فنگ شویی در خانه

در سال های اخیر مردم به اهمیت داشتن یک فضای مثبت، سرزنده و هارمونیک پی بردند، در نتیجه استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون منزل هم محبوبیت پیدا کرده. استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون منزل می تواند تأثیر قابل توجهی بر احساسات و نحوه تعامل ما با محیط اطراف داشته باشد. با استفاده از فنگ شویی می توانیم فضایی را ایجاد کنیم که نه تنها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است، بلکه باعث رفاه و تعادل نیز می شود.
امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری وقت خود را در خانه سپری می کنند، پس ایجاد فضایی سالم و سازنده از هر زمان دیگری ضروری تر است. در این مقاله با درک اصول فنگ شویی، می توانید خانه خود را به پناهگاهی آرامش بخش و امن تبدیل کنید.

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست

فنگ شویی یک فلسفه چینی باستانی است که بر رابطه بین مردم و محیط اطراف تاکید دارد. این بر اساس فنگ شویی، طرزچیدمان اشیاء در یک فضا بر جریان انرژی یا “چی”، و در نتیجه بر رفاه، موفقیت و شادی فرد تأثیر بگذارد.
اصطلاح فنگ شویی، به معنای “باد-آب” است، که دو عنصر اساسی برای تغییر چشم انداز و محیط هستند. هدف فنگشویی، هماهنگ کردن جریان های انرژی و تنظیم دکوراسیون داخلی متناسب با آن انرژی ها است.
این علم ریشه در کیهان شناسی، فلسفه و فرهنگ چینی دارد و قدمت آن به بیش از 3000 سال پیش باز می گردد. در نهایت این فلسفه میتواند برای ایجاد یک محیط مثبت و بالنده، بسیار کاربرد داشته باشد.

مبانی فنگ شویی در چیدمان خانه

اصل چی

اصل چی انرژی‌های مثبت و منفی

 

چی نیرویی است که دائماً در حال حرکت و تغییر است که می تواند در یک مکان خاص احساس خوبی یا بدی به شما بدهد. هدف فنگ شویی این است که چی به آرامی در هر سانت از خانه جریان داشته باشد. چی، انرژی حیاتی است که از طبیعت می آید و هر فرد، شی و محیطی انرژی چی را در خود دارد. در طبیعت همه چیز مانند باد و آب جریان دارد و حرکت می کند. ولی در فضای سربسته، اغلب با زوایای تیز و اشیایی احاطه شده‌ایم که از چیزی که می‌توانند جریان مثبت انرژی چی را مسدود کند. همه وسیله های خراب را در اسرع وقت جایگزین کنید، تعمیر کنید یا حذف کنید. وقتی خانه خود را با اشیا و ارتعاشات منفی تزئین می کنید، با تمام “چی” های منفی آن وسیله ها زندگی می کنید. این نوع وسایل را هرچقدر هم که گران باشند تهیه نکنید و یا از خانه خارج کنید.

اصل پنج عنصر فنگ شویی

پنج عنصر فنگ شویی

 

پنج عنصر فنگ شویی آتش، زمین یا خاک، فلز، آب و چوب هستند. هر عنصر شکل، رنگ و بافت منحصر به فردی دارد که نمایانگر جنبه های خاصی از زندگی است. آتش نشان دهنده اشتیاق، احساسات و انرژی بالا است و با رنگ قرمز و اشکال مثلثی مرتبط است. زمین نشان دهنده زمین و ثبات است و با رنگ های خاکی و اشکال مربعی مرتبط است. فلز استحکام و شفافیت را به ارمغان می آورد و با رنگ های فلز و اشکال گرد همراه است. آب نماد حرکت، جریان و آرامش است و با آبی عمیق و رنگ های سیاه و به اشکال موج دار، متصل است. چوب نشان دهنده رشد، وسعت و سرزندگی است و با رنگ های سبز و شکل های مستطیلی همراه است.

هدف تئوری پنج عنصر ترکیب عصاره واقعی هر عنصر در فضای داخلی است تا قدرت آن را به زندگی شما وارد کند. با این حال، زمانی که استفاده از متریال واقعی امکان پذیر نیست، می توان از رنگ ها یا شکل مرتبط با آن استفاده کرد. افزودن یک شومینه به یک اتاق عنصر آتش را به ارمغان می آورد، در حالی که رنگ قهوه ای نشان دهنده عنصر زمین است. بهترین اشیاء برای تنظیمات فنگ شویی آنهایی هستند که مواد، رنگ و شکل واقعی یک عنصر را ترکیب می کنند. درک و استفاده از پنج عنصر می تواند به ایجاد فضای متعادل تر و هماهنگ تر کمک کند.

