انواع مبل چستر چیست؟

پس از این که فیلیپ استنهوپ سیاستمدار و نویسنده در قرن 18 خواست که مبلی برای او بسازند تا زمان نشستن روی آن لباس‌هایش چروک نشود، مبلی با دوخت فرو رفته خاص دریافت کرد که «مبل چستر فیلد» نام داشت. سازندگان محصول ادعا داشتند لمسه دوزی به کار رفته در مبل از چروک شدن لباس شما جلوگیری میکند؛ اما هنوز هم اختلاف نظر‌هایی درباره‌ی این که ادعای سازندگان و طراحان لمسه دوزی و کاناپه چستر چقدر درست است وجود دارد، ولی نکته ثابت شده درباره‌ی این مبلمان ظاهر بشدت لوکس و رسمی آنها و قابلیت کاربرد در هر نوع دکوراسیونی است. امروزه مبل‌های چستر نیز مانند همه‌ی سبک‌های دیگر به شکلی تکامل یافته‌تر و متنوع‌تر توسط تولیدی‌ها گوناگون سراسر کشور بر اساس نیاز مردم ساخته و عرضه میشوند در نتیجه تصمیم داریم در این متن به معرفی انواع مبل چستر بپردازیم.

قبل از هر چیز بهتر است درباره‌ی این نوع دوخت جذاب که خصوصیت اصلی مبل چستر است توضیح دهیم که لمسه دوزی جزء دوخت‌های زینتی بسیار گران قیمت و سخت است که با استفاده از دست بر روی بخش‌های اسفنجی مبل با فشار زیاد کار میشود؛ از طرفی ظاهر دوخت لمسه از دور به صورت لوزی‌های منظم و برجسته است و همین نوع دوخت و نمای لوزی شکل متمایز است که سبب رسمی نشان دادن کاناپه میشود.

مبل چستر

از ویژگی‌های این مدل، نوع ویژه طراحی آن میباشد که به جرئت میتوان گفت با هر سلیقه‌ای هماهنگ است و کمتر کسی پیدا میشود که به مبل چستر علاقه نداشته باشد؛ چرا که مبل چستر با داشتن دوخت تزئینی، شکل ساده و بدون تجملاتی دارد.

مبل فیلیپ استنهوپ از نظر ظاهری دارای ویژگی‌هایی مثل:

  1. لمسه دوزی در تمام بخش‌ها
  2. دسته‌های بلند به صورت هلزونی رو به بیرون
  3. پشتی‌های کم ارتفاع و همسطح با دسته مبل
  4. نشیمن کم ارتفاع 
  5. پایه‌های چوبی خیلی کوتاه 

بود که تا این زمان هم هیچ تغییری در این شکل ظاهری مبل اصیل ایجاد نشده؛ اما در کنار آن میتوان مبل چستر در سبک‌های دیگر را نیز مشاهده کرد مبل چستر سلطنتی، کلاسیک، مدرن، ال، تختخواب شو و … که در ادامه به آنها میپردازیم.

 

در سوفامبل میتوان انواع مبل، میز ناهار خوری، سرویس خواب، پاف و محصولات دیگر را با دوخت چستر از تولیدی‌ها خریداری کرد.

قیمت پاف قیمت مبل چستر قیمت سرویس خواب قیمت میز ناهار خوری

 

یک مبل اصیل چستر به سبک راحتی است!

مبل چستر راحتی

در ابتدای ساخت مبل چستر، برای پر کردن مبل، از موی اسب استفاده میشده و کاور مبل از چرم ضخیم درجه یک براق بوده که البته این موی اسب باعث نشیمن سفت و سخت کاناپه‌ها و مهم‌تر از همه بالارفتن قیمت مبل چستر میشده؛ اما با گذشت زمان یا تقریبا در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا مواد داخلی مبل چستر تغییر کرد؛ به طوری که موی اسب جای خود را به اسفنج‌های نرم داد و سپس مبل راحتی چستر ایجاد شد ولی همچنان مبل چستر در بازار جزء مدل‌های قیمتی و ارزشمند است.

