معرفی اجزاء اصلی و ضروری در دکوراسیون هر اتاق خواب

چیدمان یک دکوراسیون اتاق خواب بستگی به سلیقه هر شخص دارد؛ اما لازم است برای زیبایی و ایجاد احساس خوب در اتاق از قوانین هر سبکی که انتخاب کردید با توجه به متراژ و شرایط اتاق توجه کرد و براساس آن چیدمان لوازم را انجام داد. ولی سوال بسیار پرتکرار در بین افراد این است که اجزاء ضروری در دکوراسیون اتاق خواب چیست؟

در جواب باید بگوییم شما میتوانید وسایل زیادی را برای اتاقتان مطابق بودجه‌ای که دارید انتخاب کنید از جمله اکسسوری‌های ریز و درشت و … اما یک سری وسایل مثل: سرویس خواب دو نفره یا یک نفره، روتختی، قالیچه یا فرش و خیلی وسایل دیگر که در ادامه اشاره میشود را باید داشته باشید تا اتاق خوابتان کامل و بدون نقص باشد.

تفاوتی ندارد که چه سبکی را برای دکور اتاق خواب در نظر گرفتید یا چه مقدار بودجه‌ای برای خرید لوازم کنار گذاشته‌اید، حتی جای قرار دادن وسایل و دیزان آنها کاملا به خلاقیت و سلیقه شخصی هر فرد ارتباط دارد ولی اگر میخواهید پس از ورود به اتاقتان دکوراسیونی کامل و اصولی و بدون هیچ کم و کاستی را مشاهده کنید پیشنهاد میدهیم متن زیر را مطالعه کرده و این لوازم اصلی و مهم را خریداری کنید.

در بخش بعد درباره سرویس خواب کامل و اجزاء آن توضیح میدهیم ولی لازم به ذکر است اکر قصد خرید ست سرویس خواب دارید یا میخواهید هر کدام از اجزاء آن را به صورت مجزا خریداری کنید، در سوفامبل میتوانید خرید خود را انجام بدهید.

 

در سوفامبل امکان خرید سرویس خواب، پاف، صندلی راک، مبلمان و دیگر محصولات چوبی را از تولیدی‌های مختلف و معتبر برای شما مشتریان عزیز فراهم شده است.

قیمت سرویس خواب قیمت پاف قیمت آینه کنسول قیمت صندلی راک

 

مقاله پیشنهادی: سرویس خواب سفید بهتره یا مشکی؟

 

ست سرویس خواب برای هر اتاق خوابی الزامی است!

ست سرویس خواب در اتاق خواب ضروری است

اولین خرید شما برای اتاق خواب پس از تایین سبک، ترکیب رنگی و … باید «ست سرویس خوابی کامل» باشد؛ چرا که سرویس خواب از اصلی‌ترین وسایل اتاق تشکیل شده و بدون داشتن آن در واقع اتاقتان در و دیواری خالی و بشدت ناقص است. این اجزاء در ست سرویس خواب شامل موارد زیر است:

  1. تخت خواب
  2. آینه کنسول به همراه صندلی
  3. یک تا سه عدد پاتختی
  4. دراور یا فایل
  5. کمد

این‌ها اجزاء یک سرویس خواب کامل هستند ولی ممکن است این لوازم را در همه‌ی ست‌ها مشاهده نکنید و تنها سه بخش تخت خواب، پاتختی، آینه کنسول به همراه پاف مخصوص در ست سرویس خواب قرار گرفته باشد. 

اغلب فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان اگر قیمت را برای سه وسیله اصلی قرار بدهند، باقی وسایل را نیز در فروشگاه یا تولیدی قرار میدهند تا در صورت نیاز به خریدتان اضافه کنید؛ چرا که بعضی از اتاق‌ها بخاطر کمبود فضا برای چیدمان، کمد، فایل و پاتختی زیاد را حذف میکنند؛ حتی در مواقعی اتاق فرد دارای کمد دیواری بزرگی است و نیازی به داشتن کمد نیست.

