشد. برای حل این مشکل میتوانید مبلمان سلطنتی 8 و 6 نفره را به صورت زیر قرار بدهید.

  1. 8 نفره: کاناپه 3 نفره در ضلع بالا، کاناپه 3 نفره دیگر به صورت L در ضلع کناری و دو عدد کاناپه تک نفره در مقابل کاناپه 3 نفره با فاصله زیاد قرار میگیرد و فاثله‌ی خالی بین آنها با یک اکسسوری مثل: میز عسلی، آباژور بلند، گلدان و … به دلخواه پوشش داده میشود.
  2. 6 نفره: کاناپه 3 نفره در ضلع بالا و دو کاناپه تک در زاویه 90 درجه و نیز کاناپه تک دیگر در مقابل یکی زاویه 90 درجه مقابل جایگذاری میشود، برای پوشش دادن مقابل یکی از کاناپه‌های تک دیگر باید از میز عسلی، پاف، صندلی راک یا … کمک گرفت.
  • با فرم گرد

چیدمان گرد مبل سلطنتی

این نوع چیدمان نیازمند فضای خیلی بزرگتری در مقایسه با روش قرینه و ال میباشد و نیز یک قالیچه فرم گرد، بیضی و … که دارای زاویه یا گوشه نباشد لازم است.

علت نیاز داشتن به فضایی با متراژ بیشتر در روش کرد بخاطر فاصله‌ بیشتر کاناپه‌ها از یکدیگر است. برای قرار دادن مبل به صورت گرد، دسته‌های مبل هم یکدیگر کمی نزدیک و پشتی‌ها فاصله‌ی بیشتری میگیرند و همچنین تمام کاناپه‌ها به دور قالیچه و جلو مبلی عسلی چیدمان میشوند. 

در چیدمان گرد هر چه تعداد کاناپه‌های تک بیشتر باشد بهتر است؛ زیرا ایجاد فرم گرد با کاناپه تک نفره و صندلی‌ها بسیار آسان‌تر از کاناپه‌های 3 نفره بزرگ میباشد.

قبل از خرید مبل سلطنتی بدانید!

نکات خرید مبل سلطنتی

قبل از این که خرید مبل سلطنتی لاکچری و شیک خود را انجام بدهید و هزینه‌ی بالای آن را پرداخت کنید بهتر است به نکات اشاره شده در ادامه این بخش توجه کنید:

  • اطمینان از کیفیت 

عمر طولانی مبل‌های سلطنتی، استیل و کلاسیک که دارای نقش‌های کار شده ظریف و زیادی هستند، ارتباط مستقیمی با کیفیت مواد به کار رفته در آن بخصوص بخش‌های چوبی دارد؛ پس حتما قبل از خرید، از کیفیت چوب و همچنین جنس درجه یک تمام بخش‌های دیگر و نیز محکم بودن اتصالات مبل کاملا مطمئن شوید.

البته تنها با خرید از فروشگاهی معتبر میتوانید از کیفیت مبل اطمینان حاصل کنید که برای حل این مشکل پیشنهاد میکنیم که از تولیدی‌های معتبر و معروف قرار گرفته در فروشگاه سوفامبل، ست سلطنتی خود را خریداری کنید.

  • تعداد نشیمن متناسب

بدترین حالت در چیدمان یک سالن پذیرایی یا هر بخش دیگر خانه، چسباندن کاناپه‌ها به یکدیگر و میز جلو مبلی و همچنین فاصله نداشتن از دیوار بخاطر کمبود فضا میباشد؛ زیرا این اشتباه نه تنها زیبایی مبل شما را میگیرد، بلکه فضای خانه را نامیزان و شلوغ نشان میدهد. 

اگر فضای کافی برای جایگذاری ست مبل 7 نفره، 8 نفره و یا 9 نفره مبل سلطنتی خود ندارید بهتر است نیم ست 5 یا 6 نفره تهیه کنید و در صورت کمبود نشیمن از پاف، صندلی راک و این دسته نشیمن‌های کمکی هماهنگ با مبل کمک بگیرید. 

  • شرایط نگهداری

خطرات زیادی وجود دارد که عمر طولانی مبل سلطنتی شما را تهدید میکند و تنها با مراقبت مداوم و دقیق است که میتوانید از این خطرات جلوگیری کنید.

شاید با خود تصور کنید که کاناپه‌های این سبک را میخرید و سپس در پذیرایی چیدمان کرده و فقط هر چند ماه یک بار آن را گردگیری میکنید و تمام! در صورتی که نگهداری از مبلمان چوبی به این راحتی نیست، چرا که اگر از مبل خود غافل شوید خطراتی مثل: موریانه و دیگر حشرات، رنگ پریدگی، زدگی، باد کردن، شکستگی، ترک خوردن و لکه‌های دائمی خیلی زود شکل ست سلطنتی باشکوه شما خراب کرده و غیر قابل اتفاده میکند. 

