دکوراسیون داخلی سبک تلفیقی

برای چیدمان دکوراسیون خانه‌، محیط کاری و یا بخش‌های خانه مثل: اتاق خواب، اتاق نشیمن، پذیرایی و … نیاز به یک سبک دکوراسیون داریم که با توجه به آن سبک، همه عناصر و المان‌ها را انتخاب کنیم.

بیش‌ترین استفاده و انتخاب افراد سبک‌های مدرن، مینیمال، کلاسیک، سلطنتی و سنتی است و از دیگر سبک‌ها میتوان به روستیک، اسکاندیناوی، مدیترانه‌ای، بوهمیان و … نام برد؛ اما یکی از سبک‌هایی که جدیدا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد چیدمان خانه‌هایشان را براساس آن انجام میدهند «دکوراسیون داخلی سبک تلفیقی» است که برخی افراد آن را دکوراسیون بی‌قانون می‌نامند.

از مهمترین علل انتخاب این سبک برای دکور فضاهای مختلف «سختی ست کردن و هماهنگ کردن همه اجزاء و عناصر محیط با یک سبک» میباشد؛ زیرا همانطور که از اسم این سبک مشخص است، دکوراسیون سبک تلفیقی از تلفیق و ترکیب چند سبک دکوراسیون داخلی شکل میگیرد که با مهارت و سلیقه کنار هم قرار گرفته‌اند.

البته این به معنی بی‌اهمیت بودن هماهنگی اجزاء باهم نیست، بلکه نکته‌ای که باید حتما در چیدمان این سبک رعایت کنید کنید، ست شدن و هماهنگ بودن همه اجزاء تشکیل دهنده با هم میباشد که بسیار حائز اهمیت است؛ اما این هماهنگی به منظور داشتن یک سبک واحد نیست بلکه هدف زیبایی و جلوه مناسب اجزاء و عناصر در کنار یکدیگر است.

همچنین منظور از داشتن مهارت برای چیدمان این دکوراسیون این است که بتوانید وسایل و المان‌های چند سبک مختلف را هوشمندانه و با مهارت و سلیقه به طوری در یک فضا جمع آوری و چیدمان کنید که حس بهم ریختگی و بی‌نظمی در آن فضا به وجود نیاید و مهمتر از همه این که سبک تلفیقی باعث ایجاد زیبایی و خاص بودن در فضا بشود نه شلوغی و ناهمانگی!

هماهنگی در دکوراسیون تلفیقی

خیلی از قوانینی که باید در چیدمان دکوراسیون فضاهای مختلف با سبک مدرن و کلاسیک و مینیمال و … باید رعایت شود در این سبک خاص و متفاوت شکسته میشود و به همین دلیل است این نوع دکوراسیون را دکوراسیون بی‌قانون هم میگویند.

اگر به این سبک علاقه دارید پیشنهاد میکنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، زیرا در ادامه این متن، نکات و خصوصیات سبک دکوراسیون داخلی تلفیقی را به طور کامل توضیح میدهیم.

 

شما در سوفامبل میتوانید به صورت مستقیم خرید خود را از تولیدکننده انجام بدهید!

قیمت آینه کنسول قیمت مبل راحتی قیمت مبل سلطنتی قیمت مبل کلاسیک

 

دکوراسیون تلفیقی از چه سبک‌هایی تشکیل میشود؟

2 تا 4 سبک در دکوراسیون تلفیقی

همانطور که توضیح داده شد، سبک تلفیقی یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که از کنار هم قرار دادن و ترکیب کردن عناصر چند سبک با خلاقیت و هماهنگی مناسب تشکیل میشود؛ اما درباره این سوال که این سبک دکوراسیون از چه سبک‌هایی تشکیل شده است؟ باید توضیح دهیم که شما برای داشتن سبک تلفیقی میتوانید 2 تا 4 سبک را به سلیقه و انتخاب خودتان در کنار هم داشته باشید.

به طور مثال از بهترین‌ ست‌هایی که اغلب افراد از آنها استفاده میکنند به شرح زیر است:

  1. مدرن، کلاسیک
  2. سلطنتی، سنتی، مدرن
  3. مینیمال، سنتی، کلاسیک
  4. مدرن، نئو کلاسیک، مینیمال، سنتی

اما به طور کلی تصمیم برای سبک‌هایی که میخواهید باهم ترکیب کنید کاملا به سلیقه و خلاقیت و مهم‌تر از همه شرایط آن محیط بستگی دارد.

