7 اشتباهی که در چیدمان نشیمن نباید انجام داد!

لازم نیست شما طراح داخلی باشید تا بدانید دکوراسیون و چیدمان یک خانه کار خیلی ساده‌ای نیست. از ساعت‌ها گشتن در پینترست و اینستاگرام برای یافتن سبک و حال و هوای مناسب خانه‌ی شما تا جستجو کردن برای مبلمان شیکی که خیلی هم گران قیمت نباشد، نشان می‌دهد که سردرگمی در طراحی و چیدمان منزل بسیار معمول است.

اما شاید چالش‌برانگیز‌ترین قسمت دکوراسیون، چیدمان اتاف نشیمن باشد که در بسیاری از موارد دچار 7 اشتباه رایج در چیدمان اتاق نشیمن میشویم که برطرف کردن آنها زمان و هزینه زیادی نیاز ندارد. مطمئناً همه دوست دارند خانه‌ای گرم و دلپذیر داشته باشند اما باید بدانید که جای زیادی برای خطا وجود دارد. آیا باید مبلمان به سمت تلویزیون باشند یا اینکه باید آن‌ها را به سمت ویو و نمای زیبای فضای‌تان بچینید؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر شما مبلمان و اثاثیه‌ی زیادی نسبت به یک فضای بسیار کوچک داشته باشید؟ یا چه می‌شود اگر فضای شما حسی سرد و بی روح داشته باشد؟

این احتمال وجود دارد که شما بصورت ناخودآگاه پتانسیل فضای‌تان را از بین ببرید و دچار 7 اشتباه رایج در چیدمان اتاق نشیمن بشوید. به همین دلیل طراحان داخلی، برای اینکه شما بتوانید بیشترین استفاده را از فضای نشیمن‌تان ببرید، اشتباهات رایج چیدمان و راه حل آن‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند. که ما اینجا چند نمونه از آن‌ها را قرار می‌دهیم:

اشتباه اول: متقارن سازی بیش از حد!

اشتباه اول متقارن سازی بیش از حد

خانه‌های منظم زیبا هستند اما چیزی به نام بیش از حد منظم بودن وجود دارد. ساشا بیکاف، طراح داخلی می‌گوید:« من چیدمان و طراحی‌های اتاق نشیمن بسیار منظم و متقارن را بسیار زیاد می‌بینم. همه‌چیز با شکل‌ها و نسبت‌های مشابه.». یکی از 7 اشتباه رایج در چیدمان اتاق نشیمن تقارن سازی بیش از حد است!

راه حل: از اینکه چیزها را به هم بریزید نترسید! بیکاف توضیح می‌دهد:« برای داشتن اتاق نشیمنی که دارای شخصیت باشد، باید اجزا و وسایل را ترکیب کنید و تطبیق دهید. و تا حدی نیز التقاطی کار کنید.» ترکیب کردن سبک‌ها، رنگ‌ها و تناسب‌های مختلف باعث می‌شود خانه‌ی شما حس دنج، گرم و آرامش‌بخشی داشته باشد.

اشتباه دوم: ترکیب نامناسب مبلمان

اشتباه دوم ترکیب نامناسب مبلمان

حالا که صحبت از تقارن شد، خوب است این نکته را نیز یاد آور شویم؛ طراح داخلی ارین گیتس، داشتن یک دست مبل سِت و یکسان را اشتباهی دیگر می‌داند. او می‌گوید:« این کار ظاهری خسته کننده و از مد افتاده دارد.»

راه حل: از چشمان تیزبین خود برای ترکیب کردن و جفت کردن مبلمان استفاده کنید و یک چیدمان خوب به وجود بیاورید. گیتس پیشنهاد می‌کند:« از یک جفت صندلی همراه یک مبل یا یک دو مبل همسان روبروی یکدیگر استفاده کنید.» و اگر شما از قبل یک ست همسان دارید، بهتر است از تعدادی کوسن مختلف و یا شال مبل (پتوی مبلی) برای متمایز کردن و تنوع دادن استفاده کنید.

اشتباه سوم: سایز مبلمان شما اشتباه است!ً

اشتباه سوم: سایز مبلمان شما اشتباه است!ً

خرید مبلمان جدید متناسب با هر اتاق می‌تواند هزینه‌بر باشد، بخصوص اگر زیاد جابه‌جا می‌شوید اما این کار نتیجه‌بخش است. چراکه در غیر اینصورت، فضای شما می‌تواند شبیه صحنه‌ای از «آلیس در سرزمین عجایب» شود.

