چطور میز تلویزیون مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین میز تلویزیون یکی از چالش برانگیزترین مراحل در انتخاب دکوراسیون است. میز تلویزیون در کنار ست مبلمان، مثل نگین روی گردنبند است که فضای خانه را جلا میدهد. به همین دلیل مطالعه راهنمای انتخاب بهترین میز تلویزیون، برای تصمیم گیری و تکمیل فضای خانه ضروری است.

نکات مهم در انتخاب میز تلویزیون

نکات مهم در انتخاب میز تلویزیون
قبل از انتخاب میز و پایه، موارد زیر را لحاظ کنید:

سازگاری

پایه تلویزیون باید با اندازه و وزن تلویزیون سازگار باشد.

سبک

پایه تلویزیونی را انتخاب کنید که مکمل دکور موجود باشد و با سلیقه شخصی شما مطابقت داشته باشد، خواه مدرن، سنتی، یا مینیمالیستی

محفظه

بررسی کنید که برای دستگاه‌های الکترونیکی، کنسول بازی، دی وی دی یا سایر لوازم جانبی چقدر فضا میخواهید. ترجیحا سعی کنید میز تلویزیون کشودار یا قفسه‌دار بخرید.

مدیریت کابل

میز یا پایه تلویزیون باید دارای قابلیت مدیریت کابل باشد. مانند سوراخ‌ها، کانال‌ها یا محفظه‌هایی برای مسیریابی و پنهان کردن منظم کابل‌ها که شلوغی را به حداقل میرسانند.

دوام

به دنبال موادی مانند چوب محکم، فلز، یا mdf با کیفیت بالا باشید که استحکام و دوام دارند.

فضا

فضای موجود را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که میز تلویزیون برای محیط خیلی بزرگ نیست. همچنین اگر میز کشو دار است باید درهای آن به راحتی باز شوند. ابعاد میز تلویزیون را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که هم تلویزیون و هم متعلقات آ« جای کافی دارند.

عملکرد

از میز یا پایه تلویزیون خود چه کاربردی میخواهید؟ جواب این سوال بسته به سبک زندگی، استایل مبلمان، تعداد نفرات، و حتی بچه داشتن و نداشتن شما متفاوت است. بررسی کنید برای شما پایه تلویزیون بهتر جواب میدهد یا میز؟ متحرک یا ثابت؟

چیدمان

بر اساس چیدمان اتاق خود تعیین کنید چه سبک میز یا پایه تلویزیونی برای شما مناسب است؟ سه کنج، دیواری، پایه‌دار، یا معمولی و رترو

بودجه

این آیتم هم مانند سایر آیتهای دکوراسیون داخلی، با قیمت های مختلف عرضه میشود. بنابراین تعادلی بین ویژگی ها، کیفیت و مقرون به صرفه بودن برقرار کنید.

انتخاب سایز مناسب میز تلویزیون

اگر ابعاد میز تلویزیون درست انتخاب شود، خانه دلبازتر و منظم دیده شده و چشم مخاطب دچار خستگی نمیشود.

ارتفاع

استاندارد ارتفاع میز تلویزیون
پایه خیلی بلند یا خیلی کوتاه باعث ایجاد یا تشدید مشکلات ستون فقرات یا چشم میشود. اصولا مرکز صفحه تلویزیون باید هم سطح با چشم بیننده، یا درست زیر آن باشد. برای محاسبه ارتفاع بهینه، فاصله از کف تا میانگین چشم مخاطب در حالت نشسته، را در نظر بگیرید. دقت کنید این ارتفاع برای اتاق کودکان و بزرگسالان که تفاوت قد دارند، کمی متفاوت است. ارتفاع میز باید جوری تنظیم شود که مرکز تلویزیون، نهایتا دو الی 5 سانت بالاتر یا پایین تر از این میانگین دید مخاطب باشد.

فاصله

فاصله استاندار میز تلویزیون
تلویزیون خود را در فاصله ای قرار دهید که دو برابر اندازه صفحه نمایش شما باشد. یک تلویزیون 55 اینچی، برای مثال، باید در فاصله 280 سانت از مبلمان قرار گیرد.