با این که در حال حاضر به هر مبل دارای لمسه دوزی در هر مدل و سبکی مبل چستر میگویند، اما همچنان مبل چستر اصیل را با سبک راحتی همان خصوصیات اولیه که در مبل چستر فیلد مشاهده میشد میشناسند. در اصل مبلمان چستر در دسته ملبل‌های سبک راحتی قرا دارد، زیرا خصوصیات مشترک زیادی با دیگر مدل‌های این سبک دارد مثل: 

  1. نشیمن کم ارتفاع
  2. پشتی کوتاه
  3. دسته‌های اسفنجی نرم
  4. نشیمن راحت
  5. پایه کوتاه

از همین جهت به جز مبل اصیل راحتی چستر مدل‌های ال و تختخواب شو آن نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و در تنوع بسیار زیادی متناسب با هر متراژ خانه‌ای در تولیدی‌ها ساخته میشود.

اطمینان داشته باشید مبل راحتی چستر در شکل اصلی خود، هیچ وقت قدیمی یا خسته کننده نمیشود و اگر سالیان سال هم بگذرد همچنان مطابق مد و سلیقه مردم است. امکان دارد به کار بردن لمسه دوزی یا دوخت چستر در سبک‌های دیگر شما را پس از مدتی خسته کند که آن هم بخاطر عواملی از جمله رنگ جیغ پارچه مبلی، تزئینات زیاد و … میباشد نه نوع دوخت آن؛ اما مبل راحتی چستر اصیل با خصوصیات ذکر شده در بالا به هیچ عنوان باعث خسته و دلزدگی شما نمیشود حتی اگر هر روز و هر دقیقه جلوی چشم باشد!.

نکته حائز اهمیت در خصوص کاربرد دوخت زینتی لمسه برای مبلمان و دیگر لوازم از جمله صندلی‌های میز ناهار خوری، سرویس خواب، پاف و … «قابل استفاده نبودن در سبک مینیمال» است. شما میتوانید مبلمان و دیگر وسایل تزئین شده با این نوع دوخت را در هر متراژ و سبک محیطی استفاده کنید بجز دکوراسیون چیدمان شده به صورت مینیمال؛ زیرا در این دکوراسیون اولویت با ساده بودن هر قسمت محیط است و از هر گونه تزئینی که سبب جلب توجه باشد دوری میشود. 

در نتیجه به جز سبک مینیمال میتوانید برای هر نوع مبلی و هر سبک و متراژی از خانه، محل کار و … مبل چستر خود را استفاده کنید.

 

مقاله پیشنهادی: مبل چستر بخریم یا سلطنتی؟

 

مبل چستر سلطنتی دارای خصوصیات اصلی مبل سلطنتی و راحتی میباشد

مبل چستر سلطنتی

شاید ترکیب مبل سلطنتی با مبل راحتی چستر بخاطر تفاوت‌های زیادی که با هم دارند کمی به دور از تصور باشد، ولی از آنجایی که مبل‌های چستر هم مانند کاناپه‌های سبک سلطنتی ظاهر رسمی دارند میتوان شاهد کاناپه سلطنتی چستر شیک و جذابی شد که به شکل زیر است:

مبل سلطنتی چستر

در مبل سلطنتی چستر معمولا از دوخت لمسه کمتری استفاده میشود به طوری که در کنار آن از دوخت ساده هم بهره برده میشود؛ اما این که کدام قسمت را ساده و کدام قسمت را چستر در نظر داشته باشید کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. مثال: 

  • بخش پشتی، دسته‌ها و قسمت بیرونی کاناپه با دوخت چستر و بخش نشیمن با دوخت ساده
  • تنها پشتی و بخش بیرونی مبل از لمسه دوزی و باقی قسمت‌ها ساده
  • دوخت چستر فقط برای اسفنج نشیمن و باقی قسمت‌ها ساده

