فرق مبل چستر با مبلمان کلاسیک و راحتی چیست؟

سه نوع مبل راحتی، چستر و مبل کلاسیک اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند. به دلیل شباهت مبل چستر با مبل راحتی و کلاسیک از نظر ظاهری و حتی شباهت در کاربرد و همچنین محبوب بودن این 3 نوع مبلمان، ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی و تفاوت مبل چستر با مبل راحتی و کلاسیک بپردازیم. مطالعه این مقاله به شما کمک میکند که حین انتخاب مبلمان برای دکوراسیون داخلی، فرق مبل چستر با مبل کلاسیک و راحتی را بهتر درک کنید و در نتیجه انتخاب بهتری با توجه به بودجه و دکوراسیون منزل خود داشته باشید.

معرفی کلی مبل راحتی، مبل چستر و کلاسیک

به طور کلی سه نوع دسته بندی مهم در صنعت مبلمان وجود دارد. مبل راحتی، مبل استیل و مبل کلاسیک. مبل چستر در حقیقت نوعی از مبلمان راحتی بوده و میتوان این مبل را زیر دسته مبلمان راحتی قرارداد. اما با توجه به خصوصیات ویژه مبلمان چسترفیلد، گاهی از آن در ست‌های مبل کلاسیک هم استفاده میشود. به دلیل شباهت مبل چستر با مبل کلاسیک و بقیه مبل‌های راحتی، شناخت بهتر خصوصیات آن و شناخت کامل تفاوت‌های مبل چستر و راحتی، میتواند به شما در انتخاب ست مبلمان مناسب منزلتان کمک کند.
البته این نوع مبلمان شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند که در ادامه نیز به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فرق مبل چستر و مبل راحتی

تفاوت مبل راحتی و مبل چستر

تفاوت مبل چستر و مبل راحتی به سختی قابل شناسایی است چون این دو مبل در حقیقت در یک دسته قرار میگیرند. ولی افراد متخصص و کارشناس کاملا قابلیت تفکیک این دو مورد را دارند که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم. در ادامه در چند بحث طراحی، سایز و اندازه، میزان راحتی و سهولت استفاده، تطبیق پذیری و ست شدن با دکوراسیون، تفاوت‌های مبلمان راحتی و مبلمان چستر را مورد بررسی قرار میدهیم.

تفاوت طراحی مبل چستر با مبل راحتی

ویژگی طراحی مبل چستر
مبلمان چستر معمولاً طراحی خاص و قابل تشخیصی دارد. لمسه کاریهای عمیق و دسته های رول شده از خصوصیات ظاهری مبل چسترفیلد هستند که مانند یک لامپ نئون و یا اصطلاحا دسته‌های P شکل، به اصالت آن اشاره میکنند. مبل راحتی اما دارای طرح ساده است و اغلب لمسه دوزی ندارد.
تنوع مبلهای راحتی از نظر طرح بیشتر از مبلهای چستر است زیرا نقطه اساسی این مبلها همانطور که از اسمشان پیداست، راحتی آنها است و قالب مشخص و ویژه ای ندارند. اما مبلمان چستر چند ویژگی مهم دارند و به خاطر این ویژگی‌ها خیلی راحت قابل تشخیص هستند. ویژگی هایی مانند پشتی کوتاه، لمسه دوزی‌های زیاد، دسته‌های P شکل و …. .

تفاوت اندازه مبل چستر و مبلمان راحتی

مبلمان چستر اغلب از نظر اندازه بزرگتر از مبلمان راحتی هستند. مبل‌های چستر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چندین نفر را به راحتی در خود جای دهند، در حالی که ‌مبل های راحتی در هر نوع شکل و اندازه ای یافت میشوند. به دلیل تنوع بیشتر اندازه‌ی مبل راحتی، استفاده از مبل راحتی تقریبا برای تمام متراژهای منازل مسکونی مناسب بوده و میتوان این نوع مبلمان را انتخاب کرد.

