بهترین رنگ برای سرویس خواب چه رنگیه؟

انتخاب رنگ سرویس خواب از مهمترین مواردی است که در هنگام خرید وسایل اتاق خواب باید با دقت و وسواس خاصی درباره آن تصمیم بگیرید؛ زیرا این مسئله میتواند تا حدود زیادی بر روی زیبایی اتاق، خلق و خو و کیفیت خواب شما و همچنین به وجود آمدن انرژی‌های مختلف در اتاق تاثیر بسزایی بگذارد؛ به همین خاطر برای شما عزیزان مقاله‌ای در این خصوص اماده کرده‌ایم. اگر تصمیم به خرید یک ست سرویس خواب دو نفره برای اتاقتان گرفته‌اید؛ اما به دنبال راهی برای پیداکردن بهترین رنگ برای سرویس خواب هستید، پیشنهاد میدهیم که حتما این متن را تا انتها مطالعه فرمایید.

سرویس خواب شامل: تختخواب، پاتختی، کمد، میز آرایش به همراه آینه و صندلی ست است که همگی این وسایل جزء اکسسوری‌های بزرگ و اصلی اتاق خواب محسوب میشوند و همچنین قسمت زیادی از فضای اتاق را پوشش میدهند. در نتیجه بهتر است نهایت تلاش را برای انتخاب متناسب و صحیح در رنگ، جنس، مدل و سبک این ست داشته باشید؛ چرا که در بدو ورود به اتاق اولین چیزی که توجه را به خود جلب میکند و نمای اتاق خواب شما را به رخ میکشد همین ست سرویس خواب است.

رنگ‌ها به سه دسته اصلی گرم، سرد و خنثی تقسیم بندی میشوند که رنگ‌های خنثی با تمام رنگ‌های گرم و سرد و حتی خود رنگ‌های خنثی به خوبی هماهنگ میشوند. از این نوع رنگ‌ها میتوان به سفید، مشکی، کرم، قهوه‌ای، طوسی، بژ و … اشاره کرد و اما رنگ‌های گرم با ایجاد گرما و افضایش ادرنالین در بدن شناخته میشوند و اغلب طیفی تند و جیغ دارند که برخی از آنها مانند قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و … میباشند. 

گروه رنگ‌های سرد کاملا برخلاف دسته رنگ‌های گرم هستند به طوری که حس آرامش و سرمای دل‌چسبی را به افراد القا میکنند و با طیفی ملایم و آرام مشاهده میشوند؛ مثل آبی، سبز، بنفش و …

تاثیر رنگ‌ها بر بدن انسان به قدری زیاد است که با مشاهده آنها میتوان به راحتی حس شادی و نشاط، کسلی و بی حوصلگی، سرزندگی، آرامش، آشفتگی و دیگر احساسات را دریافت کرد و حتی گفته شده که این موضوع میتواند تاثیراتی را بر سلامتی انسان‌ از جمله مشکلاتی مانند: فشار خون بالا، بی خوابی، اضطراب و افزایش خشونت نیز داشته باشد.

در هنگام تصمیم گیری حتما به هماهنگی رنگ المان‌ها و عناصر اطراف اتاق با سرویس خواب دقت کنید و با توجه به آن انتخابی مناسب داشته باشید. همچنین در ادامه برای افرادی که نگران قدیمی و تکراری شدن رنگ سرویس خواب هستند و یا اتاق خوابی کوچک را در اختیار دارند راه حلی ارائه میدهیم.

 

در سوفامبل میتوانید انواع سرویس خواب دو نفره، میز ناهار خوری، میز تلویزیون، مبلمان و … را به راحتی از تولیدکنندگان خریداری کنید.

قیمت سرویس خواب قیمت مبلمان لاکچری قیمت میز تلویزیون قیمت میز ناهار خوری

 

ست کردن رنگ سرویس خواب با اکسسوری‌ها

ست کردن رنگ سرویس خواب با اکسسوری ها

به جز ست سرویس خواب، وسایل و اکسسوری‌هایی از جمله: قالیچه، پرده، گلدان، آباژور، میز و همچنین پس زمینه که دیوار و کفپوش میباشد در اتاق خواب قرار دارند که باید رنگ اجزاء سرویس خواب را با آنها هماهنگ و متعادل کنید.

