معرفی انواع مدل های مبل فرانسوی

مبل فرانسوی در بین تنوع بیشمار مبلمان، یکی از محبوب‌ترین‌ها است که به جرئت میتوان گفت این مبل به چشم همه زیبا و دلنشین می‌آید. البته تنوع این مبل که در ادامه به انواع مبل فرانسوی اشاره میشود و همچنین ساخته شدن مطابق هر سلیقه‌ای نیز در محبوبیت بسیار زیاد آن بی‌تاثیر نیست.

ویژگی‌های مبل فرانسوی کاملا مشابه مبلمان سبک کلاسیک است مثل: راحتی نشیمن، کیفیت بسیار عالی، پشتی‌های صاف و بدون انحنا، طیف رنگی خنثی و رنگ طبیعی چوب! ولی کاناپه‌های فرانسوی به جز این ویژگی‌های مشترک با مبل کلاسیک، دارای یک سری خصوصیات هستند که مهم‌ترین آنها «پایه‌ی شمشیری»، چوب رنگ تیره و پارچه مبلی روشن است.

مبل فرانسوی

همانطور که در مقاله مبل فرانسوی چیست؟ گفته شده، این مبلمان قدمت بسیار زیاد و تاریخ پرباری دارند که برگرفته از ذوق و هنر فرانسوی‌ها در قرن‌های پیش بوده؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به تاریخچه‌ی این مبلمان جذاب بپردازیم، میتوان گفت مبل فرانسوی در قرن 14 ساخته شده و در دوره‌های هنری بعد یا در واقع از ابتدای قرن 17 دستخوش تغییراتی شده که این دوره‌های هنری به شرح زیر است:

  1. رونسانس: در دوره‌ی رونسانس که اولین دوره‌ی هنری فرانسه شناخته شده، تزئینات مبل با استفاده از سنگ‌های مرمر، عاجی و چوب‌های ارزشمند و گران قیمت رنگارنگ انجام میشده و مبل‌ها ظاهری کاملا ابتدایی و همچنین وزن کمتری داشتند داشتند.
  2. باروک: در دوره‌ی باروک فرانسوی‌ها از تزئینات بسیار زیاد و شلوغی استفاده میکردند و نیز به جزئیات توجه خیلی زیادی میشد. در این دوره تزئینات سربی، قطعات برنجی و حتی طلاکاری بسیار زیادی روی مبل فرانسوی مشاهده میشد.
  3. روکوکو: تزئینات ظریف و غیر قرینه، استفاده از چوب گردو و ماهون، رنگ‌های ملایم و کمرنگ از ویژگی‌های مبل فرانسوی در دوره هنری روکوکو بوده است.
  4. نئو کلاسیک: مبل فرانسوی در دوره نئو کلاسیک که امروزه نمونه‌هایی تکامل یافته‌تر از آن در بازار قابل خریداری است و به نام مبل نئو کلاسیک شناخته میشوند، به شدت تاثیر گرفته از هنر روم و یونان باستان بوده به طوری که در این مبل از تزئینات و جزئیات اضافی دوری شده است.
  5. رمانتیسم: برخلاف دوره‌ی نئو کلاسیک در دوره هنری رمانتیسم، جزئیات زیاد، نقش و نگار پیچیده خیلی ظریف و نقوش الهام گرفته از طبیعت مثل: گل و گیاهان و حیوانات در کاناپه مبل فرانسوی قابل مشاهده بوده است.
  6. مدرن: همانطور که از اسم این دوره به خوبی مشهود است، مبل فرانسوی در دوره‌ی مدرن به شدت نزدیک به مبل این دوره است؛ زیرا در این برهه زمانی خصوصیات کاناپه‌های فرانسوی شامل: ظرافت زیاد ولی در عین حال بسیار ساده، خطوط صاف و زاویه‌دار، برگرفته از خطوط هندسی و مهم‌تر از همه توجه به راحت بودن نشیمن مبل بوده است.

