سبک دکوراسیون بوهمیان

اگر جزء افرادی هستید که به تزئینات و رنگ‌ها علاقه‌ی زیادی دارید و به دنبال یک سبک خاص و متفاوت و فوق‌العاده شاد برای منزل خود هستید؛ سبک دکوراسیون بوهمیان یا بوهو یا (Boho style) را در نظر داشته باشد.

دکوراسیون سبک بوهمیان کاملا با سبک‌های سلطنتی، مدرن، کلاسیک و حتی مینیمال متفاوت است و برای چیدمان آن هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد؛ به طوری که برای ایجاد یک سبک تنها باید به سلیقه خود اکتفا کنید و هیچ نگرانی برای ست نشدن وسایل و اکسسوری‌ها و رنگ‌ها نداشته باشید.

در این سبک، از بکار بردن الگو‌ها، اکسسوری‌ها، رنگ‌ و طرح‌ها و… هیچ ترسی نداشته باشید و هر المانی که فکر میکنید به آن علاقه دارید و باعث حس خوب و آرامش شما میشود را میتوانید در دکوراسیون بوهمیان جای دهید. به طور مثال:

ممکن است به یک کاناپه راحتی تک با پایه فلزی و پارچه مبلی طرحدار و شاد علاقه داشته باشید، درحالی که در گوشه‌ای از پذیرایی خود ست مبلی با پایه چوبی و رنگ مخالف قرار گرفته است. در این سبک میتوانید به راحتی از هر دو استفاده کنید، به این دلیل که باعث آرامش شما میشود!

به طور کلی سبک دکوراسیون غیر متعارف و آرامش بخش بوهمیان، ترکیبی از الگو‌ها، متریال‌های مختلف مثل چوب و فلز، گیاهان، پوست حیوانات، بافت‌ها، پاف و اکسسوری‌های ریز و فراوان است.

سبک بوهو

از طرفی سبک دکوراسیون بوهمیان، از جمله انواع سبک دکوراسیون بوده که بیشتر مورد پسند افرادی است که به سفر کردن و فرهنگ‌های مختلف علاقمند هستند و همچنین نویسندگان، بازیگران و به طور کلی «هنرمندان» میباشد؛ زیرا در این سبک میتوان بدون دغدغه و به راحتی از فرهنگ‌های مختلف جهان و وسایل و تزئینات جالب استفاده کرد.

در ادامه این متن، درباره المان‌ها و ویژگی‌های سبک دکوراسیون بوهمیان به شما عزیزان توضیح میدهیم.

تاریخچه سبک دکوراسیون بوهمیان

تاریخچه سبک دکوراسیون بوهو

به طور کلی ریشه کلمه بوهم بر اساس کلمه فرانسوی La boheme به معنی «کولی» است و همانطور که گفته شد، این سبک از وسایل و المان‌هایی از فرهنگ‌های مختلف جهان و رنگ‌ها و المان‌ها بدون هیچ قانون و سخت‌گیری تشکیل میشود که به دلیل الهام گرفتن از سبک زندگی کوچ‌نشینان و کولی‌های منطقه بوهم یا بوهمیا در اروپای مرکزی میباشد.

این سبک برای اولین بار توسط هنرمندان پاریس در قرن 19 ایجاد شد و در دهه 60 و 70 میلادی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد؛ اما برخی افراد به دلیل شلوغ بودن و نامتعارف بودن سبک بوهمیان به آن دکوراسیون کولی‌وار هم میگویند.

این افراد منطقه بوهم به دلیل سبک زندگی که کوچ‌نشینی و کولی‌واری که داشتند، در سفر‌های مختلف و مداوم خود وسیله‌هایی مثل: پارچه‌های فرهنگ‌های مختلف، آینه، بالشت، کتاب و … را به دست می‌آوردند که اکثر آنها را در دکور خانه خود جای میدادند؛ پس اگر شما هم این سبک را برای منزل خود انتخاب کردید میتوانید به راحتی هرجیزی که از قبل دارید، حتی اشیاه قدیمی را در دکوراسیون بوهمیان به نمایش بگزارید.

