چرا انتخاب بهترین چوب برای مبل کلاسیک مهم است؟ 

در مبل کلاسیک (بر خلاف مبل راحتی) از چوب بسیار بیشتری تشکیل شده است و بیش از 60% مبل کلاسیک را چوب و مابقی را پارچه، اسفنج، فوم و … تکشیل داده است. به همین خاطر انتخاب بهترین چوب مبل کلاسیک و استیل در هنگام خرید بسیار مهم بوده و یکی از فاکتورهای مهمی است که  باید به آن توجه کرد. در این مقاله قصد داریم تا انواع چوب مبل کلاسیک را معرفی کنیم  و مزایا و معایب هر کدام از این چوب ها را صرفا در صنعت مبلمان  و فقط در سبک مبلمان کلاسیک، استیل و سلطنتی بررسی کنیم تا شما عزیزان قبل از خرید با تمام چوب هایی که در مبلمان استیل و کلاسیک استفاده میشود آشنا شوید و بتوانید بر اساس  نیاز، بودجه و دکوراسیون خود انتخاب کنید که کدام نوع چوب مبل کلاسیک یا استیل برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.

همانطور که گفته شده نوع چوب به کار رفته در مبل کلاسیک و استیل به خاطر نوع ساخت و نوع طراحی  اهمیت زیادی دارد چرا که در این نوع مبلمان از منبت کاری بیشتری استفاده میشود، مقدار فوم و اسفنج کم به کار گرفته شده است پس بیشتر وزن افراد را چوب تحمل میکند،  از سوی دیگر بخش زیادی از طراحی و نمای مبل استیل و کلاسیک از چوب تشکیل شده است پس  این امر که چوب چطور منبت و طراحی شده، رنگ را چطور به خود گرفته و  در طولانی مدت چطور کیفیت خود را حفظ میکند بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که برای مبل کلاسیک و استیل میتوان چوب‌های بسیار زیادی را استفاده کرد اما در این مقاله چوب هایی که در بازار ایران مورد استفاده قرار میگرد را معرفی میکنیم و به بررسی آنها خواهیم پرداخت. به طور کلی انتخاب بهترین چوب مبل کلاسیک و استیل  به مواردی چون متریالی که تولیدکننده استفاده میکند،  مقدار بودجه‌ای که شما هزینه میکنید، میزان و نوع استفاده‌ای که از مبل کلاسیک یا استیل دارید و … بستگی دارد.

شما میتوانید مبلمان خود را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنید!

خرید مبلمان چستر خرید مبلمان استیل خرید مبلمان کلاسیک خرید مبلمان فرانسوی

 

نکات انتخاب بهترین چوب مبل کلاسیک

مواردی که پس از مطالعه این مقاله خواهیم آموخت

  1. انواع چوب مبلمان کلاسیک و استیل در بازار ایران
  2. مزایا و معایب هر کدام  از چوب‌ها
  3. انواع چوب از لحاظ سختی و نرمی
  4. بررسی چوب ها از لحاظ استقامت
  5. بررسی چوب ها از لحاظ رنگ و رنگ پذیری
  6. بررسی چوب ها از لحاظ قیمت
  7. روش نگهداری
  8. نظرات تولیدکنندگان در باره‌ی انتخاب بهترین چوب مبلمان کلاسیک
  9. نتیجه گیری  اینکه برای خرید، چه چوبی را انتخاب کنیم

 

انواع چوب مبلمان کلاسیک و استیل

انواع چوب مبل کلاسیک و استیل

در بازار ایران برای  تولید مبل کلاسیک از  5 نوع چوب استفاده میشود که شامل چوب راش، گردو، توسکا، بلوط،  نراد و سفید است. در ادامه به بررسی هرکدام از این چوب ها خواهیم پرداخت تا معایب و مزایا هرکدام را از لحاظ سفتی و نرمی، میزان مقاومت، قیمت، برش کاری و منبت کاری، بافت چوب،  کارایی، نحوه نگهداری، رنگ و رنگپذیری و … هرکدام را  بهتر بشناسیم.

 

1- چوب راش 

چوب راش مبلمان استیل و کلاسیک

مشخصات کلی:

یکی از بهترین انتخاب هایی که میتوان برای چوب مبل استیل یا کلاسیک داشت، چوب راش است. این چوب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و دارای رنگ پذیری خوبی است. مقاومت بالای این چوب باعث میشود تا در استفاده‌ی طولانی مدت از مبل کلاسیک این چوب آسیبی نبیند و  مبل شما همانند روز اول کارایی خود را حفظ کند.

