میز آرایش با میز کنسول و دراور چه فرقی دارد؟

آیا شما میدانید تفاوت میز آرایش و میز توالت با کنسول در چیست؟
اگر از آن دسته افرادی هستید که اهل روتین صبحگاهی و مراقبت های پوستی هستید حتما با میز آرایش و میز توالت آشنایی دارید و شاید دانستن تفاوت میز آرایش و میز توالت یکی از سوالات ذهن شما باشد. استفاده از میز آرایش برخلاف نامش، تنها به آرایش کردن برنمیگردد. تفاوت میز آرایش و میز توالت در موارد ریزی مانند اندازه، داشتن یا نداشتن آینه و مواردی از این دست است. میز آرایش عموما برای گرفتن عکسهای هنری، گذاشتن ماسک صورت، ست کردن و مرتب کردن لباس، و حتی تولیدات سینمایی کاربرد دارند. با اینکه عموما این دو عبارت، هم معنا هستند ولی شناخت تفاوتهای آنها، درک بهتری از دکوراسیون داخلی به شما میدهد.

میز آرایش و میز توالت چیست؟

تفاوت میز آرایش و میز توالت با کنسول در چیست؟
میز آرایش و میز توالت، عموما به یک معنا هستند. هر دو به میزی اشاره میکنند که مشخصا برای استفاده از لوازم آرایش کاربرد دارد و به همراه یک آینه، آیتمی بسیار کاربردی در دکوراسیون داخلی محسوب میشود. میز آرایش و میز توالت بیشتر میان بانوان محبوبیت دارد و معمولا جزیی جدا نشدنی از اتاق هر خانم است. البته از میز آرایش برای هر فضایی که نیاز به آرایش حرفه‌ای و گریم داشته باشد؛ از جمله بک استیج تئاتر، اتاق گریم سینما، سیرک، و مواردی از این دست هم استفاده میشود. تفاوت میز آرایش و میز توالت شامل موارد زیر است:

• مکان استفاده
میز توالت معمولا در سرویس بهداشتی استفاده میشود در حالی میز آرایش معمولا در اتاق استفاده میگردد.
• آینه
میز توالت اغلب آینه دارد و میز آرایش ممکن است بدون آینه باشد در عوض میز آرایش محفظه بزرگتر و کشوهای کاربردی تری دارد.
• اندازه
درنهایت میز آرایش معمولا بزرگتر از میز توالت است. با اینحال در بازار ایران از این دو به یک معنا نام برده میشود.
طراحی
طراحی میز آرایش معمولا لاکژری تر و جزئیات آن مفصل‌تر است. میز توالت چون اغلب در دستشویی قرار میگیرد، دیزاین ساده‌تری دارد و کمتر جا میگیرد.
• صندلی
میز توالت ممکن است با صندلی یا بدون آن عرضه شود. میز آرایش از طرف دیگر، بدون صندلی ناقص است.

میز کنسول چیست ؟

میز کنسول گونه ای از مبلمان؛ و در حقیقت گونه ای از میز باریک با دو پایه است که از ابتدا، برای قرار گرفتن در کنار دیوار و یا تکیه دادن به سطوح صاف طراحی شده بود. میز کنسول، اصولا برای تزئین راهرو ها و هال، و نجات دادن فضای خانه از برهنگی محض، کاربرد فراوان دارد. ست این میز، گاهی شامل آیینه هم میشود و خود آن هم نسبت به میز معمولی، ابعاد باریک تر و پایه های بلندتری دارد.

ریشه میز کنسول

کلمه کنسول “consolide” اصالتا فرانسوی است و ریشه لاتین دارد و به معنی “تقویت کردن” است. این نام احتمالاً به دلیل طراحی منحصر به فرد میزهای کنسول وارد زبان عامیانه رایج شده است. میز کنسول مدرن از نظر طراحی با انواع سنتی‌اش، متفاوت است. رویه میزهای کنسولهای سنتی، توسط میخ‌هایی به دیوار میچسبید و همزمان با پایه‌های ظریفی، “تقویت میشد” تا نیفتد.

