مبل سنگین وزن بخریم بهتره یا سبک؟

تصور مردم در زمان خرید مبل این است که باید «مبل سنگین بخریم که کیفیت بیشتری داشته باشد» و متاسفانه بدون درنظر گرفتن نوع مبل و علت سبک یا سنگین بودن آن مدل‌های سنگین را انتخاب کرده و به زودی پشیمان میشوند. در پاسخ به سوال مبل سنگین خوبه یا سبک؟ باید بگوییم البته که برخی مبل‌های سنگین میتوانند باکیفیت‌تر باشند، ولی به نظر شما این نوع مبلمان برای هر خانه و هر شرایطی مناسب هستند؟! یا اصلا همه‌ی مبلمان ضرورتا باید وزن زیادی داشته باشند؟! 

عوامل بسیار زیادی در سبک و سنگین بودن هر کاناپه تاثیر میگذارد و نمیتوان همه‌ی مبلمان سبک وزن بازار را نامرغوب و سنگین‌ها را درجه یک تلقی کرد. از طرفی امکان دارد به دلایلی که در ادامه اشاره میکنیم خرید ست‌هایی با کاناپه‌های وزن زیاد برای همه متناسب یا امکان پذیر نباشد و برعکس! همچنین احتمالا شما انتظارات دیگری نیز مثل: راحتی زیاد، قیمت مقرون به صرفه و … را از یک ست مبل داشته و حتی شاید اولیت‌های انتخابتان باشد؛ اما این انتظارات با وزن سنگین کاناپه تناسب نداشته باشد.

اگر شما هم دغدغه‌ی سبک یا سنگین بودن مبلمان برای سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، محل کار و … را دارید و برای انتخاب مناسب آن دچار مشکل شده‌اید، میتوانید تا انتهای این مطلب را مطالعه فرمایید؛ چرا که درباره‌ی عوامل تاثیرگذار بر وزن در هر مبل، کاربرد مبل سنگین و سبک و همچنین ارتباط وزن، قیمت و سبک هر کاناپه با یکدیگر مفصلا توضیح داده‌ایم.

 

در سوفامبل میتوانید جدیدترین مدل‌های مبل راحتی، مبل سلطنتی و سبک‌های دیگر را از تولیدی‌های مختلف خریداری کنید.

قیمت مبل راحتی قیمت مبل سلطنتی قیمت مبلمان ارزان قیمت قیمت مبلمان لاکچری

 

عوامل تاثیرگذار بر وزن کاناپه

عوال تاثیرگذار بر وزن کاناپه

پیش از این که به پاسخ سوال مبل سنگین بهتر است یا سبک؟ برسیم، ابتدا لازم است اطلاعاتی درباره‌ی علت وزن کم یا زیاد هر کاناپه داشته باشید. 

  • نوع مواد مبل

مهم‌ترین عامل در این مسئله جنس متریال به کار رفته در مبل هنگام ساخت است که همه‌ی کاناپه‌ها در هر مدل و سبکی یا چوبی هستند یا فلزی! البته فراموش نشود منظور از مبل چوبی و فلزی، قسمت پایه، دسته و تزئینات است نه کلاف مبل؛ زیرا همانطور که در مقاله‌ی مزایا و معایب مبل پایه فلزی توضیح داده شده «کلاف همه‌ی کاناپه‌ها از چوب است» و نمونه‌هایی با کلاف یا اسکلت‌بندی فلزی دیگر تولید نمیشوند.

در نتیجه جنس تمام بخش‌های یک کاناپه از جمله: پایه، دسته، کلاف، تزئینات و … ارتباط مستقیم با سبک یا سنگین بودن ست مبلمان شما دارد، ولی در هر قسمت از متن که اسم مبل چوبی یا فلزی به میان بیاید منظور کلاف داخل مبل نیست بلکه هدف ظاهر مبل است.

نه تنها نوع متریال سخت یعنی چوب و فلز در وزن تاثیر دارد، بلکه جنس اسفنج هم میتواند مقدار خیلی کمی تعیین کننده باشد؛ به طوری که برخی اسفنج‌های سفت و محکم کمی سنگین‌تر از نمونه‌های نرم هستند.