رنگپذیزی مناسب این چوب باعث میشود تا شما هر رنگ دلخواهی که مد نظر دارید را بر روی چوب پیاده سازی کنید و چوب راش میتواند مدت زمان بسیار طولانی این رنگ را جذب کند و مدت ها با همان کیفیت روز اول نگهداری کند.

چوب راش به طور کلی مدت زمان  کمتری نسبت به سایر چوب ها نیاز دارد تا خشک شود. خشک شدن سریعتر چوب باعث میشود که کیفیت و دوام چوب بالاتر بود (هر چقدر مدت زمان خشک شدن چوب بالاتر باشد و چوب در مدت زمان بیشتری خشک شود استحکام، مقاومت و سختی چوب کمتر میشود.)

از سوی دیگر چوب راش علاوه بر استحکام و مقاومت بالا دارای انعطاف پذیری و تورق خیلی مناسبی است. این انعطاف پذیری  باعث میشود که منبت کاری و طرح های مبلمان کلاسیک بسیار با کیفیت بر روی چوب براش پیاده سازی شود و حتی ظریفترین طرح‌ها هم بر روی این چوب پیاده سازی میشود.

همانطور که گفته شده این چوب از مقاومت بالایی برخودار است. این مقاومت باعث میشود تا چوب راش در مقابل موریانه و حشرات خیلی خیلی مقاوم باشد و آسیبی نبیند. اما چوب راش به نسبت سایر چوب ها جذب رطوبت بالاتری دارد، پس اگر محل زندگی شما در شهرهای پر رطوبت (مانند شمال یا جنوب) ایران است بهتر است از چوب راش استفاده نکنید و به سراغ چوب گردو  و یا توسکا بروید که جذب رطوبت بسیار پایینتر دارند و در مقابل رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند.

انواع چوب راش:

از لحاظ مکان رویش چوب راشی که در ایران استفاده میشود به 3 دسته کلی تقسیم میشوند. 1- چوب راش ایرانی 2- چوب راش گرجستانی 3- چوب راش ترکیه

در سالیان اخیر قطع و  تورق چوب راش در ایران ممنوع شده و دیگر این چوب در صنعت مبلمان استفاده نمیشود و در بازار پیدا نمیشود، پس به بررسی  چوب راش ایرانی در زمینه‌ی مبلمان کلاسیک نخواهیم پرداخت. هرچند که کیفیت چوب گرجستان و ترکیه به خاطر تکنولوژی های فراوری چوب از چوب راش ایرانی بسیار بهتر هستند. به دلیل وارداتی بودن این چوب همزمان با نوسانات دلار و تورم قیمت چوب راش نیز بالاتر میرود و قیمت خود را با دلار وقف میدهد به همین دلیل تولیدکنندگان مبل کلاسیکی که از چوب راش استفاده میکنند بعد از افزایش قیمت دلار افزایش نرخ محصول دارند اما تولیدکنندگانی که از چوب وارداتی استفاده نمیکنند خیلی نواسان قیمت نخواهند داشت.

اما در مقایسه چوب راش گرجستان و چوب راش ترکیه باید بگوییم که چوب  راش  گرجستان  دارای بافت سختی است و مقاومت بیشتری نسبت به چوب راش ترکیه ای دارد. اما به طور کلی تفاوت خیلی زیادی بین چوب راش گرجستان و ترکیه وجود نداشته و انتخاب هر کدام برای طولانی مدت برای شما مشکلی ایجاد نمیکند و  هر دو از چوب های بسیار خوب در زمینه صنعت مبلمان هستند و در بسیاری از موارد چوب راش ترکیه‌ای که در ایران وجود دارد همان چوب راش گرجستان است که وارد کشور ترکیه میشود، فراوری و تورق میشوند و سپس با اسم چوب راش ترکیه وارد بازار ایران میشوند.

مزایای چوب راش

مزایا

  • مقاومت بسیار بالا
  • رنگپذیری عالی
  • یکدست و بدون خوردگی
  • مقاومت در مقابل حشرات و قارچ
  • نرم بودن در مقابل طرح و منبت کاری
  • خشک شدن سریع چوپ
  • مقاومت بسیار مناسب در مقابل خط و خش و ضربه

معایب

  • رطوبت پذیری بسیار بالا نسبت به سایر چوب ها
  • قیمت به نسبت بالاتر

نگهداری:

در بحث نگهداری چوب راش مورد خاصی نیست که تنها مربوط به این چوب باشد، نخوردن ضربه محکم، اثابت نکردن اجسام نوک تیز، عدم پاشش آب زیاد بر روی چوب و … جزء موارد نگهداری است که باید رعایت شود اما در مورد چوب یکی از مواردی که بسیار باید حساس بود عدم قرارگیری در محیط مرطوب و عدم برخورد آب زیاد با چوب است که باید به خوبی رعایت شود.