چیدمان

چیدمان مناسب میز تلویزیون
سعی کنید تا حد امکان میز یا پایه تلویزیون را از دریچه های گرمایش/سرمایش پنجره‌ها، و نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

ابعاد استاندارد میز تلویزیون

برای اینکه بهترین ابعاد را برای میز تلویزیون داشته باشید بهتر است طول میز تلویزیون از هر سمت تلویزیون حداقل 10 سانت بیشتر باشد. در ایران اغلب میز تلویزیون ها در سایز 140 – 150 – 160 – 180 و سایزهای سفارشی ساخته میشود. انتخاب سایز میز تلویزیون امر مهمی است اگر میز تلویزیون نسبت به سایز تلویزیون کوچکتر باشد علاوه بر ناامن بودن جای تلویزیون باعث میشود طوری به دکوراسیون القا شود که ابعاد تلویزیون برای محیط بزرگ است، اگر میز تلویزیون طول بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون داشته باشد باعث میشود طوری به نظر برسد که تلویزیون برای خانه بسیار کوچک است!

در لیست زیر میتوانید استاندارد و هرتین ابعاد میز تلویزیون برای سایزهای مختلف را مشاهده کنید.

  • تا سایز 55 اینچ = حداقل طول 140 سانت
  • تا سایز 65 اینچ = حداقل طول 160 سانت
  • تا سایز 70 اینج = حداقل طول 180 سانت
  • تا سایز 80 اینچ = حداقل طول 200 سانت
  • تا سایز 85 اینچ = حداقل طول 210 سانت

 

انواع میز تلویزیون

میز تلویزیون فلزیمیز تلویزیون فلزی

میز تلویزیون استیل یا فلزی چند سالی است که در بازار ایران مد شده و طرفداران زیادی را پیدا کرده است. این نوع میز تلویزیون بیشتر در چیدمان هایی استفاده میشود که از جلو مبلی عسلی استیل و فلزی و مبلمان راحتی با پایه فلزی در منزل خود استفاده میکنند. و قطعا برای سبک چیدمان کلاسیک و یا خانه هایی که از مبلمان کلاسیک برای جلوی تلویزیون استفاده میکنند مناسب نیست!

میز تلویزیون چوبیمیز تلویزیون کلاسیک

میز تلویزیون های کلاسیک بیشتر طرح های ساده و چوبی دارند که بر خلاف میز تی وی های استیل میتوانید برای مبلمان کلاسیک و راحتی مدرن هم استفاده کنید. البته پیشنهاد میشود اگر میز تلویزیون کلاسیک را انتخاب کرده اید از جلو مبلی عسلی و کنسول چوبی استفاده کنید و به سراغ استیل نروید!

میز تلویزیون متحرکمیز تلویزیون متحرک

میز تلویزیون متحرک مناسب افرادی است که در انتخاب مکان قرارگیری تلویزیون دچار محدودیت هایی هستند، به عنوان مثال کسانی که مکان تلویزیون خود را در کنج دیوار قرار میدهند باید از میز تلویزیون متحرک استفاده کنند. البته این نوع مدل صرفا برای مکان هایی که نام بردیم استفاده نمیشود، برخی افراد به دنبال اینکه بتوانند به صورت هفتگی و ماهانه مقداری در دکوراسیون منزل خود تغییر ایجاد کنند میتوانند با استفاده از میز تلویزیون های متحرک به صورت مختصر دیزاین حال و پذیرایی خود را تغییر دهند.

میز تلویزیون دیواریمیز تلویزیون دیواری

در بسیاری از منازل با توجه به سلیقه و یا محدودیت ها و نوع چیدمان دکوراسیون بهتر است که تلویزیون بر روی دیوار نصب شود. اما اینکه تنها تلویزیون به دیوار نصب شود و هیچ المانی در کنار و زیر تلویزیون استفاده نشود میتواند ضربه بزرگی به دکوراسیون منزل شما وارد کند! در اینجا میز تلویزیون و استند های دیواری بسیار کار آمد است و شما میتوانید از متریال های متفاوتی مانند چوب، استیل و فلز و …. میز تلویزیون دیواری خود را انتخاب کنید.