سبک دکوراسیون بوهمیان چه ویژگی‎‌هایی دارد؟

ویژگی‌های سبک دکوراسیون بوهو

با این که برای چیدمان این سبک جذاب و خاص، هیچ قانونی وجود ندارد و تنها قانون این است که به سلیقه و آرامش خود برای چیدمان دکوراسیون اهمیت دهید؛ اما چند نکته برای زیبایی و جلوه بیشتر این سبک در منزلتان وجود دارد که به شرح زیر است:

  • از الگو‌های مختلف استفاده کنید

در این سبک نیاز نیست تنها از یک طرح یا الگو برای همه بخش‌ها استفاده کنید یا برای جلوگیری از شلوغ شدن تنها یک بخش منزل را طرحدار انتخاب کنید، بلکه یکی از علت‌های متفاوت بودن سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان همین بکارگیری الگو‌های مختلف و ناهماهنگ و شلوغی فضا است و برخلاف دیگر سبک‌ها، بخصوص سبک مینیمال که دقت به سادگی است در این سبک توجه زیادی به شلوغی و طرح‌ها دارد و به عبارتی تزئینات و طرح و رنگ در این سبک هرچه بیشتر بهتر!

تزئینات در سبک بوهو

به طور مثال:

میتوان در یک فضای سبک بوهو از ترکیب طرح گل، هندسی، بته جقه، راه‌راه، خالدار، طرح‌های انتزاعی حیوانات، ابرنگی و … در کنار هم و برای بخش‌های مختلف مثل: فرش، پرده، کوسن مبل، پاف، مبلمان، قاب‌ها، رومیزی، روتختی، کاغذ دیواری و … استفاده کرد که همه این موارد بستگی به سلیقه شما دارد.

  • از خلاقیت خودتان استفاده کنید

برای سبک بوهو یا بوهمیان نیازی به مراجعه به اینترنت، مجله و یادگیری چیدمان و همچنین خریدن وسایلی خاص برای این سبک دکوراسیون نیست؛ زیرا نکته مزیت سبک بوهو این است که شما هرچه از قبل جمع کرده‌اید و در دسترس دارید را به هر شکلی که فکر میکنید جلوه زیبایی دارد در دکوراسیون منزل خود جای دهید. به طور مثال:

. فرش قدیمی و سنتی که به شما رسیده

. آویز و مجسمه‌های دکوری که از سفر قبل به عنوان یادگاری خریدید

.  قاب تزئینی که هدیه گرفته‌اید

. پرده رنگی و طرحداری که از دکوراسیون منزل قبلی در دسترس دارید

. شمع‌ها و شمعدانی‌های زیبایی که دارید

. آینه‌های کوچک و بزرگ با قاب رنگی یا بدون قاب

. و…

همه این‌ها برای دکوراسیون منزلتان با این سبک بهترین گزینه هستند و مطمئن باشید هرچه چیدمان دکوراسیون منزل یا اتاق شما نتفاوت‌تر باشد، زیبایی بیشتری دارد؛ بلکه هیچ دکوراسیون سبک بوهمیان یا بوهویی شبیه به دیگری نیست.

  • نور پردازی را رعایت کنید

نورپردازی در سبک بوهو

به دلیل این که این سبک به صورت شلوغ چیدمان میشود و با جزئیات زیاد همراه است، اگر نور کافی نداشته باشد باعث میشود حس خفگی بر حس آرامش و نشاط غلبه کرده و طی مرور زمان شما را از این سبک خسته کند؛ پس سعی کنید محل‌هایی را انتخاب کنید که پنجره‌های بزرگ و زیاد دارد و حتما از منابع نوری مختلف برای فضایی که با سبک بوهمیان چیده‌اید استفاده کنید.

از بهترین منابع نوری که میتوانید از آن در سبک بوهو بهره ببرید آباژور‌های زیبا و رنگارنگ، لوستر، آویز، لامپ‌های تزئینی شفاف و نیمه شفاف، نورپردازی‌هایی که در سقف قرار میگیرد، شمع‌های فراوان است و همچنین با قرار دادن آینه روبروی پنجره یا منابع نوری که در نظر دارید، میتوانید پخش نور بیشتری را ایجاد کنید.