2- چوب گردو

چوب گردو مبل کلاسیک و استیل

مشخصات کلی:

چوب گردو را میتوان به  عنوان دومین چوب  محبوب در انواع بهترین چوب مبل کلاسیک نام برد.  چوب گردو دارای  زیبایی و طراوت خاصی  است و به معنای واقعی حس چوب را  القا میکند. بر خلاق چوب راش، چوب گردو تماما در ایران فراوری میشود و به همین خاطر تولیدکنندگانی که از چوب گردو استفاده میکنند کمتر درگیر نواسانت قیمت چوب میشوند.

درست است که چوب گردو در ایران تولید میشود اما نحوه خشک شدن آن نیز بسیار بسیار مهم است. یعنی ممکن است چوب گردو در بازار با 10 نوع قیمت به فروش برسد. اختلاف قیمت  این چوب ها بستگی زیادی به نوع فرآوری، خشک شدن و برش خوردن دارد. به عنوان مثال چوب هایی که به صورت صنعتی خشک میشوند مقاومت  بهتری نسبت به چوب هایی که در هوای آزاد خشک میشوند دارند. از سوی دیگر چوب هایی که در هوای آزاد خشک میشوند حس و طراوت چوبی خود را حفظ میکنند.  یکی دیگر از معیارهایی که در قیمت چوب گردو تاثیر مستقیم دارد سن درخت است.

هرچه سن درخت گردو بیشتر باشد، چوب آن دارای مقاومت بیشتری است. در زمینه‌ی رنگ و نقش هم هر چقدر که سن درخت گردو بالاتر باشد رنگ قهوه‌ای و دارای نقش و نگارهای بیشتری است و در سمت مقابل هرچقدر سن درخت گردو کمتر باشد رنگ روشن تری داشته و نقش و نگار بسیار کمتری دارد. پس قیمت چوب درخت های گردوی سن بالاتر گرانتر بوده و مستقیما بر روی قیمت مبلمان کلاسیکی که از چوب گردو استفاده میکنند تاثیر گذار خواهد بود.

چوب گردو  از مقاومت به نسبت خوبی برخوردار است اما نه به اندازه‌ی چوب راش! پس اگر مقاومت برای شما مهم تر از هر گزینه‌ی دیگری است انتخاب چوب راش میتواند برای شما بهتر باشد. اما از سوی دیگر چوب گردو جزء چوب‌های سبک شمرده میشود و حتی با اینکه مقاومت خوبی دارد اما وزن سبکی دارد. پس اگر شما جزء افرادی هستین که دکوراسیون مبلمان و منزل خود را زیاد تغییر میدهید و یا جا به جایی دارید و وزن مبلمان برای شما مهم است، مبل کلاسیک ساخته شده از چوب گردو انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

مبل کلاسیک برای خانه های کوچک

اما در نظر داشته باشید هنگام جا به جایی مبلمان های کلاسیکی که از چوب گردو ساخته شده اند باید دقت بیشتری نسبت به چوب راش به کار برده شود چرا که احتمال شکستگی کمی بالاتر از چوب راش است.

از سوی دیگر چوب گردو نسبت به چوب راش رطوبت کمتری جذب میکند و انتخاب بسیار بهتری برای شهرهای پر رطوبت خواهد بود.

قیمت چوب گردو به دلیل وارداتی نبودن، قیمت  پاینتری نسبت به چوب راش داشته اما به نسبت چوبی مثل توسکا قیمت بالاتری دارد. از سوی دیگر از آنجایی که وابستگی مستقیمی به نرخ ارز ندارد  پس به نسبت چوب راش کمتر دچار نوسانات قیمت می‌شود.

مزایای چوب گردو

مزایا:

  • مقاومت مناسب و بالا
  • مقاومت بیشتر در مقابل رطوبت
  • سبک بودن
  • زیبایی و طراوت بسیار بالای چوب
  • وزن بسیار سبک

معایب: 

  • شکنندگی چوب
  • قیمت نسبتا بالا

نگهداری:

در بحث نگهداری چوب گردو در صنعت مبلمان موارد خاصی نیست که تنها مختص به چوب گردو باشد و باید مواردی که برای تمام چوب ها رعایت میشود در نگهداری چوب گردو نیز رعایت گردد. مواردی چون عدم برخورد با اشیای خیلی تیز، عدم اثابت ضربه های سنگین و …. .