فرق مبل چستر با راحتی این است که چسترفیلد اغلب برای اتاقهای بزرگ و یا لابی هتلها و مراکز درمانی و محیط‌های اینچنینی مناسب است و برای متراژهای کوچک منازل مبل چستر نمیتواند خیلی انتخاب مناسبی باشد و مبلمان راحتی سبک مینیمال میتوانند انتخاب بسیار مناسب‌تری باشند. از چستر تک نفره میتوان در فضاهایی مانند اتاق مطالعه یا کتابخانه شخصی، اتاق‌های انتظار و به طور کلی برای فضاهایی که دکوراسیون نسبتا لاکچری و گران قیمت تری دارند استفاده کرد اما در آن سو مبل راحتی نمیتواند انتخاب مناسبی برای این فضاها باشد.

بررسی میزان راحتی مبلمان راحتی و چستر

مبلمان راحتی و چستر
در هر دو نوع مبلمان، راحتی یک اصل همیشگی است. با این حال در مبل سبک چسترفیلد و راحتی، اولویت بندی کمی متفاوت است. مبل چستر به دلیل بزرگ بودن و عمق بیشتر بالشتکهای محل نشیمن، راحتی بیشتری را به ارمغان میاورد. مبلمان راحتی اما با وجود اینکه عموما نرم است، گاهی استایل و زیبایی را در اولویت قرار میدهد. به عبارتی ممکن است مبلمانی را پیدا کنید که از انواع مبل راحتی محسوب میشود اما برای استفاده طولانی مدت چندان “راحت” نیستند. مبل چستر همیشه به دلیل فضای بزرگی که اشغال میکند و کیفیت بالای فوم و بالشتک ها، آرامش را خواه ناخواه برای افراد فراهم میکند.

شاید سطح مقطع نشیمن در مبل راحتی به بزرگی مبل چستر نباشد ولی از طرف دیگر از هر فومی نمیتوان برای پر کردن مبل چستر استفاده کرد. از آنجایی که مبلمان چستر دارای لمسه دوزی بسیار زیادتری نسبت به مبل راحتی است پس باید از فوم و اسفنج مرغوب تری استفاده شود تا این لمسه دوزی ها در طولانی مدت دچار پارگی نشوند، استفاده بهتر در متریال چستر و راحتی باعث میشود تا میزان راحتی چستر هم افزایش پیدا کند.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که این موارد به صورت کلی مصداق داشته و ممکن است متریالی که هر تولیدی در محصولات خود استفاده میکند با تولیدی دیگر متفاوت باشد. یعنی این امکان وجود دارد یک تولیدی که مبل راحتی تولید میکند متریال، چوب و اسنفج به مراتب بهتری استفاده کند تا تولیدی که مبل چستر تولید میکند و باید این موارد را با متغیرهایی مانند قیمت، نشیمن مبل و …. سنجید.
تفاوت دیگر این است که پشتی مبل چستر اغلب حالت صاف و مستطیلی شکلی دارد در حالی که تنوع طرح در مبل راحتی و مخصوصا نوع تک نفره ی آن بیشتر است. به طور کلی پشتی مبلهای راحتی طراحی بهتری دارند و برای استفاده فردی مناسب تر وراحت‌تر هستند.

