ایده‌هایی برای چیدمان مبلمان در نشیمن ال شکل

ترکیب فضای نشیمن و ناهارخوری یک نقشه‌ی رایج برای خانه‌هایی با سایز متوسط است. اما پیدا کردن بهترین چیدمان مبل در حال ال شکل و طراحی این قبیل اتاق‌ها کمی دشوار است بخصوص اگر فضای زیادی نیز نداشته باشید. به همین دلیل ما تعدادی ایده برای چیدمان فضاهای نشیمن ال شکل و ترفندهای طراحی داخلی جمع‌آوری کردیم که به شما در ایجاد بهترین چیدمان برای خانه‌تان کمک می‌کند.

ترکیب اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن ال شکل یک طرح خیلی محبوب برای خانه‌های با سایز متوسط است. و پیدا کرده نحوه‌ی صحیح چیدمان مبلمان در آن می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد.

چند نکته قبل از شروع:

  • بدلیل اینکه عکس و تصاویر مناسب که به خوبی گویای مطلب باشند بسیار محدود بود، برای توضیحات از تصاویر نقشه‌های سه بعدی استفاده شد.
  • از آنجایی که نمی‌خواستیم تزیینات توجه‌تان را از چیدمان متحرف کنند، از پالت رنگی یکسانی برای همه‌ی تصاویر استفاده کردیم.
  • رنگ طلایی برای اثاثیه و مبلمان.
  • رنگ قهوه‌ای تیره برای وسایلی مانند میزها و کنسول‌ها.
  • آبی برای چراغ‌ها.
  • سفید برای فرش.
  • در همه‌ی تصاویر حداقل یک محل برای قرارگیری تلویزیون وجود دارد. در فضاهایی که بطور خاص برای تماشای تلویزیون چیدمان شده‌اند، مکان تلویزیون مشخص شده‌است‌. برای سایر تصاویر که مکان تلویزیون در آن‌ها مشخص نشده، در توضیحات صحبت خواهیم کرد.
  • بسیاری از این ایده‌های چیدمان را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد و مطابقت داد. پس اگر فضای شما طرح متفاوتی دارد، سعی کنید بخش‌هایی از ۲-۳ تصویر را کنار یکدیگر قرار دهید تا به چیدمانی برسید که مناسب فضای خانه‌ی شما باشد.

در ادامه با بررسی چیدمان مبل در حال ال شکل با ما همراه باشید.

مشاهده و خرید مبلمان از تولیدی

1- شومینه روی دیوار انتهایی در چیدمان حال ال شکل

1- شومینه روی دیوار انتهایی در چیدمان حال ال شکل

اولین چیدمان مبل در حال ال شکل که بررسی خواهیم کرد، یک شومینه در دیوار انتهایی اتاق دارد و در یک سمت شومینه یک پنجره و در سمت دیگر یک درب قرار گرفته است. این وضعیت کمی ناخوشایند است چراکه معمولاً شومینه‌ها یک نقطه‌ی کانونی محسوب می‌شوند و مبلمان در اطراف آن‌ها چیده می‌شوند. اما در این موقعیت، چیدمان صندلی‌ها دشوار است چراکه نمی‌خواهیم مسیر منتهی به درب یا دسترسی به سمت ناهارخوری را مسدود کنیم.

راهکار پیشنهادی ما، ایجاد یک محیط برای مطالعه در کنار شومینه همراه یک صندلی بزرگ راحتی است. سپس می‌توانید چیدمان مبلمان را در مرکز اتاق انجام دهید، تا محلی برای پذیرایی، سرگرمی و تماشای تلویزیون داشته باشید. از یک نیمکت برای جداسازی فضای نشیمن و فضای مطالعه استفاده شده است، که دو دلیل دارد:

  • اول، نیمکت دید به شومینه را مسدود نمی‌کند.
  • دوم، شما می‌توانید در دو طرف آن بشینید. یک سمت آن برای تماشای تلویزیون، و سمت دیگر برای تماشای آتش درون شومینه یا گفتگو با کسی که روی مبل مطالعه نشسته است.