 

در سوفامبل میتوانید انواع مدل‌های مبل کلاسیک فرانوسوی و دیگر سبک‌ها را مشاهده و بررسی کرده و سپس مستقیما از تولیدی‌ها خریداری کنید.

قیمت مبل چستر قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک قیمت مبلمان فرانسوی

 

مبل شزلون فرانسوی

مبل شزلون فرانسوی

مبل شزلون در اصل یک کاناپه یک نفره غیر قرینه و نامتعارف با طول زیاد است که در یک سمت، دسته و پشتی دارد و سمت دیگر برای راحتی بیشتر پاها بدون دسته و پشتی مشاهده میشود. شزلون فرانسوی یکی از انواع شزلون‌ها هستند و شما میتوانید سبک‌های دیگر این کاناپه را مانند مبل شزلون مینیمال، سلطنتی، مدرن و … را نیز در بازار و فروشگاه سوفامبل مشاهده کنید.

مبل شزلون فرانسوی

از آنجایی که مبل شزلون هم مانند مبل کلاسیک فرانسوی برای اولین بار توسط فرانسوی‌ها ساخته شده و هماهنگی خوبی با هم دارند، ترکیب این دو سبک باهم یک اثر هنری ارزشمند و جذاب را ایجاد کرده است.

مبل شزلون فرانسوی مانند دیگر شزلون‌ها تنها برای استفاده یک نفر طراحی و ساخته میشوند؛ اما نه برای نشستن خشک و رسمی همانند دیگر کاناپه‌ها! بلکه شما بر روی یک مبل شزلون فرانسوی میتوانید پاهای خود را دراز کنید و به خوبی روی کاناپه لم دهید؛ چرا که شزلون‌ها دقیقا به همین منظور یعنی استفاده در حالتی بین نشسته و خوابیده ساخته میشوند. 

مبل شزلون فرانسوی تنوع بسیار زیادی از نظر طرح، رنگ، نوع دوخت و فرم دارد، ولی در همه‌ی آنها پایه‌ها به صورت شمشیری یا همان فرم S شکل، رنگ‌های خنثی، نشیمن راحت و همچنین کیفیت درجه یک متریال وجود دارد و همین خصوصیات آن را تبدیل به مبل شزلون فرانسوی میکند.

این شزلون فرانسوی بسیار کاربردی و شیک است و جالب این که با وجود ظاهر رسمی که دارد یک کاناپه راحتی محسوب میشود. این کاناپه را میتوان در هر بخش خانه که با سبک کلاسیک فرانسوی چیدمان شده مثل اتاق خواب، اتاق میهمان، اتاق نشیمن، در سالن پذیرایی کنار ست مبلمان و حتی در راهرو‌ها و گوشه‌های دنج خانه قرار داد. 

مبل فرانسوی پشت حصیری

مبل شزلون پشت حصیری

مبل کلاسیک فرانسوی حصیری را همیشه بر روی نشیمن یک نفره در قالب صندلی و کاناپه میتوان یافت و امکان ساخت این مدل در کاناپه‌های دو و سه نفره وجود ندارد، زیرا ایجاد این بافت بسیار ظریف در وسعت زیاد یعنی برای کاناپه‌های بزرگ، امکان شکستگی را زیاد میکند. 

ویژگی متفاوت مبل حصیری نسبت به دیگر کاناپه‌های فرانسوی، وزن سبک‌تر آنهاست، چرا که در این نوع کاناپه برای بخش پشتی و گاهی دسته‌ها از یک نوع بافت مشیک خیلی ظریف و محکم با چوب بامبو استفاده میشود و از آنجایی که چوب بامبو یک چوب سبک و باکیفیت است، باعث میشود مبل فرانسوی حصیری سبک‌تر از دیگر کاناپه‌های فرانسوی بشود. 

مبل فرانسوی پشت حصیری

بافت حصیری به دلیل سختی اجرا و کیفیت بالایی که دارد، تا حدودی قیمت ست مبل فرانسوی شما را بیشتر میکند، ولی شک نکنید این قیمت بالا ارزش نمای فوق‌العاده خاص و متفاوتی که به مبلمان و استایل دکوراسیون منزلتان میدهد را دارد. 