مثلا اگر راحت بودن مبلمان برایتان مهم است میتوانید مبل راحتی انتخاب کنید و در کنار آن پاف‌های راحتی همرنگ و طرح و صندلی‌های تک هماهنگ با ست مبلمانتان را انتخاب کنید و برای فرش و کوسن‌های مبل از سبک سنتی استفاده کنید و همچنین در کنار این چیدمان، یک میز ناهارخوری کلاسیک میتواند به زیبایی بدرخشد.

از طرفی از آنجایی که اساس این سبک، مکان‌های تاریخی و قدیمی بوده است بهتر است یکی از سبک‌های سلطنتی و کلاسیک را در کنار انتخاب‌های دیگرتان قرار دهید تا اصالت این سبک حفظ شود.

جنس المان‌های دکوراسیون سبک تلفیقی

متریال‌های مختلف در سبک تلفیقی

یکی از قوانینی که در همه سبک‌ها به آن تاکید زیادی میشود «همجنس بودن متریال‌ها» و به عبارتی بکار بردن تنها یک متریال واحد در دکور محیط است که در سبک تلفیقی شکسته و نقض میشود. شما در این سبک جذاب میتوانید از یک تا چندین متریال مختلف برای وسایل منزلتان استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای آن ندارید.

سنگ، فلز، شیشه، چوب، پارچه و حتی پلاستیک و … همگی قابل استفاده در دکوراسیون سبک تلفیقی هستند.

به طور مثال میتوانید از موارد زیر در کنار هم استفاده کنید:

  • مبلمان پایه چوبی در کنار میز جلو مبلی و عسلی با صفحه شیشه‌ای
  • میز ناهارخوری چوبی با مبلمان پایه فلزی
  • میز تلویزیون چوبی و مبلمان و میز جلو مبلی و عسلی‌های فلزی
  • آینه کنسول چوبی و صندلی مینیمال پلاستیکی

چند متریال در سبک تلفیقی

دو عنصر سنگ و چوب از ترکیباتی است که در کنار زیبایی و هماهنگی خوبی که دارد، فضا را بسیار شیک و لوکس نشان میدهد و مطمئن باشید که دکوراسیونی با این دو ترکیب هیچ وقت قدیمی نمیشود؛ زیرا 2 متریال طبیعی سنگ و چوب، معمولا قیمت بالا و همچنین کیفیت درجه یکی دارند و از طرفی چه ترکیبی میتواند زیباتر از مات بودن و طیف‌های رنگی زیبای چوب و براقیت و رگه‌های چشم نوار سنگ باشد؟!

رنگ‌ و طرح‌های قابل استفاده در دکوراسیون تلفیقی

هماهنگی رنگ و طرح سبک تلفیقی

  • رنگ‌ها

در دکوراسیون سبک تلفیقی شما محدود به انتخاب تنها یک یا دورنگ نیستید، بلکه میتوانید به راحتی از چندید رنگ در دکور فضا بکار ببرید؛ اما لازم است به هماهنگی و زیبایی رنگ‌ها با هم توجه کنید و همچنین سعی کنید رنگ‌های سرد و گرم را درکنار هم داشته باشید تا فضا بیروحس و سرد و یا خیلی جیغ نشود.

رنگ‌های خنثی و رنگ‌های طبیعی بخصوص رنگ‌های روشن، بیشترین کاربرد را برای پیش زمینه مثل: (دیوار‌ها) در این سبک خاص و متفاوت دارند که منظور از رنگ‌های طبیعی و خنثی رنگ‌هایی مثل: قهوه‌ای، طوسی، سفید، کرمی، مشکی و … است که با همه رنگ‌های سرد و گرم به خوبی ست میشوند و هماهنگی رنگ‌ها را به هم نمیزنند.

نکته دیگری که درباره رنگ‌ها باید توضیح دهیم تا دکوراسیون تلفیقی زیباتری داشته باشیم، نحوه‌ی بکار بردن رنگ‌های جیغ و تند است. از این رنگ‌ها بهتر است برای وسایلی استفاده کنید که در نقطه کانونی محیط قرار دارند و حتما از آن رنگی که بکار میبرید در بخش‌های مختلف دیگر یا اکسسوری‌هایی مثل: قاب‌های روی دیوار، گلدان‌ها و … استفاده کنید و یا به عبارتی رنگ‌ها را در فضا باهم ست کنید تا هماهنگی رنگ‌ها، جلوه‌ی زیباتری به فضا ببخشد.

انتخاب رنگ‌های تند به سلیقه و انتخاب شما است که به عنوان مثال میتوانید به رنگ‌های سرخابی، قرمز، زرد، نارنجی و … اشاره کنیم.