مقایسه دکوراسیون مبلمان راحتی و چستر

دکوراسیون مبلمان راحتی و چستر
مبلمان چستر از نظر سبک طراحی، تطبیق پذیری محدودتری دارد، زیرا اغلب با سبک های طراحی داخلی سنتی و کلاسیک هماهنگ است. از مبلمان راحتی می توانید در انواع طراحی داخلی از سنتی گرفته تا مدرن و امروزی استفاده کنید. علاوه بر آن مبل چستر اغلب نیاز به فضای بیشتری دارد و همانطور که میدانیم خانه های مدرن اغلب متراژ پایین تری نسبت به خانه های قدیمی تر دارند. در ننیجه اغلب افراد به سمت مبل راحتی میروند تا چستر. همچنین چون طیف بیشتری از پارچه های مبلی برای مبل راحتی قابل استفاده است، میتوان بدون عوض کردن خود مبل فقط ظاهر آن را تغییر داد و حس جدید به فضای خانه اضافه کرد. این یعنی مبل راحتی میتواند انتخاب اقتصادی تری نسبت به مبل چستر باشد.
در صورتی که از لحاظ فضای متراژ منازل محدودیتی ندارید و سبک دکوراسیون شما تا حدود نزدیک به دکوراسیون های گران قیمت (از لحاظ اکسسوری و ….) است مبل چستر میتواند انتخاب مناسب تری برای شما باشند و در غیر اینصورت انتخاب مبل راحتی بهتر خواهد بود.

شباهت مبل راحتی و مبل چستر

همانطور که در ابتدای‌ مقاله‌ تفاوت‌های مبل چستر با راحتی و کلاسیک اشاره کردیم مبلمان چستر زیر دسته مبلمان راحتی قرار میگیرد پس شباهت‌های آنها بیشمار است. اینجا به شباهت‌های اصلی آنها اشاره میکنیم.

شباهت مبل راحتی و مبل چستر
تاریخچه

مبلمان چسترفیلد تاریخچه ای غنی دارد که به دهه 1700 باز می گردد و از آن زمان به سرعت به یکی از مشخصه‌های طراحی مبلمان بریتانیا تبدیل شد. امروزه مبلمان چسترفیلد نمادی از راحتی، تجمل، ظرافت و پیچیدگی است. مبلمان راحتی هم امتحان خود را پس داده و قرن هاست که محبوب باقی مانده و منشا آن به مصر باستان برمیگردد. فراعنه و اعضای خانواده سلطنتی بر روی صندلی های تزئین شده از طلا و سایر مواد گرانبها می نشستند وصندلی ها باید راحت و بزرگ میبودند. در طول سال‌ها، مبلمان راحتی تکامل یافته و شکل‌های مختلفی به خود گرفته، اما شکی نیست که هر دو نوع مبلمان دارای تاریخچه ای طولانی هستند و سالیان زیادی است که مورد استفاده قرار میگرند و انتخاب بسیاری از خریداران هستند.

میزان راحتی

مبلمان چستر و مبلمان راحتی به طور کلی راحت هستند، اگرچه بالشتکها و یک سری جزییات آنها را از هم متفاوت میکند اما در نهایت هدف آنها ایجاد یک فضای صمیمی و راحت برای افراد خانه است. در نتیجه ایجاد آسایش و امکان استفاده ی طولانی مدت، یکی از اصول اولیه در طراحی این دو نوع مبلمان است. اگر فضای کافی برای تهیه مبلمان چستر دارید در خرید آن شک نکنید. مبلمان چستر اصیل، تا سالها عضوی جدایی ناپذیر از خانه شما خواهد شد. در غیر این صورت انواع مبل راحتی هم انتخاب مناسبی برای شماست مخصوصا اگر به تازگی مستقل شده اید و یا خانه مجردی دارید.

ماندگاری

هر دو نوع مبلمان به دلیل دوام خود شناخته شده‌اند. آنها معمولاً با مواد با کیفیت مانند چوب سخت و تودوزی های مقاوم ساخته می شوند. خصوصیات و جزییات این مبلهای به گونه ای طراحی شده که در برابر استفاده منظم مقاوم بوده و برای چندین سال دوام می آورند. در نتیجه با خرید هیچکدام از آنها ضرر نمیکنید.
البته به شرطی که متریال استفاده شده مانند اسفنج و پارچه مبلی آن با کیفیت باشند و از تولیدی معتبری خرید کنید. در صورتی که متریال مورد استفاده در هرکدام از این مبلمان کیفیت لازم را نداشته باشند، از آنجایی که از مبلمان راحتی و چستر استفاده طولانی مدتی میشود، به سرعت کیفیت مبل از دست میرود.

