طراحی داخلی به سبک مینیمال 

برخلاف تصور رایج، دکوراسیون مینیمال به معنای زندگی با کمترین حد طراحی و مبلمان نیست.
مینیمالیسم قطعاً یک مفهوم بسیار جهانی است که در فرهنگ‌های مختلف با ظاهری جذاب دیده میشود. اگرچه اغلب به عنوان یک اتاق ساده با یک پالت رنگی تک رنگ و چند تکه مبلمان تصور می شود، اما سبک مینیمالیسم بسیار بیشتر از یک زیبایی شناسی مطلق است، به خصوص وقتی در نظر بگیرید که چگونه این سبک به تمام المان‌ها در فضای مینیمال دقت میکند. در مقاله سبک دکوراسیون مینیمال، هر آنچه را که باید در مورد سبک طراحی داخلی مینیمالیستی بدانید، از جمله تاریخچه، عناصر و نحوه طراحی یک خانه مینیمال را مطالعه خواهید کرد.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

عموماً هنگام بحث در مورد خانه‌ مینیمالیستی، افراد اتاق‌هایی را تصور می‌کنند که مرتب هستند و دیوارهای سفید و فاقد هرگونه مبلمان یا دکور غیر ضروری دارند. به این ظاهر به اصطلاح (کمتر_بیشتر) نیز میگویند.

لودویگ میس فن در روهه
«کمتر بیشتر است» برای اولین بار توسط معمار لودویگ میس ون در روهه ابداع شد این رویکرد شامل از بین بردن یک طرح تا ملزومات آن و کنار گذاشتن هر عنصری است که به زیبایی یا عملکرد ناب یک شی یا فضا کمک نمی کند.
دکوراسیون داخلی مینیمال یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که با سادگی، کارایی و استفاده از حداقل عناصر تزئینی مشخص می شود. بر خطوط تمیز و حس فضای باز تأکید داردو معمولا رنگ در سبک مینیمال طیف رنگهای خنثی هست .فلسفه پشت مینیمالیسم حذف هر عنصر غیر ضروری از یک فضا برای ایجاد یک محیط آرام و عاری از بهم ریختگی است.
سبک مینیمال اغلب با یک زیبایی شناسی مدرن یا معاصر همراه است و در فضاهای مسکونی و تجاری محبوب است. در این سبک معمولا از مبلمانی شبیه مبل کلاسیک و یا مبلمانی با طرح‌های سلطنتی استفاده نمیشود و اغلب دارای مبلمان ساده با خطوط تمیز و با تمرکز بر نور طبیعی می‌باشد. موادی مانند چوب یا سنگ و بتن از متریال سبک مینیمال می‌باشد. فقدان تزئینات اجازه می دهد تا بر زیبایی خود فضا و همچنین هر گونه هنر یا قطعات تزئینی که با دقت طراحی شده اند، تمرکز کنیم.

سبک مینیمال
این فقط یک ظاهر نیست، بلکه یک روش زندگی است.
این مثال می‌تواند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی مینیمالیستی را نشان دهد. به طور کلی، ایدئولوژی مینیمالیستی از مصرف غیر ضروری جلوگیری می کند و در عوض زندگی با آنچه شما نیاز دارید را ترویج میدهد.
اگر بخواهیم یک خانه مینیمال ایرانی داشته باشیم باید که از وسایلی که مورد استفاده قرار نمیگیرند بگذریم. به عنوان مثال اگر کسی تشخیص می دهد به صندلی تک در دکوراسیون مدرن و مینیمال خود نیاز ندارد چون که همیشه روی مبل راحتی می نشیند،باید که آن صندلی را حذف کند تا بتوان به عنوان زندگی مینیمالیستی توصیفش کرد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی مینیمالیستی

سبک دکوراسیون مینیمال در اواسط قرن بیستم، به ویژه در دهه های 1960 و 1970، به عنوان واکنشی در برابر سبک‌های آراسته و به شدت تزیین شده که در دهه‌های گذشته غالب بود، ظهور کرد.
مینیمالیسم به عنوان یک جنبش هنری پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و به عنوان یک زیبایی شناسی طراحی در این دهه‌ها به شهرت رسید. خاستگاه طراحی مینیمالیستی را می توان در مکتب باهاوس آلمان جستجو کرد که بر سادگی، کارایی و استفاده از مواد صنعتی تاکید داشت.
برخی از Ludwig Mies van der Rohe به عنوان اولین رهبر طراحی مینیمالیستی یاد می‌کنند که ساختا‌رهای اساسی و در عین حال خیره کننده او صرفاً برای به حداکثر رساندن فضا و احساس باز بودن ساخته شده است. امروزه جان پاوسون و تادائو آندو،معماران مینیمالیستی شناخته شده‌ای هستند که با تکیه بر شیشه، بتن و عناصر دیگر ساختارهایی را ایجاد می کنند که به زیبایی ساده و مینیمال هستند.