یکی از خصوصیات این مدل کاناپه‌های کلاسیک فرانسوی در کنار پایه‌های قوس‌دار و تراش‌های ظریف که نشان از فرانسوی بودن مبل دارد، «پشتی صاف و بدون انحنای» آنهاست که به ظاهر رسمی‌تر مبل کمک شایانی کرده و سبب شده تا بتوانید کاناپه و صندلی پشت حصیری را نه تنها در محیط خانه، بلکه در محل کار نیز چیدمان کنید.

شاید تصور کنید که بافت حصیری بر روی پشتی و دسته‌های مبل فرانسوی از راحت بودن و کیفیت کاناپه‌ها کاسته و ارزش مبل را کم میکند؛ اما در مبل فرانسوی پشت حصیری دقیقا برعکس تصور عموم مردم کاناپه‌ها راحت‌تر شده و استحکام بسیار بالایی دارند زیرا طراحی کاناپه‌های پشت حصیری به گونه‌ای انجام شده تا کوسن‌های خیلی نرم در ابعاد مناسبی روی این بافت قرار بگیرد که البته کاملا مجزا از مبل هستند تا جابجایی کاناپه راحت‌تر باشد. 

از طرفی با این که ظرافت بارز بافت حصیری خلاف این را نشان بدهد، ولی بامبو یکی از چوب‌های خیلی محکم است به قدری که در ساختمان سازی، ساخت لوازم ورزشی و … نیز استفاده میشود در نتیجه با خیال راحت میتوانید از این مبل‌های شیک و لوکس بری پذیرایی، اتاق نشیمن، محل کار و … استفاده کنید.

مبل کلاسیک فرانسوی کوئین

مبل کلاسیک فرانسوی کوئین

مبل فرانسوی کوئین که به نام مبل ملکه نیز شناخته میشود، در قرن 18 میلادی محبوب‌ترین و رایج‌ترین مبل بوده و تا امروزه نیز ارزش و جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است. از مزایای عالی این مبل، نوع طراحی متناسب با ساختار بدن انسان است تا مناسب نشستن در ساعت‌های زیاد بدون خسته شدن باشد. 

بخشی از مبل فرانسوی کوئین که آن را از دیگر کاناپه‌های فرانسوی متمایز میکند دسته‌های بلند و ظریف است که بخشی از آن تا بالای پشتی مبل ادامه دارد و همچنین انحنای ایجاد شده در پشتی مبل است.

کاناپه تک نفره کوئین به خودی خود پشتی بلندی دارد که باعث ایجاد ابهت و شکوه قابل توجهی در ست مبلمان فرانسوی میشود ولی اضافه شدن پایه قوس‌دار مختص مبلمان فرانسوی به این کاناپه‌ها باعث شده تا با خرید ست‌های دارای کاناپه کوئین، راحتی و حس لوکس بودن را به خانه خود می‌آورید.

مبل فرانسوی کوئین

فرم کلی کاناپه کوئین فرانسوی برگرفته از اشکال هندسی اما با خطوط انحنا دار مختص خود است و شباهت به هیچ مبل کلاسیک دیگری ندارد که همین مسئله دکوراسیون داخلی دارای مبل کوئین را متفاوت و دلنشین میکند.

کیفیت و طول عمر این مبل به دلیل استفاده از متریال مرغوب مثل: چوب‌های سنگین و درجه یک بخصوص چوب گردو و بلوط، پارچه مبلی ساده و طرحدار درجه یک از جمله شانل، زری دار و … در ساخت مبل فرانسوی کوئین بسیار زیاد است.

همانطور که در تصویر بالا، نمونه‌ای از یک کاناپه تک نفره فرانسوی کوئین مشاهده میکنید، نشیمن مبل دارای اسفنج بسیار ضخیم و نرمی است و تمام پشتی با لایه‌ی ضخیم اسفنج پوشش داده شده که نشان از تلاش برای راحتی هرچه بیشتر مبل کوئین فرانسوی دارد.