میز تلویزیون شیشه ایمیز تلویزیون شیشه‌ای

سبک میز تلویزیون شیشه ای بسیار شبیه به میز تی وی استیل و فلزی است. این سبک از میز تلویزیون برای منازلی که اکثر لوازم آن ها مانند مبل، جلومبلی عسلی و … چوبی است قطعا مناسب نخواهد بود. اما اگر در منزل خود از مبل های پایه استیل و فلزی، جلومبلی عسلی فلزی و شیشه‌ای یا آینه‌ای، کنسول فلزی و شیشه ای استفاده کرده اید، میز ال سی دی شیشه (آینه‌ای) میتواند برای شما بسیار مناسب باشد و باعث زیباتر شدن دکوراسیون نشیمن شما بشود.

میز تلویزیون مدرنمیز تلویزیون مدرن

میز تلویزیون مدرن را میتوان جزء ترند ترین انتخاب های بهترین میز تلویزیون دانست. با توجه به کم شدن متراژ بسیاری از منازل و از سوی دیگر سوق پیدا کردن سلایق افراد به سمت سبک های مینیمال و ساده، میز تلویزیون مدرن هم جایگاه مناسبی را بین افراد پیدا کرده است. همانطور که گفته شد این نوع میز تلویزیون برای سبک های مینمال، ساده و کسانی که از مبل هایی با ابعاد متوسط و نسبتا کوچک استفاده میکنند بسیار مناسب بوده و برای افرادی که در دکوراسیون خود از مبل های سلطنتی با منبت کاری های نسبتا زیاد استفاده کرده اند قطعا مناسب نخواهد بود!

 

بهترین چیدمان میز تلویزیون

مواردی که باید هنگام قرار دادن تلویزیون در نظر بگیرید:

زاویه دید

اطمینان حاصل کنید که تلویزیون در یک زاویه دید راحت از محل نشیمن اصلی قرار گرفته است. هنگام نشستن تلویزیون باید در سطح چشم یا کمی پایین تر باشد تا از فشار بر گردن جلوگیری شود.

چیدمان اتاق و رفت و آمد

پایه تلویزیون را در مکانی قرار دهید که مانع حرکت طبیعی داخل فضا نشود و امکان دسترسی آسان به صندلی را فراهم کند.

اندازه دیوار و فضا

فضای دیوار موجود را ارزیابی کنید و مکان مناسبی را برای پایه تلویزیون انتخاب کنید. فاصله تماشای توصیه شده را برای اندازه تلویزیون خود در نظر بگیرید و بر اساس آن مکان را تنظیم کنید.

چیدمان مبلمان

میز شما باید جوری قرار بگیرد تا دید واضحی از مناطق مختلف نشیمن داشته باشد و عملکرد مبلمان را مختل نکند.

نور

میز را طوری قرار دهید که تابش خیره کننده و انعکاس روی صفحه تلویزیون را به حداقل برسانید. از قرار دادن پایه تلویزیون مستقیماً در مقابل پنجره ها یا منابع نور خودداری کنید.

مدیریت کابل

حتما سیم ها و کابل‌ها را منظم و دور از دید نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که قرارگیری پایه تلویزیون امکان دسترسی آسان به پریزهای برق و اتصالات کابل را فراهم می کند.

تهویه

اگر تلویزیون و سایر دستگاه‌ها گرما تولید می‌کنند، میز را طوری قرار دهید که هوا امکان تهویه داشته باشد.

آکوستیک اتاق

چیدمان میز یا پایه تلویزیون نباید مانع از کیفیت صدا شود و باید امکان تجربه صوتی بهینه را فراهم کند.