نکات نگهداری از مبل چوبی بسیار زیاد و حساس است؛ پس اگر مبل چوبی خریداری کردید بهتر است که این مقاله را نیز مطالعه کنید.

بالاخره مبل سلطنتی چیه؟

در جواب مبل سلطنتی چیست؟ گفته شد که: اولین مبل ساخته شده به شکل تکامل یافته‌تر از دوره‌ی پارینه سنگی و نیمکت‌های سفالی و چوبی ابتدایی در دوره‌ی مصر باستان برای پادشاهان بوده و سپس در دوره‌ی صفوی و قاجار با سفر رفتن پادشاهان به کشور‌های اروپایی، مبل در ایران نیز استفاده شد؛ اما تا اواخر دوره‌ی پهلوی همچنان فقط خاندان سلطنتی از مبل استفاده میکردند. مبل سلطنتی یک مبل مجلل و اعیانی میباشد که تنها با مشاهده آن متوجه حات رسمی، نمای لوکس و لاکچری و قیمت بالای کاناپه‌ها شد. این سبک مبل در ست‌های 7 نفره، 8 نفره و 9 نفره و همچنین نیم ست‌های 5 و 6 نفره توسط تولیدی ساخته و عرضه میشود که تمام این‌ها با استفاده از کاناپه‌های 3 نفره بزرگ، کاناپه تک نفره و صندلی میزبان ترکیب بندی شده‌اند و درواقع در این ست‌ها و نیم ست‌های سلطنتی از کاناپه 2 نفره استفاده نمیشود.

از ویژگی‌های اصلی در ظاهر کاناپه‌های سلطنتی میتوان به تزئینات منبت‌کاری بسیار زیاد و پرکار، ارتفاع زیاد مبل که به واسطه‌ی تاج مبل، نوع برآمده اسفنج، دسته و پایه‌های کشیده میباشد، نمای چوب طبیعی یا براق چوب، ظاهر رسمی و باشکوه و نیز نوع تاج مبل بلند و پرکار اشاره کرد. مبل سلطنتی نماد یک مبل چوبی درجه یک و اصیل است؛ زیرا در این کاناپه‌ها از مقدار خیلی زیادی چوب به کار میرود و از هیچ متریال سخت و محکم دیگری برای ساخت این مبل استفاده نمیشود. کاناپه‌های این سبک بشدت سنگین وزن هستند و مطمئن باشید برای جابجایی حتی یک کاناپه تک نفره هم نیازمند کمک چند نفر میشوید؛ اما درباره‌ی قیمت این مبلمان حتما شنیده‌اید که مبل سلطنتی جزء گران قیمت‌ترین مبلمان هستند ولی قیمت دقیق هیچ مبلی قبل از خرید به صورت دقیق مشخص نیست، چرا که قیمت نهایی مبل بستگی به جنس، مرغوبیت و مقدار استفاده از هر متریال دارد.

خرید این سبک مبل بیشتر مناسب افرادی میباشد که خانه‌ای بسیار بزرگ با سقف بلند مثل منازل دوبلکس دارند، به تاریخ و فضاهای تاریخی اصیل علاقمندند، دیگر عناصر و المان‌های منزلشان نیز به سبک سلطنتی انتخاب کرده‌اند. برای انتخاب رنگبندی مبل مجلل و تجملاتی خود میتوانید از سه دسته رنگی خنثی، گرم و سرد بهره ببرید؛ اما توجه داشته باشید که رنگ‌های فانتزی و جیغ در این سبک جایی ندارد، بلکه بهترین رنگ‌ها برای رسمی‌تر نشان دادن مبل شامل: سرمه‌ای، سبز یشمی، زرشکی تیره و رنگ‌های خنثی است. بهترین روش چیمان ست و نیم ست مبل سلطنتی اصیل، روش قرینه است به طوری که کاناپه‌های دو طرف کاناپه 3 نفره بزرگ با روبروی خود کاملا قرینه باشند و درصورت کم بودن یک کاناپه میتوان از اکسسوری‌هایی مثل میز عسلی یا گلدان کمک گرفت؛ اما روش‌های گرد و ال (L) نیز برای چیدمان این مبل مناسب است.

قیل از خرید مبل سلطنتی مدنظرتان حتما از کیفیت درجه یک تمام متریال مبل، تعداد نشیمن متناسب و داشتن شرایط نگهداری از مبل چوبی در خانه اطمینان کامل حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)