ونسا دلئون می‌گوید:« زمانی که به خانه‌ی مشتری می‌روم، اغلب اوقات مبل اتاق نشیمن یا بزرگ‌تر از سایز صحیح آن است یا کوچکتر.» مبل شما تنها مقصر نیست؛ یک فرش نامناسب نیز می‌تواند کل اتاق را خراب کند. گیتس اضافه می‌کند:« فرش شما باید فضای اتاق را پر کند یا حداقل دو پایه‌ی جلویی  هر یک از مبلمان روی آن قرار بگیرد.»

یکی دیگر از 7 اشتباه رایج چیدمان اتاق نشیمن انتخاب اشتباه سبک و نوع مبلمان برای حال و پذیرایی است.

راه حل: قبل از اینکه به دنبال یک مبل یا فرش جدید باشید، ببینید که آیا می‌توانید مبل فعلی خود را در اتاق دیگری قرار دهید. برخی از افراد نمی‌خواهند مبل فعلی خود را رها کنند و مایل به نگه داشتن آن هستند، پس پیشنهاد می‌شود در اتاقی دیگر که متناسب آن باشد فضایی برایش پیدا کنید. اما اگر امکان پذیر نیست اهدا کردن و بخشیدن همیشه انتخاب بسیار خوبی است.

اشتباه چهارم: مبلمان شما به دیوار چسبیده است!

اشتباه چهارم: مبلمان شما به دیوار چسبیده است!

فشردن تمام مبلمان‌تان به سمت دیوارها باعث می‌شود فضای شما بزرگتر به نظر برسد، درست است؟ خب بهتر است دوباره فکر کنید.

نیدهی کاپور، بنیانگذار و مدیرعامل Maiden home می‌گوید:« چسباندن مبلمان به سمت دیوار در واقع تاثیر مطلوبی ندارد و معمولاً باعث می‌شود فضا عجیب و نامتناسب به نظر برسد.»

چیدمان مبلمان به صورت چسبیده به دیوار از دیگر 7 اشتباه رایج در چیدمان اتاق نشیمن است که بسیار پر تکرار است!

راه حل: در حالی که برخی از مبلمان مانند تلویزیون و میز آن یا آباژور لازم است که نزدیک به دیوار باشند، بهتر است بقیه مبلمان را در مرکز فضا قرار دهید. کاپور ادامه می‌دهد:« ابتدا بر روی یافتن مبلمان متناسب با فضای خود تمرکز کنید و سپس مبل‌تان را از دیوار فاصله دهید تا فضای کافی برای عبور افراد وجود داشته باشد. این کار باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.»

اشتباه پنجم: همیشه همه چیز حول تلویزیون نمی‌چرخد!

همه‌ی ما از تماشای تلویزیون لذت می‌بریم، اما این بدین معنا نیست که کل اتاق شما باید حول دستگاه تلویزیون‌تان بچرخد. کاپور می‌گوید:« افراد اغلب فکر می‌کنند که در فضای نشیمن، مبل‌شان باید مستقیماً جلوی تلویزیون قرار بگیرد. اما برعکس، تلویزیون‌ها زمانی که خارج از مرکزیت قرار می‌گیرند کارایی بهتری دارند. چراکه در این حالت به کانون تمام تعاملات اجتماعی تبدیل نمی‌شوند.».    راه حل: ارتباط و گفتگو را با حذف توجهات از تلویزیون‌تان اولویت قرار دهید. آنه هپفر، طراح داخلی، توصیه می‌کند:« مبل‌ها و صندلی‌های‌تان را طوری بچینید تا رو به روی یکدیگر قرار بگیرند، تا هیچکس مجبور نباشد برای گفتگو به جلو خم شود یا صدایش را بالا ببرد.» هپفر ادامه می‌دهد:« در مورد جایی که تلویزیون خود را قرار می‌دهید خلاق باشید و در عوض توجه خود را روی افزایش فضا برای پذیرایی و دورهمی متمرکز کنید.» بطورمثال، شما به راحتی می‌توانید تلویزیون‌تان را روی دیوار نصب کنید یا آن را درون یک کمدبندی قرار دهید تا استتار شود.