  • تعداد نشیمن و ابعاد مبل

توضیح بیشتر در خصوص این که وزن یک کاناپه دو نفره کمتر از کاناپه 3 نفره است، قطعا توضیح واضحات است؛ اما از آنجایی که ابعاد کاناپه‌هایی با تعداد نشیمن مشابه نیز ممکن است وزنی متفاوتی داشته باشد را با ذکر مثالی روشن میکنیم:

مبل تک نفره راحتی

مبل چوبی تک نفره

به طور کلی مبل‌هایی که دارای حجم بیشتری چوب باشند وزن بیشتری در مقایسه با نمونه‌هایی دارای اسفنج بسیار زیاد و همچنین مدل‌های پایه فلزی دارند، چرا که وزن چوب بیشتر از اسفنج و یک فلز باریک در پایه مبل است.

حال کاناپه تک نفره راحتی یک تکه، در تصویر بالا را مشاهده کنید و پس از آن کاناپه سلطنتی با همان نشیمن تک نفره را مشاهده و مقایسه کنید. به نظر شما وزن کدام بیشتر است؟ قطعا بلند کردن حجمه‌ای از اسفنج راحت‌تر از همان مقدار چوب است! پس کاناپه سبک سلطنتی با حجم زیاد منبت کاری بر روی چوب، وزن بیشتری دارد به قدری که جابجایی آن توسط یک نفر ممکن نیست، ولی مبل راحتی اسفنجی را به راحتی میتوان جابجا کرد!

در نتیجه نه تنها تعداد نشیمن مبل، بلکه سبک ست مبلمان و همچنین مقدار مواد به کار رفته در آن تعیین کننده وزن هستند.

  • کیفیت متریال

کیفیت مواد استفاده شده در روند ساخت، نه تنها در عمر بیشتر محصول بلکه در وزن هر کاناپه نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال: بهترین نوع چوب در صنعت مبل‌سازی «چوب درخت گردو» است که بافت ریز و منسجمی دارد و همین امر سبب میشود مقاومت عالی در برابر ریزترین برش‌ها و نقش‌نگار‌ها داشته باشد، این چوب گردو به دلیل تراکم بالا دارای وزن بسیار زیادی است و مبلمانی که با این نوع چوب ساخته میشوند نیز بسیار سنگین هستند.

بعد از چوب درخت گردو چوب‌های راش و روس جزء مرغوب‌ترین جنس‌های چوب هستند که آنها هم وزن بالایی دارند؛ اما کاناپه‌های ساخته شده با چوب توسکا، نراد و کاج وزن برخلاف مورد قبل هستند و همچنین این مبلمان عمر پایین‌تری نیز دارند؛ زیرا این جنس چوب دارای بافت درشت و تراکم کمی است.

مبل‌های چوبی باید وزن زیادی داشته باشند!

وزن مبلمان چوبی

همانطور که در بخش قبل گفته شد، هر زمان سخن از مبل‌ چوبی میشود منظور مدل‌هایی با پایه و دسته‌های چوبی است نه فلزی! اما نکته دیگر درباره‌ی مبلمان چوبی ثابت بودن متریال آنها و مقدار استفاده از چوب است. در مبل‌های زیر بیشترین موادی که استفاده میشود «چوب» است و مقدار اسفنج کاناپه‌ها خیلی کم و محدود به یک تکه باریک برای پوشش دادن نشیمن و پشتی است.

مبل سلطنتی

  • مبل استیل

مبل استیل

  • مبل کلاسیک

مبل کلاسیک

  • مبل فرانسوی

مبل کلاسیک فرانسوی

  • مبل نئو کلاسیک 

مبل نئو کلاسیک

دلیل دیگر شناخت سبک‌های بالا به مبل چوبی، محدود بودن جنس مبل است، یعنی این مدل‌ها را با هیچ متریال دیگری به جز چوب سنگین و درجه یک به همراه اسفنج مقاوم و محکم نمیتوان تولید کرد. به همین خاطر شما مبل سلطنتی یا کلاسیک پایه فلزی را در هیچ فروشگاهی نمیتوانید پیدا کنید.