مبل فرانسوی استیل یا سلطنتی

مبل فرانسوی استیل و سلطنتی

در ادامه متن درباره‌ی انواع مبل فرانسوی می‌بایست به یکی از اصیل‌ترین و گران قیمت ترین مبلمان اشاره کنیم که همان مبل سلطنتی یا استیل فرانسوی است.

در این مدل بیشتر خصوصیات ظاهری و نیز روش‌های ساخت مبل نزدیک به مبل سلطنتی و استیل است که در مقاله‌ی مبل سلطنتی چیست؟ کاملا توضیح داده شده است و میتوانید مطاله فرمایید؛ تنها قسمتی که نشان از یک مبل فرانسوی در این کاناپه‌ها دارد «نوع پایه مبل» و اسفنج‌های نرم‌تر است.

مبل فرانسوی سلطنتی

اگر بخواهیم مبل فرانسوی استیل و سلطنتی را توصیف کنیم به شرح زیر است:

  1. پر از تزئینات منبت‌کاری بر روی تمام قسمت‌های چوبی از جمله: دسته‌ها، پایه‌ها، کفی، تاج مبل
  2. پارچه‌های مبلی مرغوب و طرحدار شلوغ 
  3. تاج مبل پر کار و مرتفع
  4. وزن زیاد
  5. گران قیمت
  6. پایه‌های شمشیری یا به شکل پنجه حیوانات (فرانسوی)
  7. نوار چوبی ضخیم و باریک دور تا دور کاناپه 
  8. حالت کاملا رسمی و مجلل

تفاوت بین مبل سلطنتی و مبل سلطنتی فرانسوی به جز شکل پایه‌ها در وزن، قیمت و حجم نقش و نگار‌های منبت است؛ به طوری که در نمونه‌ی فرانسوی آن کمی از تزئینات کاسته شده و در پی آن قیمت و وزن کاناپه‌ها نیز کمتر میشود.

ست مبل استیل و سلطنتی فرانسوی بهترین انتخاب برای افرادی میباشد که علاقمند به مبلمان مجلل و اعیان و دکوراسیون تاریخی و اصیل هستند؛ اما تحمل شلوغی خیلی زیاد یک مبل سلطنتی عادی را ندارند.

 مبل کلاسیک فرانسوی ساده

مبل کلاسیک فرانسوی ساده

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ساده بودن و حس آرامش را در دکوراسیون خانه میپسندید، پیشنهاد میکنیم مبل کلاسیک فرانسوی ساده را انتخاب کنید؛ چرا که این نوع مبلمان فرانسوی بدون هیچ جزئیات اضافی و فوق‌العاده ظریف هستند؛ اما ظاهر رسمی و نیمه رسمی و جلوه لوکس خود را به بهترین نحو حفظ کرده‌اند. 

در یک کاناپه کلاسیک فرانسوی ساده، تنها تزئینی که مشاهده میشود همین نوار چوبی ظریف دور تا دور کاناپه، پایه‌های قوس‌دار شمشیری و خطوط تراش خورده روی نوار چوبی است. 

مبل کلاسیک فرانسوی معمولی

در این مدل‌های ساده معمولا میتوانید شاهد کاناپه‌های کم ارتفاع‌تر و مینیمال‌تری باشید که نشیمن بالشتی آنها نشان از راحتی بسیار زیاد ست مبل را میدهد. 

این کاناپه‌های فوق‌العاده خوش تراش و ظریف را میتوانید با اکسسوری‌هایی مثل شال مبل، کوسن‌های طرحدار یا پهن کردن قالیچه‌ای طرخدار هندسی و حتی یک میز جلو مبلی متناسب تزئین کنید؛ در اصل با داشتن این ست ساده کلاسیک دست شما برای به کار گرفتن تزئینات باز تر است.