اصل باگوا

نقشه باگوا

 

باگوا یکی دیگر از اصول فنگ شویی دکوراسیون منزل است. باگوا یک نوع نمودار نقشه برداری است که در فنگ شویی برای تعیین خصوصیات قسمتهای مختلف خانه کاربرد دارد. مثلا قسمت شرقی خانه را معمولا به ثروت و فراوانی ربط میدهد. باگوای سنتی، یک هشت ضلعی بوده که شامل هشت ناحیه زندگی و مرکز زمین است، در حالی که نسخه مدرن آن، یک نمودار شبکه‌ای 9 قسمتی است. معیار تنظیم محیط اطراف در باگوا، در ورودی است. باتوجه به این ‌معیار باید نقشه خانه را ترسیم و آن را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس باید لوازم جانبی و رنگ ها را متناسب با آن انتخاب کنید تا انرژی هر منطقه فعال شود.
9 بخش باگوا عبارتند از:
• قدرت / ثروت / فراوانی
• شهرت / آینده / شهرت
• عشق / روابط / ازدواج
• خلاقیت/ کودکان/ میراث
• شفقت / مسافرت / افراد مفید
• خود / شغل / کار
• دانش / خرد / هماهنگی
• خانواده / سلامت / جامعه
• رفاه/تعادل

اصل یین و یانگ

اصل یین یانگ

اصل یین یانگ

 

طبق نظریه یین و یانگ، همه چیز در جهان از دو نیروی به هم پیوسته تشکیل شده که شامل یین (مؤنث) و یانگ (مردانه) است. یین نرم و منفعل، و یانگ سخت و فعال است. تعادل مناسب این دو نیرو باعث ایجاد هماهنگی در محیط اطراف می شود. یین و یانگ در طبیعت، ساختمان ها و اتاق های شخصی وجود دارند. در بیشتر موارد، یین و یانگ به طور طبیعی و غریزی متعادل هستند

. نماد جهانی یین و یانگ دایره ایست با خط منحنی که دو نیمه سیاه و سفید را تقسیم می کند. یین با رنگ سیاه، که عنصر آب است، و یانگ با رنگ سفید، که عنصر فلز است، نشان داده میشود. تعادل یین و یانگ به ویژه در محل کار مهم است چون محل کار جاییست که انرژی شدید یانگ می تواند منجر به استرس شود. اگر انرژی در فضای شما کم است، ممکن است به دلیل مشکل در تعادل یین یانگ باشد.

برای بازگرداندن تعادل، بسته به نیاز فضا، می‌توانید ویژگی‌های یین، مانند منحنی‌ها و رنگ‌های تیره، یا ویژگی‌های یانگ، مانند خطوط مستقیم و رنگ‌های روشن را اضافه کنید. داشتن تعادل یین و یانگ در خانه و محل کار می تواند انرژی مثبت و هماهنگی را به زندگی شما جذب کند. اصل یین یانگ را میتوان یکی از مهمترین اصل های فنگ شویی چیدمان خانه دانست که با رعایت موارد این اصل میتوان انرژی مثبتی در خانه ایجاد کرد.

اصل تداوم و اتصال

اصل تداوم و اتصال

بر اساس این اصل، هر عملی واکنشی دارد و ما تحت تأثیر اطرافمان هستیم، بنابراین باید خود را با نمادهایی از آنچه می خواهیم به زندگی خود جذب کنیم، مانند ثروت، هماهنگی و عشق احاطه کنیم. رنگ‌ها، شکل‌ها و تصاویری که برای تزئین محیط اطراف استفاده می‌کنیم، بر آنچه جذب می‌کنیم تأثیر می‌گذارند و اگر این نمادها برگرفتهاز طبیعت باشند، احساس ارتباط بیشتری می‌کنیم.
فنگ شویی معتقد است که ما باید فضای شادی برای خود بسازیم و از وسیله هایی که چنین آثاری دارند استفاده کنیم. آثار هنری که افسرده کننده یا خشن هستند هم احساس منفی ایجاد می کنند و نباید استفاده شوند. انمادهای دنیای طبیعی به محیط داخلی ما، مانند گل‌ها، گیاهان، سنگ‌ها، آب، صداهای طبیعت، آثار هنری صحنه‌های طبیعت، و رایحه‌ها، بافت‌ها و رنگ‌ها، می‌تواند ارتباط شما را با طبیعت بیشتر کند. ارتباط با طبیعت یعنی صلح و هماهنگی بیشتر.

دلایل استفاده از فنگ شویی برای دکوراسیون منزل

استفاده از اصول فنگ شویی برای دکوراسیون منزل فایده های زیادی دارد.

 فنگشویی در خانه

• استفاده از فنگشویی برای دکوراسیون اتاق خیلی مفید است. فنگ شویی، استفاده از مواد طبیعی و رنگ های ملایم را تشویق می کند و می تواند به ایجاد فضایی آرام در خانه کمک کند.
• اصول ساده ی فنگ شویی، به استفاده بهینه از فضای خانه کمک میکند. با تغییر دکوراسیون منزل متناسب با قوانین فنگ شویی، فضای نشیمن کاربردی و کارآمدتری را ایجاد کنید که متناسب با نیازهای خاص شما باشد. این کار به ساده‌تر کردن روتین روزانه‌تان کمک میکند و احساس ناامیدی و سرخوردگی را کاهش میدهد.

• فنگ شویی جذابیت فضا را دوبرابر میکند و درخششی معنوی به اتاق میدهد. با گنجاندن اصول فنگ شویی در دکوراسیون منزل، یک فضای نشیمن جذاب و هماهنگ ایجاد کنید که نشان دهنده سبک و سلیقه شخصی شما باشد.
فنگ شویی در دکوراسیون منزل، سطح سلامت و تندرستی را ارتقا میدهد. با ترکیب عناصر طبیعی مانند گیاهان و آب، و استفاده از رنگ های ملایم، از اصول مکتب فنگ شویی در منزلتان استفاده کنید و به ایجاد انرژی مثبت و کاهش آلودگی ها کمک کنید.