در ادامه مقاله تفاوت میز آرایش و میز توالت با کنسول در چیست؟ به برسی کاربرد میز کنسول و فکتورهای مهم آن پرداخته‌ایم با ما همراه باشد.

کاربرد میز کنسول چیست و در کجا استفاده میشود؟

کاربرد میز کنسول چیه؟
در ابتدا، میزهای کنسول معمولاً به صورت جفت ساخته می شدند و همراه با آینه های رومیزی همسان، به بازار عرضه میشدند. این آیتم منحصراً در راهروها و سرسراهای عمارت ها و کاخ های بزرگ قرار می گرفت و بیشتر جنبه تزئینی داشت. با گذشت زمان، طرح‌های کاربردی‌تری پدید آمد. این پیشرفت‌ها در طراحی باعث شده است که میزهای کنسول؛ که زمانی فقط در راهروهای مجلل خانه‌های اشرافی استفاده می‌شد، به گزینه‌ای در دسترس‌ و محبوب‌ تبدیل شود. امروزه، میزهای کنسول به راهروها محدود نمی شوند. این اقلام بسیار متنوع هستند و کاربردهای مختلفی دارند. با کمی فکر و برنامه ریزی بیشتر، میزهای کنسول را می توان تقریباً در هر جای خانه قرار داد و برای اهداف مختلفی از آن استفاده کرد.


 مشاهده محصولات آینه کنسول


تفاوت میز آرایش با کنسول

اگرچه گاهی میتوان از میز کنسول به عنوان جایگزین میز آرایشی استفاده کرد اما کاربرد اصلی آنها متفاوت است. در نتیجه ظاهر و سایر خصوصیات آنها نیز تفاوتهای ذاتی دارد.

فاکتورهای مهم میز کنسول

کاربرد

امروزه میزهای کنسول به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کاربردی باشند و برای اهداف مختلفی مانند نمایش وسایل تزئینی یا قرار دادن لامپ یا اشیاء دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. از سوی دیگر، میزهای آرایشی بیشتر برای آرایش فردی طراحی شده و دارای آینه، محل نگهداری لوازم آرایش، و صندلی یا چهارپایه هستند.

اندازه

میزهای آرایشی معمولا بزرگتر از کنسول هستند و یکی از آیتمهای اساسی اتاق خواب هستند. در حالی که میزهای کنسول، مخصوصا اگر سنتی و دوپایه باشند، خیلی کوچکتر از یک میز آرایشی متوسط هستند.

آینه

میزهای کنسول هم با آینه و هم بدون آینه عرضه میشوند، در حالی که یکی از اصلی‌ترین قسمتهای میز آرایش، یک آینه بزرگ است.

کشو

میزهای کنسول ممکن است فضاهایی کشو مانند هم داشته باشند اما چون اصولا برای نگهداری وسایل طراحی نشدند، آن کشوها هم اغلب ظریف هستند و آیتمهای زیادی را در خود جا نمیدهند. از طرف دیگر میزهای آرایش اغلب دارای کشوها یا محفظه های متعددی برای نگهداری لوازم آرایش، برس ها و سایر وسایل نظافت شخصی هستند.

نشیمن

میزهای کنسول معمولاً صندلی ندارند، در حالی که میز آرایش اغلب شامل یک چهارپایه یا صندلی مناسب برای نشستن طولانی مدت است.

دراور چیست؟

دراور چیست؟
دراور یک آیتم نظم دهنده است که شامل کشوهای دسته‌دار یا بدون دسته‌ای میشود که به صورت افقی و ردیفی روی هم قرار دارند. دراورها هم داخل محفظه یک کمد،؛ بعنوان دراور لباس، و هم به صورت جداگانه طراحی میشوند. دراورها در جاهایی مانند آشپرخانه، اتاق کودک، هال پذیرایی، اتاق ابزار، اتاق بازی و عملا هرجایی که نیاز به ذخیره سازی و مرتب کردن داشته باشد، دیده میشوند.
تفاوت میز آرایش و میز توالت و کنسول با دراور در داشتن کشو است. کشو، اصلی‌ترین عامل تعریف کننده دراور است. در حالی که بقیه ممکن است بدون کشو باشند یا به جای آن قفسه و کمد داشته باشند.
گاهی دلمان نمی‌آید دراورهای باکیفیت و قدیمی را دور بیندازیم. برای اینجور مواقع ایده‌هایی خلاقانه به شما ارائه میدهیم که از کشوهای قدیمی هم استفاده کنید.