نقطه کانونی دکوراسیون

دکوراسیون مبل چستر
هم صندلی راحتی و هم مبلمان چسترفیلد می توانند به عنوان نقاط کانونی اتاق شما دیده شوند. هر دوی آنها مخصوصا اگر به درستی چیده شده باشند میتوانند چشمها را در اولین نگاه به خود جذب کنند. مبلهای راحتی همانطور که قبلا اشاره کردیم به دلیل تنوع فراوان، طرح ها و رنگبندی های جذاب و نامتعارفی دارند. از طرفی مبل چسترفیلد هم به دلیل اصالت و تاریخچه ای که با خود یدک میکشد، درجا توجه را به خود جلب میکند و سنگینی و اصالت خاصی به فضا میبخشد. پس هر دو میتوانند در نقطه کانونی دکوراسیون داخلی شما باشند.
در بیشتر مواقع مبلمان راحتی و چستر در روبروی نقطه کانونی تلویزیون چیده میشود و در برخی موارد روبروی شومینه.

متریال

از دیگر شباهت مبل چستر و راحتی میتوان به متریال آن اشاره کرد. مبلمان راحتی و چستر بر خلاف مبلمان کلاسیک و استیل بیشتر از اسفنج، فوم و پارچه تشکیل شده اند و به نسبت مبلمان استیل از چوب کمتری استفاده شده است. به همین خاطر در هنگام خرید باید به کیفیت اسفنج، پارچه و فوم توجه بیشتری داشته باشید.

تفاوت مبل چستر و کلاسیک

تفاوت مبل کلاسیک و مبل چستر
مبل کلاسیک و چستر که اغلب با هم اشتباه گرفته میشوندن تفاوتهایی دارند که در اینجا به جزییات آن اشاره میکنیم. در نهایت شناختن این تفاوت ها به شما کمک میکند مبل مدنظر خود را راحت تر پیدا کنید.

فرق طراحی مبل چستر با کلاسیک

ویژگی طراحی مبل کلاسیک
مبلمان چستر به‌ لمسه کوبی های عمیق و بازوهای رول شده و شبیه P معروف است، در حالی که مبلمان کلاسیک دارای چوبهای حکاکی‌ شده و تراش های ظریف، جزئیات پیچیده و خطوط منحنی است. مبلمان چستر در مقایسه با مبلمان کلاسیک، ظاهری مدرن و مینیمال دارد، در حالی که مبلمان کلاسیک کمی تجملاتی تر است.
مبل ها در سبک چسترفیلد تاج ندارند و پایه های کارشده در آنها کمتر دیده میشود. همچنین تفاوت مبلمان کلاسیک و چسترفیلد، خطوط به کار رفته در آن است. مبلمان کلاسیک اغلب دارای تراش های منحنی است. از سوی دیگر، مبلمان چسترفیلد دارای خطوط مستقیم و چهار ضلعی است. حتی نشیمن و پشتی مبل چسترفیلد اصلی، مستطیل و ساده استt در حالی که در مبل کلاسیک نشیمن منحنی و پشتی های نیم دایره بیشتر دیده میشود.

در مبلمان کلاسیک اغلب رنگ های غنی و گرم مانند قرمز تیره، سبز زیتونی و قهوه ای استفاده میشود. ولی در مبلمان چستر رنگ‌های خنثی مانند سیاه یا بژ هم زیاد به چشم میخورد. مبلمان کلاسیک اغلب از چوب، با نازک کاری پیچیده و جزئیات حکاکی شده با دست ساخته می شوند. مبلمان سبک چسترفیلد بر جزییات ظریف، تاکید کمتری دارد و بیشتر بر راحتی و دوام تمرکز دارد.
همچنین مبل کلاسیک به طور کلی پایه های بلندتری نسبت به مبل چستر دارد همچنین تکیه گاه مبل های کلاسیک اغلب از مبلهای چستر بلندتر است.