در این کاناپه‌های بسیار لوکس و جذاب، تغییری در مقدار حجم تزئینات منبت و نقش و نگاره‌های شلوغ سبک سلطنتی ایجاد نمیشود و همه‌ی خصوصیات این سبک از جمله:

  1. ارتفاع زیاد نشیمن
  2. وزن و قیمت بسیار زیاد
  3. تاج مبل بلند و پرکار

و …  به خوبی حفط میشود، اما تنها تفاوت این نوع کاناپه با یک مبل سلطنتی معمولی در داشتن دوخت چستر و اسفنج‌های کمی نرم‌تر است. البته منظور از اسفنج کمی نرم‌تر اسفنجی مشابه مبلمان سبک راحتی نیست، بلکه برای کاناپه چستر سلطنتی نوع اسفنج تا حدی انتخاب میشود تا بتوان این نوع دوخت را بر روی آن ایجاد کرد!

برای کاور یا روکش کردن مبل سلطنتی با دوخت چستر میتوان انواع پارچه مبلی مرغوب ساده یا طرحدار و یا حتی ترکیبی را انتخاب کنید مثل:

  • مخمل
  • شانل 
  • پارچه‌های زری دار و نقره کوب
  • جاسمین و …

مانعی برای داشتن مبل سلطنتی چرم نیست، ولی باید در نظر داشته باشید که تنوع رنگی چرم محدود به رنگ قرمز تیره، مشکی، قهوه‌ای عسلی و سفید است و کاملا ساده و بدون هیچ طرحی میباشند.

اصلی‌ترین مزایای دوخت چستر در کاناپه سلطنتی «نمای گران قیمت و لوکس» بیشتر است، اما بهتر است از معایب آن نیز غافل نشویم.

همانطور که مطلع هستید، سبک سلطنتی به خودی خود دارای کاناپه‌های شلوغ و پر زرق و برق است که به دلیل داشتن پارچه مبلی طرحدار، چوب‌های براق یا متالیک و تزئینات زیاد بر روی چوب است و این خصوصیات میتواند فضای خانه را بهم ریخته و حتی کوچکتر نشان بدهد، اما توجه داشته باشید اضافه کردن دوخت چستر در کاناپه سلطنتی میتواند تا حد زیادی مبل شما را شلوغ‌تر از آنچه هست بکند.

ظاهر مبل چستر کلاسیک بسیار شیک و متمایز است

مبل چستر کلاسیک

مبلمان کلاسیک به صورت پیش فرض بسیار ظریف و خوش تراش هستند و در آنها اسفنج‌های نرم و راحتی به کار میرود تا همزمان برای استفاده روزمره و پذیرایی از میهمانان رسمی مناسب باشد، اما این که ظاهر مبل کلاسیک چقدر رسمی‌تر یا ساده و راحتی‌تر باشد کاملا به سلیقه و شرایط زندگی شما بستگی دارد.

شما میتوانید مبل کلاسیک خود را با دوخت‌های گران قیمت در بخش‌های دلخواه، پارچه‌های گران قیمت طرحدار و تزئینات بیشتر انتخاب کرده تا ظاهری مجلل و اعیانی‌تر داشته باشد و یا برخلاف آن از دوخت ساده، پارچه مبلی مات و بدون طرح، و تزئینات خیلی کم استفاده کنید.

 اما مبل چستر کلاسیک به مبلی گفته میشود ظاهری مشابه یک مبل کلاسیک معمولی همراه با دوخت زیبای چستر را داشته باشد، البته تولیدکنندگان این مبل را به دو صورت طراحی و تولید میکنند که به شرح زیر است:

مبل کلاسیک چستر

این مدل بیشتر مناسب منازلی میباشد که به یک مبل چستر راحتی نیاز دارند، اما نمای رسمی و ظریف مبل نیز برای آنها مهم است. در این کاناپه بخش بالایی که شامل: دسته‌های بلند هلزونی و اسفنجی، پشتی کم ارتفاع همسطح با دسته‌ها، اسفنج نشیمن ضخیم و نرم میشود کاملا مشابه با یک مبل چستر راحتی است، ولی در قسمت پایه‌ها و کفی کاناپه نمایی از مبل کلاسیک فرانسوی طراحی شده؛ به طوری که پایه‌ها به صورت شمشیری یا فرانسوی است، خط موجدار و خوش تراش در قسمت کفی و برش‌های بسیار ظریف به صورت تند و کند به همراه نقوش پیچیده ریزی بر روی چوب مبل میباشد.