• سینی سرو

خلاقیت با کشو دراور

کشوهای دراورهای قدیمی را که دیگر استفاده نمیکنید از هم جدا کنید و با تزئئین هر کشو، از آن بعنوان یک سینی با طرح کهنه کاری، برای سرو انواع نوشیدنی و میان وعده استفاده کنید.

• کتابخانه

خلاقیت در ساخت کتابخانه

با میخ کردن کشوی دراور به دیوار میتوانید از آن به عنوان نوعی کتابخانه مینیاتوری کنار تخت استفاده کنید.

• مینی کنسول

ایده مینی کنسول

میتوانید با پیچ کردن یک کشوی کوچک به دیوار، از آن یک کنسول کوچک بسازید و کنار در ورودی قرار دهید.

• چهارپایه و خانه پت

چهارپایه کاربردی
با میخ کردن چهار پایه ی ساده به کشو و یک تشکچه میتوانید از آن به عنوان زیرپایی، کاناپه، تشک سگ و گربه و … استفاده کنید.

تخته سیاه

جا کلیدی دست ساز

دراورهای قدیمی همچنین برای آویزن کردن انواع گردنبند و اکسسوری و حتی به عنوان تخته سیاه خانوادگی برای یادآوری و نوشتن حرفهای قشنگ روزمره قابل استفاده هستند.

کاربرد میز پا تختی و پاف اتاق خواب

کاربرد میز پاتختی و پاف

پاف اتاق خواب در واقع یک مبل کم ارتفاعِ نیمکت مانند و بامزه است، که با مواد نرمی پر شده و محفظه مخصوص به خودش را دارد. پاف معمولا پایین تخت خواب قرار میگیرد و به نوعی تکمیل کننده تخت خواب هستند.
هدف از میز کنار تخت این است که به شما امکان دسترسی سریع به وسایل مورد نیاز قبل از خواب از جمله نور مطالعه، ساعت، یا تلفنتان را بدهد. همچنین، می توانید از این میز در مبلمان اتاق نشیمن بعنوان میز کنار مبل استفاده کنید.

پاف اتاق خواب و میز پاتختی اگرچه عموما کاربردهای مشابهی دارند اما تفاوتهایی هم دارند:
• محفظه داخلی
میز پاتختی لزوما دارای کشو ومحفظه؛ مخصوصا محفظه ای که از بالا باز شود، نیست. چون کاربرد میز، گذاشتن وسایل روی آن و کاربرد اصلی پاف، قرار دادن وسایل در داخل محفظه آن است.
• میزان فضا
اگر میز کنار تخت برای قرار دادن وسایل کشو هم داشته باشد میزان فضای آن به اندازه پاف نیست. پاف خیلی اوقات بعنوان جای کفش و کیف استفاده میشود که میز پاتختی چنین آپشنی را ارائه نمیدهد.
• متریال
پاف ها اغلب از پارچه های نرم و بغل کردنی، مثل مخمل، ابریشم و حتی انواعی از چرم درست میشوند. ولی ساختار میز کنار تخت کمی خشک تر و اداری تر است و برای ساخت آن از هر متریالی بهره میبرند.
• نشستن
پاف، دقیقا به دلیل همان خاصیت بغل کردنی که دارد، جای مناسبی برای نشستن است. در حالی که میز کنارتخت، رویه ی سفت و مسطحی دارد و برای نشستن اصلا مناسب نیست.

نتیجه گیری

انتخاب دکوراسیون داخلی در نهایت یک انتخاب فردی است. در این مقاله سعی کردیم مواردی را مطرح کنیم که به شما در انتخاب و حتی برگرداندن دوباره مبلمان به چرخه دکوراسیون داخلی، کمک میکند. در نهایت هنگام انتخاب بین میز کنسول، میز توالت، کشو یا میز آرایش، نیازها، محدودیت‌های فضا و کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

منابع

 

3.3/5 - (3 امتیاز)