چرا سبک مینیمال محبوب است؟

سبک دکوراسیون مینیمال
دکور و سبک مینیمالیستی علی رغم ریشه‌های عمیق چندین دهه‌اش، همچنان در قلب و چشم بسیاری از زیبایی‌شناسان حاکم است. آنیشکا کلارک، مدیر طراحی داخلی در Ishka Design می‌گوید: برای ما سخت است که در مورد مینیمالیسم بدون اشاره به پایداری صحبت کنیم. از آنجایی که جهان با یک بحران آب و هوایی قریب الوقوع مواجه است، کاهش مصرف فردی به طور فزاینده ای رایج شده است زیرا ذهنیت بازگشت به اصول اولیه بیشتر شده است.
همچنین کلارک می گوید که این سبک را می توان به عنوان مقاومت در برابر افراط در نظر گرفت. علاوه بر عنصر پایداری، زیبایی شناسی و بررسی جنبه‌های روانی در این سبک غالب است زیرا برخی زیبایی را در کمتر بودن طرح و وسایل می یابند بدون اینکه نیازی به نشان دادن دائمی هر آنچه وجود دارد داشته باشند.

در یک فضای مینیمالیستی، شما همه چیز را به راحتی می بینید از جمله هرگونه نقصی که به فضا وارد شده باشد کاملا آشکار است و به شما این امکان را می دهد که طراحی واقعی را ببینید. وقتی صحبت از ساختار یک فضا می شود، زیبایی ذاتی زیادی در آن وجود دارد. با این حال ممکن است فکر کنید که “قطعاً طراحی این سبک دشوارتر است.” اما هنگامی که به درستی انجام شود، به این معنی است که ظاهر تمام شده بسیار چشمگیرتر نمایان میشود.

تعریف عناصر و ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال

ویژگی های سبک مینیمال
وقتی در مورد سبک مینیمالیستی صحبت می کنیم که امروزه آن را می شناسیم، این سبک دکوراسیون داخلی با ویژگی‌های زیر شناخته میشود:

• خطوط ساده
• پالت های رنگی تک رنگ یا خنثی
• مبلمان محدود
• اشیاء تزئینی محدود
• وسایل نظم دهنده که فضا را مرتب نگه می دارد
• پلان های دلباز
• نور طبیعی
• تمرکز بر متریال مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و بتن

اصول طراحی دکوراسیون مینیمال چیست؟

اصول طراحی مینیمال
هدف از طراحی مینیمالیستی ایجاد طرح‌های ساده، تمیز و کاربردی است که پیامی واضح را بدون هیچ عنصر غیر ضروری منتقل می‌کند. در اینجا برخی از اصول اصلی طراحی مینیمال را برای شما ذکر کردیم:

سادگی:

در این طراحی بر سادگی و اجتناب از هرگونه عنصر غیر ضروری تمرکز دارد. طراحی باید به عناصر اساسی آن کاهش یابد تا پیامی واضح منتقل شود.

کارکرد:

مینیمالیسم عملکرد را بر فرم اولویت می دهد. طرح باید قابل استفاده باشد و هدف خود را بدون هیچ گونه تزئینات غیر ضروری انجام دهد.

سلسله مراتب:

طراحی مینیمالیستی بر یک سلسله مراتب بصری واضح برای انتقال اطلاعات متکی است. این از طریق استفاده از کنتراست، اندازه و قرار دادن عناصر به دست می آید.

استفاده از فضای نگاتیو:

این سبک از فضای منفی (که به عنوان فضای سفید نیز شناخته می شود) برای ایجاد حس تعادل و هماهنگی در طراحی استفاده می کند. این فضا همچنین به جلب توجه به عناصر مهم طراحی کمک می کند.

پالت رنگ محدود:

سبک مینیمالیستی اغلب از یک پالت رنگ محدود استفاده می کند که معمولاً شامل سیاه، سفید و چند رنگ برجسته است. برای ایجاد کنتراست و جلب توجه به عناصر مهم، باید از رنگ ها کم و هدفمند استفاده کرد.

تایپوگرافی:

این سبک دکوراسیون معمولا به تایپوگرافی برای انتقال پیام خود متکی است. تایپوگرافی باید ساده، خوانا و تکمیل کننده طرح کلی باشد.
با پیروی از این اصول میتوان دیزاین مینیمالی را ایجاد کرد که ظریف، جاودانه و در انتقال پیام خود موثر هست.

نمونه هایی از دکوراسیون داخلی مینیمالیستی

آشپزخانه مینیمال

آشپزخانه مینیمال

اتاق کار مینیمال

اتاق کار مینیمال

اتاق خواب مینیمال

اتاق خواب مینیمال

نشیمن مینیمال

نشیمن مینیمال

چگونه در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال برسیم؟

برای رسیدن به یک فضای داخلی مینیمالیستی باید که نکاتی را در نظر گرفت. وقتی صحبت از طراحی خانه مینیمالیستی به میان می آید، شاید یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید پرهیز از شلوغی است، و این در فضاهای کوچک بیشتر اهمیت دارد .