  • اکسسوری‌های ریز و درشت قرار دهید

اکسسوری‌ها و تزئینات بخش عمده‌ی دکوراسیون سبک بوهو را تشکیل میدهند و بخش جدایی ناپذیر آن هستند. اگر هنرمند هستنید، یکی از بهترین مواردی که به دکوراسیون اتاق یا منزلتان جلوه‌ای خاص میبخشد همین اثار هنری خودتان مثل: نقاشی، بافتنی، قالیچه، دستساز‌های حصیری و … است. 

از دیگر مواردی که میتوانید برای تزئین این سبک استفاده کنید میتوان به تزئینات زیر نام برد:

.فرش ایرانی و سنتی

. گلیم

. تزئینات مناطق سرخپوستی مثل دریمکچر

. بافت‌های مکرومه

. پاف‌های طرحدار و رنگی

. تابلو فرش

. و…

برخی افراد برای محل قرار گیری این اکسسوری‌ها دچار سردرگمی میشوند و جای دادن این حجم از تزئینات در فضا برایشان دشوار است که درباره این مسئله باید توضیح داد: برخلاق دیگر سبک‌ها که باید از شلوغ شدن دیوار و روی میز‌ها پرهیز کرد، در این سبک بهترین محل برای قرار دادن تزئینات روی میز‌ها، دیوارها و حتی روی زمین میباشد بدون این که به اشغال فضای اتاق یا پذیرایی منزلتان توجه کنید.

بافت‌ها، تزئینات حصیری، قاب‌ها و حتی گیاهانی که قابل قرارگیری بر دیوار هستند و خیلی از تزئینات دیگر را میتوانید آزادانه به دیوار نصب کنید و بسیاری از گلدان‌های رنگی با گل‌های طبیعی و مصنوعی، شمعدان‌ها، آباژور‌های رومیزی، مجسمه‌ها و … را برای روی میز بکار ببرید و برای روی زمین از آباژور‌های بلند، پاف‌های بافت و سنتی، فرش و قالیچه و … استفاده کنید.

  • در استفاده از رنگ‌ها دست و دلباز باشید

رنگ ها در سبک بوهو

رنگ هرچه بیشتر بهتر! ست شدن و هماهنگی رنگ در این سبک اصلا اهمیت ندارد. رنگ‌های گرم، سرد، خنثی، متالیک و حتی رنگ‌هایی که بسیار جیغ هستند و در اکثر دکوراسیون‌ها از استفاده از آنها پرهیز میشود همگی در این سبک بکار میروند؛ اما بهتر است از رنگ مشکی (خیلی زیاد) استفاده نکنید تا آن حس نشاد و زندگی از دکوراسیون منزلتان گرفته نشود و برخلاف آن حتما از رنگ سفید در قسمت‌های مختلف استفاده کنید تا درخشنگی و نور بیشتری ایجاد شود.

بیشترین رنگ‌هایی که در این سبک غیر متعارف و هنجار‌شکن مشاهده میشود شامل:

. قهوه‌ای تیره و روشن، خاکستری روشن و نوک مدادی، طیف‌های مختلف سبز به عنوان رنگ‌های پایه و اصلی

. طیف‌های بنفش اشباع شده، نارنجی جیغ و آتشی و آبی یخی و … برای جزئیات و تزئینات

. بژ، کرمی، صورتی، قرمز، زرد و هر رنگی که مورد پسندتان است در سبک بوهو جای میگیرد.

  • از بافت‌ها و دستساز‌های قدیمی غافل نشوید

اشیاء قدیمی مثل: ظروف تزئینی قدیمی، بافت‌ دستساز برای روی مبل یا صندلی، میز و عسلی، رومیزی چهل تکه یا بافت، بالشتک‌های رنگی و … که از پدربزرگ و مادربزرگتان یا قبلتر برای شما به یادگار مانده است میتواند یکی از زیباترین تزئیناتی باشد که در دکوراسیون منزلتان با سبک بوهمیان جای میگیرد؛ حتی اگر مرور زمان در ظاهر آن مشخص باشد! زیرا برخی وسایل مثل فرش، هرچه قدمت بیشتری داشته باشد ارزشمندتر است!