تفاوت متریال استفاده شده در مبلمان کلاسیک و چستر

در زمینه تفاوت های خیلی زیادی بین مبلمان چستر و کلاسیک وجود دارد. در مبل کلاسیک بیشتر متریال استفاده شده چوب است و چوب در طراحی این نوع مبلمان نقش بسیار مهمی دارد و معمولا بهترین چوب برای مبل کلاسیک استفاده میشود در صورتی که در مبلمان چستر فیلد اکثر متریال ساخته شده اسفنج، پارچه و فوم است.
در مبلمان کلاسیک در صورتی که از چوب مناسبی استفاده نشود عمر مبل بسیار کوتاه خواهد بود و مبلمان چستر این قضیه برای پارچه، فوم و اسفنج صدق میکند.

مقایسه میزان راحتی و کاربرد مبل چستر با کلاسیک

مبل کلاسیک و چستر
اولویت در مبلمان چستر، راحتی است اما در مبل کلاسیک اولویت، زیبایی و اصالت است. مبلمان چستر با وجود پشتی و نشیمن نرم که در آن از اسفنج های مخصوصی استفاده شده است، در برابر مبلمان کلاسیک چند برابر راحت تر است. از نظر ویژگی های خاص راحتی، مبلمان چسترفیلد اغلب دارای صندلی های عمیق تر و بالشتک نرم تری نسبت به مبلمان کلاسیک است.
این به این دلیل است که سبک چستر برای استفاده طولانی مدت طراحی شده است، و بالشتک اضافی و پشتی آن به جلوگیری از خستگی و ناراحتی کمک می کند. از سوی دیگر، مبلمان کلاسیک ممکن است بالشتک‌های محکم‌تری داشته باشند و حالت نشستن عمودی‌تری داشته باشند که می‌تواند برای نشستن طولانی مدت سخت تر باشد.

مقایسه دکوراسیون مبل کلاسیک و مبل چستر

مبلمان چستر به دلیل اینکه زیرمجموعه‌ای از مبل راحتی است، با هر سبکی از دکوراسیون داخلی قابل استفاده است. مبل کلاسیک اما به دلیل سبک خاص خود و محدودی که دارد اغلب برای خانه¬هایی مناسب است که دکوراسیون آن دقیقا منطبق با مبل کلاسیک باشد.
البته مبل کلاسیک اغلب با مبل سلطنتی یا استیل هم اشتباه گرفته میشود که آن هم به همین دلیل شباهت این دو است. مبل کلاسیک را نمیتوان با دکوراسیون مینیمال، امروزی یا اتاق نوجوانها، ست کرد. ولی اگر کمی با رنگ و جنس پارچه بازی کنیم، مبل چستر را میتوانیم در تعداد بیشتری از فضاها، مخصوصا اگر فضا بزرگ باشد، استفاده کنیم.
البته در بسیاری از مدل‌ها مبلمان چستر با مبلمان کلاسیک نیز ترکیب میشوند. به عنوان مثال از یک کاناپه 3 نفره مبل کلاسیک، از یک کاناپه 3 نفره چستر و 2 مبل تک نفره کلاسیک استفاده میشود و ترکیب بسیار جذابی از مبل کلاسیک و راحتی را میتوانید در دکوراسیون خود داشته باشید.

محبوبیت کدام مبل بیشتر است؟

چستر یا کلاسیک؟
مبلمان چستر در سال های اخیر به دلیل ظاهر مدرن و شیک محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است، در حالی که مبلمان کلاسیک همچنان در بین سنت گرایان و کلکسیونرهای مبلمان محبوبیت بیشتری دارد.
این نکته را باید در نظر گرفت مدل‌های مبلمان کلاسیک مانند فرانسوی و کویین به خاطر طراحی ساده و مینیمال، در چند سال اخیر توانستند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کنند.

شباهت مبل کلاسیک و مبل چستر چیست؟

شباهت های مبل کلاسیک و مبل چستر نسبتا کمتر است با این حال به موارد اصلی آن اشاره کردیم که امیدواریم کاربردی باشد.