همچنین این ست‌های فرانسوی معمولی، بهترین انتخاب برای منازل کوچک و آپارتمانی میباشند؛ زیرا ساده بودن و حجم کم کاناپه‌ها به اشغال فضای کمتر و بزرگتر به نظر رسیدن فضای سالن پذیرایی، اتاق نشیمن و … یاری دهنده است.

مبل فرانسوی با دوخت‌های مختلف

مبل فرانسوی با دوخت های مختلف

بعد از این که مدل مورد نظر خود را براساس سلیقه و شرایط محیط منزلتان بین انواع مبل‌های فرانسوی از جمله: مبل فرانسوی کوئین، مبل فرانسوی پشت حصیری، مبل فرانسوی ساده، مبل سلطنتی یا استیل فرانسوی و مبل شزلون فرانسوی انتخاب کردید، میتوانید برای دوخت کاناپه‌ها تصمیم بگیرید. 

با اضافه کردن یک دوخت زینتی به بخش اسفنجی کاناپه‌ها میتوانید یک نمای کاملا متفاوت و زیباتر به ست مبلمانتان ببخشید مثال: دوخت‌های خیاری یا راه‌راه با اضافه شدن به مبل فرانسوی میتوانند حس مدرنیته را افضایش بدهند، پس با این کار ست مبل فرانسوی مدرن را جایگزین مبل فرانسوی رسمی و معمول خود میکنید.

یکی دیگر از دوخت‌هایی که برای مبل کلاسیک فرانسوی و نیز دیگر مبلمان پرفروش بازار بسیار رواج پیدا کرده «دوخت چستر» است. این دوخت برخلاف دوخت خیاری که حالت مدرن و جدیدتری دارد، به لوکس‌تر و رسمی‌تر شدن نمای مبل کمک میکند و همچنین ارزش و قیمت کاناپه‌ها را بالاتر میبرد؛ زیرا دوخت چستر یا درواقع همان لمسه‌دوزی‌های مخصوص مبلمان چستر یکی از دوخت‌های خیلی پرکار و زمان‌بر است که در پی آن قیمت بالایی هم دارد.

هر نوع دوختی به جز لمسه‌دوزی‌های مبل چستر را برای مبل کلاسیک فرانسوی خود انتخاب کنید، بجز اضافه شدن همان دوخت هیچ تغییر دیگری در نفرم مبل ایجاد نمیشود؛ اما دوخت چستر میتواند تمام طراحی و فرم مبل را تغییر بدهد و یک کاناپه کاملا متفاوت از مبل فرانسوی ساده را ایجاد کند، چرا که مبل چستر به طور مجزا یک مدل مبل است و ترکیب آن با ویژگی‌های مبل فرانسوی این مبل را که به شرح زیر است به وجود می‌آورد:

مبل فرانسوی چستر در بخش بالایی به صورت یک مبل چستر اصیل با پشتی کم ارتفاع، دسته‌های بلند هلزونی و همسطح با پشتی، اسفنج‌های ضخیم و راحتی و مهم‌تر از همه شکل لوزی منظم و برجسته‌ای که برای کار شدن لمسه دوزی بر روی مبل است. در بخش پایین مبل چستر فرانسوی پایه‌های چوبی S شکل که مهم‌ترین بخش کاناپه‌های فرانسوی است را با ارتفاع نسبتا زیادی مشاهده میکنید.

البته این نوع دوخت هم مانند دیگر دوخت‌ها قابل اجرا بر روی یک کاناپه کلاسیک ساده بدون هیچ تغییری در فرم مبل میباشد، و حتی به تازگی ست‌های 8 و 9 نفره‌ای با دو کاناپه بزرگ چستر و فرانسوی مخالف توسط تولیدی‌ها ساخته شده که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