طبق علم روانشناسی رنگ‌ها، گروه‌ رنگ‌های سرد و خنثی بهترین گزینه‌ها برای این بخش از اتاق هستند ولی در بین همه‌ی آنها رنگ سبز به عنوان اولین و بهترین رنگ مناسب دکوراسیون اتاق خواب و سپس رنگ‌های آبی، سفید و بنفش انتخاب شده است. با این وجود سلیقه هر فرد، متراژ اتاق و عناصر دیگری که در بالا نام بردیم نیز در این انتخاب تاثیرگذار هستند.

  • در قدم اول توجه به رنگ پس زمینه!

معمولا رنگ‌هایی که برای دیوار و کف استفاده میشود سفید، شیری یا طوسی خیلی روشن و گاهی رنگ‌های دیگری مثل: کرم، آبی روشن و … هستند. شما میتوانید رنگ ست سرویس خواب را به صورت همرنگ، متضاد یا مکمل هم انتخاب کنید؛ به عنوان مثال:

  1. همرنگ: دیوار طوسی روشن و سرویس خواب طوسی تیره
  2. متضاد: دیوار سفید: سرویس خواب قهوه‌ای تیره، شکلاتی، نسکافه‌ای
  3. رنگ مکمل: دیوار شیری: سرویس خواب سرمه‌ای یا آبی درباری
  • اگر در فضای اتاقتان پنجره یا دریچه‌ای بزرگ دارید که با پرده پوشیده شده است یا در صورتی که قالیچه بزرگی کف اتاق خواب پهن کرده‌اید، میتوانید از ترکیب رنگی آنها نیز کمک بگیرید.

اشتباهاتی که میتواند زیبایی را از دکوراسیون اتاق بگیرد به شرح زیر است:

  1. دقیقا هم رنگ و هم طیف بودن پس زمینه، پرده، کفپوش و دیگر اکسسوری‌های بزرگ با ست سرویس خواب
  2. یک رنگ نبودن اجزاء سرویس خواب مثل تختخواب با آینه کنسول 
  3. ایجاد ترکیب رنگی با بیشتر از 3 رنگ مختلف 
  4. عدم استفاده از طیف‌های مختلف رنگی
  5. انتخاب همه رنگ‌ها به صورت تیره یا روشن

رنگ‌ها در طیف و تناژ‌های زیادی به صورت تیره و روشن وجود دارند که به کارگیری آنها میتواند ظاهر زیباتری را در اتاق خواب و دیگر نقاط خانه ایجاد کند. برخلاف آن استفاده از تنها یک رنگ تیره حس خفگی و دلمردگی و همچنین اتاقی با دکوراسیون کاملا روشن و تک رنگ، اتاق شما را بی روح و سرد نمایان میکند.

 

مقاله پیشنهادی: سرویس خواب چه جنسی بخریم؟

 

رنگهای خنثی راهی برای خسته نشدن از رنگ سرویس خواب

رنگ خنثی برای خسته نشدن از رنگ سرویس خواب

آیا تا به حال از رنگ مورد علاقه خود بعد از مدتی خسته شده‌اید؟ یا پیش آمده که رنگی توجه شما را به شدت به خود جلب کند اما بعد از گذشت چند روز یا چند هفته از آن خسته شوید و حتی تحمل دیدن آن را نداشته باشید؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از افراد تحمل دیدن یک رنگ را به صورت مداوم ندارند؛ حتی رنگ مورد علاقه خود! برای این افراد انتخاب رنگ وسایل خانه یک معضل بزرگ است؛ چرا که خسته شدن از آن رنگ برایشان ترسی آزار دهنده میباشد.

برای حل این مشکل «رنگ‌های خنثی» را پیشنهاد میدهیم. ترکیب رنگی خنثی به دلیل الهام گرفتن از طبیعت، القای حس آرامش، کمتر کردن خستگی، پایداری و مهمتر از همه جلب توجه کمتر نسبت به دیگر رنگ‌ها شما را خسته نمیکند.