ست‌های 8 نفره و 9 نفره چستر کلاسیک نسبت به دیگر مبل‌های کلاسیک کاملا متفاوت هستند، زیرا اغلب یکی از کاناپه‌های 3 نفره به این صورت و دیگری را یک کاناپه کلاسیک معمولی قرار میدهند که این نوع ترکیب بندی بشدت پرطرفدار و جذاب است و امروزه بسیار ترند شده است.

مبل چستر کلاسیک

نمونه‌های دیگر برای مبل کلاسیک چستر، مانند نمونه قرار داده شده در بالا استفاده از لمسه دوزی بر روی قسمت پشتی یا اسفنج نشیمن یا هر دو بخش کاناپه کلاسیک است؛ یعنی در واقع شکل کلی و خصوصیات ست مبل شما هیچ تفاوتی با یک ست کلاسیک عادی ندارد، فقط نوع دوخت قسمت‌های دلخواهتان لمسه دوزی است.

اگر قصد دارید ست مبل کلاسیک چستر خود را برای پذیرایی یا محیطی خیلی کوچک مثل منازل آپارتمانی به کار ببرید، ترجیحا از این نمونه استفاده کنید زیرا در مدل بالا حجم کاناپه بیشتر است و چیدمان آن برایتان کمی سخت میشود. جدا از چیدمان سخت، شکل هلزونی و ضخیم دسته مبل و مقدار زیاد اسفنج در این مدل قطعا فضای زیادی از خانه کوچک را اشغال میکند.

مبل‌های چستر مدرن، جدیدتر از دیگر مبل‌های چستر هستند

مبل چستر مدرن

در ادامه موضوع انواع مبل چستر درباره‌ی مبلمان مدرنی توضیح میدهیم که طبق روال همیشه خارج از قواعد و قوانین هر سبکی و مدلی هستند و البته که این از خصوصیات اصلی و بارز مبل‌های مدرن است.

از دیگر ویژگی‌ها با در اصل مشخصه اصلی یک مبل مدرن «عناصر فلزی» به جای چوب است. یعنی در این مدل مبل چستر بجای بخش‌های چوبی از جمله پایه‌ها و برش‌هایی که گاهی در بدنه مشاهده میشود از فلز‌های براق یا مات در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، سفید و مشکی بکار رفته است. 

همچنین این پایه‌های فلزی از نظر طرح و فرم با پایه‌های چوبی متفاوتند و میتوان در ارتفاع کم یا زیاد و حتی گاهی به صورت نواری در زیر مبل مشاهده شوند.

مبل چستر مدرن

طراحی برخلاف اصول و قوانین در مبل چستر مدرن به پایه‌های فلزی به جای چوب منتهی نمیشود، بلکه گاهی شاهد پشتی‌های بلند‌تر، دسته‌هایی با حجم خیلی زیاد اسفنج (مانند تصویر بالا) و فرم‌های کاملا نوین نیز هستیم که خوشبختانه به خوبی مورد استقبال قرار میگیرد.

پرفروش‌ترین مبل چستر مدل ال است

مبل چستر ال

مبل‌های ال و چستر بخاطر داشتن ویژگی‌های منحصر به فردشان همیشه پرفروش و محبوب بوده و هستند، ولی مبل ال چستر که از ترکیب خصوصیات این دو با هم به صورتی که بر روی کاناپه‌های یکپارچه L شکل، لمسه دوزی‌های زیبایی کار شده، امروزه جزء معروف‌ترین مبلمان بازار میباشند؛ زیرا این نوع مبل با ظاهری بسیار شیک و رسمی و در عین حال نشیمنی فوق‌العاده راحت ساخته میشود تا در سالن پذیرایی برای میزبانی از میهمانان و نیز استفاده روزمره کاربرد داشته باشد.