 

3- چوب توسکا

چوب توسکا مبل کلاسیک

مشخصات کلی:

چوب توسکا سومین چوب پرطرفداری است که صنعت مبلمان استفاده میشود و جزء بهترین چوب مبل کلاسیک، استیل و سلطنتی است. این چوب در مناطقی که رطوبت زیادی داشته و هوای شرجی دارند خیلی بیشتر استفاده میشود چرا که به شدت در مقابل رطوبت هوا مقاومت بالایی دارد.

چوب توسکا از لحاظ رنگپذیری به خاطر بافتی که دارد عملکرد عالی داشته و رنگ به صورت یکنواخت بر روی چوب رنگ آمیزی میشود. علاوه بر رنگ، این چوب به خوبی صیقل داده میشود که هیمن امیر باعث میشود که کیفیت چوب بعد از صیقل و رنگ آمیزی از دست نرود و طراوت چوب همچنان باقی بماند.

چوب توسکا در مقابل طرح و منبت کاری مقاومت خیلی داشته، به خوبی طرح پذیر بوده و قدرت جذب بالایی در مقابل چسب دارد. این ویژگی ها باعث میشود تا ساخت مبل با چوب توسکا از لحاظ کلاف بسیار مقاوم بشود و در طولانی مدت هیچ مشکلی بابت چوب پیش نیاید.

این چوب هم در بازار به سه نوع ایرانی، گرجستانی و ترکیه‌ای وجود دارد که بنا به کشوری که وارد شده است، نوع فرآوری، محل نگهداری و خشک کردن آن، قیمت آن میتواند متغیر باشد.

چوب توسکا به خاطر بافت نرمی که دارد ممکن است در مقابل ضربه و خط و خش خیلی نتواند با چوب راش و گردو رقابت کند و در این زمینه نیاز به نگهداری بیشتری دارد. در موارد استحکام چوبی هم دقیقا پایینتر از چوب راش و گردو قرار میگیرد که به خاطر بافت نرم و وزن سبک این امر عادی بوده و البته نگرانی آن بابت این موضوع زیاد نخواهد بود.

به صورت کلی اکثر مبلمان هایی که ساخته میشود از چوب توسکا هم استفاده کرده اند. معمولا برای کلاف و جاهایی که نیاز به چسب کاری و میخ کاری دارند و در معرض دید نیستند از چوب توسکا استفاده میشود و در جاهایی که نیاز به مقاومت است (مانند پایه ها) از چوب راش یا گردو استفاده میشود.

مزایا و معایب چوب توسکا

مزایا:

  • قیمت مناسب در مقابل کارایی بالا
  • بسیار صیقل پذیر
  • قدرت جذب رنگ بالا
  • بسیار مناسب برای طرح منبت، چسب کاری و …
  • به راحتی شکل میگیرد و کار با پیچ مهره و چسب خیلی راحت
  • وزن سبک
  • بافت نرم
  • در دسترس با نوسان قیمت کم

 

معایب:

  • استحکام به نسبت پایین
  • مقاومت کمتر نسبت به چوب راش و گردو در مقابل ضربه و خط و خش

نگهداری:

تمام مواردی که برای نگهداری از چوب مبلمان مد نظر دارید را باید با دقت بیشتری بر روی چوب توسکا اجرا کنید! این چوب به خاطر بافت نرمش به هیچ عنوان نباید در معرض اشیاء نوک تیز و اجسامی باشد که ممکن بر روی چوب خط و خشی ایجاد کند قرار بگیرد. اما در مقابل رطوبت و دمای شرجی با خیالی راحت از این چوب در هوای شرجی استفاده کنید!

 

 

4- چوب بلوط، سفید و نراد

مزایا و معایب چوب سفید

در این بخش راجع به سه نوع چوب بلوط، سفید و نراد صحبت خواهیم کرد اما به صورت مختصر! دلیل اینکه چرا خیلی به این چوب ها نمیپردازیم را در ادامه باهم بررسی میکنیم.

چوب بلوط چوب بسیار گران، با مقاومت بالا، رنگپذیری عالی، طرح عالی چوب و مزایای فراوان دیگری دارد. اما به خاطر قیمت بسیار بالای این چوب در بازار ایران بسیار کم از این چوب در مبلمان استفاده میکنند به طوری که مبل کلاسیک، استیل و یا سلطنتی که از چوب بلوط تولید شده باشد قیمت 2 تا گاها 4 برابری نسبت به مبلی دارد که از چوب راش یا گردوتولید شده است! از سوی دیگر علاوه بر قیمت بسیار بالا و گران، مقدار خیلی زیادی از این چوب در بازار یافت نمیشود و تنها مشتریان خیلی خاص خود را دارد.