در نتیجه خرید سرویس خواب کامل یا فقط با لوازم اصلی براساس متراژ اتاق، شرایط و نیاز شما است و هیچ اجباری برای داشتن همه‌ی این وسایل نیست! کمترین وسایلی که میتوانید از سرویس خواب جدا کرده و حتما برای اتاق خریداری کنید دقیقا همین اجزاء اصلی یعنی تخت خواب، آینه کنسول و یک پاتختی است. 

در شرایطی که متراژ اتاق کم است ولی شما نیاز به فضای ذخیره سازی زیاد برای وسایل اتاق دارید مجبور به خرید ست کامل هستید، ولی چه راهی برای جلوگیری از شلوغ شدن اتاق کوچک شما وجود دارد؟ در این شرایط تنها کاری که میتوانید انجام بدهید انتخاب سبک مینیمال برای کل دکوراسیون و بخصوص سرویس خواب است.

البته با توجه به متراژ اتاق میتوانید از سبک‌های دیگر مثل مدرن هم بهره ببرید ولی در دیزاین سبک مینیمال بخاطر سادگی و بی تجملاتی همه‌ی بخش‌ها اتاقتان بزرگتر به نظر میرسد و از شلوغی آن جلوگیری میشود. اتاق‌های بزرگ هیچ محدودیتی برای اجزاء سرویس خواب و سبک و رنگبندی ندارند و با خلاقیت خود میتوانند دیزاین اتاق را انجام بدهند.

روتختی هماهنگ با دکور اتاق به نظم محیط کمک میکند

ست روتختی از الزامات دکوراسیون اتاق است

شاید روتختی یک بخش بی اهمیت در اتاق باشد ولی این اکسسوری پارچه‌ای در زیبایی اتاق تاثیر خیلی زیادی گذاشته و میتواند دیزاین اتاق را متحول کند. 

به هیچ وجه از پتو یا برای کاور کردن تخت خواب استفاده نکنید؛ زیرا هر چقدر هم که دیگر بخش‌ها را لوکس و شیک انتخاب و چیدمان کنید باز هم با استفاده از پتو بجای ست روتختی، کل زیبایی محیط را خراب میکند؛ از طرفی اگر پتوی ساده یا طرحدار را روی تخت بیندازید مطمئنن در انتخاب روبالشتی‌ها سردرگم شده و برای ست کردن رو تختی، لحاف و روبالشتی دچار مشکل میشوید.

ست روتختی در دکوراسیون اتاق خواب

ست روتختی باید جنس مرغوب و راحتی داشته باشد تا خوابی آرامش بخش داشت و همچنین از همه مهم‌تر، بهتر است از جنس‌هایی با نخ یا الیاف طبیعی بالا استفاده کنید تا برای شست و شو راحت‌تر باشد. میتوان جنس روتختی را متناسب با فصل تعویض کرد به طوری که در زمستان از مدل‌هایی با جنس مخمل، پشمی، کرکی، پنبه‌ای، تدی و در فصل تابستان از مدل‌های نازکتر مثل: نخی، نانو خریداری کنید.

رنگ و طرح روتختی نیز یکی از موارد خیلی تاثیر گذار در گرما و سرما و همچنین کوچک و بزرگتر نشان دادن خانه است. مطمئنن مطلع هستید که روتختی شما هر چقدر طیف روشن‌تری داشته باشد و ساده‌تر باشد محیط را پر نور تر و بزرگتر به نمایش میگذارد و در عوض طرح‌های شلوغ و رنگ تیره مثل مشکی، سرمه‌ای و … با جلب توجه بیشتر اتاق را کوچکتر نشان میدهد؛ اما جالب است بدانید که رنگ تیره بخصوص مشکی، بشدت گرما را جذب کرده و متقابلا رنگ سفید و دیگر رنگ‌هایی با طیف روشن حس خنکی و سرما را القا میکنند.

اشتباهی که بیشتر افراد دارای سرویس خواب سفید یا مشکی انجام میدهند، خرید رو تختی همرنگ با سرویس خواب است. اگر سرویس خواب مدنظرتان را سفید یا مشکی انتخاب کردید حتما رنگ روتختی را متفاوت تر بخرید تا اتاقتان دلگیرف بی‌روح، سرد و دلمرده نشود.