مبل چستر ال بهترین انتخاب برای چیدمان در گوشه‌های 90 درجه خالی منازل و افرادی که فضای کمی برای مبل دارند میباشد، همچنین راحتی بسیار زیاد این نوع مبل سبب شده تا بتوانید مبل ال چستر خود را برای جلوی تلویزیون، گوشه اتاق خوابی بزرگ، در اتاق نشیمن برای گفت و گوی خانوادگی و دورهمی‌های صمیمی استفاده کنید.

قرار دادن مکانیزم تاشو در مبل‌های چستر

مبل تختخواب شو چستر

مبل تختخواب شو چستر به شکل یک مبل راحتی معمولی ساخته میشود که تولیدی مکانیزم تاشو یا تختخواب شو را در یکی از قسمت‌های نشیمن، دسته‌ها یا پشتی تعبیه میکند؛ در واقع این قابلیت در تاشو به شما امکان استفاده از محصول هم به صورت مبل راحتی و هم تختخواب را در زمان مورد نیاز میدهد.

در صورتی که این مکانیز یا قابلیت در قسمت پشتی کاناپه قرار بگیرد، معمولا پشتی مبل را با ارتفاع بیشتر طراحی میکنند تا برای استفاده در حالت تختخواب، طول بیشتر داشته باشد.

شکل‌های مختلفی برای تبدیل مبل راحتی چستر به تختخواب وجود دارد و هر تولیدکننده این مکانیزم را به یک شکل طراحی و در مبل جایگذاری میکند.

مبل تختخواب شو چستر

مکانیزم تاشو میتواند در مدل‌های مختلف مبل راحتی چستر مثل مبل ال و انواع طرح‌های مبل مدرن جایگذاری بشوند و با پایه چوبی یا فلزی به درخوایت مشتری ساخته شود، اما نکته حائز اهمیت درباره مبل چستر تختخواب شو جنس کلاف آنهاست! زیرا اغلب کاناپه‌های تختخواب شو کلاف و مکانیزم تاشو فلزی دارند. 

استفاده از چوب در مبل تختخواب شو میتواند خطر شکستگی را بالا ببرد و از همین رو تنها برای این مدل‌ها که نیاز به تحمل وزن بالا و استحکام زیاد دارند، کلاف یا اسکلت بندی فلزی استفاده میشود.

مبل‌های تختخواب شو چستر را میتوان در پذیرایی، اتاق میهمان، اتاق نشیمن و … چیدمان کرد و حتی در صورتی که اتاق میهمان ندارید این مبل میتواند نیاز خانه شما را از اتاق میهمان برطرف کند.

مبل شزلون چستر را در هر سبکی که بخواهید میتوانید داشته باشید

مبل چستر شزلون

اگر به مبل‌های جدید و خاص که مطابق مد هستند علاقمند هستید به شما یک مبل شزلون چستر را پیشنهاد میدهیم؛ زیرا همانطور که در مقاله مبل شزلون چیست؟ توضیح دادیم، این مبل چستر جدید در واقع یک کاناپه یک نفره راحتی است که بلندی آن به اندازه یک کاناپه 3 نفره میباشد؛ چرا که مبل شزلون طوری طراحی شده تا مخصوص استراحت کردن یک نفر در حالتی بین نشسته و خوابیده باشد. 

در گذشته به شزلون‌ها، صندلی راحتی اشرافی هم گفته میشد، زیرا هدف از طراحی و ساخت این مبل‌ها ایجاد راحتی هر چه بیشتر برای پادشاهان و خاندان سلطنتی بوده است.

مبل شزلون را با هر نوع دوختی میتوانید داشته باشید، اما مبل چستر شزلون نمای فوق‌العاده زیباتری دارد. در بخش قبل به مبل چستر در سبک‌های مختلف اشاره کردیم و از آنجایی که شزلون‌ها یک کاناپه مستقل هستند و خود در سبک‌ها و فرم‌های متفاوتی تولید میشوند، پس شما میتوانید مبل شزلون خود را به صورت شزلون چستر مدرن، سلطنتی، کلاسیک، راحتی و … داشته باشید.