نکته‌ی طراحی: یک میز کنسول پشت‌ مبل‌هایی که پشت‌شان به سمت درب است قرار دهید. این کار آسایش و راحتی بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند تا آنجا بنشینند (چراکه حس اینکه هر لحظه ممکن است کسی پشتتان ظاهر شود را از بین می‌برد). همچنین یک مسیر مشخص را برای رفت و آمد افراد ایجاد می‌کند.

2- چیدمان نشیمن ال شکل با شومینه‌ای در گوشه

2- چیدمان نشیمن ال شکل با شومینه‌ای در گوشه

وجود شومینه در گوشه‌ی فضا می‌تواند چیدمان مبلمان را کمی سخت کند، از این نظر که دیواری برای اینکه بشود مبل را کنار آن قرار داد وجود ندارد. ( مبلمان کنار هر دو دیوار اطراف شومینه نا متعادل بنظر می‌رسد.)

این چیدمان مبلمان که با داشتن زاویه‌ای روبه‌روی شومینه قرار گرفته یکی از بهترین چیدمان‌ها به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید در این فضا تلویزیون نیز داشته باشید می‌توانید آن را بالای شومینه یا روی دیواری که تابلو نقاشی نصب شده‌است قرار دهید. همچنین قرار دادن میز ناهارخوری بصورت مورب و زاویه دار باعث می‌شود فضا حس منسجم‌تری داشته باشد.

نکته‌ی طراحی: اگر فضای کافی برای بیرون کشیدن صندلی‌ها از میز ناهارخوری‌تان ندارید، قرار دادن میز بصورت مورب اغلب مقدار کمی فضای اضافه برای اینکار برای شما فراهم می‌کند.

3- شومینه در وسط طولانی و بلند‌ترین دیوار

3- شومینه در وسط طولانی و بلند‌ترین دیوار

وجود شومینه در وسط تنها دیوار بلند فضا، یکی دیگر از طراحی‌های رایج چیدمان مبل در حال ال شکل است. و این مورد از آن دسته مواردیست که شما باید مبلمان را با فاصله از دیوارها و در مرکزیت قرار دهید تا به چیدمانی مناسب برسید‌.

در این جا، قرار دادن چیدمان مبلمان به صورت U شکل در اطراف شومینه، فضای گفتگوی مناسبی را ایجاد می‌کند. در طرفین شومینه قفسه‌هایی برای کتاب قرار دهید تا آن دیوار به نقطه‌ی کانونی فضا تبدیل شود. اگر مایلید در اتاق تلویزیون داشته باشید، می‌توانید آن را در بالای شومینه نصب کنید یا اینکه در قفسه‌های اطراف محلی برای آن در نظر بگیرید. یک میز تحریر و صندلی کوچک در گوشه، علاوه بر اینکه یک فضای کار در اختیار شما می‌گذارد، می‌تواند گوشه‌ی خالی فضا را نیز پر کند.

نکته‌ی طراحی: از فرش‌ها برای متمایز کردن قسمت‌های مختلف نشیمن ال شکل خود استفاده کنید. از نظر بصری، آن‌ها مانند یک جداکننده فضا عمل می‌کنند بدون اینکه هیچ گونه فضایی را اشغال کنند یا جلوی دید را بگیرند.

4- چیدمان مبلمان و پذیرایی ال شکل کوچک

4- چیدمان مبلمان و پذیرایی ال شکل کوچک

این چیدمان نشیمن تا حدودی شبیه به چیدمان نمونه‌ی قبلی که شومینه‌ای در وسط بلندترین دیوار قرار داشت است. اما در این مورد، دیوار بلند، دیوار قسمت ناهارخوری است. و فضا بسیار کوچکتر و باریکتر است. بنابراین فصای کافی برای قرار دادن مبلمان جلوی شومینه وجود ندارد.