در نهایت، استفاده از فنگ شویی در چیدمان منزل می تواند حس فراوانی و رفاه را افزایش دهد. اینگونه محیطی آرام و مناسب برای رشد و بالندگی ذهنی و جسمی ایجاد میکنید. آرامشی که فنگشویی به خانه میدهد باعث آزاد شدن فکر و هجوم ایده های ناب و ثروت ساز به ذهن میشود.

باید و نبایدهای فنگ شویی در دکوراسیون منزل

قطعا فنگشویی با تمام مزایایی که دارد، اصول خاص خودش را هم دارد. بهره‌مندی از فواید فنگشویی در دکوراسیون خانه نیازمند رعایت یک سری قوانین است که در ادامه برای شما توضیح میدهیم.

فنگ شویی در دکوراسیون

بایدها

بایدهای فنگشویی در دیزاین داخلی را در زیر مشاهده میکنید.

1. تخت خود را تنظیم کنید

سعی کنید تخت خود را طوری قرار دهید که بتوانید بدون اینکه سر خود را بچرخانید، در را ببینید. از خوابیدن در حالی که پاهایتان مستقیماً به سمت در خروجی است، خودداری کنید. این کار در فنگ شویی، بدترین موقعیت برای استراحت شبانه است.

2. به هم ریختگی را جمع کنید

در فنگ شویی، به هم ریختگی نشان دهنده تصمیمات به تعویق افتاده و ناتوانی در حرکت به جلو است. مراقب باشید که وسایلتان را روی هم تلنبار نکنید. زندانی شدن با خرت و پرتها، از جریان چی مثبت یا انرژی، در اطراف شما جلوگیری می کند و باعث انتقال حس سردی میشود. هنگام تغییر دکوراسیون خانه، از مبلمانی استفاده کنید که فضا را باز تر میکنند نه محدودتر. مثلا از یک کاناپه کشودار استفاده کنید تا به جای جاکفشی هم استفاده شود. برای اتاقهای کوچک که غذا خوردن، خوابیدن و مطالعه در یک فضا انجام می شود، از صفحات جداکننده استفاده کنید تا هر کاری، فضای مخصوص به خود را داشته باشد. به عنوان مثال، وقتی با کامپیوتر کار میکنید در قسمتی جداگانه بنشینید که به تخت خواب دید نداشته باشید.

3. از گیاهان طبیعی استفاده کنید

یک گلدان را در فاصله یک متری کامپیوتر خود بگذارید تا به تعادل فرکانس های الکترومغناطیسی که توسط دستگاه های الکترونیکی تولید میشود، کمک کند. گیاهانی با برگ‌های گرد انتخاب کنید زیرا نشان‌دهنده ثروت هستند. از کاکتوس و سایر گیاهان خاردار که انرژی را دفع می‌کنند و گیاهان بونسایی و کوتاه‌قد که نشان دهنده رشد محدود هستند، استفاده نکنید. اگر نمی توانید گیاهان طبیعی پرورش دهید، ابریشم طبیعی جایگزین قابل قبولی است زیرا از پارچه طبیعی ساخته شده است. از گل های خشک در اتاق استفاده نکنید چون گل خشک، نمادی از انرژی مردگان در فنگ شویی است.

4. پنجره را تمیز کنید

پنجره ها، “چشمان” ساختمان شما هستند. وقتی پنجره کثیف است دید شما تار می شود. شاید این دیدگاه کمی تند و تیز به نظر بیاید، اما هر از گاهی داخل پنجره های خود را تمیز کنید تا بتوانید آینده و خورشید را به وضوح ببینید. همچنین پنجره‌های خود را مرتب باز کنید تا انرژی چی وارد منزل بشود.

5. از اصل پنج عنصر استفاده کنید

پنج عنصر فنگ شویی

از تعادل رنگ ها و شکل های پنج عنصر فنگ شویی برای تزئین فضای خود استفاده کنید. پنج عنصر نام اصلی است که برای توصیف رنگ ها، اشکال استفاده می شود: آتش، خاک، فلز، آب و چوب.
استفاده از رنگ در فنگ شویی به پنج عنصر زمین، فلز، آب، چوب و آتش مربوط می شود. از این پنج عنصر برای ایجاد تعادل استفاده می شوند. بنابراین اگر انرژی عنصری وجود دارد که کمی بیشتر به آن نیاز دارید، می توانید آن را با رنگ، لوازم جانبی یا حتی لباس به فضای خود اضافه کنید.
عنصر زمین یا خاک: اگر در مراقبت از خود ثبات ندارید، عنصر زمین را بیشتر اضافه کنید. رنگ های زمین شامل رنگ های خاکی زرد، نارنجی و قهوه ای است. یک تخت چوبی قهوه ای تیره هم می تواند برای ایجاد رابطه بین شما و زمین، استفاده شود.
عنصر فلز: عنصر فلز (خاکستری، سفید، مایل به سفید، و رنگ‌های متالیک) نماد وضوح، دقت و ریزبینی است. و یک قاب عکس فلزی یا نقره‌ای انتخاب کنید و در دید بذارید. این دکور می‌تواند به هدایت و تسریع اهداف شما کمک کند.
عنصر آب: اگر می‌خواهید فضای منزلتان پویایی بیشتری داشته باشد، از عنصر آب استفاده کنید. مثلا رنگ سیاه و انواع مختلف آن مثل زغالی، دودی تیره، پرکلاغی و … نمادی از آب هستند. سعی کنید هنگام مطالعه روی صندلی مشکی یا آبی تیره بنشینید.
عنصر چوب: انرژی چوب می تواند نماد شروع دوباره و جوانه زدن باشد که این مفهوم، مستقیم به زندگی وصل است. فکر نمیکنم هیچ نمادی به این اندازه فضای خانه را گرم و دلنشین کند. با استفاده از عنصر چوب، بهار را به خانه بیاورید و در فضای آن نفس بکشید. مثلا بالش های سبز رنگ روی یک مبل مبل شما می توانند در دورهمیها به مهمانی روح ببخشند.
عنصر آتش: در نهایت، رنگ قرمز، انرژی آتش است و می تواندفضای خانه شما را روشن و از دلمردگی خارج کند. راه مورد علاقه من برای آوردن انرژی آتش به خانه، استفاده از گل های قرمز تازه است. ولی همانطور که بعدا توضیح میدهیم، در استفاده از رنگ قرمز زیاده روی نکنید.