بهترین نقطه خانه برای چیدمان شزلون چستر در کنار ست مبلمان چستر است، ولی اتاق نشیمن، اتاق کار، کتابخانه، راهرو‌های پهن و حتی گوشه‌های دنج خانه نیز جای خوبی برای این مبل تک نفره میباشد.

بالاخره چند مدل مبل چستر داریم؟

مبل چستر یا چستر فیلد، اولین بار در قرن 18 برای نویسنده و سیایتمدار انگلیسی بنام فیلیپ استنهوپ ساخته شد که به دنبال کاناپه‌ای بود تا در زمان نشستن لباس را چروک نکند. البته هنوز هم صحیح یا غلط بودن این ادعای سازنده مبل چستر ثابت نشده و اختلاف نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد؛ اما قطعا امروزه مبل چستر تبدیل به یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین مبلمان بازار شده است.

شکل اصلی و اولیه مبل چستر به صورت کم ارتفاع، دسته‌های بلند و هلزونی شکل، پشتی کم ارتفاع و همسطح با دسته مبل، نشیمن نرم و راحت و پایه‌های خیلی کوتاه ساده میباشد یا در واقع میتوان گفت مبل چستر اصیل در سبک راحتی قرار دارد، ولی امروزه با تولید بیشمار مبل در سبک، رنگ، مدل و … انواع مبل چستر نیز ساخته شده است به طوری که میتوان مبل چستر سلطنتی، مبل چستر کلاسیک، مبل چستر مدرن، مبل چستر ال، مبل چستر تختخواب شو و … را مشاهده و خریداری کرد.

سبک سلطنتی این مبل به شکل یک کاناپه سلطنتی عادی میباشد که لمسه دوزی‌های زیبایی در قسمت نشیمن، پشتی، دسته‌ها، بخش‌های بیرونی یا هر بخش از کاناپه به سلیقه شما کار شده است و از نظر ظاهری به جز اضافه شدن این نوع دوخت مخصوص چستر، تفاوت دیگری با مبل سلطنتی ندارد.

مبل کلاسیک چستر به دو شکل طراحی و ساخته میشود که در مدل اول فقط دوخت لمسه به کاناپه کلاسیک اضافه میشود ولی در نمونه دیگر که طرفداران بیشتری دارد، قسمت بالایی کاناپه به صورت یک مبل چستر اصیل با دسته هلزونی بلند و اسفنجی، پشتی کوتاه و نشیمن نرم و راحت است و در قسمت پایین مبل شاهد پایه‌های چوبی شمشیری یا فرانسوی هستید؛ در اصل شما کاناپه‌ای با نشیمن چستر و پایه‌ی کلاسیک فرانسوی دارید.

مبل کلاسیک چستر همانند دیگر مبل‌های مدرن با فرم‌های متفاوت و خاصی که خلاف قواعد و قوانین است ساخته شده و در هر روزه با مدل‌های جدیدتری شما را شگفت زده میکند؛ اما توجه داشته باشید که از مشخصه اصلی این مبلمان چستر مدرن، پایه و تزئینات فلزی است.

مبل چستر ال و مبل تختخواب شو چستر نیز دقیقا همانند دیگر سبک‌ها از ترکیب خصوصیات اصلی مبل ال و چستر که در مدل ال شامل: فرم L شکل و نشیمن به هم چسبیده میشود و در مبل تختخواب شو منظور همان مکانیزم تاشو یا تختخواب شو است با نوع دوخت مبلمان چستر تشکیل میشود. یعنی مبل ال و تختخواب شو چستر به شکل یک مبل راحتی طبق روال دیگر مبلمان راحتی ال و تختخواب شو هستند که دارای لمسه دوزی در بخش‌های مختلف میباشند.

5/5 - (1 امتیاز)