اشتباه ششم: فقط یک مدل مبلمان وجود دارد

اشتباه ششم: فقط یک مدل مبلمان وجود دارد

این نکته بهتر است بگوییم که همیشه هم کمتر بیشتر نیست. آلیسون پیکارت، طراح داخلی، یادآوری می‌کند:« تنها به این دلیل که ممکن است یک مبل سه متری از درب منزل شما رد شود و در فضای شما جای بگیرد، به این معنا نیست که آن بهترین و زیباترین انتخاب است.».

پیکارت از این حرف منظوری دارد؛ درست مانند یک میز ناهارخوری بزرگ که تنها یک صندلی دارد، یک اتاق نیز با حداقل مبلمان ناقص به نظر می‌رسید.

راه حل: پیکارت به ما اطمینان می‌دهد که بیشتر بهتر است و می‌گوید:« یک اتاق وقتی از مبلمانی تشکیل شده که با یکدیگر هماهنگی دارند بهترین حس را منتقل می‌کند. ایجاد چندین گزینه‌ی مختلف برای نشستن دورتا دور اتاق ، کلید داشتن فضایی‌ است که همه در آن احساس خوبی را تجربه می‌کنند.» اکنون سوال اینجاست که چه مقدار مبلمان، مبلمان زیادی به حساب می‌آید؟ زمانی که درحال مبلمان کردن خانه‌تان هستید به طور کل بهتر است احتیاط کنید، اما اینجا یک قانون کلی وجود دارد: اگر شما مدام به مبلمان هنگام رفت و آمد در اتاق برخورد می‌کنید، زمان آن است که فضای‌تان را تغییر دهید و اصلاح کنید.

کیتلین موری، طراح داخلی و بنیانگذار Black laquer design‌ اضافه می‌کند:« شما قطعاً نه می‌خواهید تمام متراژ فضای خود را پر کنید نه اینکه مقدار خیلی کمی از فضای خود را استفاده کنید. به یاد داشته باشید موضوع مهم و اصلی داشتن تعادل و توازن است.»

آخرین اشتباه: نور کافی وجود ندارد

آخرین اشتباه: نور کافی وجود ندارد

بر کسی پوشیده نیست که یک نورپردازی مناسب می‌تواند فضای شما را احیا یا خراب کند. از این گذشته، هیچکس دوست ندارد در یک اتاق تاریک وقتش را بگذراند. الساندرا وود، کارشناس طراح داخلی و مدیر Style at modsy  می‌گوید:« افزودن نور در سطوح مختلف برای فضای نشیمن یه منظور ایجاد یک حال و هوا و مود بسیار مهم است.»

آخرین مورد 7 اشتباه رایج در چیدمان اتاق نشیمن مدیریت نکردن میزان نور در محیط است.

راه حل: درحالی که اضافه کردن چراغ و ایجاد نورکافی، امری مهم و واضح است اما مهم است که از قبل بدانید این نورها را کجا می‌خواهید قرار دهید. بطور مثال شاید بخواهید یک نور اضافی کنار مبل‌تان برای زمان مطالعه داشته باشید یا در هنگام دورهمی از نورهای سقفی برای ایجاد نوری پراکنده‌تر استفاده کنید.

نتیجه گیری کلی در اشتباهان رایج چیدمان اتاق نشیمن

در این مقاله سعی کردیم 7 اشتباه رایج که در چیدمان اکثر منازل به صورت ناخواسته صورت میگیرد را مرور کنیم و بهترین راه حل‌ها را معرفی کنیم. به نظر شما چه اشتباهاتی دیگری در چیدمان منزل هست که معمولا در خانه ها دیده میشه؟ توی این 7 موردی که ما نام بردیم، منزل شما دچار این اشکالات بود؟

شما در سوفا مبل قیمت مبل راحتی، قیمت مبل کلاسیک، قیمت مبل چستر و … را میتوانید به صورت مستقیم از تولیدکنندگان دریافت کنید و خرید خود را به صورت حضوری یا آنلاین و بدون واسطه انجام دهید.

همچنین پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از آخرین تخفیفات و محصولات تولیدکنندگان صفحه اینستاگرام سوفا مبل را دنبال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)