6. انرژی در ورودی را “فعال کنید”

در ورودی به معنای واقعی کلمه جایی است که انرژی وارد خانه شما میشود. برای فعال کردن انرژی خوش شانسی، منتظر یک روز مبارک مانند تولد یا ماه نو باشید. بین ساعت 11 صبح تا 1 بعد از ظهر (بیشترین یانگ ساعات روز)، لیستی از 9 آرزو برای خود بنویسید. لیست خود را با صدای بلند بخوانید و بالای درب ورودی بچسبانید. در نتیجه، هر بار که از در ورودی خود عبور می کنید، انرژی این آرزوها را به سمت خود فرا می¬خوانید.

7. فضای اتاق را متعادل کنید

ما ساعت های زیادی را در تخت خود هستیم، بنابراین فنگ شویی اتاق خواب ما از اهمیت بالایی برخوردار است. تخت را در”موقعیت فرمان” قرار دهید و رنگ آرامش بخشی را برای اتاق انتخاب کنید. همچنین داشتن فضای کافی در دو طرف تخت نیز مهم است. لازم نیست میزهای کنار تخت با هم مطابقت داشته باشند. با این حال، اگر اندازه آنها مشابه باشد، بهتر است.
در صورت امکان، باید حداقل 1 متر فضای اضافه در سمت چپ و راست تخت وجود داشته باشد و سر تخت به دیوار تکیه داده شود. همچنین استفاده پارچه های حریر بعنوان پرده (در صورتیکه بالای تخت شما مثل تخت شاهزادگان، حلقه ی پرده آویز نصب است)، و بعنوان روتختی فضایی لطیف به اتاق خواب شما میدهد. در نهایت، هر روز صبح کمی برای مرتب کردن رختخواب خود اختصاص دهید. این زیباترین راه برای شروع روزی مملو از آرامش است که انرژی آن در طول روز طنین انداز میشود.

8. آثار هنری را درست انتخاب کنید

آثار هنری چیزهای زیادی در مورد زندگی شخصی شما میگوید و در طول شبانه روز بر احساس شما تأثیر میگذارد. اگر می خواهید دکوراسیون اتاق خواب خود را متناسب با فنگ شویی تنظیم کنید، عکس های خانوادگی را فراموش نکنید. اگر مجرد هستید و قصد ازدواج دارید، از عکس افراد مجرد یا اجسام بی جان استفاده نکنید. در عوض، تابلوها یا آثار هنری را انتخاب کنید که که زوج‌ها یا یک جفت از هرچیز را نشان میدهند. یا مثلا آثار هنری (مثلا مجسمه های رومیزی) را انتخاب کنید که جفت هستند. چیزهایی به کوچکی یک جفت نمکدان تزئینی، دکور اتاق را بانمک تر جلوه میدهند.

9. کتاب ها را بیرون ببرید

فنگشویی کتاب ها

ممکن است عاشق کتاب باشید، اما اگر در اتاق خواب خود با احساس آرامش مشکل دارید، وقت آن رسیده که خانه جدیدی برای آنها پیدا کنید. کتابی را که در حال خواندن آن هستید روی میز خواب خود نگه دارید نه کنار تخت. کتابها را روی زمین تلنبار نکنید. قفسه کتاب را از اتاق خواب خارج کنید و در فضای دیگری؛ مثلا قسمتی از سالن پذیرایی نگه دارید. کتاب ها حاوی انرژی فعال هستند و ذهن را تحریک می کنند. برای داشتن خوابی آرام‌تر، سعی کنید کتاب‌ها را از فضای استراحت دور کنید.

10. تجهیزات بدنسازی را در فضای مخصوص بگذارید

وسایل تمرینی دارای انرژی مردانه یا “یانگ” هستند، به این معنی که منبع انرژی فعال هستند. در حالی که قرار دادن این تجهیزات در سایر قسمت های خانه شما میتواند عالی باشد، در اتاق خواب چندان مفید نیست. اتاق خواب باید بیشتر انرژی «یین» داشته باشد تا به استراحت و خواب شما کمک کند، بنابراین بهتر است تجهیزات ورزشی را در قسمت دیگری از خانه خود نگه دارید.