متریال میز تلویزیون

متریال میز تلویزیون

متریال میز تلویزیون باید متناسب با شرایط خانه باشد. مثلا دمای زیاد میز چوبی را زودتر از میز فلزی خراب میکند. رطوبت زیاد برای چوب و فلز، سم است در حالی که میز آینه‌ای در این شرایط دوام بهتری دارد.

شیشه

این نوع پایه ها بسیار محبوب هستند زیرا ظاهری شیک و مدرن ارائه می دهند. آنها همچنین بسیار مستحکم هستند، بنابراین لازم نیست نگران تکان خوردن یا افتادن تلویزیون خود باشید.

چوب

پایه های تلویزیون چوبی، کلاسیک و جاودانه هستند. آنها با انواع چوب مانند بلوط، افرا و گیلاس عرضه میشوند. شما همچنین می توانید آنها را در رنگ های مختلف مانند سیاه، سفید و قهوه ای پیدا کنید.

فلز

پایه های تلویزیون فلزی نیز بسیار محبوب هستند، زیرا ظاهری مدرن ارائه می دهند. آنها معمولا از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می شوند و در رنگ های مختلفی از جمله مشکی، نقره ای و طلایی یافت می شوند.

آینه

میز تلویزیونهای آینه ای معمولا در سبک آرت دکو تولید میشوند. این سبک برای اتاق های کوچک عالی است زیرا آینه، تصویر را منعکس می‌کند و فضا را بزرگتر نشان میدهد. از آنجایی که آینه ها از شیشه ساخته می شوند، ممکن است ترک بخورند یا شکسته شوند، بنابراین باید مراقب اطراف آنها باشید.

نتیجه‌گیری

ما سعی کردیم نکات لازم برای انتخاب میز و یا پایه تلویزیون مناسب را در جمع و جور ترین حالت ممکن به شما ارائه کنیم. ولی در نهایت این سلیقه شماست که تعیین میکند چه میزی برای خانه شما مناسب است.

اگر مبلمان راحتی شما پایه فلزی و جلومبلی عسلی شما استیل و فلزی است، بهترین انتخاب برای شما میز تلویزیون استیل یا شیشه ای (آینه) خواهد بود. اگز از مبلمان کلاسیک و مدرن استفاده میکنید و وسایل شما اکثرا چوبی مناسب ترین میز تی وی برای شما کلاسیک یا مدرن است، در صورتی که مشکل فضا دارید و برای انتخاب مکان میز تلویزیون دچار محدودیت هستین به سراغ میز ال سی دی متحرک و یا میز تی وی دیواری بروید. 

منابع

www.livingspaces.com

www.bassettfurniture.com

 

1.ارتفاع میز تلویزیون چقدر باید باشد؟

ارتفاع میز باید جوری تنظیم شود که مرکز تلویزیون، نهایتا دو الی 5 سانت بالاتر یا پایین تر از این میانگین دید مخاطب باشد.

2. فاصله تلویزیون 65 اینچی تا چشم بیننده چقدر باید باشد؟

بهتر است که تلویزیون 65 اینچ تقریبا 338 سانتی متر از شما فاصله داشته باشد تا دید بهتر و استانداردی را داشته باشید.

3.ابعاد استاندارد برای میز تلویزیون چگونه است؟

  • تا سایز 55 اینچ = حداقل طول 140 سانت
  • تا سایز 65 اینچ = حداقل طول 160 سانت
  • تا سایز 70 اینج = حداقل طول 180 سانت
  • تا سایز 80 اینچ = حداقل طول 200 سانت
  • تا سایز 85 اینچ = حداقل طول 210 سانت

 

4. میز تلویزیون دیواری چیست؟

در خانه هایی که فضای کمتری دارند از میز تلویزیون دیواری استفاده میشود. که درواقع تلویزیون روی یک هولدری تنظیم میشود و در کنار آن شلف و یا کشوهایی روی دیوار نصب میشود تا زیبا و کاربردی‌تر باشد.

5.از چه متریالی برای میز تلویزیون استفاده میشود؟

چوب،فلز،شیشه،آینه

5/5 - (2 امتیاز)