مشخص‌ترین ظاهر یک فضای مینیمال، فضایی است که مملو از اشیاء نباشد، و ساده‌ترین راه برای انجام این کار، داشتن وسایل کمتر است. هنگام انجام این کار به شما توصیه می کنیم که روی حفظ چیزهایی تمرکز کنید که برای شما مهم هستند، نه چیزهایی که بیشتر با یک ظاهر یا حال و هوای خاص مطابقت دارند این نکته تضمین می کند که هم شما و هم خانه شما مینیمال میشود.

به دنبال چیزهایی باشید که واقعاً آنها را دوست دارید. به طور مثال، یک عکس قدیمی از شما و دوستان دبیرستانی‌تان می‌تواند ارزش بیشتری نسبت به یک نقاشی معروف داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که از ترندها و مد روز اجتناب کنید زیرا که در این سبک قرار نیست هرآنچه در دوره زمانی خاصی مد میشود قرار بگیرد.

بهتر است روی وسایلی که مربوط به زمان خاصی نمیشود و برای شما ساده و محبوب است تمرکز کنید، زیرا این نه تنها باعث می شود خانه شما در طول زمان تکامل یابد، بلکه از نیاز به ارتقاء مداوم و اضافه کردن موارد بیشتر جلوگیری می کند.
هنگام برنامه ریزی، به یاد داشته باشید که خانه شما نیازی به رعایت قوانین سختگیرانه ندارد، بلکه باید از ذهنیت (وسایل کمتر اما هدفمندتر) استفاده کنید.

درست است که ایده‌های طراحی میتواند مفید باشد اما فکر نکنید که خانه شما باید حتما با تصاویر و ایده‌های Pinterest مطابقت داشته باشد تا مینیمال به نظر برسد. باید سعی کنید سبک مینیمال شخصی خود را پیدا کنید و به فضا منتقل کنید.همه چیز به اصول و احساس شما بستگی دارد.

طراحی خانه مینیمال

رم در یک روز ساخته نشده!

این مثالی است که به شما یادآوری میکند حتی بزرگترین و مهمترین فضا و ساختار‌های مینیمال هم در یک روز ساخته نشده‌اند.بنابراین لازم نیست دکوراسیون کل خانه خود را یکجا تمام کنید، در صورت لزوم یا زمانی که انگیزه یا ایده خاصی داشتید میتوانید به قسمت‌های مختلف اضافه کنید.پس نگران نباشید و دکوراسیون مینیمال منزل خود را به مرور و طبق اصول طراحی و سلیقه خودتان جلو ببرید.

نتیجه گیری:

همانطور که در مقاله سبک دکوراسیون مینیمال خواندید مینیمالیسم درباره سادگی و هدفمند بودن است. مسئله این نیست که با وسایل خیلی ساده و کم زندگی کرد تا مینیمال به نظر رسید بلکه این است که بتوان از شر چیزهایی که به آن نیازی نیست خلاص شد و فضا را تا حد امکان ساده و کاربردی طراحی کرد. هسته اصلی طراحی‌های مینیمال دوری از افراط است که به همراه اصول ساده‌ای که برای این سبک گفته شد و سلیقه شخصی میتوان به یک خانه مینیمال رسید.

 

منابع:

The Evolution of Minimalism and Glass

Minimalist Interior Design

 

1. سبک مینیمال چیست؟

سبک مینیمال اغلب با یک زیبایی شناسی مدرن یا معاصر همراه است و در فضاهای مسکونی و تجاری محبوب است. دارای مبلمان ساده با خطوط تمیز و با تمرکز بر نور طبیعی می‌باشد. موادی مانند چوب یا سنگ و بتن از متریال این سبک می‌باشد.

2. سبک مینیمال در دکوراسیون چه زمانی ایجاد شد؟

در اواسط قرن بیستم، به ویژه در دهه های 1960 و 1970، به عنوان واکنشی در برابر سبک‌های آراسته و به شدت تزیین شده که در دهه‌های گذشته غالب بود، ظهور کرد.

3. ویژگی‌های مهم دکوراسیون مینیمال چیست؟

  • خطوط ساده
  • پالت های رنگی تک رنگ یا خنثی
  • مبلمان محدود
  • اشیاء تزئینی محدود
  • نور طبیعی
  • متریال طبیعی

4. نکته مهم برای داشتن یک خانه مینیمال چیست؟

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید پرهیز از شلوغی است، و این در فضاهای کوچک بیشتر اهمیت دارد .مشخص‌ترین ظاهر یک فضای مینیمال، فضایی است که مملو از اشیاء نباشد!

 

 

به این مقاله امتیاز دهید!