11. زندگی کاری را جدا کنید

برای اینکه بتوانید اصول فنگ شویی در دکوراسیون و چیدمان خانه را به خوبی رعایت کند باید این نکته را در نظر داشته باشید که وسایل کاری هم مانند تجهیزات تمرینی، برای فضای اتاق خواب مناسب نیست. قرار دادن میز و وسایل کار در کنار تخت باعث سنگینی فضا در زمان عصر میشود و تمرکز و هوشیاری را در طول روز سخت‌ میکند. اگر در جای دیگری در خانه خود، فضایی برای ایجاد یک دفتر کار اختصاصی ندارید، تمام تلاش خود را بکنید تا با پرده، صفحه نمایش تاشو یا قفسه کتاب، فضایی مخصوص کار در اتاق خواب خود ایجاد کنید. اگر جای اینکار را هم ندارید، حداقل در پایان هر روز میز خود را با یک تکه پارچه زیبا بپوشانید.

12. اتاق را تمیز کنید

وقت بگذارید و اتاق خواب خود را مرتباً تمیز کنید. اتاق خواب را جارو بکشید، گردگیری کنید و غبارها را بتکانید. فضا را با اسپری روغن پرتقال شیرین خوشبو کنید تا فنگ شویی و انرژی اتاق خواب شما افزایش یابد. به طور کلی سنت خانه تکانی بین ایرانیان از جمله رسومی است که با فنگ شویی هم بسیار مطابقت دارد و باعث بالا رفتن فرکانش مثبت و تقویت هاله ی اطراف بدن میشود.

13. اصول “موقعیت فرمان” را کامل اجرا کنید

یکی از موثرترین و اساسی ترین اصول در فنگ شویی، قانون “موقعیت فرمان” است و اساساً به این معنی است که اشیاء خاصی باید رو به در ورودی قرار بگیرند. مهم ترین اشیایی که باید در موقعیت فرمان قرار دهید، تخت، میز و اجاق گاز هستند. درِ اصلی اتاق یا فضا، “دهانِ چی” نام دارد و دریچه ای است برای ورود انرژی.‌ وقتی پشت اجاق غذا درست می‌کنید (یا در رختخواب می‌خوابید یا پشت میز کارتان می‌نشینید)، بهتر است به در اشراف داشته باشید اما مستقیماً در راستای آن نباشید. طبیعتا همیشه این کار امکان پذیر نیست، بنابراین می توانید یک آینه را جوری قرار دهید که حین پخت و پز در کنار اجاق گاز (یا خوابیدن در رختخواب یا نشستن پشت میز)، انعکاس در را در آن ببینید.

نبایدهای فنگشویی

در فنگشویی علاوه بر کارهای ضروری، کارهای ممنوعه ای هم وجود دارد که در زیر به اصلی ترین آنها اشاره میکنیم.

نباید‌های فنگشویی

1. درها را مسدود نکنید

همانطور که قبلا ذکر شد، درها در فنگ شویی بسیار مهمند زیرا منفذ ورود انرژی هستند. یکی از موارد مهمی که در نبایدهای فنگ شویی دکوراسیون خانه مهم است مسدود نبود درها است!

به هر یک از درهای خانه خود نگاه دقیقی بیندازید تا ببینید کدام درها به دلیل به هم ریختگی یا نوع چیدمان مبلمان، نمی توانند حداقل 90 درجه باز شوند. وقتی درها باز نمیشوند، به این معنی است که انرژی مثبتی که وارد زندگی شما می شود در حال فشرده شدن است و پتانسیل کامل شما در دسترس شما نیست. همچنین بر نوع تجربه ی شما از فضای خانه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند شما را دچار حس خفقان کند.
در نهایت، درها نمادی از صدای شما در جهان هستند، بنابراین درب مسدود می تواند به این معنی باشد که صدای شما به طور کامل شنیده یا مخابره نمیشود.

2. اشیای شکسته را استفاده نکنید

اشیاء شکسته در خانه به موانعی در زندگی شما تبدیل میشوند که شما را عقب نگه می دارد. آن زنگ در شکسته‌ای که برای تعمیر نگه می‌دارید ممکن است مانع از ملاقات شما با شخصی شگفت‌انگیز شود. گیاهان مرده یا در حال مرگ نیز در فنگ شویی ممنوع هستند.

3. آثار هنری خود را خیلی پایین آویزان نکنید

باور کنید یا نه، وقتی کسی با ناراحتی یا کم انرژی مشکل دارد، اغلب آثار هنری، عکس‌ها و آینه‌هایش روی دیوارهایش با حالت بدی آویزان شده است. اثر هنری بد می تواند چی شما را پایین بیاورد. (توجه: حتی تختی که خیلی کم ارتفاع باشد می تواند خلق و خوی شما را پایین بیاورد). همچنین خوب است که قاب ها را در دو مکان میخ کنید تا تابلو کج نشود.

4. وسایل را زیر تخت خود نگهداری نکنید

بسیاری از ما نیاز به فضای بیشتری برای گذاشتن وسیله ها داریم، اما زیر تخت جای آن نیست! در فنگ شویی، بهتر است هنگام خواب، هوا در اطراف شما جریان داشته باشد. بنابراین نگه داشتن اشیاء زیر تخت، به خصوص وسایل تیز و خطرناک، اصلا درست نیست. موارد دیگری که باید مراقب آنها باشید شامل کفش، کتاب یا هر چیز مرتبط با انرژی فعال است. یادگاری های روابط گذشته را زیر تخت نگه ندارید. رابطه بدی که خاطراتش را نگه میدارید، شما را در زندگی عقب میبرد. فقط وسایل نرم مثل ملافه و بالش اضافی را زیر تخت بگذارید.