جابجایی چیدمان صندلی‌ها به گوشه‌ای دیگر، فضای کافی برای داشتن یک منطقه‌ی گفتگو را در اختیارتان می‌گذارد. و اگرچه مبل مستقیماً جلوی شومینه نیست، اما قرارگیری مبل در جهتی که به سمت شومینه باشد، به حفظ دیوار بعنوان نقطه کانونی فضا کمک می‌کند.

اتومان جلوی شومینه دو نقش را ایفا می‌کند؛ اول اینکه از آن می‌توانید برای نشستن جلوی آتش استفاده کنید. و دوم اینکه می‌توانید آن را تا کنار کاناپه بکشید تا یک صندلی اضافه برای نشستن داشته باشید.

اضافه کردن تلویزیون در این اتاق کمی دشوار است اما سه گزینه وجود دارد:

  • قرار دادن یک میز تلویزیون کوچک زیر پنجره تا تلویزیون را روی آن بگذارید (اگر پنجره‌ی شما به اندازه‌ی کافی بلند است).
  • تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید.
  • تلویزیون را روی دیوار بالای نیمکت نصب کنید (در سمت راست مبل).

نکته‌ی طراحی:  اتومان‌ها، مبلمانی بسیار خوب و چند عملکردی برای فضاهای کوچک هستند. به راحتی جابه‌جا می‌شوند و می‌توان از آن‌ها بعنوان تکیه‌گاهی برای استراحت پاها و یا صندلی اضافه استفاده کرد. و اگر یک سینی روی آن‌ها قرار دهید حتی می‌توانند یک میز جلو مبلی خوب برایتان باشند.

5- چیدمان اتاق نشیمن و ناهارخوری باریک

5- چیدمان اتاق نشیمن و ناهارخوری باریک

چیدمان مبل در نشیمن ال شکل بعدی که بررسی میکنیم شومینه‌ای ندارد اما یک فضای بسیار باریک است. قسمت اتاق نشیمن فقط ۱۰ فوت و معادل حدوداً ۳ متر عرض دارد درحالی که عرض قسمت ناهارخوری ۸ فوت و حدوداً ۲.۵ متر است.

استفاده از مبلمان‌هایی با سایز کوچکتر و تقسیم فضا به قسمت‌های متمایز به ایجاد حس وسیع‌ و جادارتر بودن فضا کمک می‌کند.   در این اتاق سه فضای مختلف در قسمت باریک و بلند اتاق وجود دارد:

  • یک فضای کار همراه یک میز تحریر در زیر پنجره وجود دارد.
  • یک چیدمان صندلی با استفاده از یک میز جلو مبلی باریک و صندلی‌هایی کوچک در وسط وجود دارد. فرش کمک می‌کند تا آن را به عنوان یک فضای مجزا تعریف کنیم.
  • و در آخر، یک میز کنسول همراه یک صندلی در کنار در ورودی قرار گرفته‌است.

در قسمت ناهارخوری یک میز ناهارخوری گرد کوچک به خوبی و کاملاً جا گرفته است.

نکته طراحی: برای اینکه اتاق‌ها و فضاهای باریک، بسته و خفه به نظر نرسند، مبلمان بلند (مانند قفسه‌های کتاب) را مجاور دیوارهای کناری قرار ندهید. چراکه باعث می‌شوند اتاق باریک‌تر از آنچه که هست دیده شود. با این حال، می‌توانید آن‌ها را در کنار دیوار‌های انتهایی قرار دهید به این دلیل که ممکن است باعث شوند فضا عریض‌تر به نظر برسد.