این سبک‌ها دقیقا همان مبلمان سنگینی هستند که کیفیت عالی دارند و میتوانند سالیان زیادی را در خانه شما ماندگار باشند، در این مبل‌های سلطنتی، کلاسیک و … باید به وزن سنگین اهمیت داد؛ زیرا طبیعت مبلمان چوبی سنگین است، حتی به جرئت مینوان گفت: 

اگر مبل چوبی با وزن کم، اما دارای تزئینات ریز و درشت فراوان و حالت رسمی مشاهده کردید، قطعا در روند ساخت کاناپه‌های آن از چوب مقاوم و خوبی استفاده نکرده‌اند؛ پس هر چه چوب بیشتر و مبل رسمی‌تر باشد باید وزن بیشتری نیز داشته باشد. 

با همه‌ی این توضیحات لازم است اطلاع داشته باشید بخش کمی از مردم شرایط نگهداری و امکان خرید مبلمان چوبی را دارند، به دلیل این که خرید و چیدمان مبلمان چوبی نیازمند شرایط بخصوصی میباشد و این شرایط را در بخش‌های بعد کاملا بیان میکنیم.

وزن مبلمان راحتی معمولا کم است!

وزن مبلمان راحتی

در ادامه پاسخ به سوال مبل سنگین خوبه یا سبک؟ لازم به ذکر است: اگر انتظار شما از یک مبل، راحت بودن است پس نباید به دنبال وزن بالای آن باشید چون هر چقدر مقدار چوب در کاناپه بیشتر باشد از راحت بودن نشیمن و بخش‌های دیگر آن کاسته میشود؛ در واقع این اسفنج است که سبب راحت بودن ست مبلمان در هنگام نشستن و لم دادن میشود نه چوب!

در سبک راحتی ویژگی اصلی یا اولویت با نشیمن راحت برای استراحت در ساعت‌های زیاد است و از هر تزئین و خصوصیتی که مانع این راحت بودن کاناپه بشود دوری میشود؛ در اصل تمام مدل‌های سبک راحتی تنها دارای کلاف چوبی و پایه‌ای ظریف و ساده از چوب یا فلز هستند و بخش‌های دیگر تماما با اسفنج نرم و سبک با حجم خیلی زیاد پوشیده میشود پس طبیعی است که وزن سبکی هم داشته باشند، ولی مطمئنن این وزن کم به منظور بی کیفیت بودنشان نیست؛ زیرا در مبل‌های راحتی نیز از چوب درجه یک گردو، راش روس و … به کار میرود، ولی به مقدار کم و ظریف!

چه افرادی مبل سبک وزن بخرند؟

کاربرد مبل سبک وزن

با همه‌ی این نفاسیر درباره‌ی خوب و بد بودن مبل سنگین و این که چه مبل‌هایی بهتر است سنگین یا سبک باشند، قصد داریم به افرادی اشاره کنیم که شرایط لازم برای خرید مبلمان سبک وزن با اسفنج زیاد و چوب کم را دارند و بهتر است از مبل‌های چوبی سنگین استفاده نکنند.

یکی از مبل‌های بسیار محبوب و پرفروش که علاقمندان و دنبال کنندگان مبلمان و لوازم خانه حتما تا به حال نام آن را شنیده‌اند «مبل ال» است. این مبل جذاب و خاص بهترین گزینه برای خانه‌های کوچک و آپارتمانی است؛ چرا که فرم چیدمانی آن شبیه به حرف L و نشیمن ‌ها به صورت یکپارچه میباشد که همین نوع نشیمن سبب میشود تا حجم خیلی کمی از فضای خانه اشغال بشود.

البته که تشخیص مبل خوب از بد در این سبک ممکن است تا حدودی سخت‌تر از مبل‌های چوبی باشد، ولی اگر از فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید میتوانید این نگرانی را برطرف کنید که پیشنهاد ما خرید مستقیم از تولیدکنندگان معتبر قرار گرفته در سوفامبل است.