بالاخره چند مدل مبل فرانسوی داریم؟

در این مقاله درباره معرفی انواع مبل فرانسوی توضیح دادیم که: مبل فرانسوی یک از مدل‌های پرطرفدار و پرفروش بازار است که اغلب با مبل کلاسیک ترکیب میشوند؛ زیرا ویژگی‌های مبل فرانسوی و مبل کلاسیک بسیار شبیه به هم است. به عنوان مثال هر دوی این مبل‌ها دارای کیفیت و طول عمر بالا، نشیمن راحت، پشتی صاف و بدون انحنا، رنگ‌های خنثی برای پارچه مبلی هستند ولی بعضی ویژگی‌ها از جمله پایه‌های شمشیری یا S شکل شبیه به پنجه حیوانات، پارچه مبلی رنگ روشن و چوب رنگ تیره مختص مبلمان فرانسوی است. مبل فرانسوی را میتوانید به صورت مبل شزلون فرانسوی، مبل پشت حصیری فرانسوی، مبل کوئین فرانسوی، مبل چستر فرانسوی، مبل سلطنتی یا استیل فرانسوی داشته و نیز میتوان مبل فرانسوی خود را کاملا ساده داشته باشید.

مبل فرانسوی در قرن 14 میلادی توسط فرانسوی‌ها ساخته شده و سپس در دوره‌های هنری مختلف از جمله رونسانس، باروک، روکوکو، نئو کلاسیک، رمانتیسم دستخوش تغییراتی شده و در انتها در دوره‌ی مدرن شکل اصلی خود را گرفته است. با این که مبل کلاسیک فرانسوی در طی دوره‌های مختلف تغییراتی را شامل شده؛ ولی تمام ویژگی‌ها و اصالت مبل به خوبی حفظ شده است.

  • مبل شزلون فرانسوی: این مبل که به نام مبل شزلون و یا کاناپه بلند شناخته میشود، به صورت یک کاناپه غیر قرینه و نامتعارف است که برای استفاده یک نفر در حالتی بین نشسته و خوابیده طراحی شده است. مبل شزلون فرانسوی با نوار چوبی دور تا دور مبل و پایه‌های قوس‌دار فرانسوی میتوان مشاهده کرد.
  • مبل فرانسوی پشت حصیری: تنها تفاوت این مبل با یک مبل کلاسیک معمولی، بخش بافته شده حصیری با چوب بامبو نازک در قسمت پشتی و گاهی دسته‌های کاناپه تک نفره است. چوب بامبو به دلیل استحکام بسیار زیاد، ظرافت و انعطاف پذیری عالی نه تنها کیفیت کاناپه‌ها را کم نمیکند بلکه ارزش ست مبل شما را بیشتر کرده و مبل فرانسوی متفاوت و شیکی را ایجاد میکند.
  • مبل کوئین فرانسوی: در این مدل مبل فرانسوی برای فرم کلی مبل از اشکال هندسی با خطوط منحنی مختص خود الهام گرفته میشود و همچنین شکل دسته‌های مبل طوری طراحی شده که قسمتی از آن تا لبه بالایی پشتی مبل ادامه داشته باشد. به طور کلی مبل فرانسوی کوئین پشتی بلندی دارد و به راحتی مبل کمک میکند ولی قوس ایجاد شده در پشتی‌ها نشان از طراحی مبل براساس ساختار بدن انشان میدهد.
  • مبل فرانسوی با دوخت‌های مختلف: بر روی قسمت‌های اسفنجی مبل فرانسوی میتوانید دوخت‌های مختلفی را داشته باشید که رایج‌ترین آنها دوخت چستر یا همان لمسه‌دوزی و دیگری دوخت خیاری یا راه‌راه است. به جز دوخت چستر، باقی دوخت‌ها تفاوتی در فرم کلی کاناپه ایجاد نمیکنند و فقط به زیباتر شدن مبل کمک میکندد در صورتی که مبل فرانسوی چستر میتوانند یک مبل متفاوت باشد.
  • مبل سلطنتی و استیل فرانسوی: در مبل فرانسوی سلطنتی به جای پایه‌های صاف و معمول از پایه فرانسوی یا شمشیری معروف استفاده میشود و فقط مقداری از حجم تزئینات مبل کاسته میشود که این مسئله کم شدن وزن و قیمت ست مبل را در پی دارد.
4.4/5 - (19 امتیاز)