5. فضای خود را با وسایل تزئینی زیاد شلوغ نکنید

دکوراسیون شلوغ

وسایل تزئینی می تواند احساس هرج و مرج و غرق شدن را تداعی کند. همچنین می تواند جریان انرژی مثبت را کاهش دهد. به هم ریختگی تمرکز و بهره وری را سخت، و احساس سنگینی و رکود ایجاد میکند. به جای آن چند قطعه کلیدی که فضای شما را شاد می کند انتخاب کنید. سطوح را شفاف و منظم نگه دارید و از فضاهای ذخیره سازی برای جلوگیری از به هم ریختگی استفاده کنید.

6. از اشیاء تیز در دکوراسیون استفاده نکنید

اجسام با لبه های تیز یا نوک تیز می توانند احساس تنش و ناراحتی ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند احساس پرخاشگری یا خصومت را بالا مببرند. در عوض، اشیای دکوراتیوی را انتخاب کنید که لبه‌های نرم‌ و منحنی شکل دارد. این کار به ایجاد احساس آرامش و تعادل در فضا کمک می کند. استفاده از گیاهان یا سایر عناصر طبیعی هم‌ باعث ایجاد حس هماهنگی و جریان انرژی مثبت در خانه میشود.

7. تخت خود را زیر پنجره قرار ندهید

قرار دادن تخت در زیر پنجره می تواند احساس آسیب پذیری را ایجاد کند. همچنین خواب راحت را دشوار میکند. اگرچه در اصل “موقعیت فرمان” پیشنهاد شده که وسایلی مانند تخت را جوری قرار دهید که به در خروجی “اشراف” داشته باشید اما تخت خود را دقیقا رو به روی در قرار ندهید. تخت رو به در می تواند احساس ناراحتی و اضطراب ایجاد کند. این به این دلیل است که ممکن است احساس کنید حریمصوصی ندارید و هر کسی از کنار در میشود میتواند شما را ببیند. در عوض، تخت خود را در موقعیتی قرار دهید که احساس امنیت و آرامش کنید. این کار به ایجاد حس آرامش در اتاق خواب شما کمک می کند.

8. از پرده های تیره یا سنگین استفاده نکنید

این نوع پرده ها و کرکره های سنگین جلوی نور طبیعی را می گیرند. نور طبیعی برای ایجاد حس سرزندگی و انرژی در خانه شما مهم است. پرده های سنگین می توانند جلوی این نور را بگیرند و احساس تاریکی و سنگینی را در اتاق ایجاد کنند. این کار بر میزان ویتامین دی دریافتی اثر میگذارد و در نتیجه انرژی شما و اعضای خانواده کاهش پیدا میکند. پرده های روشن و سبک را انتخاب کنید که اجازه می دهند نور طبیعی به فضا بتابد. همچنین می‌توانید از آینه‌ها برای انعکاس نور طبیعی و ایجاد فضایی روشن‌تر و بازتر استفاده کنید.

9. لامپهای فلورسنت را خاموش کنید

لامپ فلورسنت و انرژی فنگ شویی

لامپ های فلورسنت نماد عنصر فلز هستند که وقتی از بالای سر به شما میتابند باعث سردرد، خستگی چشم و استرس زیادی میشوند. به محض امکان، چراغ های فلورسنت بالای سر را خاموش کنید. به جای آن از نور طبیعی روز یا از لامپ های رومیزی و زمینی استفاده کنید. اگر نمیتوانید لامپ های فلورسنت بالای سر را خاموش کنید، سعی کنید آنها را با لامپ های طیف کامل جایگزین کنید. آن لامپها نور روز را شبیه سازی می کنند و به شما احساس راحتی بیشتری می کنند.

10. تخت و مبل را زیر سقف کوتاه قرار ندهید

تیرهای سقفی، سقفهای کاذب و کوتاه می توانند حس وزن و فشار را برقفسه سینه وارد کنند. به دراز کشیدن روی تختی که در این پوزیشن قرار دادید، احساس میکنید که وزنه سنگینی بالای سر شما قرار دارد. در عوض، موقعیت متفاوتی را برای تخت خود انتخاب کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشد. با استفاده از دکوری های منحنی شکل به اتاق، سختی و فشار ناشی از تیرهای سقف را بهتر کنید.

11. از تم قرمز استفاده نکنید

از طرح رنگ قرمز در اتاق خواب استفاده نکنید، زیرا می تواند انرژی زیادی ایجاد کند و خوابیدن را سخت کند. قرمز رنگی پر انرژی و نماد هیجان و اشتیاق است. اما نماد جنگ، تضاد، خشم، تعصب و خون نیز میتواند باشد. در نتیجه بهتر است در استفاده از آن در اتاق خواب، زیاده روی نکنید. در عوض این رنگ می تواند برای سایر قسمت های خانه شما عالی باشد. انرژی زیاد در اتاق خواب آرامش و خواب راحت را مختل میکند. در عوض، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که آرام‌بخش‌تر هستند، مانند رنگ‌های آبی، سبز یا خنثی. همچنین می توانید از یک آیتم قرمز رنگ، صرفا برای ایجاد کنتراست در اتاق استفاده کنید. استفاده از قرمز در اتاق هایی که فضای آنها بی اندازه سرد و بیروح است، به رنگ گرفتن فضا و در نتیجه ایجاد تعادل کمک میکند.