6- چیدمان مبل در حال ال شکل کوچک، همراه مبل ال

6- چیدمان مبل در حال ال شکل کوچک، همراه مبل ال

چیدمان مبل در حال ال شکل و انتخابی دیگر برای یک اتاق باریک و کوچک، تهیه‌ی مبل ال شکل است. این کار ممکن است درست بنظر نرسد چراکه این مبل ظاهر بسیار بزرگی دارد. اما مبل‌های ال شکل (که به آن‌ها مبل‌های سکشنال نیز می‌گویند) در واقع فضای نشستن بیشتری نسبت به مبل‌ و صندلی‌های معمولی در اختیار قرار می‌دهند. به یاد داشته باشید قبل از خرید ابعاد فضای‌تان را اندازه بگیرید تا سایز مبل مناسبی خریداری کنید. ( برخی از این مبل‌ها می‌توانند واقعا خیلی بزرگ باشند.)

مبل‌های ال شکلی که مدولار هستند یعنی از یکدیگر جدا می‌شوند نسبت به انواع یک تکه‌ی آن‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند، زیرا در صورت تمایل به تنظیم مجدد می‌توانید چینش آن‌ها را تغییر دهید و به شکل داخواه خود بچینید.

نکته طراحی: از میز ناهارخوری گرد یا بیضی شکل در فضاهای کوچک استفاده کنید. آن‌ها فضای کمتری نسبت به میز‌های مربع یا مستطیل هم‌سایز خود اشغال می‌کنند در حالی که تعداد نشیمن‌های یکسانی را نیز در اختیار افراد قرار ‌می‌دهند.

7- چیدمان نشیمن ال شکل با فضای ناهارخوری بزرگ

7- چیدمان نشیمن ال شکل با فضای ناهارخوری بزرگ

درحالی که اکثر افرادی که فضاهایی ال شکل دارند مایلند فضای نشیمن‌شان را بزرگتر کنند، برخی نیز ممکن است دوست داشته باشند ناهارخوری‌شان بزرگتر باشند. و می‌توان این کار نیز را انجام داد.

به این منظور بهتر است از مبلمان کوچکتری برای فضای نشیمن خود استفاده کنید تا فضای کمتری از اتاق را بگیرد. در این حالت شما فضای بیشتری برای قرار دادن یک میز ناهارخوری بزرگ در اختیار دارید. و احتمالاً حتی بتوانید یک کمد و بوفه برای ظروف نیز در ناهارخوری‌تان قرار دهید. (همانطور که در تصویر نیز کشیده شده است.)

نکته‌ی طراحی چیدمان مبل در حال ال شکل: برای ذخیره‌ی صندلی اضافی برای مهمانی و دورهمی‌ها، کمدی تهیه کنید که حداقل ۱.۲ متر باریکتر از عرض دیوار باشد. این مقدار، فضای کافی برای گذاشتن یک صندلی در هر سمت کمد را برای شما مهیا می‌کند.

8- چیدمان نشیمن، ناهاخوری و آشپزخانه با پلان باز

8- چیدمان نشیمن، ناهاخوری و آشپزخانه با پلان باز

آخرین چیدمان فضای نشیمن ما ممکن است در نگاه اول ال شکل به نظر نرسد. چراکه یک نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه با پلانی باز است که ظاهری مستطیل شکل دارد. اما از آنجایی که شما نمی‌توانید کابینت‌های آشپزخانه را جابه‌جا کنید، فضایی که برای اتاق نشیمن و ناهارخوری باقی می‌ماند در واقع ال شکل است.

مزیت اصلی این است که این فضاهای با پلان باز، اغلب کمی بزرگتر از ترکیب فضاهای ناهارخوری و نشیمنی هستند که بصورت استاندارد و معمول وجود دارند.

چیدمان مبلمانی که در تصویر می‌بینید، فضای نشستن زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و از این جهت برای دورهمی‌ها بسیار مناسب است. یک نیمکت جلوی پنجره قرار داده شده‌است؛ ای نیمکت به قدری بلند نیست که جلوی ورود نور یا دید به فضای بیرون را بگیرد. و همچنین نسبت به یک مبل باریک‌تر است پس به خوبی در آن فضا جای می‌گیرد.