  1. اگر شما دائما در حال جابجا کردن وسایل خانه بخصوص مبلمان هستید، پس بهتر است از لوازم سبک وزن مثل مبل سبک راحتی استفاده کنید. مبل راحتی نه تنها با وزن سبکش کار شما را راحت تر میکند، بلکه با نداشتن برش‌های ریز و تزئینات پر کار، در معرض خطر شکستگی، ترک خوردگی، خط و خش کمتری قرار دارند.
  2. مبلمان اسفنجی راحت بهترین گزینه برای شمایی که در خانه اجاره‌ای ساکن هستید میباشد، زیرا در هر زمان که نیاز به اسبابکشی و نقل مکان به خانه دیگری را داشتید خیالتان از بابت وزن سبک مبل در زمان جابجا کردن راحت است.
  3. در صورتی که خانه کوچکی دارید و قصد خرید مبلی جمع و جور دارید که بسیار راحت باشد تا بتوانید از آن برای جلوی تلویزیون، گفت و گوهای خانوادگی و لم دادن پس از یک روز خسته کننده استفاده کنید، سبک راحتی در مدل‌های گوناگون و کاربردی که دارد را مدنظر داشته باشید. 

افرادی که میتوانند از مبل‌هایی با وزن زیاد استفاده کنند

کاربرد مبل سنگین وزن

همه‌ی شرایطی که در بخش قبل برای داشتن مبل راحتی اشاره شد برای مبلمان چوبی کاملا برعکس میباشد، زیرا اگر شما عادت به جابجا کردن لوازم خانه و مبلمان داشته باشید و قبل از هر ویژگی از کاناپه‌های ست مبل خود انتظار راحت بودن برای نشستن طولانی مدت داشته باشید نباید به سراغ سبک‌های سلطنتی، کلاسیک، استیل، نئو کلاسیک و … بروید. 

این سبک‌ها در مقابل سبک راحتی که متناسب با محیط صمیمی و خانوادگی و حتی بخش نشیمن خانه هستند، با ظاهری کاملا رسمی مشاهده میشوند؛ از همین جهت برای پذیرایی از میهمانان در سالن پذیرایی خانه، مکان‌های عمومی رسمی مثل هتل‌ها به کار میرود.

مبل چوبی نشیمن‌هایی اسفنجی سفت و برآمده دارد و همچنین ویژگی‌هایی مثل: ارتفاع زیاد، دسته‌های چوبی، تزئینات زیاد در بخش‌های مختلف کاناپه و … را دارا هستند، پس شما نمیتوانید از این سبک‌های مجلل و پرتجملات انتظار راحت نشستن یا لم دادن و استراحت کردن داشته باشید؛ زیرا کاناپه‌های رسمی برای ایجاد فضایی لوکس و لاکچری نشان دادن محیط طراحی شده‌اند نه راحت بودن!

اما در خصوص وزن و امکان جابجایی مبل چوبی لازم است یادآور شویم همانطور که در مقاله‌ی مبل سلطنتی چیست؟ کاملا شرح دادیم، سنگینی آنها به قدری میباشد که برای جابجا کردن یک کاناپه تک نفره سلطنتی نیازمند کمک بیش از دو نفر هستید! و جدا از این مسئله، مبل چوبی شما در زمان اسبابکشی و تغییر دکوراسیون در معرض شکستگی و ترک خوردگی بیشتری قرار میگیرد یا با برخورد به دیوار، در و … دچار خط و خش میشود.

وزن مبل تاثیر مستقیم بر قیمت آن دارد

وزن و قیمت مبلمان

در جواب مبل سنگین خوبه یا سبک؟ گفته شد که وزن هر کاناپه تنها ملاک برای کیفیت خوب یا بد آنها نیست؛ زیرا شما میتوانید مبلی کم وزن با سبک راحتی را خریداری کنید که بسیار مرغوب است و به راحتی سالیان خیلی زیادی را در خانه شما می‌ماند! البته که یک مبل سنگین وزن چوبی کیفیت بالاتری نسبت به مبل چوبی سبک دارد، زیرا در این نوع مبل‌ها بیشترین مواد به کار رفته چوب درجه یک با بافت ریز و محکم است؛ اما با همه‌ی این‌ها باید اطلاع داشت که برای خرید مبلی درجه یک با عمر طولانی باید هزینه‌ی زیادی هم پرداخت کرد، چرا که هر چه مبل باکیفیت‌تر قیمت متریال آن نیز گران قیمت‌تر است.