12. میز خود را رو به دیوار قرار ندهید

قرار دادن میز رو به روی دیوار می تواند این احساس را ایجاد کند که فضای کار شما محصور یا محدود است. این مسئله حفظ انگیزه و بهره¬وری را دشوار میکند. میز خود را به گونه¬¬ای قرار دهید که به شما اجازه دهد اتاق را ببینید و سبکی بیشتری را احساس کنید. همچنین می‌توانید عناصر دکوری مانند گیاهان یا آثار هنری را اضافه کنید که به شما الهام می‌بخشد و به شما انگیزه می‌دهد.

13. از آبنما در اتاق خواب استفاده نکنید

اعتقاد بر این است که آب، انرژی مثبت و ثروت را به فضا می آورد. با این حال، انرژی بیش از حد آب در اتاق خواب می تواند احساس بی قراری و اختلال ایجاد کند. آب نماها را برای قسمت های دیگر خانه خود مانند اتاق نشیمن یا دفتر و حتی درون گلخانه های بالکنی، انتخاب کنید. به جای گذاشتن آبنما در اتاق خواب، از عناصر آب مانند یک گلدان آبی زیبا یا کاسه تزئینی استفاده کنید.

14. مبل خود را پشت به در قرار ندهید

قرار دادن مبل، پشت به در، احساس آسیب پذیری و ناراحتی ایجاد میکند. ممکن است احساس کنید که تحت نظر هستید یا کسی می تواند بدون اطلاع شما وارد اتاق شود. مبل خود را به گونه ای قرار دهید که به شما امکان می دهد در را ببینید و احساس امنیت بیشتری کنید.

آیتمهای فنگ شویی دکوراسیون منزل

انواع مختلفی از اقلام طراحی داخلی فنگ شویی وجود دارد که می توان از آنها برای افزایش انرژی و هماهنگی در خانه استفاده کرد:

قورباغه ثروت در فنگ شویی

1. قورباغه ثروت

قورباغه ثروت که به عنوان وزغ سه پا یا “چان چو” نیز شناخته می شود، نماد محبوب فنگ شویی برای ثروت و رفاه است. قورباغه اغلب در حالی به تصویر کشیده می شود که سکه ای را در دهان خود نگه داشته و روی انبوهی از سکه ها نشسته است. اعتقاد بر این است که قرار دادن یک قورباغه ثروت در گوشه جنوب شرقی یک اتاق؛ منطقه مرتبط با ثروت در فنگ شویی، می تواند ثروت و فراوانی را جذب کند.

آینه باگوا در فنگ شویی

2. آینه باگوا

بر اساس قواعد فنگ شویی، آینه باگوا، برای محافظت از خانه یا محل کار در برابر انرژی منفی یا “شا چی” استفاده می شود. این یک آینه گرد با قاب هشت ضلعی است که نشان دهنده جنبه های مختلف زندگی مانند ثروت، سلامتی و روابط است.
بهتر است آینه را بالای ورودی اصلی خانه یا محل کار خود، رو به بیرون قرار دهید. گفته می شود این مکان انرژی منفی را به منبع خود منعکس می کند و خانه یا محل کار شما را از آسیب محافظت می کند. توجه به این نکته ضروری است که آینه باگوا هرگز نباید در داخل خانه یا رو به داخل قرار گیرد، زیرا می تواند انرژی منفی را به فضا منعکس کند.

ماهی جفت در فنگشویی

3. ماهی جفت

ماهی جفت، نماد خوش شانسی، فراوانی و هماهنگی در روابط است. این ماهی ها اغلب با رنگ های طلایی یا قرمز به تصویر کشیده می شوند و با دهان خود به سمت یکدیگر شنا می کنند. اعتقاد بر این است که نمادِ دو ماهی، شانس افراد متاهل و مجرد را افزایش می دهد و یک آیتم محبوب برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن است.
ماهیِ جفت را می توان در گوشه جنوب شرقی اتاق خواب یا اتاق نشیمن قرار داد تا ثروت و فراوانی را جذب کند. البته می توان آن را در گوشه جنوب غربی اتاق خواب هم قرار داد تا روابط هماهنگ و ازدواج شاد را تقویت کند.

سکه چینگ در فنگ شویی

4. سکه چینگ

سکه چینگ، سکه باستانی چینی است و اعتقاد بر این است که ثروت و خوش شانسی را به ارمغان می آورد. این سکه گرد است و سوراخ مربع شکلی در وسط دارد که اغلب نخ یا ربان قرمزی از بین آن رد شده و سکه ها را به هم‌گره میزند. از سکه های چینگ برای جذب ثروت استفاده می شود و همچنین اعتقاد بر این است که افراد را در برابر انرژی های منفی محافظت می کنند.
سکه ها را می توان در گوشه جنوب شرقی خانه یا محل کار شما قرار داد، همچنین می توانید آنها را در کیف یا کیف پول خود قرار دهید تا ثروت و ثبات مالی را جذب کنید.

کره کریستال در فنگ شویی

5. کره کریستال

کره کریستال یک آیتم زیبا و قدرتمند است و اعتقاد بر این است که هماهنگی، موفقیت و انرژی مثبت را به فضا می آورد. این توپ کریستالی اغلب روی پایه قرار می گیرد یا توسط اژدها نگه داشته می شود و برای دفتر یا اتاق مطالعه استفاده می شود.
کره کریستال فنگشویی در گوشه شمالی دفتر یا محل کار نمای جالبی دارد. همچنین می توانید آن را روی میز خود یا در قفسه ای در گوشه جنوب شرقی خانه قرار دهید.