رنگ در دکوراسیون تلفیقی

  • الگو‌ها

برخلاف رنگ‌ها که برای بکاربردن آنها در فضای تلفیقی محدودیتی وجود ندارد و به راحتی میتوان از چندیدن رنگ در کنار هم استفاده کرد و فضارا شادتر و زیباتر کرد، برای الگو‌ها بهتر است تنها از یک یا دو الگو یا طرح در دکوراسیون تلفیقی استفاده کرد؛ زیرا استفاده از چندین طرح مختلف و ناهماهنگ در منار هم باعث ایجاد شلوغی و حس بی‌نظمی میشود که این تنها موردی است که باید از آن در سبک تلفیقی جلوگیری کنیم.

اگر میخواهید 2 طرح را در محیط بکار ببرید، بهتر است یکی ساده‌تر از دیگری باشد؛ به طور مثال هردو را گلدار و با دو طرح گل مختلف استفاده نکنید. البته لازم به ذکر است که رایج‌ترین طرح‌ها در سبک تلفیقی «طرح‌های هندسی» مثل: راه‌راه، طرح‌های مربعی یا مثلثی و … است که میتوانید برای اکسسوری‌های بزرگ مثل:

  1. فرش
  2. پرده
  3. مبل‌های تک
  4. پاف‌ها
  5. قاب بزرگ بالای مبل

استفاده کنید؛ همچنین درباره الگو‌ها هم مانند رنگ‌های جیغ، بهتر است در نقاط مختلف بکار برده شوند. طرح‌های ماربل و ابروبادی، طرح‌های سنتی، خالدار و… از دیگر طرح‌های قابل استفاده در این سبک هستند.

دکوراسیون سبک تلفیقی در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

سبک تلفیقی برای همه فضاها

از این سبک دکوراسیون تلفیقی یا سبک بی‌قانون، میتوان برای همه بخش‌های خانه مثل: اتاق خواب، اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و … و برای همه فضاها با هر متراژی استفاده کرد؛ اما از آنجایی که استفاده از رنگ‌های زیاد، متریال و عناصر مختلف، الگو‌ها و چندین سبک درکنار هم باعث کمی شلوغی نسبت به دیگر سبک‌ها میشود، برای استفاده از آن در فضاهای کوچک و متوسط مثل خانه‌های آپارتمانی و اتاق‌ها بهتر است چند نکته را رعایت کنید تا از کوچکتر نشان دادن آن محیط جلوگیری شود.

با رعایت موارد زیر میتوانید سبک تلفیقی را در محیط‌های کوچک و متوسط هم بکار ببرید:

  1. در فضاهای کوچک تنها از یک الگو یا طرح در نقاط مختلف استفاده کنید
  2. رنگ‌های خنثی و طبیعی را بیشتر و رنگ‌های جیغ را کمتر بکار ببرید
  3. تعداد رنگ‌ها را کمتر کنید اما در نقاط مختلف آنها را استفاده کنید
  4. ترجیحا 2 سبک ساده‌تر مثل: مینیمال و نئو کلاسیک، سنتی و مینیمال و … را در فضای کوچک استفاده کنید
  5. رنگ‌های روشن را برای دیوار، پرده‌ها، فرش و کفپوش انتخاب کنید تا فضا روشنتر و بزرگتر بنظر بیاید

به طور کلی هرچه طرح‌های کمتر و رنگ‌های ست و روشن بیشتری را در فضای کوچک با سبک تلفیقی استفاده کنید، حس بی‌نظمی و شلوغی کمتری ایجاد میشود.

دکوراسیون تلفیقی مناسب چه افرادی است؟

افرادی که دکوراسیون تلفیقی را انتخاب میکند

برای چیدمان محیطی با این سبک، نیاز به ریسک کردن و نترسیدن برای انتخاب عناصری که از نظر سبک، طرح، رنگ و … با هم مخالف هستند اما در کنار هم جلوه‌ی زیبایی دارند.

بیشترین افرادی که سبک دکوراسیون تلفیقی را انتخاب میکنند، افرادی هستند که از سبک‌های تکراری و معمول خسته شده‌اند و میخواهند به سلیقه و دلخواه خودشان وسایل را چیدمان کنند؛ اما از دیگر عللی که باعث انتخاب این سبک قانون شکن و خاص شده است، موارد زیر میباشد:

  • بین انتخاب یک یا چندین سبک برای خانه یا محیط کاری خود مردد هستند
  • انتخاب کردن همه اجزاء و المان‌ها با یک سبک واحد برایشان دشوار است
  • اعتقادی به پیروی از قوانین یک سبک ندارد
  • افراد خاص پسند که به دنبال اید‌های نو و خلاقانه هستند
  • و …

اگر فکر میکنید همخوانی نداشتن عناصر و اجزاء در یک محیط و بکار بردن رنگ و طرح به طور آزادانه میتوانید برایتان آزار دهنده باشد، نباید این سبک را انتخاب کنید.