همانطور که اشاره کریدن و اطلاع دارید، رنگ خنثی با همه‌ی رنگ‌های دیگر به خوبی ترکیب شده و قابل استفاده برای همه محیط‌ها با هر سبک و متراژی است. پس روش دیگر برای حل این مشکل ترکیب یک رنگ خنثی در کنار رنگی سرد مثل: آبی، سبز، بنفش و … میباشد. این نوع ترکیب رنگی به شما این امکان را میدهد تا در صورت دلخواه پس از مدتی رنگ سرد را با رنگی دیگر تعویض کنید بدون این که هماهنگی و بالانس رنگ‌ها به هم بریزد.

رنگ سرویس خواب طوسی، کرمی، صدفی، بژ، کنفی و … انتخاب‌هایی عالی در هر سبک سرویس خواب برای این دسته افراد است.

 انتخاب رنگ سرویس خواب در اتاق کوچک

رنگ سرویس خواب در اتاق کوچک

تشخیص بهترین رنگ برای سرویس خواب در اتاق کوچک و نقلی بسیار راحت است؛ اما این کار نیازمند رعایت نکات ریز، ولی تاثیر گذاری میباشد که به بزرگتر نشان دادن هر چه بیشتر اتاق کمک کرده و از شلوغی، کوچک به نظر رسیدن و حس خفگی در اتاق شما اجتناب کند.

  • رنگ‌های تیره را انتخاب نکنید

رنگ روشن برای اتاق کوچک

بهترین رنگ‌ها برای سرویس خواب در اتاقی با متراژ کم، طیف‌های روشن و ملایم از رنگ‌های خنثی و سرد مثل:

  1. آبی خیلی روشن
  2. طوسی ملایم
  3. نباتی
  4. صدفی
  5. سبز پاستلی و …

هستند؛ زیرا استفاده از رنگ تیره باعث کوچکتر نشان دادن هرچه بیشتر فضای اتاق میشود؛ اما در صورتی که تمایل به استفاده از یک رنگ تیره در سرویس خواب خود دارید، میتوان آن را با یک رنگ خنثی که طیف روشنی دارد ترکیب کنید و سعی کنید تا حد امکان مقدار رنگ تیره را در محیط کمتر و رنگ روشن را بیشتر به کار ببرید یا لوازم بزرگتر مثل: آینه کنسول، کمد و تختخواب را روشن و لوازم کوچکتر از جمله: پاتختی، پاف و … را کمی تیره انتخاب کنید.

رنگ‌های روشن و درخشان نه تنها اتاق کوچک شما را بزرگتر و دلباز‌تر نمایان کرده؛ بلکه به تلالو و نورانی شدن فضا نیز کمک بسیار زیاده میکند.

  • رنگ‌های فانتزی و جیغ مناسب اتاق شما نیست

از رنگ جیغ در اتاق کوچک استفاده نکنید

رنگ‌های جیغ و تند مثل: سرخابی، زرد، نارنجی، قرمز آتشی و … که باعث جلب توجه زیاد، اضطراب و دلهره، عصبانیت و حس‌های این چنینی میشوند مناسب اتاق کوچک نیستند؛ چرا که تاثیر این نوع ترکیب رنگی در یک فضای کوچک بشدت تشدید شده و تاثیر خیلی بیشتری نسبت به محیطی بزرگ بر روی انسان میگذارد؛ از همین رو بهترین رنگ‌ها برای اتاق کوچک شما موارد زیر است:

  1. یک یا دو رنگ خنثی با چندید طیف مختلف
  2. دکوراسیون مونوکروم با چند طیف از یک رنگ
  3. ترکیب یک رنگ خنثی با رنگی سرد
  • ترکیب رنگی بیشتر از دو رنگ را استفاده نکنید

ترکیب رنگی در تاق کوچک

از اشتباهاتی که میتواند تمام دکوراسیون اتاق کوچک شما را به هم بریزد، استفاده بیشتر از دو رنگ متفاوت در وسایل و دکوراسیون داخلی اتاق خواب است؛ چرا که حفظ سادگی، بی آلایشی و نظم اولویت اصلی در دکوراسیون محیط‌های کوچک میباشد و ترکیب بیش از دو رنگ مختلف باعث شلوغ شدن و به هم ریختگی اتاق شما میشود.