چرتکه در فنگ شویی

6. چرتکه

چرتکه فنگشویی یک ابزار شمارش سنتی چینی و نماد موفقیت، رفاه و خوش شانسی است.‌ این چرتکاه اغلب از چوب ساخته می شود، با ردیف هایی از مهره ها روی یک قاب قرار میگیرد، و یک دکوراتیو محبوب برای دفتر یا شرکت است.
چرتکه را می توان روی میز در گوشه شمال غربی دفتر یا محل کار قرار داد. این جهتِ جغرافیایی، نمادی از اساتید و افراد مفید در زندگی شما است. همچنین می توان آن را در گوشه جنوب شرقی دفتر گذاشت.

کشتی در فنگ شویی

7. کشتی

کشتی فنگشویی هم نماد ثروت، موفقیت و فراوانی است. این کشتی کوچک از فلز یا چوب ساخته شده و اغلب روی یک پایه یا روی میز نمایش داده می شود.
کشتی را می توان در گوشه جنوب شرقی خانه یا محل کار شما قرار داد. همچنین می توانید آن را در گوشه شمالی دفتر یا محل کار خود قرار دهید، زیرا این منطقه نشان دهنده شغل و موفقیت است.

 آویز درخت خوشبختی در فنگ شویی

8. آویز درخت خوشبختی

درخت کوچکی است که از فلز یا کریستال ساخته شده است و اغلب به عنوان گردن بند یا در ماشین یا خانه آویزان می شود.
آویز درخت خوشبختی را می توان به عنوان گردن بند یا در ماشین یا خانه آویزان کرد تا ثروت و ثبات مالی را جذب کند. همچنین اعتقاد بر این است که قرار دادن آن در گوشه جنوب شرقی خانه یا محل کار برای جذب ثروت مفید است.

نتیجه گیری

استفده از فنگشویی در طراحی داخلی میتواند حس هماهنگی و تعادل را در فضا به ارمغان بیاورد. قرار دادن مبلمان، رنگ‌ها و دکوریجات به شیوه درست، تاثیر زیادی بر جریان انرژی و فضای کلی اتاق دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات ریز و درشت مربوط به کاربرد فنگشویی در دکوراسیون منزل را مطرح کنیم. اگر نکته یا سوالی دارید، خوشحال میشویم در قسمت نظرات، مطرح کنید. در نهایت با توجه به گستردگی بازار فنگشویی و آیتمهای موجود در بازار ایران، بهترین و اصلی ترین دکوری های فنگ شویی را برای شما فهرست کردیم. به طور کلی باید و نبایدهای مهم فنگشویی به اصولی مثل حفظ تعادل، نور، روشنایی، طبیعت و آرامش تاکید دارد که با روشهای مختلف میتوان به آن دست پیدا کرد.
آب و روشنایی هم علاوه بر فنگ شویی؛ همانطور که در اشعار سهراب سپهری هم زیاد به آن برمیخوریم، در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه خاصی دارند. شما هم میتوانید با استفاده از آیتمهای اصلی مثل آیینه باگوا، گوی کریستال و دوری از رنگهای تند و زننده، تناسب معناداری بین فرهنگ ایرانی و فنگ شویی ایجاد کنید و از هر دو به طور همزمان لذت ببرید.


شما میتوانید انواع مبل چستر و مبل کلاسیک رو داخلی سایت سوفامبل مشاهده کنید.


منابع:

Feng Shui for Dorms and Small Apartments

How to Feng Shui Your Bedroom: Dos and Don’ts

feng-shui-for-every-room-in-your-home

 

1. هدف فنگ شویی چیست؟

هماهنگ کردن جریان های انرژی و تنظیم دکوراسیون داخلی متناسب با آن انرژی ها است.در نهایت این فلسفه میتواند یک محیط مثبت و بالنده و بسیار کاربردی را ایجاد کند.

2. پنج اصل مهم فنگ شویی چه چیز‌هایی است؟

  • اصل چی
  • اصل پنج عنصر
  • اصل باگوا
  • اصل یین یانگ
  • اصل تداوم و اتصال

3. اصل پنج عنصر چه مواردی هستند؟

آتش،زمین یا خاک،آب،فلز و چوب

از این پنج عنصر برای ایجاد تعادل استفاده می شوند. بنابراین اگر انرژی عنصری وجود دارد که کمی بیشتر به آن نیاز دارید، می توانید آن را با رنگ، لوازم جانبی یا حتی لباس به فضای خود اضافه کنید.

4. اقلام طراحی دکوراسیون در فنگ شویی چیست؟

  • قورباغه ثروت
  • آینه باگوا
  • ماهی جفت
  • سکه چینگ
  • کره کریستال
  • کشتی
  • چرتکه
  • آویز درخت خوشبختی

از این آیتم‌ها برای افزایش انرژی و هماهنگی در خانه استفاده میکنند.

4. فواید فنگ شویی چیست؟

در نهایت، استفاده از فنگ شویی در چیدمان منزل می تواند حس فراوانی و رفاه را افزایش دهد. اینگونه محیطی آرام و مناسب برای رشد و بالندگی ذهنی و جسمی ایجاد میکنید. آرامشی که فنگشویی به خانه میدهد باعث آزاد شدن فکر و هجوم ایده های ناب و ثروت ساز به ذهن میشود.

4.8/5 - (117 امتیاز)