جنس وسایل مورد استفاده سبک بوهمیان

جنس وسایل سبک بوهو

در سبک دکوراسیون بوهو یا بوهمیان، دیدن چند جنس و متریال در وسایل و المان‌ها دور از انتظار نیست و لزومی نیست اگر از صندلی چوب استفاده شده است دیگر از میز جلو مبلی فلزی، شیشه‌ای یا … استفاده نشود.

شما در این سبک میتوانید ترکیب فلز، چوب، شیشه، چرم، الیاف طبیعی و مصنوعی و … را درکنار هم به زیبایی داشته باشید؛ اما از آنجایی که در این سبک توجه بیشتری به راحتی و آرامش میباشد از پارچه‌های الیاف طبیعی که اغلب مات هستند بیشترین استفاده را میشود و به همین دلیل است که در همه فضاهایی با این سبک حتما یک یا چند بخش بافتنی را مشاهده میکنید.

. صندلی‌های ریلکسی بافت و فلزی

. میز و جلومبلی چوبی

. بوفه شیشه‌ای

. مبل چرم یا کنف

. کلاه و آویز حصیری و …

از دیگر المان‌هایی با متریال مختلف است که قابل استفاده در این سبک دکوراسیون میباشد.

مبلمان مناسب سبک بوهمیان

مبلمان مناسب سبک بوهو

تعداد نشیمن‌ها و کاناپه‌هایی که برای این سبک دکوراسیون انتخاب میکنید بستگی دارد به حجم فضایی که در اختیار دارید و کاناپه‌های 3 نفره، 2 نفره و 1 نفره به دلخواه شما و باتوجه به شرایط منزلتان قابل استفاده است. برای مثال میتوان از 1 کاناپه 2 یا 3 نفره و تعداد مورد نیاز کاناپه تک و یا ست‌های کامل 8 نفره، 7 نفره یا نیم ست‌های 5 و 6 نفره در فضا به کار برد.

درباره سبک و مدل مبلمان مناسب این دکوراسیون باید توضیح اد که مدل‌های مختلف مبلمان سبک راحتی با جنس‌های مختلف برای پارچه مبلی، یکی از بهترین‌ها برای قرار گیرفتن در این دکوراسیون هستند به این دلیل که راحتی و صمیمیت بر زیبایی در این دکوراسیون اولیت دارد. یکی از مدل های مبل راحتی که در دکوراسیون بوهمیان و حتی بسیاری از دکوراسیون های دیگه مورد استفاده قرار میگیرد مبل تدی است! 

 

لازم به ذکر است انواع مختلف مبل راحتی مناسب سبک بوهمیان را با قیمت مناسب و کیفیت عالی میتوانید در فروشگاه سوفامبل مشاهده کنید و به طور مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنید.

نمونه‌ای دیگر از مبلمان که در سبک دکوراسیون بوهمیان بسیار پرکاربرد است و کمی متفاوت، به صورت بدون دسته و پشتی میباشد «پاف» میباشد.

پاف‌های رنگی با جنس‌ها و الگو‌های متنوع که هم جنبه تزئینی و هم کاربردی دارند را از یک عدد تا هر تعداد که دلخواهتان است میتوانید در فضای منزلتان با سبک بوهو بکار ببرید.

 

مشاهده انواع مبل راحتی

نقش گیاهان در دکوراسیون بوهمیان

گیاهان در سبک بوهو

درست است که قانون خاصی برای سبک دکوراسیون بوهمیان وجود ندارد و اجباری برای قرارگیری المان خاصی در آن نیست؛ اما مطمئنن وجود تعدادی گلدان رنگی کوچک و بزرگ یا گیاهان سبز، به فضای دکوراسیون منزل یا اتاقتان حس زندگی و تازگی بیشتری میدهد و در کمتر دکوراسیونی است که هیچ گیاهی نباشد.