پس در هنگام خرید ست سرویس خواب و انتخاب رنگ آن حتما به این نکته توجه کنید؛ به طوری که اگر دو رنگ متفاوت برای پس زمینه و اکسسوری‌ها به کار برده شده، برای سرویس خواب نیز باید یکی از آن دو رنگ را انتخاب کنید و از رنگی متفاوت از آنها استفاده نکنید.

راه حل قدیمی نشدن رنگ سرویس خواب طی مرور زمان

قدیمی نشدن رنگ سرویس خواب در مرور زمان

اگر بخواهیم رنگ‌ها را از نظر مد و ترند سال بررسی و براساس آن رنگ سرویس خواب خود را انتخاب کنیم، انتخاب‌های شما کمی محدودتر میشود؛ زیرا سرویس خواب و اجزاء آن جزء وسایل بزرگ و گران قیمت اتاق هستند که تغییر یا تعویض آنها به طور مداوم و یا هر چند وقت یکبار امکان پذیر نیست؛ در نتیجه باید رنگی را برای ست سرویس خواب خود مشخص کنید که با گذشت زمان زیاد همچنان مطبق مد و جدید باشد.

از همین جهت در بین سه گروه رنگی سرد، گرم و خنثی، گزینه‌های شما به دسته رنگ‌های خنثی محدود میشود؛ البته که تنوع این گروه رنگی و طیف‌های گسترده آن به قدری است که نیازی به دیگر رنگ‌ها نداشته باشید.

در صورتی که قصد تهیه یک ست سرویس خواب چوبی شیک و زیبا را دارید میتوانید از طیف‌ها و تناژ‌های بسیار زیاد قهوه‌ای و کرم و همچنین طرح و رنگ طبیعی زیبای چوب بهره ببرید؛ چرا که این چوب طبیعی یکی از گزینه‌های عالی میباشد و در هر دوره جدیدترین رنگ سرویس خواب است.

رنگ‌های چوب طبیعی

از انواع رنگ‌های خنثی که بیشترین کاربرد را در سرویس خواب دارند میتوان به

  1. سفید
  2. شیری
  3. کرم روشن
  4. طوسی تیره 
  5. طوسی روشن
  6. قهوه‌ای تیره
  7. قهوه‌ای روشن

اشاره کرد و از رنگ‌های چوب طبیعی میتوان

  1. کرمی
  2. کنفی
  3. نسکافه‌ای
  4. قهوه‌ای تیره
  5. ماهگونی
  6. کرم متمایل به زرد و …

را نام برد که از چوب‌هایی همچون راش، گردو، توسکا، روس، بلوط و … به دست می‌‌آیند.

بدترین رنگ‌ها برای سرویس خواب

بدترین رنگ های سرویس خواب

همانطور که در بخش‌ بالای این متن در جواب سوال سرویس خواب چه رنگی خوبه؟ شاره کردیم، یک سری از رنگ‌ها که اغلب آنها در دسته رنگ‌های گرم قرار دارند مناسب اتاق خواب و بخصوص ست سرویس خواب نیستند؛ زیرا وجودشان در دکوراسیون اتاق خواب باعث به وجود آمدن هیجان، انرژی خیلی زیاد و نیز مشکلاتی همچون بی خوابی، اضطراب، آشفتگی و … میشود.

این رنگ‌ها معمولا با طیف پررنگ و تندی که دارند در هر بخش از دکوراسیون قرار بگیرند، همه نگاه‌ها را به سمت خود میکشند و به همین دلیل حتی برای دکوراسیون پذیرایی، اتاق نشیمن و … یا لوازمی مثل: مبل، میز ناهار خوری و … در کنار یک یا چند رنگ خنثی به کار برده میشوند؛ اما چون سرویس خواب نزدیک‌ترین و تاثیرگذار ترین وسیله در هنگام خواب به انسان است، پیشنهاد میشوند به هیچ عنوان با رنگ‌های زیر خریداری نشوند.

  • قرمز

این رنگ که یکی از رنگ‌های اصلی است، نماد خون، آتش و عشق میباشد. رنگ سرخ یا قرمز با گرما و هیجان خیلی زیاد شناخته شده و بسیار انرژی بخش است به طوری که گاهی باعث بالا رفتن فشار خون نیز میشود.