سبک مبلمان و اکسسوری‌ها در دکوراسیون تلفیقی

ناهماهنگی در سبک تلفیقی

برای زیبایی بیشتر در دکوراسیون تلفیقی میتوانید ابتدا وسایل را دسته‌بندی کنید و سبک مشخص هرکدام را تایین کنید؛ به طور مثال برای 4 سبک میتوانید المان‌ها را به این صورت تقسیم بندی کنید:

  1. اکسسوری‌های بزرگ با سبک سنتی
  2. اکسسوری‌های کوچک با سبک کلاسیک
  3. مبلمان با سبک مدرن
  4. میز ناهارخوری، میز جلومبلی با سبک سلطنتی

در صورتی که سبک و نوع چیدمان وسایل را از قبل مشخص نکنید و بدون تفکر و خلاقیت فقط آنها را در کنار هم قرار دهید، ممکن است باعث ناهماهنگی و شلوغی در فضا بشوید که زیبایی و شیک بودن را از فضای سبک تلفیقی میگیرد.

انتخاب سبک مناسب برای مبلمان و اکسسوری‌ها به دلخواه شما است و تنها به سلیقه و راحتی شما بستگی دارد؛ اما نکته‌ای که درباره مبلمان و اکسسوری‌ها و همچنین دیگر اجزاء این سبک مهم است «راحتی، زیبایی و کاربردی بودن» است.

راحتی در دکوراسیون تلفیقی

درمورد زیبایی و هماهنگی اجزاء، بالاتر به طور کامل توضیح داریم و اما راحتی و کاربردی بودن به این معناست که شما باید در سبک تلفیقی از وسایلی استفاده کنید که باعث آرامش و راحتی شما باشد و تنها جنبه‌ی تزئینی و زیبایی محیط را نداشته باشد.

به عنوان نمونه میتوان به مبلمان اشاره کرد: مبلمانی که برای این سبک انتخاب میکنید، باید به صورتی باشد در زمان نشستن روی کاناپه‌ها احساس راحتی داشته باشید. از بهترین سبک‌های مبلمان برای این سبک دکوراسیون داخلی، مبل سبک راحتی و مبل کلاسیک است.

بالاخره سبک تلفیقی چیه؟

دکوراسیون سبک تلفیقی، از ترکیب و کنار هم قرار دادن اجزاء و وسایلی با 2 تا 4 سبک مختلف به طور هوشمندانه و باسلیقه و خلاقیت تشکیل میشود.

در چیدمان این سبک باید از ایجاد شلوغی و ناهماهنگی و حس بی نظمی در فضا جلوگیری کرد که با انتخاب درست المان‌ها درکنار هم از این مشکل جلوگیری میشود.

در سبک تلفیقی نیازی نیست مثل دیگر سبک‌ها تنها از یک رنگ و طرح و متریال برای وسایل و قسمت‌های مختلف محیط استفاده کنید؛ بلکه در این سبک جذاب و خاص میتوانید از انواع رنگ‌های طبیعی و خنثی برای پیش زمینه و رنگ‌های جیغ، گرم، سرد و تند برای اکسسوری‌ها و وسایلی که در نقطه کانونی قرار دارد استفاده کنید؛ اما باید به همخوانی داشتن رنگ‌ها درکنار یکدیگر توجه کنید و حتما رنگ‌‌هایی که برای وسایل بزرگ استفاده کردید را در قسمت‌های دیگر محیط هم بکار ببرید.

شما میتوانید از یک یا 2 الگو یا طرح در فضا استفاده کنید و در قسمت‌های مختلف بکار ببرید و همچنین متریال‌هایی مثل سنگ، چوب، شیشه، پلاستیک و … همگی قابل استفاده در دکوراسیون سبک تلفیقی هستند؛ البته لازم به ذکر است که طرح‌های هندسی بیشترین استفاده را در سبک تلفیقی دارند.

سبک تلفیقی را برای همه فضاها با هر متراژی و همه محیط‌ها مثل: قسمت‌های مختلف خانه و محیط کاری میتوانید به کار ببرید و تنها برای فضاهای کوچک باید رنگ‌ها و الگو‌های کمتر و هماهنگ‌تر استفاده کنید و تعداد سبک‌های کمتر و ساده‌تری را انتخاب کنید تا از کوچکتر نشان دادن آن محیط جلوگیری شود.

برای انتخاب وسایل و اجزاء این سبک مثل مبلمان و اکسسوری‌ها باید به راحتی و کاربردی بودن و در عین حال زیبایی و جلوه بهتر آنها در کنار هم دقت کنید.

4.3/5 - (14 امتیاز)