از طرفی اگر از بکاربردن رنگ سبز در کنار رنگ‌های دکوراسیون منزلتان غافل شدید، اصلا نگران نباشید! زیرا تنها با قرار دادن چند گیاه زیبا میتوانید نیاز دکوراسیون را از رنگ سبز به بهترین شکل ممکن از بین ببرید.

گیاهان آپارتمانی برگ سبز که نیاز به نور مستقیم ندارند، برای این فضا مناسبند که چند نمونه از آن شامل موارد زیر است:

. برگ انجیری

. پتوس

. شامادورا

. انواع گیاهانی که آویز هستند

گلدان‌ها را میتوانید روی میز، کنار مبلمان، کنار پنجره و آینه‌ها و یا آویز به سقف استفاده کنید.

سبک بوهمیان برای چه افراد و متراژ منازلی مناسبه؟

سبک دکوراسیون بوهو مناسب چه افرادی است

سبک دکوراسیون بوهمیان به دلیل شلوغی و جزئیات بسیار زیادی که دارد ممکن است برای افرادی که طرفدار سادگی هستند و همچنین افرادی که قرینگی و ست شدن رنگ و طرح‌ در چیدمان دکوراسیون برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد قابل قبول و مورد پسند نباشد.

از طرفی ترجیحا این سبک را برای محیط‌های بزرگ و متوسط استفاده کنید؛ زیرا این شلوغی و رنگارنگی باعث کوچکتر نشان دادن بیشتر فضا میشود و ممکن است برای فضاهایی با متراژ کم جالب نباشد؛ اما در کنار همه نکات گفته شده، این مورد هم به سلیقه شما میباشد و میتوان در فضای کوچک هم این سبک را بکاربرد و فقط برای زیبایی بیشتر، از رنگ‌ها و طرح‌های کمتری نسبت به محیط‌های بزرگ استفاده کرد.

نکته حائز اهمیت در این سبک این است که برای داشتن این سبک دکوراسیون نیاز به بودجه زیادی ندارید و همانطور که در توضیحات بالاتر گفته شد، شما بکاربردن وسایلی که از قبل جمع کرده اید و همچنین با خرید وسایلی که هزینه زیادی نیاز ندارند میتوانید زیباترین دکوراسیون سبک بوهو را ایجاد کنید.

بالاخره سبک دکوراسیون بوهمیان چیه؟

دکوراسیون سبک بوهو یا همان بوهمیان که اولین بار توسط هنرمندان پاریس در قرن 19 ایجاد شد و الهام گرفته از کوچ‌نشینان و کولی‌های منطقه بوهم در اروپای مرکزی است، ترکیبی از انواع الگو‌ها و طرح‌های مختلف با رنگ‌های گرم، سرد، خنثی، متالیک و جیغ است که بر روی المان‌های مختلف دکوراسیون منزل مثل پرده‌فرش‌مبل و پاف و دیوار‌ها انجام میشود. چیدمان این سبک بدون هیچ قاعده و قانونی و به شکلی هنجار شکن و خاص میباشد که کاملا متفاوت از دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی مثل مدرن و کلاسیک و سلطنتی و حتی مینیمال است. در سبک دکوراسیون بوهو، نیازی به هماهنگی بین رنگ و طرح ها و ترس از شلوغی محیط نیست؛ بلکه اینها از ویژگی‌های سبک بوهمیان است.

گیاهان سبز آپارتمانی، مبلمان سبک راحتی با ارتفاع کم، پاف‌های رنگارنگ و بافت‌های حصیری و مکرومه و همچنین استفاده از المان‌هایی با مترایان مختلف و دلخواه از ویژگی ها و خصوصیات دیگر سبک دکوراسیون بوهو است.

 

شما در سوفامبل میتوانید انواع مبل راحتی، میز تلویزیون، آینه کنسول و سایر مصنوعات چوبی را به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدکنندگان خریداری کنید!

4.9/5 - (104 امتیاز)