تاریخچه مبل کلاسیک

اما چوب سفید و نراد! استفاده از این دو نوع چوب برای مبلمان کلاسیک، استیل و صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمیشود. چوب نراد و سفید جزء چوب های بسیار سبک با قیمت و کیفیت پایین محسوب میشوند. مقاومت بسیار بسیار پایینی دارند و حتی در مقابل میخ های با ضخامت بالا هم مقاومتی ندارند و ممکن است ترک بردارند یا بشکنند!

البته این دو نوع چوب خیلی در مبلمان کلاسیک و سلطنتی  و استیل در تولیدی ها استفاده نمیشود اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت از این چوب ها استفاده میکنند و حتی میخ های با ضخامت بسیار پایین استفاده میکنند تا در زمان تولید چوب آسیب نبیند اما در طولانی مدت برای خریدار مشکلات بسیار زیادی را ایجاد میکند.

(در سوفامبل هیچ کدام از تولیدکنندگان مبلمان استیل، سلطنتی و کلاسیک از چوب نراد و سفید استفاده نمیکنند)

البته چوب نراد روسی با چوب نراد تفاوت های زیادی دارد و این مورادی که نام بردیم برای چوب نراد است.

تولیدی مبل لند

تولیدی آرمه

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد انتخاب بهترین چوب مبل کلاسیک و استیل بستگی زیادی به بودجه شما، نحوه استفاده شما و مکان محل زندگی شما دارد و ما سعی کردیم تمام چوب‌هایی که در بازار ایران برای مبلمان کلاسیک و استیل استفاده میشود را بررسی کنیم و از زوایای مختلف نقاط ضعف و قوت این چوب‌ها را بیان کنیم.

 اگر در مناطق شرجی و پر رطوبت زندگی نمیکنید بهترین انتخاب برای شما چوب راش و گردو است و در صورتی که محل زندگی شما مانند شمال یا جنوب کشور از رطوبت زیادی برخوردار است بهترین چوبی که میتوانید استفاده کنید چوب توسکا است. اما برای مبل کلاسیک و استیل اگر بودجه شما محدود است و به دنبال مبل کلاسیک و یا استیل ارزان قیمت هستین میتوانید  مبل با چوب سفید و نراد را انتخاب کنید. اگر مقدار بودجه برای شما اهمیت ندارد و میتوانید هزینه زیادی انجام بدهید، چوب بلوط بسیار مناسب شما خواهد بود.

اگر شما هم در زمینه انتخاب بهترین چوب مبلمان استیل و کلاسیک تجربه‌ای دارید و یا سوالی دارید که در این مقاله به آن نپرداخته‌ایم، میتوانید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانیم به این موضوعات بپردازیم.

 

1. از چه چوب‌هایی برای ساخت مبل کلاسیک و استیل استفاده میشود؟

برای  تولید مبل کلاسیک و استیل معمولا از  5 نوع چوب استفاده میشود که شامل چوب راش، گردو، توسکا، بلوط،  نراد و سفید است. هرکدام از این‌ها مزایا و معایب خود را هم دارند اما از بین این موارد چوب گردو راش متداول‌تر هستند.

2. آیا چوب بلوط و یا نراد برای مبلمان کلاسیک مناسب است؟

استفاده از این دو نوع چوب برای مبلمان کلاسیک، استیل و صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمیشود. چوب نراد و سفید و بلوط جزء چوب‌های بسیار سبک با قیمت و کیفیت پایین محسوب میشوند. مقاومت بسیار بسیار پایینی دارند و حتی در مقابل میخ‌های با ضخامت بالا هم مقاومتی ندارند و ممکن است ترک بردارند یا بشکنند.به هیچ عنوان این چوب‌ها مناسب ساخت مبل استیل و کلاسیک نیستند.

3. مزایای چوب راش چیست؟

از مزایای چوب راش میتوان به مقاومت بسیار بالا،رنگپذیری عالی و مقاومت در مقابل حشرات و قارچ، نرم بودن در مقابل طرح و منبت کاری، خشک شدن سریع چوب و مقاومت بسیار مناسب این چوب در مقابل خط و خش و ضربه اشاره کرد.

4. از چوب توسکا در مبل کلاسیک چگونه باید نگهداری کرد؟

این چوب به خاطر بافت نرمی که دارد اصلا نباید در معرض اشیاء نوک تیز و اجسامی باشد زیرا ممکن است بر روی چوب خط و خشی ایجاد کند. اما در مقابل رطوبت و دمای شرجی مقاوم است و مشکلی ندارد!

 

 

4.7/5 - (6 امتیاز)