  • زرد

رنگ زرد بسیار درخشان و پیچیده است؛ زیرا این رنگ میتواند همزمان آرامش بخش و گاهی آزار دهنده و کسل کننده نیز باشد. زرد نماد نور خورشید و داشتن هیجان و قدرت زیاد است و اینها باعث میشود تا برای سرویس خواب یا دکوراسیون داخلی اتاق خواب شما مناسب نباشد.

  • نارنجی

رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز تشکیل که هر کدام از رنگ‌های تند و گرم هستند ساخته میشود و به شکل بمبی از انرژی و هیجان نمایان میشود. این رنگ که نماد خلاقیت، ماجراجویی و جنب و جوش میباشد، ترکیبی از خصوصیات زرد و قرمز را در خود جای داده است.

  • سرخابی

رنگ سرخابی از سه رنگ بالا کمی متعادل‌تر میباشد، زیرا از ترکیب قرمز با آبی که یک رنگ سرد و ملایم است ساخته میشود؛ اما با این وجود رنگ سرخابی نیز دارای شور و نشاط و هیجان بالای رنگ قرمز است که میتواند شما را کم خواب و پریشان کند. پس بهتر است از خرید سرویس خواب سرخابی در هر سنی خودداری کنید.

 

مقاله پیشنهادی: اشتباهات در چیدمان اتاق خواب

 

بالاخره بهترین رنگ سرویس خواب چه رنگیه؟

در مقاله بهترین رنگ برای سرویس خواب توضیح دادیم که برای طرح، سبک، رنگ و دیگر جزئیات سرویس خواب باید دقت و وسواس خاصی را به کار برد؛ چرا که این ست اصلی‌ترین بخش در دکوراسیون اتاق خواب است و از این جهت بسیار حائز اهمیت میباشد. 

رنگ‌ها به سه دسته اصلی گرم، سرد و خنثی تقسیم بندی شده‌اند که از گروه رنگ‌های گرم میتوان به قرمزف نارنجی، زرد و از رنگ‌های سرد به آبی، سبز، بنفش و … اشاره کرد؛ اما رنگ‌های گرم که پرکاربردتر و جذاب‌تر از هستند شامل: سفید، کرم، قهوه‌ای، طوسی، نباتی و … میباشند. تاثیر این رنگ‌ها بر بدن انسان به قدری زیاد است که جدا از به وجود آوردن احساساتی همچون هیجان، شادی و نشاط، آرامش و … میتواند باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلاتی مثل فشار خون بالا، بی خوابی، اضطراب و … نیز بشود.

به طور کلی رنگ سبز در طیف‌های مختلف به دلیل الهام گرفتن از طبیعت و گیاهان و نیز ایجاد حس آرامش بسیار زیاد به عنوان بهترین رنگ سرویس خواب شناخته شده و بعد از آن رنگ‌های سفید، آبی و بنفش رنگ‌های مناسبی هستند. برخلاف آن رنگ‌های تند و گرم مثل: قرمز آتشی، زرد، نانجی و سرخابی با هیجان، نشاط، جنب و جوش و نا آرامی که دارند به عنوان بدترین رنگ‌های سرویس خواب شناخته شده‌اند. با این وجود برای انتخاب رنگ این وسیله در فضای اتاق، میتوان از اکسسوری‌های بزرگ مثل: قالیچه، پرده، کاناپه تک یا دیوار پس زمینه سرویس خواب کمک گرفت.

اگر نگران قدیمی شدن و از مد رفتن و همچنین خسته شدن از رنگ ست سرویس خواب خود هستید، بهتر است در بین دسته رنگ‌های خنثی انتخاب خود را انجام بدهید؛ زیرا رنگ‌های خنثی با جلب توجه کمتر، آرامش، و پایداری طبیعی که دارند انتخاب خوبی برای شما هستند. برای اتاق خواب کوچک ترجیحا سرویس خواب رنگ تیره، رنگ‌های جیغ، ترکیب رنگی با بیشتر از دو رنگ را استفاده نکنید؛ چرا که باعث کوچکتر به نظر رسیدن محیط اتاق و حس شلوغی و بی نظمی میشود.

5/5 - (2 امتیاز)