در صورتی که از رنگ‌های دیگر استفاده کردید، ترجیحا رنگ سرویس خواب و روتختی را با طیف‌های مختلف روشن و تیره از همان رنگ یا رنگی خنثی بخرید؛ مثال:

  1. سرویس خواب قهوه‌ای / روتختی کرم
  2. سرویس خواب خاکستری / روتختی طوسی روشن
  3. روتختی بادمجانی / سرویس خواب سفید
  4. روتختی سبز / سرویس خواب کرم

منابع نوری طبیعی و مصنوعی را به قدر کافی در دکوراسیون اتاق خواب به کار ببرید

منابع نوری در اتاق بسیار مهم هستند

یکی دیگر از اجزاء ضروری در دکوراسیون اتاق خواب، منابع نور هستند که به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. منظور از نور طبیعی «نور خورشید» است که از دریچه یا پنجره به داخل اتاق میتابد و اتاق را درخشان میکند، نور طبیعی روز یا همان نور خورشید در اصل به عنوان قوی‌ترین منبع نوری محسوب شده و هیچ نور مصنوعی به قدرت و درخشش آن نمیرسد.

منبع نور مصنوعی یعنی انواع لوستر، لامپ، آباژور و … را با درجه مختلفی از روشنایی میتوانید تهیه کنید تا در هنگام تاریک شدن هوا یا کم شدن نور روز به عنوان روشنایی کمکی در اتاق به کار ببرید.

منابع نوری در دکوراسیون اتاق خواب

وجود پنجره‌های کوچک و بزرگ در اتاق، یک مزیت است و متاسفانه درصد بالایی از خانه‌ها از آن محروم هستند؛ اگر شما هم از این دسته افراد هستید که در اتاق پنجره ندارید تا از نور طبیعی خورشید برای روشنایی بهره ببرید، نگران نباشید! در این موقعیت لوستر، لامپ و آباژور‌های جذاب یاری دهنده شما هستند.

مزیت منابع نوری مصنوعی نسبت به نور خورشید، ظاهر زیبا و جذاب‌تر کردن دکور اتاق و همچنین بی نیاز کردن دکوراسیون اتاق از اکسسوری‌های کوچک است؛ زیرا لوستر‌های مجلل، آباژور‌های رومیزی یا ایستاده، لامپ‌های فانتزی و مدرن به خودی خود جزء لوازم دکوراتیو حساب میشوند.

پرده و قالیچه دو اکسسوری مهم در دکوراسیون اتاق

پرده و قالیچه اجزاء ضروری اتاق خواب هستند

پرده و قالیچه دو اکسسوری اصلی در هر اتاق هستند که در صورت وجود هردو، با هم ست میشوند تا هماهنگی بیشتری در اتاق ایجاد شود.

در مواقعی که کل اتاق را فرش یا موکت کرده‌اید میتوانید رنگ پرده را با موکت یا طرح‌های فرش ست کنید ولی در نظر داشته باشید زیبایی اتاق شما زمانی کامل است که رنگ و طرحی صحیح و متناسب با اتاق انتخاب کنید و تنها به زیبا بودن فرش و پرده بسنده نکنید.

فرش و پرده طرحدار و رنگ تیره انتخاب خوبی متراژ کم نیست، متقابلا برای اتاق متراژ زیاد نیز رنگ خیلی روشن و سبک مینیمال ساده گزینه خوبی نیست؛ زیرا این انتخاب سبب میشود اتاق شما خالی و بی روح به نظر برسد، همچنین اتاق‌های متوسط بهتر است یکی از این عناصر را طرحدار و دیگری را ساده انتخاب کنید ولی یکی بودن طیف رنگی بین این دو را حفظ کنند تا حد تعادل بین شلوغ و خلوتی اتاق نگه داشته شود.

ست قالیچه و پرده از لوازم ضروری اتاق خواب

از آنجایی که در حال حاضر بیشتر اتاق خواب‌ها پنجره ندارند نیازی به پرده نیست و ممکن است برای ست کرده و انتخاب رنگ قالیچه دچار مشکل شوید، اما این کار بسیار ساده است! بهترین راه ست کردن رنگ دیوار و سرویس خواب با قالیچه، موکت یا فرش میباشد.