در این چیدمان اگر مایلید، می‌توانید تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید اما در واقع قرار دادن آن بر روی دیوار سمت راست خیلی بهتر جواب می‌دهد. در این حالت همه افراد دید خیلی خوبی به تلویزیون دارند و از طرفی دیگر، این کار باعث می‌شود شومینه همچنان نقطه‌ی کانونی اصلی فضا باشد.

نکته‌ی طراحی: نیمکت ها مبلمانی عالی برای فضای‌های کوچک محسوب می‌شوند. آن‌ها عملکردی مشابه مبل دارند اما معمولاً بسیار باریکتر هستند و از این رو بسیار راحت‌تر در فضاهای کوچک جا می‌شوند.

 

سخن نویسنده:

در این مقال سعی کردیم تا انواع چیدمان در حال و پذیرایی ال شکل را در فضاهای بزرگ و کوچم و انواع نقشه های ال شکل را مورد بررسی قراردهیم. هرچند چیدمان دکوراسیون و مبلمان تا حد زیادی سلقیه‌ای محسوب می‌شود اما داشتن اطلاعات پایه دکوراسیون برای چیدمان بهتر‌، شکیل تر با فضای قابل استفاده بیشتر کمک میکند تا  چیدمان به صورت زیباتری انجام بگیرد.

به نظر شما چه در این مقاله چه نوع چیدمانی از فضای ال شکل منازل را مورد بررسی قرار ندادیم؟

چیدمان و طراحی نقشه منزل شما شبیه به کدام یک از موارد بالا بود؟ آیا نکاتی که گفته شده را رعایت کردین؟

شما در سوفا مبل میتوانید قیمت مبل راحتی، قیمت مبل ال، قیمت مبل کلاسیک و … را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان دریافت کنید و یا به صورت حضوری و آنلاین خرید خود را انجام دهید.

همچنین پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از آخرین تخفیفات و محصولات تولیدکنندگان صفحه اینستاگرام سوفامبل را دنبال کنید.

 

1. بهترین ترکیب چیدمان مبل در نشیمن ال شکل کدام است؟

ترکیب ناهار خوری و نشیمن یکی از طرح‌های محبوب، کارآمد و زیبا برای چیدمان نشیمن ال شکل است.

2. چیدمان مبل در نشیمن ال شکل با شومینه چگونه است؟

اگر شومینه در انتهای سالن قرار دارد و نمیتواند نقطه کانونی چیدمان مبل باشد، در کنار شومینه یک محیط برای مطالعه قرار بدهید و چیدمان مبل را در مرکز حال و پذیرایی انجام دهید. بهتر است یک میز کنسول پشت مبلمان خود قرار دهید.

اگر شومینه در دیوار وسطی قرار دارد مبلمان خود را با فاصله از دوار و در مرکزیت قرار دهید. سعی کنید چیدمان را به صوت شکل U در اطراف شومینه انجام دهید.

3. چیدمان مبل در پذیرایی ال شکل کوچک چگونه است؟

فضا را به دو قسمت برای میز ناهار خوری و مبلمان تقسیم کنید. سعی کنید تا حد امکان حداقل یکی از مبل‌ها (ترجیحا مبل بزرگ دو یا سه نفره) در مرکزین قرار بگیرد و از دیوار فاصله بگیرد.

در جداسازی فضای میان ناهارخوری و مبلمان سعی کنید از یک مبل میزبان یا یک میز مینیمال استفاده کنید.

در صورتی که تلویزیون را مرکز کانونی چیدمان خود قرار میدهید سعی کنید فضای اضافی کناره‌های تلویزیون را با اکسسوری های ساده و مینیمال پر کنید.

4. مبل ال در چیدمان پذیرایی ال شکل مناسب است؟

مبل ال به خاطر فضای نشستن بیشتر، امکان جابه جایی و چیدمان متنوع سایز مناسب برای پذیرایی ال شکل انتخاب بسیار مناسبی است.

سعی کنید در فضاهای کوچک از میز ناهارخوری گرد و یا بیضی شکل استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!