لوکس بودن

هر دو نوع مبلمان را میتوان در فضاهای لوکس استفاده کرد. به طور کلی مبل سبک چستر برای راحتی خلق شده اما اصالت بریتانیایی آن، کلاس خاصی به این استایل اضافه کرده است. به همین دلیل امکان استفاده از آن در محیطهایی مثل هتلهای هفت ستاره، سالن انتظار بیمارستانهای خصوصی و محیطهای این چنینی وجود دارد.
مبلمان کلاسیک با اینکه گزینه مناسبی برای استفاده در محیطهای عمومی نیست ولی اغلب در قصرهای قدیمی؛ مثل قصر قدیمی رامسر که اکنون به هتل رامسر مشهور است، و عمارتها و فضاهای کلاسیک سرپوشیده قابل استفاده است. وجه اشتراک این دو، پتانسیل آنها برای تکمیل دکوراسیونِ محیطهای لوکس است.

اصالت و سبک سنتی

هم در مبلمان کلاسیک و هم مبلمان چسترفیلد اغلب عناصر طراحی سنتی مانند لمسه کاری، متریال مرغوب و سنگین، بازوهای رول شده و پایه های کابریول دیده میشود. این عناصر نشان دهنده تاریخ طولانی پشت این دو سبک مبلمان هستند. به همین دلیل در عین راحت بودن میتوان از آنها در شرایط ویژه و فضاهای شیک هم استفاده کرد چون هرجایی که قرار بگیرند اصالت را به آن فضا اضافه میکنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سه نوع مبلمان محبوب را مقایسه کردیم. در نهایت انتخاب مبلمان به سلیقه شخصی و زیبایی کلی فضای نشیمن شما برمیگردد. سرمایه گذاری روی مبلمان باکیفیت، کاربردی و شیک که ظاهر و احساس زندگی را بهبود می بخشد و حس پویایی را به خانه شما اضافه میکنند، ضروری است.
اگر سوالی در مورد سایر انواع مبلمان یا کاربردهای بیشتر این 3 سبک مبل دارید و یا مواردی بوده که در مقاله‌ی تفاوت مبل چستر و راحتی به آن اشاره نکردده‌ایم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

1. تفاوت مبل چستر و راحتی چیست؟

مبل چستر و مبل راحتی در چند بحث طراحی، سایز و اندازه، میزان راحتی و سهولت استفاده، تطبیق پذیری و ست شدن با دکوراسیون باهم تفاوت‌ دارند.

2. در چه دکوراسیونی بهتر است از مبل چستر استفاده کرد؟

اگر از لحاظ فضای متراژ منازل محدودیتی نباشد و سبک دکوراسیون تا حدودی نزدیک به دکوراسیون‌های گران قیمت (از لحاظ اکسسوری و ….) باشد مبل چستر میتواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

3. شباهت مبل چستر و مبل راحتی در چیست؟

مبل راحتی و چستر در مواردی مثل متریال،تاریخچه،راحتی و ماندگاری با هم شباهت‌های زیادی دارند.

4. تفاوت مبل کلاسیک و مبل چستر چیست؟

مبلمان چستر دارای لمسه کوبی های عمیق و بازوهای رول شده و شبیه P است، در حالی که مبلمان کلاسیک دارای چوبهای حکاکی‌ شده و تراش های ظریف، جزئیات پیچیده و خطوط منحنی است. مبلمان چستر در مقایسه با مبلمان کلاسیک، ظاهری مدرن و مینیمال دارد، در حالی که مبلمان کلاسیک کمی تجملاتی تر است.

5. آیا مبل کلاسیک و مبل چستر به هم شباهت دارند؟

مبل چستر و مبل کلاسیک از لحاظ لوکس بودن و جلوه زیبا و گران قیمت داشتن و همچنین اصالت و تاریخچه‌ای که پشت هر یک از آنهاست به هم شباهت دارند و جز مبل‌های پر طرفدار در ایران می‌باشند.

5/5 - (1 امتیاز)