در مواقعی که قصد تهیه ست فرش و پرده‌ی طرحدار را دارید، طبق اصول بهتر است طرح فرش درشت‌از پرده باشد یا بخش کمتری از پرده را طرحدار انتخاب کنید؛ مثال: در کنار قاریچه طرح هندسی درشت باید پرده بافت دار ریز یا با طرح هندسی ریز تر خریداری کرد؛ از طرفی اگر طرح پرده را دقیقا مشابه فرش تهیه نکنید ظاهر خیلی شیک‌تری دارد، یعنی برای فرش هندسی مربع میتوان از پرده راه راه ریز استفاده کرد! 

آینه قدی یکی از لوازم ضروری اتاق خواب هر شخص است

آینه قدی از لوازم واجب در اتاق خواب است

از گذشته تا اکنون آینه یک المان لوکس و جذاب بوده که برای همه‌ی قسمت‌های خانه مورد استفاده قرار میگیرد، اما قرار دادن آینه قدی در اتاق خواب بیش از دیگر بخش‌ها حائز اهمیت است.

اگر چه به نظر میرسد آینه‌ها فقط برای تماشای خود و بخصوص برانداز کردن خود در زمان بیرون رفتن از خانه هستند، ولی در واقع آینه با قابلیت انعکاسی که دارد برای نورانی کردن و بزرگ کردن محیط اتاق و همچنین وضوح بیشتر منظره مورد علاقه نیز میتواند استفاده شود. 

این که آینه قدی را کجای اتاق خواب قرار بدهید کاملا به هدف شما برای داشتن آن مرتبط میشود؛ به عنوان مثال اگر محیط اتاق نور کافی ندارد و قصد خرید آینه افزایش نور است، می‌بایست آینه را مقابل منابع نوری یعنی پنجره یا آباژور بگذارید ولی دقت کنید منابع نوری که به سقف متصل هستند گزینه مناسبی برای جلوی آینه نیستند؛ چرا که سقف اتاق منظره زیبایی برای منعکس شدن در آینه نیست.

اهمیت آینه قدی در اتاق خواب

در حالی که قصد وضوح بیشتر یک قسمت از اتاق مثل: دیوار طرحدار برای عکاسی، کاناپه تک و گلدان، پاف در کنار قاب عکسی زیبا و … دارید، تنها کافیست آینه قدی را دقیقا مقابل آن قرار بدهید تا پس زمینه فوق‌العاده لاکچری و شیک بخصوص برای عکاسی داشته باشید.

چسباندن آینه قدی به پشت درب کمد بهترین راه برای افرادی است که محدودیت فضا دارند و تنها هدف از داشتن آینه قدی مشاهده و بررسی خود هنگام حاضر شدن است.

انواع مختلفی از آینه قدی به صورت قاب‌دار، بدون قاب و نیز با فرم‌های مختلف مستطیل، تخم مرغی، پنجره‌ای، بدون زاویه و با فرم‌های فانتزی در بازار قابل خریداری و سفارش هستند ولی ترجیحا از آینه‌هایی استفاده کنید که طول و عرض استاندار داشته و یک نمای کامل از شما را به خوبی نشان بدهد.

اکسسوری‌های کوچک را به اندازه‌ی کافی در اتاق استفاده کنید

اکسسوری‌های کوچک در دکوراسیون اتاق خواب

در ادامه برای یکی دیگر از اجزاء ضروری در دکوراسیون اتاق خواب به اکسسوری‌های ریز یا عناصر دکوراتیو کوچک برای نمای زیباتر اتاق اشاره میکنیم.

تنوع این لوازم تزئینی بسیار زیاد است و مناسب هر سلیقه‌ای و سبکی در بازار یافت میشود؛ اما در بین این تزئینات کوچک تاثیر گذار «گلدان‌ها» و «شال تخت» میتواند از واجبات اتاق خواب هر شخصی باشد در حالی که نبود دیگر تزئینات ممکن است در اتاق خواب شما حس نشود.

گل و گیاهان با گلدان‌های رنگی ست با دکور اتاق خواب، در اصل تکه‌ای از طبیعت در اتاق شما هستند که سرشار از حس زندگی، طراوت، آرامش و نشاط هستند. 