قیمت هیچ سبک یا مدل مبلی را نمیتوان دقیق گفت، بلکه فقط میتوانیم به صورت حدودی و کاملا میانگین اشاره کنیم که به دلیل قیمت بالاتر چوب در مقایسه با اسفنج، سبک‌هایی با چوب بیشتر که در راس آنها مبل سبک سلطنتی قرار دارد و پس از آن سبک‌های استیل، کلاسیک، نئو کلاسیک و … هستند، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مبل ال، تختخواب شو، چستر و دیگر مدل‌های سبک راحتی دارند.

در نتیجه سبک راحتی با قیمت مناسب‌تر و مبل‌های چوبی با قیمت بالاتری در بازار و نمایشگاه‌ها به فروش میرسند، ولی شما میتوانید همه‌ی این سبک‌ها را با قیمت ارزان‌تر از بازار از تولیدکنندگان سوفامبل خریداری کنید.

بالاخره مبل سنگین بخریم یا سبک؟

اغلب تصور میشود که وزن سنگین هر مبلی نشان از کیفیت بالای آن است در صورتی که اینطور نیست؛ زیرا نه تنها وزن، بلکه عواملی مثل: نوع متریال، مقدار استفاده از هر نوع مواد، کیفیت مواد به کار رفته، سبک و مدل آن و نیز تعداد نشیمن در سبک ی سنگین بودن مبل شما تاثیرگذار است. 

در بین همه مبلمان با هر مدل و سبکی متریال مشترک «چوب» و «اسفنج» است، اما نکته قابل توجه مقدار استفاده هر کدام از این مواد است که تعیین کننده سبک آنها نیز هست؛ به طوری که در سبک‌های سلطنتی، کلاسیک، نئو کلاسیک و استیل یا همان مبلمان چوبی معروف، همیشه متریال سخت چوب است و به مقدار خیلی زیادتری از اسفنج استفاده میشود. این مقدار چوب را هم در کلاف و هم در دسته‌ها، پایه‌ها، منبت‌کاری و حکاکی‌های ریز و درشت در تمام بخش‌های چوبی، تاج مبل و … مشاهده میکنید. همچنین لازم به ذکر است نوع اسفنج این سبک‌ها با اسفنج مبل راحتی متفاوت میباشد، به طوری که محکم‌تر هستند و به صورت برجسته یا قابلمه‌ای شکل روی نشیمن و پشتی کاناپه‌ها مشاهده میشوند.

برخلاف مبل‌های چوبی، در سبک راحتی بیشترین مواد استفاده شده اسفنج نرم و راحت است و تنها بخش چوبی کاناپه شامل کلاف و یک تکه ساده و باریک در پایه میباشد؛ در نتیجه این سبک راحتی نمیتواند وزن زیادی داشته باشد، ولی مطمئنن این مسئله به معنی بی کیفیت بودن مبل‌های راحتی نیست. 

در مبل راحتی هم از چوب باکیفیت مثل گردو، راش، روس و … استفاده میشود، ولی این چوب‌ها در بخش اسکلت کاناپه جای دارند و با حجم خیلی زیادی اسفنج نرم پوشش داده شده‌اند. این مبل‌های سبک وزن درجه یک که در سبک راحتی قرار دارند بهترین گزینه برای افراد اجاره نشین و نیز افرادی که عادت به تغییر دکوراسیون و جابجایی مبل دارند است؛ از طرفی اگر انتظار شما از یک کاناپه راحت بودن نشیمن میباشد پس بهترین انتخاب برای شما مدل‌های مختلف سبک راحتی و بدترین گزینه برای انتخاب شما مبل‌های چوبی هستند.

شما تنها در صورتی که جای مشخص و ثابتی برای مبل مجلل خود دارید و به دنبال تغییر دکوراسیون و همچنین اسبابکشی به منزل دیگری نیستید، میتوانید مبل چوبی بخرید؛ زیرا جابجا کردن آنها با وزن بسیار بالایی که دارند کاری خسته کننده و سخت است. فراموش نشود متریال به کار رفته در مبل نه تنها در وزن، بلکه در قیمت هر ست هم تاثیر دارد؛ به طوری که هرچه مقدار چوب بیشتر باشد قیمت هم بیشتر است. در نتیجه به صورت میانگین قیمت مبل سلطنتی، استیل، کلاسیک، نئو کلاسیک و… که به مبل چوبی معروف هستند خیلی بیشتر از مبل‌های راحتی است.

5/5 - (1 امتیاز)