شال تخت یک اکسسوری پارچه‌ای بسیار لوکس است که ظاهری دقیقا مشابه شال مبل دارد ولی کاربرد آن برای کثیف نشدن تخت در هنگام نشستن یا خوراکی خوردن و همچنین افزایش زیبایی تخت خواب میباشد؛ برای اطلاعات بیشتر درباره ظاهر این اکسسوری میتوانید به مقاله شال مبل چیست؟ مراجعه کنید. 

  1. شلف‌های دیواری 
  2. قاب عکس
  3. مجسمه
  4. باکس‌های حصیری نظم دهنده
  5. چراغ مطالعه
  6. شمعدان
  7. و …

عناصر دکوراتیو دیگر در اتاق خواب هستند که میتوانید به سلیقه خود استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که برای انتخاب این تزئینات خیلی ریز هم می‌بایست به تناسب بین سبک، رنگ، طرح، مدل و … دقت کرد.

بالاخره در اتاق خواب چه المان‌هایی لازم است؟

در دیزاین یک دکوراسیون اتاق خواب با هر سبک، متراژ، ترکیب رنگی نیاز است وسایلی را تهیه کرد که وجود آنها در فضای اتاق هر شخص الزامی است؛ چرا که نبود آنها در اتاق سبب ناقص و خالی به نظر رسیدن اتاق میشود. از این وسایل ضروری در دکوراسیون داخلی اتاق خواب میتوان به ست سرویس خواب، ست روتختی، منابع نوری، پرده و قالیچه، آینه قدی و برخی دکوراتیو‌های کوچک از جمله شال تخت و گل و گیاهان اشاره کرد.

ست سرویس خواب یکی از ضروری‌ترین عناصر در اتاق خواب است؛ چرا که شامل اصلی‌ترین لوازم هر اتاق میشود و بیشترین حجم از اتاق را به خود اختصاص میدهد مثل: تخت خواب، میز آرایش، صندلی آرایش، کمد، فایل یا دراور و پاتختی. البته این‌ها اجزاء یک سرویس خواب کامل هستند و ممکن است در هر ستی قرار نگیرند یا لازم باشد برخی از آنها را در صورت تمایل به خرید اضافه کنید؛ اما اجزاء اصلی که در همه‌ی سرویس خواب‌ها مشاهده میکنید شامل: تخت خواب، یک پاتختی، میز آرایش به همراه پاف مخصوص هستند که شما براساس نیاز و مقدار فضایی که در اختیار دارید آنها را مشخص کرده و سپس خریداری میکنید.

ست روتختی به شما کمک میکند تا یک ست کامل از روبالشتی کوچک و بزرگ، ملحفه تشک و لحاف را با طرح و رنگی مشابه داشته باشید. هیچ وقت از پتو یا رو اندازی که با رو بالشتی ست نیست برای تخت خواب استفاده نکنید که در این حالت، هر چقدر باقی اتاق را لاکچری و شیک چیدمان کنید به چشم نمی‌آید! برای انتخاب جنس روتختی دقت کنید مناسب فصل، قابل شست و شو، کیفیت مرغوب و ماندگاری بالا باشد و همچنیناگر ست سرویس خواب را سفید یا مشکی تهیه کردید، نباید روتختی را هم همرنگ با آن بخرید.

منابع نوری طبیعی یا همان نور خورشید و منابع نور مصنوعی که شامل: انواع لوستر، لامپ، آباژور و … میشود به درخشش و جلوه بیشتر اتاق خواب کمک کرده و باعث میشود رنگ‌ و طرح‌ها با وضوح بیشتری نمایان شوند. به طور قطعی مشخص است که قدرت نور طبیعی که از پنجره اتاق به داخل میتابد بسیار زیادتر از هر نور مصنوعی است؛ اما مزیت نور مصنوعی ظاهر زیبا و شیک است که به اتاق می‌افزاید. 

آینه قدی، فرش یا قالیچه ست با پرده اتاق به همراه اکسسوری‌های کوچک از عناصر دیگر دکوراسیون داخلی اتاق خواب هستند که لازم است برای تکمیل این بخش از خانه استفاده کنید. آینه قدی با قدرت بازتابی که دارد میتوان در مقابل پنجره یا منابع نوری همچون آباژور قرار داد تا نور بیشتری در اتاق داشت و همچنین از دیگر کاربرد آن راحتی بیشتر برای حاضر شدن است.

 

5/5 - (1 امتیاز)